Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zelfstandige In Bijberoep

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Zelfstandige In Bijberoep

Als beginner heb ik mij laten wijsmaken dat je, om helemaal legaal te draaien, een statuut moet hebben van zelfstandige dj in bijberoep.

Kan iemand mij hier meer uitleg over geven? (kostprijs, pluspunten - minpunten, hoe bekom je het,...)

Dank

Re: Zelfstandige In Bijberoep

Ik weet niet helemaal precies wat je bedoelt, maar wat ik wel weet:

Je koopt bij de aanschaf van een CD/Vinyl het recht om deze voor privédoeleinden te gebruiken.
    Wanneer je deze openbaar wilt draaien, zul je hier extra voor moeten betalen. In de horeca moeten
    ze hier ook voor betalen en daarom is het vaak al geregeld door het café/club. Draai je niet op een plek
    waar normaal muziek gedraaid wordt, dan zul je dit misschien eerst moeten regelen.

Echter wanneer je (gekochte) MP3's wilt gaan draaien moet je ook nog een licentie hebben. Deze kost geloof
    ik €90 en je mag daarmee 2500 nummers hebben.

Ik weet er niet alles vanaf, aangezien ik altijd met gewone CD's draai en in clubs/café's.

Daarnaast heb je nog het verhaal 'zwartwerken', maar dat werkt niet anders dan een andere baan.

Comment

Re: Zelfstandige In Bijberoep

Als je Dj bent met als oogpunt geld verdienen in de zin van een bijbaan dan moet dit altijd bij de belastingdienst gemeld worden.

Veel Dj's krijgen contact betaald, dat mag ook en is niks mis mee, als je bij je belastingopgave maar aangeeft dat je inkomsten hebt gehad buiten je andere inkomsten.
      Dit mag je 5 jaar doen.

Als je nu veel geboekt wordt en er dus veel geldstromen zijn dan kun je jezelf bij de KVK als zijnde Artiest (wat jij noemt de zelfstandige Dj) aangeven, dan krijg je je eigen kvk nummer, betaal je wel belasting en sociale premies etcetera maar heb je ook weer fiscale voordelen (belasting kun je aftrekken bijna overal)

Maar als beginnende Dj raad ik jou aan om gewoon lekker cd's te gaan kopen en eerst eens zien verder te komen als Dj zijnde voordat je jezelf te druk gaat maken om dit soort dingen.

Pas als je meer dan 300 euro in de maand met draaien vangt kun je er over na gaan denken.

Comment

Working...
      X