Announcement

Collapse
No announcement yet.

mixen eqen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• mixen eqen

Beste medegebruikers. Ik ben net begonnen met draaien en heb vorige week de volgende setup aangeschaft

1 x Senheiser hd-25 / 2x cdj 800 / 1x djm 600

Ik heb het aangesloten op mijn stereo.

Volgende vragen. Moet ik om snel te leren mixen een betere versterker en eventueel monitors kopen?

Het beatmatchen gaat al redelijk (hoewel nog lang niet foutloos). Hebben jullie ook tips wat betreft het in en uitfaden van de volgende track? Hoe kan ik het beste mn eq's zetten.
    Het tellen (dus op de juiste momenten lukt wel) maar ik wil graag tips over hoe je bassen mooi kan overfaden enzo.

Alvast bedankt!!!!

KIJK! In ieder geval een beetje goed begonne!

Ik weet niet in welke stijlen je draait, maar je eq hou je eigenlijk standaard op de 0 positie (rechtomhoog).
    Bij het mixen, als je een plaat erin fade, heb je bijv op de binnenkomde plaat je bassen weg. Bij begin van nieuw blok (waar je dus begint met tellen, 8/16 beats) draai je de bassen bijv. om. Heb je dus opeens een andere bass-beat onder je track (en evt. bassline). Verder kun je dit ook doen voor de high. Wat ik zelf heb ontdekt is dat je voorzichtig moet zijn met de mid's. Die bepalen namelijk voor een groot gedeelte de sound van je tracks.

Verder kun je kijken op www.djtutor.com. Hij verteld heel veel over vanalles en nog wat! Ook heeft hij filmpjes met o.a. de cdj 800 (mk2 miss). Komt in jou geval dus extra goed uit.

Wat betreft je vraag over je monitoren, ik weet niet hoe alles bij jou thuis staat, maar als 1 speaker toch goed bij jou in de buurt staat is het prima (ivm vertraging/reistijd van het geluid, stel je kamer is 30 meter :twisted: )

Uitfaden, kan je langzaam doen, bijv. door alleen mid's over te houden bij vocals, en bij na een break ineens bam.. weg. Daar moet je zelf gewoon een beetje mee vogelen. Wat ook echt helpt is opnemen, en terugluisteren, omdat je sommige dingen niet hoort, als je bijv. je koptel. ophebt.

Verder, blijf oefenen, kijk veel filmpjes op youtube, verschillende dj's doen het allemaal anders, en elke soort overgang heeft een ander leuk effect!

Succes!

Comment

Re: mixen eqen

Originally posted by bas26utrecht
      Volgende vragen. Moet ik om snel te leren mixen een betere versterker en eventueel monitors kopen?
      Ja...hoe harder het geluid en hoe meer je je buren (en je oren) tergt hoe beter en sneller je leert mixen :cry:

Maar effe serieus, goed of slecht mixen en en snel of wat langzamer onder de knie krijgen heeft niets te maken met je versterker en je monitoren. Je zet de tracks gelijk op je koptelefoon dus zorg dat je daar een goede van hebt en zet het volume niet te hard.

Een slechte eindmix klinkt even beroerd bij 30 en 92db.

Opvallend feitje, als ik bij pro-dj's ben en ze willen iets laten horen gaat het altijd op huiskamer volume....

Comment

Bedankt mannen. Hier heb ik wat aan!

Indd oefenen oefenen en oefenen.

Comment

Bedankt mannen. Hier heb ik wat aan!

Indd oefenen oefenen en oefenen.
          "onze" stephanie is toch echt vrouwelijk!

Comment

Bedankt mannen.
            *snif* Voel me weer zo miskend.......wheeeeeeeeee :cry: :cry: :cry: :cry:

Comment

Lol.

Mijn excuses. Uiteraard ook de vrouwen bedankt!

Comment

Het is de koninging niet, ze is alsnog enkelvoud hoor..!

(snap best dat je wat wilt compenseren hoor..;))

Maar, hoe gaat het, beter al met mixen?

Comment

Originally posted by Stefjuuh
                  Het is de koninging niet, ...
                  Landgenoten,

Blablablabla :)

Sorry, kon het niet laten 8)

On Topic....lukt het al met mixen?

Comment

tja tja. Het beatmatchen gaat heel goed in de zin dat ik echt in de richting zit. Maar af en toe denk ik weer van... nee net niet. ;-).

Daarnaast moet ik wel zeggen dat ik mn djm-600 pas morgen binnen krijg. Tot die tijd gebruik ik een gare oude mixer waardoor 1 kanaal onwijs kraakt.

Een vraagje. Mijn doelstelling is om alle soorten tracks te kunnen mixen (ik mix overigens dance van trance tot hardcore laatste is natuurlijk nogal snel dus draai ik apart).
                    Ik begrijp dat bepaalde soorten tracks beter te mixen zijn dan andere.
                    Moet ik gelijk beginnen met selecteren van tracks die bij elkaar passen. Of is het wel slim om gelijk moeilijke tracks te beatmatchen?

Comment

Begin lekker met tracks die wel redelijk bij elkaar passen en waar een kale beat als intro voor zit (vaak bij de zgn clubmix edits). Dat werkt het makkelijkst en dan heb je ook het minst last van snel opkomende melodie-lijnen.

Comment

en ga aub NOOIT jump inmixen vanaf 124 bpm, heb je dus een TE traag intro!

Comment

Idd, net wat Stephanie zegt. Ik zou beginnen met wat clubmixen van bekende dance tracks die je goed kent. Zodat je weet wanneer er bijvoorbeeld een break of een melodielijn komt.

Mooi setje trouwens wat je aan het aanschaffen bent, kun je zo een paar jaar mee voort!

Mocht je nog vragen hebben kun je natuurlijk altijd hier terecht!

Originally posted by Stefjuuh
                          en ga aub NOOIT jump inmixen vanaf 124 bpm, heb je dus een TE traag intro!
                          Dat moet je zoieso niet teveel draaien :twisted:

Comment

haha. Nee voor mij geen jump. Hoewel voor draaien het wel lekker simpel on-beat is ;-).

Ik houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen en vragen. Zo vraag ik me nu af: heeft het draaien in vinyl mode extra voordelen op het scratchen na? want queen vind ik fijner in cd mode.

Comment

(die jump overgang deed onze belachelijke technische kommisie op school, huur gewoon een drive in, of iig een dj!)

Wat betreft de vinyl/cd mode, je jog is natuurlijk gevoelig als je je hand erop legt, dan stopt je track, en je kunt meteen backspins maken e.d. pitch benden kun je dan met de zijkant. Natuurlijk kan je voor het cueƩn even switchen.

Comment

Working...
                              X