Announcement

Collapse
No announcement yet.

Advies en/of ervaringen gevraagd (produceren)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Advies en/of ervaringen gevraagd (produceren)

Beste dj's en/of producers

Zoals ik in het onderwerp al aangaf, ben ik op zoek naar mensen die mij iets kunnen vertellen over hun ervaring met het zelf produceren van muziek.

Zelf heb ik enige tijd geleden het programma reason 2.5 aangeschaft en ben daar mee aan het knutselen gegaan. Ik ben erg positief over de prestaties en de kwaliteit van dit programma, maar ik ben er ook wel achter gekomen dat het redelijk ingewikkeld systeem is. Daarbij is Reason makkelijker om mee te werken als je een midi keyboard hebt (wat ik (nog) niet heb...).

Na hier en daar gezocht te hebben op t internet, ben ik erg gaan twijfelen, als ik het serieus wil blijven aanpakken, of ik niet wat meer of beter kan gaan investeren in hardware. Mijn vraag is dan ook wat jullie ervaringen zijn en wat jullie mening daarover is. Is het werken met hardware nou kwalitatief beter? Is het gebruiksvriendelijker, zijn er meer mogelijkheden? Hebben jullie misschien betere ervaringen met andere software mogelijkheden en zo ja, wat zou je mij kunnen aanraden? Of een combinatie van specifieke midddelen?

Misschien om enige verduidelijking van mijn doel te geven, de muziekstijlen waar ik me vooral mee bezig hou zijn de harde stijlen van techno, tot aan het industriele toe.  Misschien heeft iemand een idee wat ik dan het beste als basis kan gebruiken?

Het zijn misschien een hoop vragen, maar ongetwijfeld zitten er ervaringsdeskundigen onder jullie. Ik ben nu nog volop aan het orienteren, maar voordat ik veel centen ga uitgeven aan iets.....elk advies is welkom!

Groeten Niels

Re: Advies en/of ervaringen gevraagd (produceren)

Eindelijk een super duidelijke post. Met leestekens, wel te verstaan! :P

Maar ik produceer al een tijdje (laatste tijd wel wat minder) met Cubase.

Heb zelf met FL studio en later met Reason gewerkt, maar vond het toch allebei niet zo fijn. Misschien toch ook omdat ik het niet goed snapte :P
    Daarna heb ik geleerd te produceren met Cubase, wat ik erg fijn vind werken, omdat het zo overzichtelijk is. Maar dit neemt niet weg dat Reason ook een super goed programma is natuurlijk!!

Maar over de hardware: Als je een beetje weet wat akkoorden zijn en een piano al vaker hebt aangeraakt dan een keertje om vader jakob te spelen, dan kan het volgens mij een goede toevoeging zijn. Ik heb er zelf geen, omdat ik te weinig geld er voor heb :P Maar ik zou er wel graag een willen omdat het 'intekenen' van noten op den duur beetje irritant gaat worden.

Maar punt is wel, het is NIET perse nodig. Als je het erg leuk vindt om te doen en het ook vaak doet, leer je het ook snel zonder hardware te doen.

En ja, het is natuurlijk gewoon vooral veel oefenen! Ik krijg er nog steeds niet echt iets moois uit vind ik, maar ik ben wel beter dan in het begin :) En als je iets niet snapt, veel tutorials op internet zoeken... En de handleiding van Reason lekker gaan uitpluizen. :P

Comment

Hai YOguM,

Thanks voor je reply! Fruity Loops heb ik ook wel eens bekeken (demo versie geprobeerd) en ik heb daarbij ook gezocht naar wie er daadwerkelijk productie's mee heeft gemaakt. Echter.....ben ik van mening dat je met FL studio niet echt een proffessionele productie maakt. Maar dat is wat ik DENK hoor, wellicht kan iemand dat weerleggen dan hoor/lees ik dat graag natuurlijk!

Van Cubase moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik daar totaal nog geen ervaringen mee heb. Maar kun je met cubase zelf producties maken zonder dat je daar externe programma's en/of hardware voor nodig hebt?

En ik ben eigenlijk ook nog wel nieuwsgierig naar mensen die ervaring hebben met hardware systemen....

Iig bedankt voor je reactie!

Comment

Nou, om meteen maar even je opmerking m.b.t. FL te weerleggen; onder andere Jeroen Verhey a.k.a. Secret Cinema maakt z'n produkties hoofdzakelijk met FruityLoops; ik werk er zelf ook wel eens mee, en het kan wel degelijk hoor ;)
        Maar het heeft niet mijn voorkeur, moet ik zeggen; hoewel ik het erg vaak gebruik voor het maken van loops en ritmische onderdelen. Reason vind ik ook geweldig als aanvulling; hoewel het wat oefening vergt om te doorgronden.

Om een andere vraag te beantwoorden; Cubase is inderdaad "alleen" te gebruiken, mits je wat plugins en software synths hebt; maar er zijn best wel veel gratis plugins online te vinden na wat speurwerk; en om het te leren is het prima.
        Maar ik zou wel investeren in een goed sequencer/produktie-programma; Veel gebruikte programma's zijn; Ableton, Cubase, Logic pro, of Reason (nieuwste versie is geweldig!)

Wat mijn eigen hardware en software betreft; ik maak alles met Ableton Live 7 (is wel een beetje te vergelijken met zoiets als Cubase), en gebruik daarnaast vooral software, waaronder synths en een enorme pleur plugins.
        In principe kom je daar al vrij ver mee. Maar ik gebruik ook wat externe apparatuur, die ik niet meer zou willen missen!

O.a. een midi-controller (Axiom 25 van M-audio) en een control surface (Tascam FW-1884) met een ingebouwde soundcard, 8 geautomatiseerde faders, en een flinke hoeveelheid control-knoppen.
        Vooral dat mengpaneel-gedeelte is fantastisch bij het afmixen van je tracks, omdat het veel fijner werkt dan een muis, en het overzicht aanzienlijk prettiger is. Nog los van het feit dat je zo niet meteen een RSI-probleem krijgt.

Als je echt een hardware studio wilt gaan opzetten, moet je denken aan bijvoorbeeld synthesizers, drumcomputers, een mengtafel, en effecten-modules. Maar zoals gezegd; het kan ook grotendeels met software. Ligt vooral aan je voorkeur en niet te vergeten je budget. Want hardware is vrij duur!

En als je dan toch bezig bent; onmisbaar is een stel goede actieve monitorspeakers; want al ben je nog zo goed gewend aan je apparatuur; uiteindelijk moet je het resultaat realistisch kunnen horen, en je een beetje verdiepen in afmixen en masteren.

Naast al dit soort programma's is het trouwens ook nuttig om een audio-bewerkingsprogramma te hebben, zoals Soundforge, Wavelab, etc. Handig om samples te knippen en te bewerken, of om je uiteindelijke track te masteren.

Om te beginnen zou ik als ik jou was echter maar eens rustig aan beginnen, en het klappen van de zweep een beetje leren kennen met software. Ik ben zelf erg basic begonnen (laptopje, soundcard en wat software), en dat was erg goed voor de creativiteit en het leren omzeilen van "problemen".
        Als je dan wat beter en kritischer wordt, en beter weet hoe alles zit, kun je hogere eisen gaan stellen en doelgerichter apparatuur kopen.
        Koop niet zomaar een heleboel nieuwe soft- & hardware, maar zorg eerst dat je weet wat je kunt gebruiken, en waarom.

Kortom; start met een goeie computer, een sequencer programma dat je prettig vindt en een acceptable soundcard.
        Als je dan ook nog een midi-controllertje scoort, en een redelijke koptelefoon of actieve speakers, kun je er wel even tegen! Je moet niet vergeten dat het vooral gaat om wat jij ermee doet!
        Enkele van de vetste albums zijn gemaakt met een Atatri of een "lullig" programmaatje.

Je moet niet meteen alles professioneel willen doen, want dan kun je maar beter eerst een bank overvallen ;)
        Gewoon ergens beginnen, en accepteren dat het niet van de ene op de andere dag perfect wordt; dat kost tijd!
        Ik leer zelf ook elke week wat nieuws, en ben nog lang niet op een niveau dat ik zou willen bereiken, maar het begin is er....

Hopelijk heb je hier wat aan; succes ermee, en veel plezier ;)

Comment

@ Near_Earth_Object, allereerst bedankt voor je uitgebreide en duidelijk reply! Niet om het antwoord van een ander naar beneden te halen, maar hier kan ik iets mee!

Originally posted by Near_Earth_Object";p=" View Post
          Nou, om meteen maar even je opmerking m.b.t. FL te weerleggen; onder andere Jeroen Verhey a.k.a. Secret Cinema maakt z'n produkties hoofdzakelijk met FruityLoops; ik werk er zelf ook wel eens mee, en het kan wel degelijk hoor ;)
          Ik heb ooit zelf een demoversie geprobeerd en naar "simpele" producties van anderen geluisterd en ik was er simpelweg niet zo van onder de indruk. Nu is mijn ervaring met het programma dus ook niet bijzonder groot, maar ik geloof je meteen als je zegt dat het wel degelijk zoden aan de dijk kan zetten...

Ik ben al een tijdje met Reason aan het spelen geweest en ik zie absoluut de grote mogelijkheden van het programma, maar er zit een hele grote tijdsinvestering in om het echt goed onder de knie te krijgen. Ik heb dan ook ideeen en inspiratie genoeg om iets neer te zetten, ik weet alleen nog niet precies met welke middelen. Vandaar mijn vraag wat de ervaringen van een ander zijn.

Originally posted by Near_Earth_Object";p=" View Post
          Wat mijn eigen hardware en software betreft; ik maak alles met Ableton Live 7 (is wel een beetje te vergelijken met zoiets als Cubase), en gebruik daarnaast vooral software, waaronder synths en een enorme pleur plugins.
          In principe kom je daar al vrij ver mee. Maar ik gebruik ook wat externe apparatuur, die ik niet meer zou willen missen!

O.a. een midi-controller (Axiom 25 van M-audio) en een control surface (Tascam FW-1884) met een ingebouwde soundcard, 8 geautomatiseerde faders, en een flinke hoeveelheid control-knoppen.
          Vooral dat mengpaneel-gedeelte is fantastisch bij het afmixen van je tracks, omdat het veel fijner werkt dan een muis, en het overzicht aanzienlijk prettiger is. Nog los van het feit dat je zo niet meteen een RSI-probleem krijgt.

Als je echt een hardware studio wilt gaan opzetten, moet je denken aan bijvoorbeeld synthesizers, drumcomputers, een mengtafel, en effecten-modules. Maar zoals gezegd; het kan ook grotendeels met software. Ligt vooral aan je voorkeur en niet te vergeten je budget. Want hardware is vrij duur!
          Ik snap je punt helemaal. Het is ook voor mij een hobby die ik langzaam een proffesionelere draai wil geven in het genre waar ik me nu mee bezig hou. En ik ben net als de meeste inderdaad gebonden aan een budget, maar het moet ergens beginnen. Hetgeen je nu aan mij uitlegd, is het advies wat ik graag wilde hebben. Als ik jou goed begrijp is het hebben van een midi-controller misschien voor mij, tezamen met een keyboard, op dit moment het beste om het werken met de software en de bewerkingen van mijn tracks, aan te schaffen...? Ik ga mij daar in iedergeval op orienteren!

Verder wil ik je nogmaals bedanken voor je duidelijke uitleg, ik heb hier absoluut iets aan!

Groeten Niels

Comment

Wat dat Fruityloops-verhaal betreft; ik snap best dat je er niks mee kunt; ik meldde het enkel en alleen vanwege de volgende opmerking die je in een post maakte;
            ".......ben ik van mening dat je met FL studio niet echt een proffessionele productie maakt. Maar dat is wat ik DENK hoor, wellicht kan iemand dat weerleggen dan hoor/lees ik dat graag natuurlijk!"

Nou; dat weerleg ik dus; niet meer en niet minder ;)

En ik snap ook best dat je alles zo snel en efficient mogelijk wilt aanpakken om meteen tot een goed resultaat, maar geloof me; it takes time! Je bent nooit helemaal klaar met je studio; simpelweg vanwege het feit dat je steeds meer leert, en anders naar dingen gaat kijken/luisteren.
            Als je het echt snel wilt oppikken, moet je aan een opleiding/spoedcursus gaan denken.

Wat je set-up betreft; inderdaad; geschikte software, snelle computer, goeie soundcard, midi-controllertje (de meeste hebben al een keyboard) en eventueel wat goeie actieve speakers danwel een geschikte koptelefoon; de rest is een kwestie van inspiratie en creativiteit.

Succes!

Comment

Working...
            X