Announcement

Collapse
No announcement yet.

dj en met MP3 vraag

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• dj en met MP3 vraag

beste,

zijn er mensen die mij kunnen helpen.

ik dj nu al een tijdje met tracktor scratch , native instruments , dus met MP3
    die ik aankoop via het internet.

nu , het probleem zijn de rechten ,

hier in Belgie heeft SABAM een beetje het zeggen en ze profiteren er serieus van om veel geld te vragen voor mp3 te mogen gaan spelen.

zijn er mensen in Nederland die mij wat informatie kunnen bezorgen omtrent de nederlandse wetgeving ivm dj'en met mp3 en hoeveel het kost ?

zou ik , als ik mij zou lid maken in Nederland ook in Belgie mogen gaan spelen ?

hopelijk is er daar iemand met een antwoord !!

Re: dj en met MP3 vraag

Volgens mij moet je per land je rechten krijgen maar ik vind het uberhaubt raar waarom je meer zou moeten vragen voor spelen met mp3 dan met platen of cd's.
    Zou zeggen stuur ze even een mailtje dan weet je het gouw genoeg  :wink:
    Succes ermee

Comment

Voor prive gebruik (thuis) is het legaal en hoef je niks extra's te betalen voor het luisteren en spelen van muziek.
      Ga je ergens optreden dan zit het in Nederland als volgt:

- Jij moet in bezit zijn van een legale collectie (en dan maakt het niet uit of dit cd's, platen of gekochte mp3's zijn)
      - De betreffende locatie moet rechten betalen aan de BUMA/STEMRA (In België dus SABAM) om per vierkante meter muziek af te mogen laten spelen. In veel gevallen zijn deze rechten al betaald, denk bijvoorbeeld aan kroegen, discotheken, zaalverhuur etc.
      Een opmerking hierbij: Het gaat hier dus allemaal om commerciële doeleinden, op al deze locaties wordt geld verdiend aan de gasten die er komen. Geeft iemand gewoon thuis een feest dan hoef je niet te betalen om muziek af te mogen spelen.

Dus samengevat: Jij zorgt als Dj voor een legale muziek verzameling en de locatie waar je komt om te spelen moet de rechten betalen om muziek af te mogen spelen.

En nee, je kunt als persoon die rechten niet kopen, je kunt wel recht kopen op nummers die je zelf produceert. Maar dat is een heel ander verhaal.

Comment

@ Christo
        Ik ben geen lid van een organisatie en betaal nergens voor  8)
        Ben gestopt met het DJ'en en als ik op feesten draaide was het een schoolfeest. (Niet commercieel, dus geen geld involved)
        Heb je ze al een mailtje gestuurd?

Comment

ik heb intussen een mail gestuurd naar SABAM met een reeks vragen omtrent het spelen van MP3's

ik zal ze terug verder in een reactie plaatsen hier zodat anderen het ook weten.

wat op de site staat bij SABAM is ,

als er een dj met MP3 speeld dan moet hij een  DJ Lecentie hebben die kost iets meer dan 250 euro per jaar en hij/zij zal ook de aankoop kunnen bewijzen van de mp3's .

ik post terug zodra ik meer weet

Comment

Dit staat op de site van sabam.

Wat is de DJ-licentie?

De DJ-licentie is een toelating om kopies te vervaardigen van de eigen legaal verworven collectie en deze kopies in het openbaar af te spelen.

U vraagt zich misschien af waarom deze licentie noodzakelijk is? Wel, met deze licentie worden de mechanische reproductierechten (het maken van een reproductie) geregeld. Tot voor kort was het immers voor de DJ verboden om met kopies te draaien op openbare plaatsen.

Men mag volgens de wet immers enkel kopiëren in de familiekring indien het gebruik ervan uitsluitend bestemd is voor de familiekring (zie de artikels 22 § 1. 5° en 46. 4° van de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht). Dit impliceert dat het draaien met kopies op openbare plaatsen verboden is, want hiervoor heeft u de expliciete toelating nodig van de rechthebbenden van de muziek (auteurs/componisten en platenproducenten). De licentie geeft u deze toelating.

Enkele redenen die hiervoor in aanmerking komen:

Het frequenter gebruik door DJ’s van laptops en andere digitale technologieën om hun DJ-activiteiten uit te oefenen.

Door nummers te kopiëren kan een DJ compilaties maken, wat ook het transport van de geluidsdragers aanzienlijk vergemakkelijkt.

Een kopie biedt bovendien een garantie tegen diefstal, beschadiging of slijtage van de originele geluidsdrager. De originele geluidsdragers kunt u gerust thuis laten. Dit geldt eveneens voor de reproductie van originele dragers op de harde schijf van een pc.

Wat zijn de voorwaarden?

Een DJ-licentie hoeft u enkel aan te vragen indien u wenst te draaien met kopies van legaal verworven cd's, vinyl, downloads, etc. Indien u enkel met originelen (dus ook originele downloads!) zou draaien, dan is een licentie niet vereist.

U dient (thuis) in het bezit te zijn van de originele geluidsdragers en/of downloads. Wat de downloads betreft kunt u bij een eventuele controle bewijzen dat ze legaal werden gedownload aan de hand van uw loginnaam en wachtwoord van de legale downloadsite, én door middel van de aankoopbewijzen.

De licentie is strikt persoonlijk. Enkel aan u wordt de toelating verleend om met kopies van uw legaal verworven muziekcollectie te werken. Dus geen andere DJ mag uw kopies gebruiken indien hij/zij zelf niet in het bezit is van de originelen en indien hij/zij zelf niet over een DJ-licentie beschikt.

Kopies maken van Karaokebestanden is verboden.

U dient een jaarlijkse vergoeding te betalen van 266 EUR + 6% Btw. Voor het eerste jaar wordt enkel het aantal maanden gerekend vanaf de maand van aanvraag.

U kunt een aanvraag tot DJ-licentie indienen via de online aangiftemodule van SABAM. De factuur wordt dan eerstdaags opgemaakt. Van zodra de betaling gebeurd is, laten wij u de ondertekende licentie thuis toekomen.

Indien u nog vragen heeft, dan staan alvast heel wat antwoorden op u te wachten via onze online hulpdienst .

Daarnaast kunt u eveneens terecht bij frontoffice@sabam.be

Comment

Working...
            X