Announcement

Collapse
No announcement yet.

Waar te beginnen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Waar te beginnen?

Ik ben al héél lang aan het denken om te beginnen met DJ'en. Laten we het over mijn motivatie maar niet hebben, dat is vermoeiend maar ik ben wél heel erg benieuwd waar ik moet beginnen. Ik heb inmiddels een aardige collectie muziek (voornamelijk Mp3)--> wat nu? Ik ben totaal nieuw in het DJ-wezen en hoopte hier wat meer uitleg over begrippen e.d. te vinden, is daar een ander sticky voor (want dan heb ik 'm gemist!)? Een paar vragen die ik heb:
    - Ik wil beginnen met het op een goede manier aan elkaar mixen van nummers --> wat heb ik daarvoor nodig en wat voor een budget moet ik daarvoor uittrekken wil ik spul hebben waarmee ik voor thuisgebruik / kleine feestjes van vrienden (wel een béétje op de groei kopen) goed mee uit de voeten kan?
    - Wat zijn de voordelen van het draaien vanaf CD's t.o.v. MP3?
    - Welk genre is goed om mee te beginnen? Ik zat zelf erg te denken aan lounge/house/club hoewel dit erg standaard is.

Alvast dank!

Re: Waar te beginnen?

He Julian,

Fijn dat je 'm nu zo gepost hebt :wink:

Je moet goed nadenken wat je wilt:

MP3 mixen (is in het begin  zeker eenvoudiger) en ook de goedkoopste oplossing.
    Het enige wat je namelijk nodig hebt is 'n programma zoals bijvoorbeeld Virtual DJ, 'n pc of laptop en 'n controller (bijvoorbeeld de Hercules RMX console of de BCD2000/3000 van Behringer)

Mixen met cd's is 'n heel ander verhaal, hiervoor heb je 2 cd spelers nodig en 'n mengpaneel.

In beiden gevallen heb je 'n geluidsset nodig waar op je muziek te horen is. Een hoofdtelefoon is ook nodig in beiden gevallen.

Mixen op MP3 is makkelijker dan met cd's, omdat de software vaak al automatisch de juiste beats aangeeft en nummers met 'n functie gelijk kan laten spelen. Cd spelers doen dat over het algemeen dus niet.
    Nadelen: Altijd 'n pc of laptop meenemen, software kan vastlopen, voor 'n goede sound moet je ook weer 'n goede geluidskaart hebben.

Dat wil dus zeggen dat mixen met cd's 'n grotere vaardigheid vereist en je hiervoor dus langer zult moeten oefenen.
    Uiteindelijk draaien bijna alle bekende Dj's met cd's of platen.
    Nadelen: Je moet 'n (bij voorkeur legale) cd collectie aanleggen en 'n systeem hiervoor verzinnen. Het vinden van 'n nummer op 'n cd is lastiger dan 'n nummer intypen op je pc.

Ik raad je aan om toch te beginnen met cd's, zeker als je straks richting feestjes wilt staat het toch leuker als je met cd's kunt draaien.

Deejay zijn is duur, wil je 'n leuke starters set hebben dan moet je gaan denken aan 'n budget van 800-1000 euro. (Dan heb je 'n dubbel cd speler, mengpaneel, hoofdtelefoon en luidsprekers) Dan heb je wel 'n set waar je aanvankelijk mee vooruit kan!

Stijl maakt niet uit, je ontwikkelt jezelf naarmate je bezig bent en dat is afhankelijk van wat je leuk vind en waar je markt ligt. Ik ben begonnen met eindexamenfeesten, toen kwam ik op personeelsfeesten (veel seventies  - eighties), groeide door naar bruiloften, leerde de microfoon gebruiken, ging richting Nederlandstalig en nu draai ik veel apres ski.

(Met een vleugje house, maar dat is omdat dat op het moment "in" is)

Bedenk dat je nooit voor jezelf draait maar voor je publiek, en zeker in het begin zul je niet altijd datgene doen waar jij zin in hebt.

Mixtechnisch gezien is het goed om met house te beginnen, omdat de beats van elk nummer redelijk bij elkaar in de buurt liggen. Maar veel beginnen als 'n "feestjes dj" en dan is het soms fijn als je weet hoe met 'n microfoon overweg te gaan.

Comment

800-1000 euro?!! Ik verdien niet onaardig als student-zijnde al zeg ik het zelf maar ik zag overal in beginnerstopics bedragen van rond de 100 euro met af en toe een uitschieter naar 300 euro! Ik heb zelf een Macbook Pro met een redelijk goed 2.1-setje (Roth Audioblob 2; goed genoeg om de buren gek mee te stampen dus zeker goed genoeg om thuis mee te oefenen). Wat zou het kosten om met MP3 te mixen? En ik twijfel niet aan je gezag als ervaren forummember hoor, maar ik heb bijv. bij TWSTD op Koninginnedag een aantal zéér nette DJ's gewoon met hun MBP zien werken (naast een mengpaneel, dat wel); is dat dan voor de sier of?
      Kan je, per onderdeel (uitgaand van die cd-mixset) misschien wat namen/merken en een richtprijs geven? Tweedehands een goede markt voor DJ-spullen? Dan wil ik dat namelijk ook gerust overwegen!

Excuus voor de vele vragen en misschien komt het allemaal erg bijdehand over; dat is mijn bedoeling totaal niet maar voordat ik 800 euro ergens inpomp moet ik dat naar mezelf toch wel érg goed kunnen verantwoorden! Hopelijk wil je me nog steeds helpen ;)

Comment

He ik snap je argumentatie, dacht door je eerste bericht dat je wel wat te besteden had, en dj zijn is 'n dure hobby :wink:

Kan zijn dat pro's dat ernaast hebben staan, maar kan heel vaak ook 'n effect apparaatje zijn of 'n soort back-up systeem. Je zult ze in ieder geval nog niet vaak alleen maar met 'n console zien werken.

Voor MP3 heb je een aantal opties, je hebt al geluid dus daar hoef je geen geld aan uit te geven.
        Je hebt de Behringer BCD2000 en BCD3000 (189 en 209 euro nieuw) voor iets meer geld heb je 'n Numark Total control, welke ik je dan toch aan ga raden, deze kost nieuw 239 euro. Reden hiervoor is dat -ie net wat meer kan dan de apparaten van Behringer en er ook Traktor wordt bijgeleverd, een software die ook weer wat beter is dan Virtual DJ.
        Heb je wat meer geld te besteden kijk dan eens naar 'n Reloop Digital Jockey (299) of ga over de 300 heen en je komt in de Cortex series, die eigenlijk toch wel 'n beetje de betere op mp3 gebied. (die laatste heeft 19 inch controllers die er al echt uit gaan zien als 't scherm van 'n dubbele cd speler)

Je kunt dus voor 189 euro klaar zijn, maar het ook zo duur maken als je zelf wilt! Kijk wel even goed of de betreffende controller met software wordt geleverd en door Mac wordt ondersteund!

Cd spelers dubbel:
        Numark CDN22
        Numark CDN35
        Denon DN4000 (tweedehands rond de 200-300 euro)
        American audio MCD510
        JB Systems MCD580
        Sommige Reloop modellen

IIG NIET AANSCHAFFEN: KOOLSOUND OF US BLASTER OID,

Cd spelers enkel:
        Numark Axis 4 of 9
        Reloop RMP 1 of 2
        Pioneer CDJ100 of CDJ200 (tweedehands redelijk goedkoop te krijgen)
        Denon DN S3000
        JB Systems MCD200

Mixers:
        Maak een keuze tussen:
        - het aantal kanalen (weinig kanalen nodig volstaat 'n battle mixer, wil je  cd spelers en microfoon en bv pc dan volstaat dat niet)
        - wel of geen effecten

JB Systems MX4 MKII
        Dateq XTC (tweedehands redelijk goedkoop te krijgen, de meest nette no-nonsense mixer voor 300 euro)
        Reloop RMX (USP of DSP)
        American audio Q-D6
        Numark DXM-01

Je kunt voor 500 euro een nette tweedehands set samenstellen, ik wil ook wel voor je kijken maar PM dan maar of voeg me dan maar toe op msn.

Hoop je wat antwoorden gegeven te hebben!

Comment

Dank je wel voor je antwoord! Ik zit momenteel even héél druk met mijn tentamens maar na de 18'e ga ik je zeker PM'en/toevoegen. Super dat je me wilt helpen; dat maakt het allemaal een stukje makkelijker voor me!

Dank; en natuurlijk is iedereen vrij om nog dingen toe te voegen :)

Comment

Wat ik gedaan heb is een BCD3000 op marktplaats gekocht. Kan ik leuk mee oefenen en de basis ermee leren. Voor 140 incl verzendkosten. Ik gebruik de SYNC button niet, en probeer niet te kijken naar de BPM waarde o het scherm. Ook let ik niet op hoe de track eruit ziet. Alles probeer ik op het gehoor. Ik neem het op en luister het terug.

Zo is het leuk om te kijken of het echt wat is. Je hebt niet veel ruimte nodig of iets dergelijks. Hij staat langs mijn toetsenbord. Als ik ff zin heb pak ik hem en begin ik te mixen.

Nog een voordeel is dat je alles met mp3's kunt doen. ook een stukje je goedkoper....

Als het dan echt wat mocht worden. En ik heb heel mijn andere hobby's die op het moment hoger op het verlanglijstje staan compleet. dan kan ik is gaan kijken voor het 'echte' werk :)

Comment

Ok; de tentamens zijn voorbij dus ik ga er gewoon werk van maken! Wil nu eerst zelf kijken of ik 't voor elkaar krijg om vette mixes in elkaar te zetten. Zodra dat lukt kijk ik wel naar een CD-installatie maar tot die tijd --> MP3-mixen! Numark total control is genoemd --> kan ik die ook 2e hands kopen en zo ja; wat is een goede richtprijs en waar moet ik op letten bij de aanschaf? Als 2e hands geen optie is, wat is dan een goede online/offline shop om er een aan te schaffen? En werkt die met Mac of niet?

Thanks!

Comment

Minimum System Requirements (MAC):
                Mac OSX 10.4 or higher
                G4 1.5 GHz or Intel Core Duo 1.6GHz, 512MB RAM

Dan moet -ie kunnen werken met Mac.

Goede online shop: Bax-shop

Hij kost nieuw 239 euro. En tweedehands zou ik er dan ook niet meer aan uitgeven dan 180-200 euro.
                Zie er 1 op Marktplaats staan, hoogste bod is daar tot nu toe 200 euro.

Maar ook een op Tweede Hands .nl

Hoogste bod is hier 150 euro.

Let er op dat alle knoppen/faders soepel lopen, alle stekkers en ingangen vastzitten, test het apparaat ook en kijk goed naar beschadigingen. (zowel aan de voor- als achterkant en boven- en onderkant)
                Last edited by marc; Thursday-19-11-2009, 14:33.

Comment

DJ-set kopen? ♫ Niet-goed-geld-terug ♫ 3 jaar garantie ♫ Morgen in huis! ♫ Complete DJ-sets koop je online bij Bax Music

Is dit een goed idee?
                  Moet ik dan nog software aanschaffen/downloaden?
                  Last edited by marc; Thursday-19-11-2009, 14:37.

Comment

Lijkt erop dat er geen software wordt meegeleverd.
                    Dus kijk naar Virtual Dj, Traktor, BPM studio etc...

Comment

Jippie! De stap vanavond genomen; een Numark Total Control (reject) gekocht bij bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/! Het gaat eindelijk gebeuren; kan niet wachten =D Iedereen onwijs bedankt voor jullie hulp!

@DJTimm; je noemt een aantal programma's, moet ik gewoon kijken welke het beste voor mij werkt of is er een 'outstanding' programma?

Comment

De gene waar jij het best mee overweg kan, heb zelf ook niet echt een fafo eruit steken

Comment

Vandaag alles binnengekregen! Ziet er gaaf uit maar ik zie nu al dat er nog iets ontbreekt. Een zogenaamd 'multichannel audio interface' --> nodig zodat ik op mijn headphones en speakers verschillende uitgangen kan creëeren: iemand een tip voor me waar ik zo'n ding vandaan haal? Budgetindicatie?

Er werd trouwens wel software bijgeleverd --> Traktor LE en Cue LE; de eerste herkent de controller gek genoeg niet, hoe los ik dit op? Gebruik dus momenteel maar even Cue maar het probleem daarmee is dat het opzoeken in mijn mappen echt rampzalig gaat --> hij pakt bijna geen enkel nummer terwijl mijn nummers keurig netjes gerangschikt zijn...

@DJTimm; kan ik jou nog steeds toevoegen op MSN voor af en toe een losse vraag?

M.v.g.

Julian

Comment

Ik ben ook nog opzoek naar een voor mij adequate koptelefoon: veel eisen heb ik niet als de prijs maar niet te hoog is. Ik zie bijv. de Sennheiser HD-201 staan voor ongeveer 21 euro: ziet er niet onaardig uit maar gezien het feit dat ik er geen verstand van heb is een beetje hulp hierbij toch van harte welkom! Alvast bedankt!
                            Last edited by jochanan; Saturday-12-06-2010, 18:26.

Comment

Ik heb je geaccepteerd en je vragen zijn altijd welkom!

De koptelefoon is leuk om muziek mee te luisteren maar niet echt geschikt om mee te draaien (bijna geen bas en hij dempt ook niet)

Kijk naar een

Jb Systems HP-2000 PRO
                              Citronic  HP300

Er zijn ook wat duurdere (rond de 50-70 euro) die bieden dan wel veel meer kwaliteit maar ligt dan ook wel buiten je budget.

Problemen met je interface en software moet ik ff op m'n gemak over na denken, je houdt het antwoord nog tegoed!

Comment

Working...
                              X