Announcement

Collapse
No announcement yet.

vraagjes voor de minder beginnelingen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• vraagjes voor de minder beginnelingen

ik ben een echte beginneling en ben me aan het orienteren op spullen die ik wil gaan kopen en hoop dat iemand me kan helpen met nog wat vraagjes:

- waar moet ik op letten als het gaat over de pitch? wat is pitchbend en het bereik qua procenten? wat is dus goed en minder goed?
    - wat is de reversefunctie bij een draaitafel?
    - als ik eigen werk wil opnemen, wat moet er dan opzitten? (iets van een recordingfunctie maar waar zit dit, hoe heet het precies?)
    - als je een bepaald deuntje uit een nummer wil halen, of bepaalde vocalen, hoe gaat dit? zit dit op de mixers\cdspelers? of zit ik dan helemaal verkeerd?

heb vast nog meer vragen maar dit is wel ff genoeg. alvast bedankt!

Marij

Re: vraagjes voor de minder beginnelingen

Hoi Marij,

Een hele lijst met vragen!
    Weet je eigenlijk al of je richting cd spelers of draaitafels wilt?

Van draaitafels weet ik vrij weinig dus ik zal mijn antwoorden alleen beperken tot cd spelers!

een pitchbend is een functie om de snelheid (de pitch) even omhoog te  "buigen", zodra je de betreffende knop dan los laat valt je cd/plaat weer terug in zijn oude tempo. Handige optie als het met mixen niet helemaal uitkomt.

Het bereik qua procenten verschilt per type cd speler, maar gemiddeld gezien heb je aan 10 - 16% pitch genoeg.
    Anders klinkt je nummer vaak toch niet meer. 100% pitch is leuk, maar ik gebruik het alleen maar om een brake-effect te maken.

De laatste 2 vragen hebben meer betrekking op je mixer dan op cd of platenspelers. (hoewel de laatsten ook steeds meer in opmars zijn)

Sommige (digitale) mixers hebben inderdaad een zogenaamde sample bank waar je stukjes in op kunt nemen en vervolgens over een ander nummer kunt laten horen.
    Nieuwere cd spelers hebben deze functie ook, soms met geheugenkaartjes. Hierin kun je een loop of een sample opnemen en later weer terughalen.

Het opnemen kan via je mixer en op verschillende manieren.
    Sommigen hebben een REC OUT functie (XLR of tulp), bij anderen kun je een monitor uitgang gebruiken of hebben nog een tweede 'normale' tulp of xlr uitgang.

Ook is het nog een optie om het signaal wat je naar je versterker stuurt op te splitsen, maar dan gaat er veel kwaliteit verloren!

Ik vind het lastig om nu al met merken of namen te gaan strooien omdat ik niet weet wat je budget is en wat je precies wilt gaan doen. Toch heb je er al behoorlijk over nagedacht en hoop ik dat je al enigzins wat antwoorden op je vragen hebt!

Comment

thanks tim! fijn dat je me helpt. Ik kom steeds meer in, in dit wereldje.

plan is om met c.d en vinyl te draaien, beginnen met 2 c.d's en 1 draaitafel. ik had bedacht een mixer te kopen met effecten, zodat je het vinyl ook kunt bewerken. dus de mixer mag dan iets duurder zijn. goed plan?
      ik denk zelf aan de merken numark en reloop, leek me o.k. mijn budget? iets van 700 euro max.

dus heet het 'sample bank' om stukjes uit een nummer te halen? dat vind ik wel belangrijk want het lijkt me vooral leuk om bekendere nummers\deuntjes\teksen ergens uit te plukken en in een beat te bewerken.

wat betreft de mixer: 24 bits klinkt belangrijk, wat is dit precies? is het beter dan de rest?

Marij

Comment

Hoi Marij,

Een wat duurdere mixer is altijd goed, je moet nooit te snel willen bezuinigen op dj gear. (ook handig als je het later weer wilt verkopen)
        24 Bit mixer is inderdaad wel belangrijk, maar jij zou met 16 bit ook makkelijk kunnen volstaan. (een mixer van Pioneer is 24 Bit)

Afgaande op je bedrag zou je bijvoorbeeld de volgende set krijgen:
        - Reloop RMX-40 DSP (mixer)
        - 2 keer Numark Axis-4 (cd spelers)
        - JB-Systems High Q-30D (draaitafel)

Dan zit je wel 100 euro boven je budget maar heb je wel een mooi setje.
        Je kunt hierin ook wel schuiven, ik heb de draaitafel wat goedkoper genomen, je mixer is dan een heel goede en de Numark Axis-4 zijn ook waar voor hun geld, meer hier op het forum te lezen. Mocht je liever een wat duurdere draaitafel willen krijg je de Reloop RP-4000 of de Akiyama DJ-4000 Acura.

Bedenk wel dat dit allemaal de nieuwprijs is, tweedehands kun je natuurlijk wel binnen je budget blijven!

Echter de samplebank heb je dan niet, daar heb ik tot nu toe nog geen fatsoenlijk alternatief voor gevonden.
        Zodra ik hier wat meer van weet hoor je het van me!

Groetjes,
        Tim

Comment

Working...
        X