Announcement

Collapse
No announcement yet.

96db?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 96db?

Hallo, ik zit met een vraagje:

Is 96 db voor luidsprekers met 500watt continu en een peak van 800watt veel of juist niet?
    Het leek mij niezo veel, maar ja wie ben ik in dit wereldje :wink:

Re: 96db?

96 dBA geluidsdruk (SPL) is niet echt veel, nogal standaard voor low-budget speakers. Houd er wel rekening mee dat je door de behuizing goed te kiezen de geluidsdruk kan aanpassen. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld het Punisher design. de CIARE 12 " woofer die daar in gaat levert iets van 98dB aan SPL, de behuizing is zodanig dat men in de praktijk tot dik 122 dBA eruit persen kan. Dat is meer dan genoeg voor permanente gehoorschade.

Comment

Oke, dan vraag ik me ook even af of mijn boxen een beetje goed zijn (heb ze gratis gekregen namelijk :P)

De ene twee:
      Minimum Amplifier Power: 15 Watts
      Max Peak Power: 200 Watts
      Nominal Load Impedance: 8 Ohms
      Sensitivity: 91 dB @ 1 Watt/1Meter
      Max SPL: 106 dB

andere twee:
      Impedance: 6 Ohm
      Input: 80 W
      Music: 40 W, DIN

Weet ook niet precies wat het betekent... maar oke.

Maar is dat een beetje wat?

En dan nog een vraag, ik heb dus een versterker, waar 4 boxen op aangesloten kunnen worden.
      Dit heb ik ook gedaan, maar ik heb er nog 2 extra. Die twee extra zijn de laatste twee waar ik hierboven over spreek.

De andere 2 (die al wel aangesloten zijn) heb ik geen specs van, weet allleen dat het B&W speakers zijn.
      Ook van mijn versterker heb ik geen specs. Beetje irritant, maar waar.

Maar nu is mijn tweede vraag: kan ik bij twee gaatjes in de versterker die twee overige boxen er bij proppen, of kan dat niet?
      Ik snap dat het iets te maken heeft met wattage en weerstand enzo, maar ik heb niet veel informatie van mijn versterker, dus daar kan ik eigenlijk niks mee...
      Iemand een idee?

Comment

Proberen erbij proppen kan altijd natuurlijk, je merkt vanzelf wel wat er gebeurt :P

Maar even serieus: De meerwaarde hangt af van wat je versterker aan kan en dan zou ik als ik jou was toch gebruik gaan maken van 'n kroonsteen, net ff iets veiliger en verantwoorder dan extra koperdraadjes ergens bij willen duwen!

En 2 extra speakers betekent niet 2 keer zoveel geluid, maar dat wist je waarschijnlijk al......

Comment

Nee, ik wil gewoon meer 'surroundsound' in mijn kamer hebben :P (als ik het zo even mag noemen)

Maar oke, zo'n kroonsteen, hoe sluit je dat dan aan?

en bedankt natuurlijk :P

Comment

Er zijn twee manieren om de boxen aan te sluiten, serieel of parallel. Als je de boxen in serie zet wordt de weerstand die het signaal moet overwinnen groter (lees het geluidsniveau minder) omdat het signaal eerst door de ene box en dan door de andere gaat. Meest gebruikt wordt het parallel schakelen. Dat betekent dat de plussen en de minnen van de boxen worden samengevoegd, daarvoor kan je dus een kroonsteentje gebruiken. Omdat het signaal nu tegelijkertijd over de boxen gestuurd wordt, wordt de weg 2x zo breed en verminderd dus de weerstand. in jouw geval zou dat dan ongeveer 3.5 ohm worden. Dat zou de versterker in principe moeten kunnen trekken.

En aansluiten: de twee plussen samendraaien en links in het kroonsteentje steken en aanschroeven. Zelfde voor de twee minnen. nu aan de andere kant van het kroonsteentje een gewone kabel plus en min aanschroeven en dat kabeltje gaat dan in de versterker. sim-pel ;)

Comment

Oke dan, bedankt!

Comment

en,

Gelukt?

Comment

Nope, nog geen tijd voor gehad (ben een beetje lui :P)

Maar het komt nog wel! :D

Comment

De ene twee:
                    Minimum Amplifier Power: 15 Watts
                    Max Peak Power: 200 Watts
                    Nominal Load Impedance: 8 Ohms
                    Sensitivity: 91 dB @ 1 Watt/1Meter
                    Max SPL: 106 dB

andere twee:
                    Impedance: 6 Ohm
                    Input: 80 W
                    Music: 40 W, DIN

Een korte uitleg van wat alles betekend  :D

De ene
                    - Minimum Amplifier Power: 15 Watts : dit betekend dat de speaker minimaal een vermogen van een 15 watt versterker nodig heeft om normaal te kunnen functioneren.
                    - Max Peak Power: 200 Watts: Dit geeft aan wat de speaker een paar seconden kan leveren. Hij kan dit dus niet constant leveren!!!
                    - Nominal Load Impedance: 8 Ohms: Hij werkt het beste onder een 8 ohm versterker
                    - Sensitivity: 91 dB @ 1 Watt/1Meter: de speaker levert met 1 watt op 1 meter afstand 91 dB
                    - Max SPL: 106 dB: dit staat voor Sound Pressure Level: oftewel hij kan een druk van 106 dB leveren

De andere speaker
                    - Impedance: 6 Ohm: de speaker werkt het beste met een verstker van 6 ohm...
                    - Input: 80 W: de speaker kan aangestuurd worden door een versterker die een vermogen heeft van 80 watt of lager. Niet hoger dat kan hij niet aan!
                    - Music: 40 W, DIN : De speaker kan continu 40 watt produceren.. (uiteraard heb je dan wel de juiste versterker er ook voor nodig....

Verder lijkt het mij niet zo verstandig om meerdere speakers op 1 speaker aansluiting aan te sluiten..
                    Toch kan het wel. Let op de volgende punten

Hoeveel ohm zijn de speakers?
                    Hoeveel ohm is de versterker?

Dit moet overeenkomen..

Hoeveel watt kan de versterker aansturen?
                    Hoeveel watt zijn de speakers bij elkaar?

Als de speakers meer watt hebben dan de versterker zal de geluidskwaliteit afnemen van het geluid..
                    Als het minder is dan moet je controleren of de speakers het vermogen van de versteker wel aankunnen, maar ik zie dat jouw speakers het vermogen van een versterker wel makkelijk aankunnen..

Ik hoop dat je nu wat meer te weten bent gekomen?

Groeten Frank

Comment

Working...
                    X