Announcement

Collapse
No announcement yet.

Technics SL-1200 Mk2 draaisnelheid

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Technics SL-1200 Mk2 draaisnelheid

Ik heb 2 technics SL-1200 mk2's in mijn bezit. Ik heb ze tweede hands.
    Het probleem is dat als ik de pitch verzet de snelheid langzamer en sneller wordt zoals bij http://nl.youtube.com/watch?v=XRoLe2hf3pc te zien is. Niet alleen 'bouncet' hij, zoals ze t daar noemen, hij wordt daarmee ook een stuk langzamer.
    Ik had het probleem eerst bij beide technics totdat ik er bij één de pitch heb vervangen. Nu is dat probleem weg, tenzij ik de plaat een beetje aanduw zodat hij weer in de maat loopt. In plaats van dat hij iets sneller gaat en weer in de maat loopt, gaat hij veel langzamer inclusief het 'bouncen'.
    Kan iemand mij hiermee helpen?
    Alvast bedankt.

Re: Technics SL-1200 Mk2 draaisnelheid

Kun je iets specifieker zijn over je probleem? Ik heb zelf 2 technics, en de hele essentie van een pitch-control is toch juist dat ie langzamer gaat draaien als je ' m "omlaag" pitcht, en sneller loopt wanneer je ' m "omhoog"  pitcht?!

Wat het "bouncen" betreft; die term hoor ik voor het eerst in deze context. Die term wordt namelijk meestal gebruikt voor het omzetten naar een audiospoor in een sequencer-programma, dus voor het maken van muziek....

Als je bedoelt dat de naald stuitert; kwestie van bijstellen van het contragewicht, en aanpassen van de "anti-skating" - knop op je draaitafel.

Comment

OK, ik heb dat Youtube-filmpje even bekeken, en zie werkelijk niks bijzonders.
      De platter (draaischijf) van een platenspeler is relatief gevoelig; op het moment dat je er dus op drukt om een plaat tegen te houden, zal uiteraard de snelheid veranderen. Het gaat overigens om een erg kleine verandering, maar dit lijkt heel wat doordat het stroboscoopje aan de zijkant van de schijf direct reageert; dat is ook de bedoeling!

Waar het om gaat is; wanneer je de plaat loslaat moet een goede draaitafel vrijwel meteen weer op de juiste snelheeid draaien. En dat is bij Technics zeker het geval!

Los daarvan; als je de plaat tegenhoudt, speelt de platenspeler de plaat niet af; pas als je gaat scratchen of de plaat weer loslaat krijg je geluid. Dus ik zie het probleem niet echt; zolang ie maar meteen weer op toeren is wanneer je loslaat, is er toch niks aan de hand??

Comment

Het probleem is als ik de plaat iets sneller laat draaien met mijn vinger, de tafel zeg maar tegensputtert en veel langzamer gaat draaien in plaats van ietsje sneller. Daarbij gaat de snelheid op en neer en klinkt het daardoor heel vals. Zeg maar dat ie op 160 BPM zit en ik wil hem een halve tel sneller laten lopen met mijn vinger zodat de plaat weer goed loopt met de andere, de draaitafel in plaats van heel even 161 BPM loopt, hij tussen de 100 en 110 gaat lopen. Daarbij 'stuitert' hij snel op en neer tussen die 100 en 110. (dat is wat ook te zien is op het youtube filmpje. Niet het normale reageren op de extra weerstand, maar de hele tijd heen en weer gaan tussen 2 snelheden) Is niet makkelijk mixen zo. Ik zou het ook met de pitch kunnen doen, maar ik heb het liefste wel dat mijn technics werken zoals het hoort.

Comment

Aha, het is dus wat ernstiger dan de "gewone" vertraging.
          in dat geval ben ik toch bang dat je motor naar de haaien is, en er dus een reparatie bij een vakman of bij de fabriek nodig is. Da's behoorlijk klote, maar er zit weinig anders op. Wel zou ik dan even duidelijk navraggen hoe het zit met garanties, hoe lang je 'm kwijt bent, en hoeveel het gaat kosten. Vanaf een bepaald bedrag kun je voor jezelf misschien beter kiezen voor een nieuwe, lijkt me.

succes in ieder geval.

Comment

Okee, ik zal even kijken wat ik ga doen, want lijkt me allemaal best prijzig inderdaad.
            In ieder geval bedankt voor je hulp!!
            Groetjes

Comment

Working...
            X