Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinyl Of CD?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vinyl Of CD?

Hallo Allemaal,

Sinds een maand of 2 heb ik een Hercules Console RMX. Hier mix ik leuk elke dag lekker thuis en elk weekend bij vrienden muziek. Ik ben van plan om ooit op feesten te gaan draaien ed. maar ik wil daar geen mp3 gaan draaien.

Op bax-shop heb ik gekeken naar zowel DJ-sets voor CD als Vinyl en naar mijn idee zijn DJ-sets voor Vinyl goedkoper dan voor CD. (ik keek naar het duurste ban beid wat er werd aangeboden)

Ook heb ik youtube half afgezocht en internet en hier naar de belangrijkste verschillen tussen mixen met Vinyl en CD, maar ik vond het allemaal nogal vaag.

Ik wil graag met een van beide beginnen, maar zou niet weten welke. Vinyl lijkt me moeilijker, maar dat is ook weer een uitdaging natuurlijk, en Vinyl is natuurlijk wel "het echte". CD lijkt me makkelijker, maar volgens mij heb je dan wel meer mogelijkheden.
    Iets wat ik ook erg belangrijk vind is of alle muziek wat op CD(digitaal) te verkrijgbaar is ook op Vinyl te verkrijgen is? (genre Techno Minimal)

Waarom zou ik bijvoorbeeld Vinyl moeten gaan draaien tegenover CD of andersom?
    Wat zijn de voordelen van Vinyl tegenover CD en andersom?
    Graag zou ik ook van jullie willen weten waarom je voor Vinyl of CD hebt gekozen?

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben met mijn vraag, en alvast bedankt voor reacties

p.s. ik ben van plan om iets van €1000,- +- uit te gaan geven aan een DJ-set

Re: Vinyl Of CD?

't Verschil is hier al heel vaak uitgelegd op dit forum, maar vooruit:

- Grootste verschil tussen Vinyl en Cd is het Medium zelf: Vinyl zijn platen en cd's zijn cd's (goh)
    Dat betekent dus dat je voor Vinyl een turntable nodig hebt en voor cd's 'n cd speler.

Cd is wel makkelijker op die manier dat veel (betere) cd spelers 'n soort van beatmeter hebben. Deze klopt eigenlijk nooit maar kan wel 'n handig hulpje zijn voor je eerste stappen.

Vinyl is beter als je wilt gaan scratchen etc.

Bij Vinyl moet je platen kopen, en die zijn er (helaas) steeds minder verkrijgbaar.

Ik denk dat je moet kiezen voor datgeen jou zelf 't meeste aanspreekt.
    Ik heb gekozen voor Cd's omdat in mijn genre geen Platen worden gemaakt.

Wil je met cd's draaien en toch 'n beetje 't vinyl gevoel hebben?
    Kies dan voor single cd spelers.

Voor meer informatie over cd spelers verwijs ik je naar dit stuk:

Wat meer over de geschiedenis van de Cd en wat kleine verschillen met Vinyl

(meld ook even aan :wink:)

http://www.start2dj.nl/viewtopic.php?f=5&t=9

Comment

hartelijk dank voor het gewoon duidelijke verschil vertellen!

Comment

Ik ga denk dan toch maar voor CD.
        Vooral dan omdat er dus meer(over het algemeen) muziek voor te krijgen is, en eventueel te downloaden is op beatport, etc!

Heb nog veel gezocht op internet, en filmpjes gekeken op DJ Tutor (aanrader om daar is te kijken voor alle beginners trouwens!)

ik download nu trouwens altijd WAV. van beatport. Maar is het verschil nu echt heel erg groot of ik de mp3's van beatport op CD brand of de WAV? Vooral in geluidskwaliteit? Want het scheel €1,- per nummer dan. Ik vind het niet erg om dat extra uit te geven, maar al het niet echt nodig is liever niet :P

Comment

@ Derek;

Dat verschil tussen 320 kbps MP3 en wav zul je over het algemeen niet direct horen, hoewel ik persoonlijk het verschil wel merk in bijvoorbeeld een club.
          Maar het zal voor een publiek niet echt opvallen ;)

En toch geef ik ook de voorkeur aan wav. Wanneer je dat op een CD brandt heb je namelijk gewoon CD-kwaliteit muziek.
          Is dus een persoonlijke keuze. Kan geen kwaad om daarin een beetje kritisch te zijn, want straks is 320 kbps ineens weer teveel, en gaat "men" de standaard verlagen naar 256. En voor je het weet hoor je alleen nog maar bagger-kwaliteit op feestjes. (ik vind het nu al soms belachelijk bij enkele digitale dj's, maar het schijnt niet meer uit te maken)

Geef mij maar vinyl of CD-kwaliteit. Dan komt alles het meest tot zijn recht! Maar da's mijn mening ;)

Comment

dus er zit wel degelijk verschil in..

bedankt voor je reactie!

Comment

Ik zit juist met het zelfde probleem maar wil ong een 500 euro uitgeven! --2dehands ?
              Na het lange opzoekwerk denk ik dat ik voor cd ga !!  
              Kan iemand eens een goed merk en type van cd draai /meng tafel geven aub  !!
              grts lode

Comment

Numark of JB systems kijken denk ik...(correct me if i'm wrong)

Ik heb zelf ook naar 2e hands gezocht maar daar is het meestal of nog heel duur of beschadigd.

Comment

Voor dat budget kun je ook kijken naar bv 'n Denon DN4000 of zelfs 'n Denon DN4500 (zijn dubbel cd spelers, maar wel hele goede)

Of 2 Pioneer CDJ100.

Mixertje ff kijken, genoeg keus.

Als je 't heel goed speelt kun je de volgende set bij elkaar krijgen:

Denon DN4000 dubbel cd speler
                  Dateq XTC Mengpaneel

Dan heb je echt 2 A-merken

Comment

Originally posted by dj_moone";p=" View Post
                    Ik zit juist met het zelfde probleem maar wil ong een 500 euro uitgeven! --2dehands ?
                    Na het lange opzoekwerk denk ik dat ik voor cd ga !!  
                    Kan iemand eens een goed merk en type van cd draai /meng tafel geven aub  !!
                    grts lode
                    Waarom 2e hands?
                    Heb pas geleden dit setje gekocht
                    Deze instapper biedt leuke functies als een BPM tap counter, faderstart, twee naadloze loop punten en drie stutter starts. Met een anti-shock buffer van 10 seconden is de Axis 4 een zeer degelijke CD speler!

Bax-shop.nl is de goedkoopste webwinkel en muziekwinkel voor DJ\'s, producers en muzikanten. Met alles op het gebied van Licht, Geluid, DJ Gear, Audio/Video. Bax-shop.nl is volwaardig Thuiswinkel.org lid en biedt je altijd de beste XXL service.

Prima setje en je bent voor ongeveer 450 euro helemaal klaar... Nieuw en met garantie.

Comment

bedankt voor jullie reacties nog!

Maar ik heb al 2CDj's en een mixer gekocht..

2x Reloop RMP-2 en Reloop RMX-40 dsp blackfire

naar veel zoeken en heel wat forums ben afgeweest ben ik tot de conclusie gekomen dat dit voor mij de beste keuze was.

Ben er erg blij mee. Alleen het is wel ff wennen en opnew leren tegenover mp3 mixen met een console :)

groetjes!

Comment

Veel plezier met je nieuwe set! heb best wat goede  dingen gehoord over die reloop spelers

1 verbetering echter cdj's zijn de djcdspelers van pioneer, niet een algemene naam voor cd spelers ;)

Comment

CDJ wordt door iedereen in het dj-wereldje gewoon gebruikt als algemene term voor dj-cd spelers hoor. Ok, Pioneer gebruikt het als type-aanduiding, maar inmiddels is het een gangbare term hoor ;)

Comment

Pioneer is niet de enige die zijn cd spelers CDJ heeft genoemd!

Comment

Kijk weer wat geleerd. Had er zelf nog nooit van gehoord buiten het merk Pioneer om.

Comment

Working...
                              X