Announcement

Collapse
No announcement yet.

In Dubio;)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• In Dubio;)

Hallo,

Ik had een aantal vraagjes omtrend het aanschaf van een draaitafel/mengpaneel. Ik heb nog nooit gedraaid maar het heeft mij altijd geintresseerd. Nu heb ik voor mezelf besloten om te beginnen met draaien en zit met een aantal vragen.

Ik luister zelf heel veel naar minimal/techno/house en bezoek ook alle feesten hiervan. Dit zal ook de muziekstijl zijn die ik wil gaan draaien.

Nu wil ik op het begin niet al te veel geld uitgeven voor een set, omdat ik het fijn vind om eerst alles te leren kennen. De mogelijkheden op het gebied van cd's en mp3 is zo breed, dat ik bijna direct voor cd spelers zou kiezen. Maar ik hoor toch verhalen van meerdere mensen dat ik zeker op het begin met vinyl moet leren draaien...platen gelijk zetten etc en daar de feeling voor krijgen.

Daarnaast weet ik in mijn omgeving een winkel met heel veel vinyl in mijn muziek stijl. Ik zou niet weten waar ik al die cd's vandaan moest halen.

Als ik even uitga van platenspelers....waar moet ik voornamelijk op letten op een leuk beginnerssetje te kopen, en wat moet er op het mengpaneeltje zitten? ik had gehoord dat direct drive altijd wel fijn is. Maar zijn er nog meer dingen? Zit te denken om iets op marktplaats aan te schaffen.

Is er voor nu iets van een programma waarmee je een beetje kan klooien met een mengpaneel etc? Om te kijken hoe het een beetje werkt etc? Is er een programma wat dichtbij een goeie draaitafel komt?

Heel erg bedankt alvast voor jullie tijd!

Re: In Dubio;)

Ik zou gewoon even bij wat DJ-speciaalzaken gaan kijken; daar staan vaak test-modellen van draaitafels, cd-spelers, mengpanelen, etc.

Wat de specificaties betreft; ligt er vooral aan hoe serieus je het wilt gaan aanpakken, en wat je eraan wilt besteden;

maar als je draaitafels wilt kopen; dan in ieder geval een direct drive. Verder is het een kwestie van budget ;)

Mengpaneel moet in ieder geval 2 (liefst 3) kanalen hebben, en een goede equaliser.
    Genoeg keus!

Ik zou me ook niet vastpinnen op vinyl hoor; als je liever CD's draait, moet je dat gewoon doen; zorg dan meteen dat je CD-spelers neemt die ook MP3 afspelen.

Zelf geef ik nog steeds de voorkeur aan vinyl, maar ik zou ook m'n CD-spelers niet willen missen!

Op dit forum staat meer info over DJ-winkels, en ook recensies van wat apparatuur.
    Dus denk er even goed over na, en maak dan je keuze; realiseer je wel, dat het een erg dure hobby is, en als je wat wilt bereiken, kom je niet onder regelmatige investering uit!

Succes!

Comment

Ik ga niet het verhaal wat hierboven staat herhalen, wat daar staat is waar. Dj is een dure hobby en je moet zeker niet verwachten dat je er veel geld mee gaat verdienen, zeker in het begin niet. Het enige waar ik nog een kleine aanvulling op wil geven is je vraag over iets met de computer wat aanvoelde als echte draaitafels, om het gevoel te krijgen.

Als je nu al weet dat je hiervoor alleen iets dergelijks wilt gaan kopen, doe dat dan zeker niet!! Zonde van je geld, eenmaal iets gekocht krijg je er nooit de gehele waarde voor terug.
      Ga gewoon lekker een keertje ergens kijken en wat uitproberen en koop iets waarvan je denkt dat het bij jou past en ga er thuis lekker mee aan de slag en je zult dan vanzelf ontdekken of het de moeite waard is om voor het duurdere spul door te sparen ja of nee.......

Comment

Geld is opzich niet echt een probleem...werk fulltime dus dat moet wel lukken;) Altijd als ik naar techno/house/minimal luister ben ik heel technisch aan het luisteren naar overgangen etc. Zeker nu ik dit in mijn hoofd heb! Ik kan niet wachten om het aan te schaffen.

Ik ga toch voor draaitafels, omdat ik het hele bpm gevoel eerst in mn vingers wil hebben voordat ik met auto bpm knoppen ga werken. Hebben jullie mischien een merk wat jullie aanraden? Ik zie zoooveel op marktplaats etc...dat ik geen idee heb wat ik nodig zal hebben. Ik heb ook een beetje rondgeneusd op dit forum, maar toch vind ik het moeilijk iets voor mij te vinden.

Dank voor de snelle reactie btw!

Ferdy

Comment

Er zijn ook genoeg cd spelers zonder bpm counter en abders kun je er altijd een stukje tape over doen ;)

Ik probeer alleen te zeggen dat je goed moet nadenken wat voor jou de beste keuze is. Vinyl of cd. denk daar goed over na voordat je een hoop platen hebt en apperatuur en dan met cd's wil gaan draaien.

Comment

En cd's? Zijn die net zo aan te schaffen als vinyl? Want ik heb het gevoel dat er bijvoorbeeld veel meer minimal op vinyl is dan bijvoorbeeld op cd. Dan zou ik bijvoorbeeld echt naar amsterdam moeten gaan ofzo. Zijn er goeie sites waar veel titels van nummers op staan?

Het eerste set zou toch niet heel duur worden, maar het is wel waar dat al het geld wat je in platen steekt...je dan weggooid als je op cds over gaat. Hmm, de keuze word alleen maar moeilijker!;) Is het niet zo dat cd spelertjes in laag prijs niveau erg slechte kwaliteid hebben? Slechter dan goedkope draaitafels?

Comment

Ik denk dat je altijd (bij cd & vinyl en ook bij mixers) betere merken hebt dan anderen. Bij Draaitafels denk ik (ikzelf :P) vooral aan Technics, bij cd-spelers vooral Pioneer en Denon en bij mixers Pioneer, Ecler, Allen&Heath. Maar er zijn er nog zoveel meer. Deze merken zijn zo'n beetje de top merken en ja, daar tussen heb je ook veel verschillende cd-spelers, draaitafels, mixers natuurlijk. Dus ja, het is moeilijk. Gewoon veel zoeken op dit forum (en mss op andere fora?) en zo je keuze maken.

Over CD's: Meeste platenwinkels hebben volgens mij ook wel cd's, maar soms wel minder inderdaad. Er zijn dan wel sites zoals dance tunes, waar je heel veel dance aan kan schaffen als mp3 (dus ook minimal). Zelf zou ik toch voor cd-spelers gaan (doe ik zelf ook), omdat je daar meer mee kan (mixer buiten beschouwing gelaten :P). En je kan op allebei oefenen. In mijn opzicht: als je het ene kan, kan je het andere ook (of het andere heel snel leren iig.)

Comment

Ik ben er helemaal over uit. Ik ga Vinyl draaien. Het is een mooie investering en het lijkt me helemaal geweldig om volledig analoog de bpm's correct te zetten etc. Hoe werkt het nou als ik dan
                een nummer ergens in het midden wil laten beginnen? Moet ik dan via headphones de plek zoeken,
                dan de player stopzetten, en tot het juiste moment wachten?

Ik heb veel gezien op djtutor, en wat ik dus begrijp is dat op deze dingen moet letten bij aanschaf: (graag aanvulling mits incorrec /incompleet!;))

Draaitafels:

Direct Drive
                Pitch Control
                Goeie slipmatten
                Goeie naald

Mengpaneel:

Minimaal 2 kanaals
                Minimaal low, mid en high equaliser
                Gain functie
                Balance Control (uiteraard)

Ik heb thuis een logitech Z640 staan, die ik ga aansluiten op het paneel (is dit mogelijk?). Is heir nog iets extra's voor nodig? Versterker is toch niet nodig?? Of zit dit standaard in het paneel geïntegreerd?

Thanks!

Comment

Je kan je speakers niet direct op je mengpaneel aansluiten, daar heb je dus wél een versterker voor nodig.

Comment

Ja een versterker is geen overbodige luxe, tenzij je speakers actief zijn of je 'n powered mengpaneel hebt.
                    Maar dat laatste wordt in de dj wereld nooit gebruikt......

Comment

Logitech? Nja, als er een stekker aanzit, heeft hij dus een eigen kracht, en hoeft die kracht dus niet uit een versterker te komen.

Comment

voor dat je aan die dure vinyl begint,en plaat kost toch al gauw 10 euro per stuk!

je kan ook legale mp3 downloaden! er zijn tegenwordig zat goede site's.
                        je van uit je luie stoel achter je pc je platen uit zoeken,en kost per nummer 11/2 tot 2 euro per stuk.

bezoek die site's eens eerst en kijk of ze de muziek die jij graag wilt draaien in overvloed hebben.

geloof me je loopt echt leeg op het kopen van vinyl,het kan de moeite waard zijn!
                        maar je zal niet de eerste zijn die om die reden stopt met draaien.

sucses

Comment

en vergeet alsjeblieft het idee dat je eerst op vinyl (analoog, zoals jij het noemt)  moet leren mixen om dat "BPM-gevoel" te pakken te krijgen!
                          Dat staat helemaal los van het medium. Ik kan mixen met CD-spelers, platenspelers en software DJ-programma's.
                          Dat is een kwestie van kijken hoe het werkt.
                          Horen welke plaat sneller of langzamer loopt dan de ander, waar je moet mixen, en hoe je verschillende soorten beats in elkaar laat lopen is een kwestie van "feeling". En zoals al vaker gezegd hierboven; dat kost tijd en moeite! Nog los van het geld; want ook daar verkijk je je op als je nu al verkondigt dat je voor vinyl wilt gaan. (geloof me, ik kan het weten!)

BPM-gevoel moet je in de eerste plaats leren; maar daarnaast moet je er ook gevoel voor hebben; ik ken mensen die na jaren nog steeds niet begrijpen hoe je nou echt mixt, en of platen verkeerd gemixt zijn of niet. Er moet dus ook een aanleg voor zijn. En BPM-counters?? Ik ken geen dj's die daar ook maar ene ##*% op uit doen; ik heb dit al vaker gezegd op dit forum, maar er is niets zo nauwkeurig als het menselijk gehoor, wanneer het om beatmatchen gaat; counters geven een getal aan; maar dat wil niet zeggen dat die beat dan precies goedloopt! Dat moet je LEREN, en niet door een kastje laten doen! En programma's die alles voor je doen, en alles automatisch goed afstellen, zijn een belediging voor elke zichzelf serieus nemende DJ, die jarenlang heeft gewerkt aan zijn skills!

Comment

Working...
                          X