Announcement

Collapse
No announcement yet.

Timecoded vinyl?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Timecoded vinyl?

Hallo, ik wil me even voorstellen, ik ben Shaun kom uit Eindhoven, ben 14 jaar en heb net zoals iedereen hier plezier in het dj-en.

Nou, ik heb nu een jaar lang met een Bcd-2000 ''gespeelt'' en heb ook een PadKontrol gekocht. Maar zoals eigenlijk iedere Dj wil, wil ook ik ''into the next level''.
    Ik wilde graag timecoded vinyl kopen, in combinatie met Virtual Dj of elke andere software (ik kan aan bijna elk software komen, omdat er een hele bekende dj langs mij woont, de naam lijkt me niet belangrijk?)
    Maar nu komen mijn vragen:

Slijten de platen snel?
    Welke timecoded platen zijn goedkoop maar toch best wel goed?
    Kan ik het in combinatie met mijn BCD gebruiken?
    Maakt het uit wat voor draaitafels ik koop?
    Is het misschien beter om cd-spelers aan te schaffen i.p.v draaitafels?
    Slijten de naalden ook snel?
    Zijn de componenten duur?

Ik hoop dat iemand antwoordt kan geven op alle vragen, of tenminste een.
    Ik heb trouwens ook niet veel geld, dus het liefst zou ik zo min mogelijk geld uitgeven.

Alvast bedankt!

Re: Timecoded vinyl?

Hoi Shaun,

Allereerst wil ik even kwijt; hoezo is timecoded vinyl "the next level"?? Als je het mij vraagt zijn er 2 mogelijkheden; je leert mixen met platenspelers of CD-spelers, en zorgt dat je strak leert mixen óf je stort je op digitaal dj-en. Dit is namelijk een hele andere benadering.

Persoonlijk vind ik het allebei tof hoor, maar "digitaal" dj-en is zo anders, omdat je er hele andere dingen mee kunt doen! Het lijkt meer op het spelen van een liveset, als je alle mogelijkheden goed benut.
    Digitale bestandjes draaien met timecoded vinyl vind ik persoonlijk een beetje de plank misslaan, aangezien je jezelf daarmee weer enorm veel beperkingen oplegt wanneer je het vergelijkt met de mogelijkheden van midi-controllers.

Maar goed, dat is een kwestie van smaak; om je vragen te beantwoorden;

- of de platen snel slijten lijkt me niet van belang; als het vinyl is, zal het wel tegen een stootje kunnen; je gebruikt ze echter wat intensiever, dus er zal wel enige slijtage optreden.
    - dat brengt me meteen bij vraag 2; alle timecoded vinyl dat ik in (web)winkels te koop zie staan zit ongeveer rond dezelfde prijs. Verder is de prijs dusdanig laag, dat je voor de kosten van hooguit 2 nieuwe platen, of 1 CD een nieuw stuk timecoded vinyl hebt. Vervanging is dus niet echt een zware kostenpost.

- Wel zou ik dan op zijn minst timecoded vinyl kopen dat specifiek voor het programma dat je kiest is bedoeld, om eventuele problemen te voorkomen.

- Je kunt het vast wel in combinatie met je BCD gebruiken. Het vinyl zal voornamelijk gebruikt worden om je beats te matchen, dus overige parameters kun je aan je BCD toewijzen. Deze info is echter vast wel ergens op internet te vinden.

-draaitafels; ja, je moet direct drive platenspelers nemen met een goede pitch-functie. Verder maakt het weinig uit; het uitgangssignaal is hetzelfde.

- of het beter is moet je zelf bepalen; ligt eraan wat je wilt. Maar CD-spelers sturen op dezelfde manier je software aan als platenspelers.

- Naalden gaan over het algemeen vrij lang mee. Wel zijn er speciale naalden/elementen te krijgen die geoptimaliseerd zijn voor het aflezen van timecoded vinyl. (bijv. Ortofon)

- Ja, componenten zijn relatief duur. Nieuwe naalden zijn echter wat minder duur. Je hoeft in principe maar 1 keer elementen + naalden te kopen. Bij de eerstvolgende vervanging hoef je dan alleen maar je naalden te vervangen, aangezien die van het element af te halen zijn. Als je goede naalden/elementen wilt, zou ik je toch aanraden om voor Stanton of Ortofon te gaan.

Tot slot een opmerking die hier al vaker gemaakt is; als je niet al te veel geld wilt uitgeven, zou ik niet eens aan het dj-en beginnen, want er zijn weinig hobbies die zo duur sijn als dj-en; als je het tenminste goed wilt doen!

Succes!

Comment

Er zijn ook complete Timecoded vinyl dan krijg je gelijk alle componenten en weet je zeker dat je alles hebt als je dan 2 draai tafels en/of een mixer koopt ben je klaar (dan noem ik niet alle kabels/speakers etc)

Mvg, DJMusicX

Comment

Er zijn ook complete Timecoded vinyl dan krijg je gelijk alle componenten en weet je zeker dat je alles hebt als je dan 2 draai tafels en/of een mixer koopt ben je klaar (dan noem ik niet alle kabels/speakers etc)

Check ook mijn post hier het gaat over het zelfde onderwerp (ongeveer dan) hij heet Theorie.
        ik heb zelf ook een tijdje gekeken naar timecoded vinyls, maar ik denk toch dat je beter voor cd en/of vinyl moet gaan.

Mvg, DJMusicX

Comment

Working...
        X