Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beatmixen leren

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Beatmixen leren

Hallo DJ's en anderen,

Laat ik mij eerst even voorstellen, ik ben Martijn de Groot en ik ben 16 Jaar. Aangezien mijn interesse erg groot is in muziek, was ik van plan om mij meer in het muziekwereldje te verdiepen. Na jarenlange voorbereiding, downloaden, kopen van nummers/albums, heb ik het gevoel dat er meer in de muziek zit, dan alleen een plaatje af laten spelen. Allereerst heb ik een jaar geleden van een aantal professionele dj's een aantal tips gekregen om mij te gaan verdiepen hoe een nummer in elkaar zat bijvoorbeeld. Wat voor functies een draaitafel heeft en alles. Ik heb ook een aantal cursussen gevolgd, hierin werd duidelijk hoe een nummer nou precies is opgebouwd.

Aangezien mijn passie voor het vak "dj" erg groot is, ben ik van plan om mij hier grondig in te verdiepen. De opbouw van de nummers ken ik like the back from my hand, maar nu komt het op het beatmixen aan. Het in elkaar draaien van nummers is 1 waar ik moeite mee heb, omdat ik de feeling (nog) niet heb. Daarnaast zijn er een aantal verschillende manieren om te beatmixen, maar om simpel te beginnen, kan je op een skihutmanier draaien, maar daar zit ik niet op te wachten.

Nou is mijn vraag: "welke manieren adviseren jullie mij om deze "feeling" te krijgen, (hiermee bedoel ik het beatmixen). Mijn gevoel is best groot, heb hiervoor 8 jaar piano gespeelt dus dat zit wel goed;)!

Ik heb laatst een BCD2000 gekocht van Behringer. Hiermee ben ik de laatste maanden een beetje mee aan het spelen gegaan, maar is dit nou een goede oplossing om het beatmixen te leren?

Graag jullie mening over mijn Post en eventuele tips of andere opmerkingen;)

Met vriendelijke groet,

Martijn de Groot ( DJ Dámar)

Re: Beatmixen leren

Hallo Martijn, welkom op DJForum.nl!

Ik kan een kort antwoord geven op je lange vraag:

OEFENEN!

Of je het nou op je PC of in het echie met draaitafels of CD spelers doet, OEFENEN is het toverwoord!!
    Beatmixen is hét belangrijkste dat een DJ moet kunnen voordat ie de de grote wereld in trekt met zijn/haar kunsten.

Let er wel op dat mixen op een PC iets totaal anders is dan mixen met CD spelers en draaitafels.

Spit ook ff het "Beginners forum" door, want hier vind je ook veel van dit soort vragen.

Veel plezier met je hobby!

Comment

Weinig aan toe te voegen; behalve dan (om je een beetje hoop te geven) dat het echt een kwestie van tijd is; hoeveel tijd verschilt per persoon. Sterker nog; ik ken mensen die het nooit hebben geleerd, of nooit zullen leren ;)
      Hoe dan ook; gevoel voor ritme en een goed vast maatgevoel is erg nuttig. Als je het gewoon goed wilt leren, moet je het met regelmaat blijven oefenen.

Bij de meeste dj's die ik ken ging het proces op een soortgelijke manier als bij mezelf; in het begin word je helemaal gek van jezelf, omdat het niet lijkt te lukken, en je enorme moeite hebt om 2 platen door elkaar te beluisteren. En horen welke plaat nou precies welk tempo heeft lijkt onmogelijk. Maar met voldoende oefening en geduld komt er vroeg of laat een "eureka"-moment, en hoor je duidelijk wat er fout gaat. Na een tijdje wordt het een soort van instinct, en hoor je meteen na de eerste paar beats hoe ver je ernaast zit; maar dat vergt inderdaad tijd!

Om te beginnen is het het handigst om met 2 minimale ("kale") platen te beginnen; dus een beat, wat ritmische elementen, en verder zo min mogelijk extra sounds die af kunnen leiden. Wel handig dat het 2 platen zijn waarbij je het verschil tussen de 2 goed kunt onderscheiden. Daarna is het een kwestie van proberen;
      ik neem aan dat je bij die cursus een soort van basisprincipes hebt geleerd? Dan hoeft dat dus niet meer uitgelegd te worden, en kun je meteen aan de slag ;)

Maar zoals Dyno al zei; vooral OEFENEN, en vol blijven houden!

Comment

Oefenen.. veel inderdaad. Maak anders op je pc 2 loopjes van 20 minuten, zet ze op cd, en ga matchen! (natuurlijk ff blind de snelheid aanpassen) Op www.djtutor.com kun je handige tips vinden over het beatmatchen!

Succes!

Comment

dit vond ik op internet
          miss heb je er wat aan, het gaat wel t grootste gedeeltje over platen, maar in prencipe is t hetzelfde.
          Voorderest
          Oefenen Oefenen Oefenen

Suc6

Plaats twee identieke platen/CD’s op/in je decks en zet de pitch op ‘0’. In de meeste gevallen zal er nu een groen lampje branden waaraan je kunt zien dat de pitch op 0 staat. Als je de decks tegelijk start zouden de twee nummers gelijk moeten lopen, dus je hoeft je geen zorgen te maken over de pitch control.

Stel je mixer zo in dat allebei de kanaal faders omhoog staan en de crossfader in het midden. Dit betekent dat je beide afspeelapparaten zult horen als deze lopen. Laat de koptelefoon er nog even buiten.

Neem een van de draaitafels en zet de naald vlak voor het begin van de plaat en laat deze draaien. Plaats zodra je het begin van het nummer hoort voorzichtig je vinger op de plaat en draai deze voorzichtig terug tot je langs de eerste beat van het nummer komt.

Draai nu (met je vinger nog steeds op de plaat) de plaat een beetje met de klok mee, tot je de bass beat hoort. Draai dan een klein beetje terug tot je het begin van deze beat te pakken hebt. Sommige mensen zullen adviseren dat het goed is een beetje met deze beat te scratchen (door de plaat over deze beat heen en weer te bewegen), zodat je een beetje vertrouwd raakt met de positie van de beat op de plaat.

Druk nu op stop, zodat de naald precies voor de beat blijft staan als je je vinger los laat. Start de andere draaitafel en laat deze spelen. Luister naar de muziek die je hoort en hoor waar de bass beats zitten.

Ga terug naar de stilstaande draaitafel. Leg voorzichtig je vinger op deze plaat en druk op start. De draaischijf zou nu moeten draaien onder de stilstaande plaat.

De ene plaat (master) speelt nu dus luid via de speakers, de andere (cue) heb jij met je vinger vast. Probeer de stilstaande plaat over de eerste beat heen en weer te bewegen op het ritme van de plaat die je hoort. Laat dan, als je een beetje feeling hebt gekregen met de beats, en je denkt dat je de plaat die je stil houdt precies los kunt laten op het moment dat de eerste beat in een maat van de andere plaat gaat klinken, doe dit dan.

Er bestaat een goede kans dat je hem niet hebt los gelaten op een moment dat de platen mooi samen klinken, maar zolang de bass drums maar tegelijk klinken zit je voorlopig goed.

OK. Je hebt de volgende plaat los gelaten. Er zijn verschillende mogelijkheden.

1. Je hebt de plaat exact op tijd los gelaten

2. Je hebt de plaat te vroeg los gelaten (stop de nieuwe plaat, draai deze terug en probeer opieuw)

3. Je hebt de plaat te laat los gelaten (idem)

Twee en drie zijn gebruikelijke problemen. Waarschijnlijk twijfelde je op het laatste moment en liet je de plaat te snel of te laat los, of misschien draaide de draaischijf niet op volle snelheid toen je de plaat los liet, zodat de plaat, hoewel je deze op tijd los liet, niet gelijk loopt met de reeds spelende plaat (iets achter loopt). Wat je kunt doen om dit probleem te voorkomen, is de plaat een klein zetje te geven wanneer je deze los laat, zodat de plaat direct de goede snelheid heeft en de beats van de verschillende platen hopelijk precies gelijk vallen.

Blijf aan de gang. Herstart steeds en blijf herhalen tot je denkt dat je het een beetje onder de knie hebt.

De volgende stap is leren kleine ongeregeldheden te herstellen, zonder opnieuw te hoeven beginnen. Dat is lastig, want je moet dan weten wat je precies verkeerd hebt gedaan. De manier waarop je kunt bijstellen is echter eenvoudig.

Er zijn verschillende methoden:

Als je de plaat te snel los liet, en dus vooruit loopt op de plaat die al speelt, dan moet je de plaat iets afremmen. Verreweg de veiligste en makkelijkste manier om dit te doen is je vinger even tegen de zijkant van de draaischijf te houden (waar de uitsteekseltjes zitten) en een beetje druk uit te oefenen, zodat de schijf een klein beetje vertraging krijgt. Zodra de beats precies gelijk lopen kun je je vinger los laten.

Als je de plaat te laat los liet, en deze dus achterloopt bij de plaat die speelt, moet je er dus voor zorgen dat de nieuwe plaat even wat sneller gaat, zodat de beats gelijk komen te lopen. Sommige DJ’s plaatsen hun vinger op het label van de plaat, en ‘helpen’ de plaat een beetje sneller te draaien. Er kunnen hierbij echter wel wat problemen opspelen, je loopt bijvoorbeeld het risico dat je je vinger iets te hard op de plaat zet, zodat de naald verspringt, of je loopt het risico de plaat juist te vertragen doordat je hem niet voldoende naar voren helpt.

Hieronder wat andere manieren:

1) In plaats van het label van de plaat te gebruiken om de plaat te versnellen, kun je ook de middelste pin (waar je de plaat om legt) draaien

2) In plaats van het aanraken van de draaischijf met je vinger kun je de pitch fader gebruiken. Je kunt de de plaat even tijdelijk langzamer laten lopen totdat beide platen gelijk lopen. Dan kun je de pitch weer terugzetten in zijn oorspronkelijke positie. Het moeilijke hiervan is echter dat het lastig is de pitch weer EXACT op de oorspronkelijke positie terug te zetten (tenzij die oorspronkelijke positie ‘0’ was uiteraard).

Kies een methode die je prettig vindt. Het is aan jou.

Lijkt behoorlijk ‘basic’, vind je niet? Er zijn twee redenen waarom je het bovenstaande goed onder de knie moet krijgen. De eerste is dat het essentieel is dat je een plaat op het goede moment kunt starten en dat je het kunt laten verlopen zoals jij wilt en op het moment dat jij het wilt. De tweede reden is dat het je vertrouwd maakt met het aanraken van je platen (denk eraan: je ouders hebben je waarschijnlijk jarenlang verteld dat je de plaat alleen bij de randjes mag aanraken, niet op het bespeelde stuk), het leert je om te gaan met het gevecht met je draaitafel om de plaat stil te houden en maakt je vertrouwd met het algehele gebeuren.

Nu heb je geleerd hoe je een plaat moet starten. Het volgende dat je moet leren is het veranderen van de snelheid van de muziek door middel van de pitch control, zodat je de platen op gelijke snelheid krijgt.

Dit is het moeilijkste deel van de basis van het DJ-en dat je tegen zal komen. Je kunt er van uitgaan dat het hierboven geschreven deel je een paar uur kost; het volgende deel echter kost de meeste mensen ergens tussen de paar dagen en de paar dagen, of, erger nog, een paar jaar. Het is afhankelijk van:

(1) Hoeveel je er mee oefent

(2) Hoe goed je je hersenen kunt trainen naar twee verschillende tunes te luisteren

(3) Hoe goed je je aandacht er bij kunt houden

(4) De draaitafels die je gebruikt.

Houd je twee platen op je decks en houd je kanaalfaders omhoog en de crossfader in het midden. Je gebruikt je koptelefoon nog steeds niet.

Beweeg de pitch fader van het spelende deck (je gebruikt nog steeds identieke tunes) iets in de plus-richting (+2% ongeveer), zodat deze plaat sneller gaat draaien.

Ga nu te werk als je eerder deed, met het deck met de nieuwe plaat nog steeds op 0%. In een seconde of twee nadat je de plaat hebt gestart, zal deze ongelijk gaan lopen met de spelende plaat. Versnel met je hand de nieuwe plaat, zodat deze weer gelijk loopt met de spelende plaat. Zet direct de pitch van de nieuwe plaat ook op +2%. Je smokkelt nu een beetje (je weet immers dat de platen nu vrijwel dezelfde snelheid hebben en dus niet zo snel ongelijk zullen gaan lopen als eerst) maar dat mag nu nog.

Wat echter in de meeste gevallen zal gebeuren, is dat de beats van de twee platen na ongeveer 20 seconden toch uit elkaar gaan lopen.

Dat is niet zonder reden. Alhoewel je de twee pitch faders op 2 procent hebt gezet, heb je je daarbij gebaseerd op de schaalverdeling naast de pitch fader. Je hebt ze daardoor niet allebei op exact 2 procent kunnen zetten; je hebt er één (bijvoorbeeld) op 2.1% gezet en de andere op 2.5%. Dit verschil van 0.4% kan een verschil in snelheid tot (en zelfs meer dan) een beat per minuut betekenen.

Welnu. Wanneer je de twee platen uit elkaar hoort lopen, wat doe je dan? Het eerste dat je waarschijnlijk denkt is: “Hoe weet ik nou of de nieuwe plaat die ik zojuist versneld en bijgesteld heb nu langzamer of sneller loopt dan de al spelende plaat?”

Je kunt nu het beste te werk gaan aan de hand van ‘vallen en opstaan’. Ga er gewoon maar even van uit dat de plaat te langzaam loopt, en versnel de plaat dus een beetje. Nu zijn er twee mogelijkheden: je hebt een plaat sneller laten draaien die al sneller liep en dus nu helemaal uit de maat loopt met de spelende plaat, of je hebt de beats (vrijwel) aan elkaar gelijk gekregen.

Als je de platen gelijk hebt gekregen door de plaat een zetje te geven (te hebben versneld), beweeg de pitch dan een klein beetje in de +richting. Echt een heel klein beetje; een millimeter als dat lukt.

Als de platen juist helemaal verkeerd gingen lopen door deze te versnellen, rem deze nu dan af tot de beats weer aan elkaar gelijk lopen en beweeg de pitch een heel klein beetje in de –richting. Blijkbaar liep de nieuwe plaat juist langzamer dan de spelende plaat en werkte het versnellen juist averechts.

Blijf dit proces herhalen, totdat de platen lange tijd gelijk aan elkaar blijven lopen.

Begin steeds weer opnieuw, leer de snelheid te veranderen en af te stellen, met bijvoorbeeld grote verschillen tussen de snelheid van beide platen.

Tot nu toe heb je het minder zwaar gehad omdat je gebruik maakte van twee dezelfde platen, met dus hetzelfde aantal Beats Per Minute (waaraan het tempo gerelateerd is). Daardoor weet je, als je de pitch van het ene deck op +4% zet, dat de platen een vrijwel gelijke snelheid zullen hebben als je de andere ook op +4% zet.

Voor de volgende stap gebruik je nog steeds twee identieke platen, maar probeer niet naar de pitch van het andere deck te kijken bij het gelijk zetten – gebruik je oren daarvoor. Dit vereist discipline, maar is niet onmogelijk. Luister gewoon wat er gebeurt met de beats, en probeer uit te vinden of dat betekent dat je de pitch moet versnellen of vertragen.

4.1 Je koptelefoon gaan gebruiken
          Het enige dat je nu gaat veranderen aan bovenstaande werkwijze, is dat je één van de kanaalfaders naar beneden gaat doen. Eén plaat speelt via de boxen, de andere (de ‘cued’ track) ga je voorbeluisteren met de koptelefoon. Daarna kun je deze plaat door de boxen laten horen.

Het is goed kennis te maken met ‘single ear’ monitoring. Dit betekent dat je de koptelefoon met een schelp over een oor hebt en dat je het andere oor vrij houdt om naar het geluid via de boxen te luisteren. Je kunt hiertoe de andere schelp van de koptelefoon achter het oor zetten.

Als er een koptelefoon ‘split’ optie op je mixer zit, kun je deze zo instellen dat je de spelende plaat zacht door de koptelefoon hoort en de nieuwe (‘cue-’) plaat wat harder. Beweeg de nieuwe plaat over de eerste beat heen en weer op de maat van de muziek, laat de plaat op het goede moment los en luister door je koptelefoon of hij gelijk loopt met de spelende plaat. Eventueel kun je het volume van de spelende plaat in je koptelefoon verhogen of verlagen, zodat je je er prettig bij voelt.

Vanaf nu wordt het allemaal wat professioneler en moeilijker. Tot nog toe luisterde je naar het geluid via de boxen en gokte je maar of je de nieuwe plaat sneller of langzamer moest zetten wanneer deze ongelijk liep met de spelende plaat. Als je een beetje geoefend bent, kun je waarschijnlijk makkelijker zeggen of de plaat afgeremd of versneld moet worden. Dit is moeilijk als je beide platen via de boxen hoort, maar nog veel moeilijker als je de koptelefoon op één oor hebt en de spelende plaat uit de boxen knalt. Dit brengt ons bij het volgende deel.

JE OREN GEBRUIKEN

Het belangrijkste punt is dat wanneer twee platen ongelijk lopen, zij een verschillend geluid maken als de nieuwe plaat te snel of te langzaam loopt in vergelijking met de spelende plaat. Simpel gezegd: als de twee platen gelijk lopen hoor je BOOM, als de nieuwe plaat te snel loopt hoor je B-Loom, en als de nieuwe plaat te langzaam loopt iets van L-Boom. Dat is vrij verwarrend misschien en lastig te begrijpen; iedereen tegen wie ik dit eerder zei deed ‘huh?’, dus ik ga hier niet te lang op door.

Wat echter wel belangrijk voor je is om te begrijpen, is dat er een verschil is in het geluid dat de twee platen maken als de nieuwe plaat sneller of langzamer loopt dan de spelende plaat.

Iets dat je kunt proberen is dit te leren horen door vallen en opstaan. Stel net zo lang bij tot de platen precies gelijk lopen. Rem de nieuwe plaat nu eerst een beetje af en versnel deze straks een beetje en probeer het verschil in geluid te horen dat door je koptelefoon klinkt als je de nieuwe en spelende plaat (deze zachter) door je koptelefoon hoort.

4.2 Twee verschillende platen mixen
          Hier wordt het allemaal wat lastiger. Tot nu toe had je het voordeel dat je wist dat de twee platen identiek waren en dus ook dezelfde snelheid hadden. Nu valt dit voordeel weg omdat we twee verschillende platen gaan gebruiken, die verschillend klinken en een verschillend aantal BPM hebben.

Probeer twee platen te gebruiken die relatief eenvoudig in elkaar zitten. Als de platen ingewikkeld zijn, is het risico groot dat je de moed gaat verliezen. Als de plaat die je hiervoor gebruikte relatief simpel is en je er nog niet gek van wordt, kun je deze gebruiken en een simpele plaat erbij zoeken.

We komen nu op het punt van tempo’s en BPM’s (Beats Per Minute). Je hoeft niet het aantal BPM’s van je platen te brekenen als je dat niet wil. Sommige mensen vinden het handig te weten hoe snel hun platen zijn. Als sommige DJ’s gaan draaien, tellen ze de BPM’s van alle platen waarmee ze gaan oefenen. Zodra ze eenmaal kunnen draaien op deze manier, stoppen ze met tellen en beginnen hun oren te gebruiken.

Laten we er even vanuit gaan dat de ene plaat 130 BPM en de andere 135 BPM heeft. Zet een van de twee (laten we de 135 BPM plaat maar doen) op 0% pitch en start de plaat.

Als je de 130 BPM plaat nu op de goede manier start, zul je merken dat de beats van deze plaat al snel achter blijven bij de spelende plaat. Je moet dus de pitch van de nieuwe plaat verhogen. Je kunt kiezen; je kunt de pitch gewoon op een bepaald punt zetten, de plaat laten draaien en maar zien of de snelheid nu ongeveer klopt, of je pakt je rekenmachine erbij en rekent uit welk percentage je moet gebruiken om een 130BPM plaat op 135BPM te krijgen (iets minder dan +4%).

Het is natuurlijk aan jou, maar mensen zullen misschien een beetje lachen als ze jou aan het werk zien met een rekenmachine.

Hoewel je weet dat je de 130BPM plaat moet versnellen om op 135BPM uit te komen, is de kans groot dat je niet meteen exact de goede pitch kiest, maar je kunt er dicht bij zitten. Maar op welke manier zit je er dicht bij? Staat ie nog iets te snel of iets te langzaam? Op dit moment in het leerproces weet je dat gewoon nog niet. Wat je gewoon moet doen is luisteren naar hetgeen er gebeurt, maar dat is zeker niet het makkelijkste als je net begint.

Dit is wat ik voorstel. Je hebt de pitch van de nieuwe plaat verhoogd. Vind de eerste beat van de nieuwe plaat en start hem. Ging ie ongelijk lopen? Laten we het daar maar even op houden. Luister goed wat je hoort, luister naar de beats en probeer conclusies te trekken. Lukt niet? Ok. Stop de plaat en verhoog de pitch nog een klein beetje. Start weer opnieuw en luister wat er gebeurt. Loopt hij weer ongelijk na verloop van tijd? Ja? Welnu, als hij ongelijk ging lopen, en dit sneller gebeurde dan de vorige keer, dan stond de pitch waarschijnlijk al te hoog en heb je hem per abuis nog hoger gezet. Dus zet de pitch weer terug op de positie waarin hij net stond en zet de pitch nu een klein beetje lager. Herhaal de voorgaande procedure weer. En echt, blijf proberen, luister steeds goed naar de nieuwe plaat door je koptelefoon; concentreer je steeds op waar de beats zitten. Nu kan het helpen je voet op de grond te tikken op de maat van de spelende plaat – je kunt hiermee soms makkelijker zeggen of je de nieuwe plaat te snel of te langzaam laat draaien.

Wat nu regelmatig kan gebeuren is dat de nieuwe plaat dan weer te langzaam loopt en dan weer te snel. Dit kan komen doordat je de pitch teveel van positie verandert bij het bijstellen. Het kan zijn dat je alleen even tegen de pitch kan tikken om hele kleine veranderingen te doen, wees anders gewoon erg voorzichtig en precies als je de pitch moet bijstellen.

Iets dat je kunt proberen nu je hebt geoefend met het gelijk krijgen van de BPM’s, is de nieuwe plaat niet steeds te stoppen en opnieuw te beginnen, maar hem door te laten spelen en hetgeen je geleerd hebt in de praktijk te brengen: corrigeren en de pitch bijstellen. Omdat je met platen met verschillende BPM werkt kunnen ze op een gegeven moment natuurlijk uit elkaar gaan lopen, maar als je de beats weer aan elkaar gelijk kunt krijgen TERWIJL je de pitch afstelt, maak je snel progressie.

Het kan raar en lastig zijn om zowel de pitch te veranderen als de plaat te corrigeren, maar bedenk wel dat – wanneer je de plaat moet corrigeren – de kans groot is dat je de pitch ook moet bijstellen, zodat ze op elkaar afgestemd zijn.

Om te oefenen: Neem alle tijd die je nodig hebt om de platen gelijk te krijgen. Laat eventueel je koptelefoon weet even erbuiten en zorg ervoor dat je eerst de platen weer gelijk krijgt. Als de platen gelijk staan, versnel of vertraag je de nieuwe plaat (zonder de pitch – die immers goed staat – te veranderen). Luister naar het geluid via de boxen en naar de nieuwe plaat door de koptelefoon. Merk op hoe deze combinatie verschilt als de nieuwe plaat voor- dan wel achterloopt ten opzichte van de spelende plaat.

Als je het hierboven beschrevene goed onder de knie hebt (en je het voor elkaar krijgt de 130 BPM plaat gelijk te laten lopen aan de 135BPM plaat) kun je de situatie omdraaien. Stel de 130BPM plaat af op 0% en verlaag de pitch van de 135BPM plaat totdat deze gelijk loopt met de 130BPM plaat.

Blijf oefenen, ook met bijvoorbeeld vijf of zes platen; probeer verschillende combinaties en ga te werk als je eerst met de 130BPM en 135BPM platen deed. Neem de tijd om ze precies gelijk te krijgen en zodra dit het geval is, laat ze dan juist weer uit elkaar lopen door de snelheid aan te passen. Eerst een beetje, dan meer en meer. Doe dit in beide richtingen, luister naar en leer van het geluid dat je hoort door je koptelefoon.

Bedenk steeds dat je nog steeds aan het leren bent. Iedereen die kan draaien heeft deze basics moeten leren. Soms kan het ERG frustrerend zijn, maar als je veel oefent, je goed concentreert en probeert te genieten, dan kom je er wel!

4.3 Mixen met CD’s
          Er zijn twee belangrijke soorten cd-spelers; met een JOG wheel en met een button-only besturing. Meestal werk je veel met de ‘SEARCH’ knop, waarmee je door het nummer kunt zoeken en de snelheid waarmee dat gebeurt afhankelijk is van de tijd dat je de knop ingedrukt houdt.

1) Zoek het nummer dat je wilt gebruiken (waarschijnlijk zit er een ‘SKIP’ button op het apparaat waarmee je dat kunt doen)

2) Zoek de positie waarvan je het nummer wilt starten. Veel CD’s hebben het gemak dat de muziek direct aan het begin start, zodat je niet naar het begin hoeft te zoeken. Er zijn ook nog makkelijkere CD’s, die direct beginnen met de eerste bass-drum. Zodoende hoef je niet naar het nummer te luisteren tot de eerste bass-drum start.

Als je weet dat de eerste bass-drum na bijvoorbeeld 30 seconden komt, gebruik dan de snelzoek functie op het apparaat om daar naar toe te gaan. Als je niet precies weet waar die bass-drum zit, luister dan gewoon tot je hem hoort. Hoe dan ook, zodra je de bass-drum hoort, druk op de ‘PLAY/PAUSE’ toets, zodat je het nummer op dat punt stil zet.

Gebruik nu de precieze afstemming om precies op het punt te komen waar de bass-drum inzet. Sommigen vinden het prettig om het ‘CUE’ punt een fractie eerder dat het eigenlijke begin van de bass-drum te zetten. Als je het goede moment gevonden hebt, druk je op PLAY/PAUSE.

Druk nu de ‘CUE’ knop in. Wat er nu zal gebeuren is dat de CD terug gaat naar het punt waar je op instelde. Als je dit niet gelooft, onthoud dan de precieze stand (tot op honderdste seconden) van het ‘CUE’ punt dat je gebruikte en vergelijk dit met de stand na gebruik van de ‘CUE’ knop.

3) Beat matching

Zodra je het goede cue punt hebt ingesteld, druk dan op play op het moment dat de bass-drum van het spelende nummer (door de speakers) plaatsvindt. De kans bestaat dat je te snel of te langzaam zit met je nieuwe CD.

Met de pitch knop aan kun je nu de pitch fader gebruiken om de CD sneller of langzamer te laten gaan om deze gelijk te krijgen met het spelende nummer. Je zult ook ‘PITCH BEND’ knoppen aantreffen op het apparaat. Omdat het zo kan zijn dat je nieuwe CD te snel of te langzaam hebt gestart, moet je deze gelijk krijgen met het spelende nummer (zonder nog naar de snelheid van de nieuwe CD te kijken). Als je bijvoorbeeld te snel gestart hebt druk je op de ‘–pitch bend’ knop totdat de beats gelijk lopen, en pas je de snelheid aan met behulp van de pitch fader zodra de nummers gelijk lopen (of direct terwijl je pitch bend gebruikt). Er bestaat een goede kans dat ze niet direct gelijk blijven lopen, blijf dus piutch bend en de pitch control gebruiken tot beide nummers gelijk blijven lopen.

4) De mix starten

Zodra je alles goed hebt afgesteld druk je op PLAY/PAUSE om het nieuwe nummer te stoppen en op CUE om de CD terug te zetten naar het startpunt. Als het goede moment daar is, druk je op PLAY op het apparaat. Als je iets te vlug was hiermee, of juist iets te langzaam, gebruik je de pitch bend knoppen om de platen gelijk te krijgen.

Met ‘loop’ kun je breaks en beats uitrekken om langere en meer funky mixen te maken of het publiek te teasen met kunstjes terwijl je zwaar aan het opbouwen bent. Je kunt het ook gebruiken om fragmenten van andere CDs te samplen en loopen.

Het fijne van CDs is dat de enige manier waarop ze uit de maat kunnen gaan lopen is dat je de pitch niet goed hebt gebruikt, dus zolang dat het geval is en je er zeker van bent dat de twee nummers synchroon lopen is het enige waar je je druk om hoeft te maken het bedienen van je mixer om een goede mix te maken.

Comment

* Deze staat al 3 keer op het forum geloof ik *

O, wat houden wij van de zoekfunctie! :P

Comment

Ja kan me herhinneren 'm eerder ergens gezien te hebben:D

Comment

Working...
              X