Announcement

Collapse
No announcement yet.

Drive in beginnen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Drive in beginnen

Binnenkort beginnen ik en een maat van mij een drive in show.
    Wij weten natuurlijk nog niet wat ons allemaal staat te wachten en kunnen nog wel wat tips gebruiken als beginners.
    Beide zijn we bijna 15 jaar.

Dit is wat we hebben :

Mengpaneel 5 kanaals
    3 Versterker
    Tafel moet wel een nieuwe komen mochten we worden geboekt.

JB-Systems Beat6 USB - 6 kanaals mixer
    dap audio TL-750
    2 Computers met Virtual Dj
    omitronic speaker-systems Dl-series
    pionier versterker

Verder als we al het materiaal hebben komen nog 2 boxen bij en lichtset (tips welkom)

Dan moeten we denken aan :

-Visitekaartjes
    -Website
    -Flyer
    -Logo is in de maak
    -....

Komt er nog veel meer bij kijken, hebben jullie tips  wij luisteren hier graag naar en zullen het wel nodig hebben.

Re: Drive in beginnen

Weet niet wat een Pionier versterker is, maar wat je eraan zou kunnen toevoegen:

- microfoon  :wink:
    - weet niet welke 2 speakers er nog bij komen, maar volgens mij mis ik subwoofers.
    - lichtset idd: met controller, parren, strobo en rookmachine kom je al een eind meestal (evt. scanners als je het geld hebt)
    - begrijp dat je voornamelijk met pc gaat draaien? Anders zou ik niet op die DAP vertrouwen. Controller voor PC is ook wel handig(er)

Tja, het ligt er ook een beetje aan voor hoeveel mensen je wilt gaan draaien. Met dit setje kom je denk ik tot iets van 50 mensen (/afh. van de grootte van de ruimte).  Je kunt natuurlijk ook altijd wat erbij huren als je zelf onvoldoende materiaal hebt.

Los hiervan gaat het bij een drive-in natuurlijk om dat je een feestje weet te bouwen, dus denk aan aankleding (en kleding van jezelf). Gooi er een spelletje tussendoor (limbo o.i.d.; de mogelijkheden zijn eindeloos). Beetje interactief houden dus.

Dat is wat ik zelf zo even snel kan bedenken. Succes in ieder geval!  8)

Comment

Originally posted by Ra_ver";p=" View Post
      Weet niet wat een Pionier versterker is, maar wat je eraan zou kunnen toevoegen:

- microfoon  :wink:
      - weet niet welke 2 speakers er nog bij komen, maar volgens mij mis ik subwoofers.
      - lichtset idd: met controller, parren, strobo en rookmachine kom je al een eind meestal (evt. scanners als je het geld hebt)
      - begrijp dat je voornamelijk met pc gaat draaien? Anders zou ik niet op die DAP vertrouwen. Controller voor PC is ook wel handig(er)

Tja, het ligt er ook een beetje aan voor hoeveel mensen je wilt gaan draaien. Met dit setje kom je denk ik tot iets van 50 mensen (/afh. van de grootte van de ruimte).  Je kunt natuurlijk ook altijd wat erbij huren als je zelf onvoldoende materiaal hebt.

Los hiervan gaat het bij een drive-in natuurlijk om dat je een feestje weet te bouwen, dus denk aan aankleding (en kleding van jezelf). Gooi er een spelletje tussendoor (limbo o.i.d.; de mogelijkheden zijn eindeloos). Beetje interactief houden dus.

Dat is wat ik zelf zo even snel kan bedenken. Succes in ieder geval!  8)
      Microfoon heb ik ook alleen gaat die niet echt luid best vreemd zal daar eens even over navragen.
      Stroboscoop hebben we ook 2 zelfs.
      Rookmachine ook dus dat scheelt.

Subwoofer is dat echt nodig ? Het geld hebben we er namelijk niet echt voor.

We zijn met zijn 2en ik draai nooit met PC alleen met mengpaneel de andere draait wel met pc.
      Waarom niet op de dap vetrouwen dan ?

Voor hoeveel mensen we willen draaien weten we niet maar bedoeling is om klein te beginnen en steeds beetje groter worden ook willen we ook met dit materiaal voor meer dan 50 draaien.

Over het laatste denk dat dat iets voor later is heb genoeg drive in shwos gezien die alleen ingehuurd werden voor de muziek en daar gaat het eigenlijk om.

Wat ik me wel afvraag wij als beginnende Drive In kunnen natuurlijk niet 500 vragen wat de meeste drive in's toch wel kosten maar waar moeten we ons wel een beetje op richten ? 20/50 ?

Wordt vervolgd.

Comment

beginnende drive-in zit op fuiven en zo tussen de 50 en 80 euro.

Ik heb geen drive-in maar soms word ik geboekt met set, dat zit dan op 270 euro. (Die set is dan geschikt tot 200 personen geluid, meubel en 8 parren) Zeg er wel meteen bij dat ik goedkoop ben in vergelijking met andere drive-in shows van dat niveau. Die vragen vaak 400 euro, maar die zijn dan ook met 2 personen en moeten zelf alle spullen aanschaffen.

Wat betreft je microfoon: Kan ook aan je mixer liggen, sterker nog: in 8 vd tien gevallen is de mixer de veroorzaker.
        Dit los je op door de gain van je cd spelers en pc heel laag te zetten en je master wat hoger. Dan kan Gain van je mic hoger en dan komt ie er wel goed uit.

In aanvang kun je op Dap vertrouwen, mits je het maar goed behandeld. Denk eraan dat al je spullen nu meer slijtage gaan ondervinden door transport en op en afbouw. Goed opbergen (flightcases, koffers etc) tijdens transport en alles met zorg behandelen.

Zorg er ook voor dat je een setje gereedschap bij je hebt voor het geval er iets kapot gaat (schroevendraaiers, tangen etc) Ook extra stroom en audiokabels kan geen kwaad.

Ik zal morgen wel 'n lijstje maken wat 'n gemiddelde drive-in nodig heeft om lekker te kunnen draaien!

Comment

Je hebt nog een kleine 2 uur ;)  

Wat voor boxen heb ik nodig, hoeveel watt ?  2e hands of toch beter nieuw (ons budget is wel bijna op na een lichtset.)
          Versterker goed genoeg ?

Morgen even kijken voor licht. Wordt 4/8 parren met besturing,budget net iets boven de 100.

Comment

Haha

Daar gaat ie

Geluidsset:

Toch zeker wel 2 x 250 watt bij feestjes tot 80 man.

Of je er een sub bij moet doen: Ja, als je je geluid volledig wilt maken dan raad ik je dat wel zeker aan.
            Maar laat je budget het niet toe, koop dan liever 2 goede toppen dan dat je een slechte sub en slechte toppen koopt.

Maak een keuze: Wil je actief of passief? Actieve speakers zijn duurder in aanschaf maar je hebt geen gesjouw met versterkers. Echter zijn actieve speakers weer gevoeliger voor transport. (in principe moet je met apparatuur altijd zorgvuldig omgaan)

Ik heb even op marktplaats gekeken, maar het aanbod tweedehands speakers is erg lastig als je er geen verstand van hebt. Leuke teksten voor kwaliteit speakers die ik nog niet eens in m'n werkplaats op zou hangen en prijzen die niet meer in verhouding staan zorgen ervoor dat je al heel snel het verkeerde aanschaft.

Als ik jou was zou ik gewoon beginnen met twee leuke toppen te kopen en dan van een merk wat je altijd uit kan breiden met 1 of 2 subs. Kijk naar de Eurolive serie van Behringer (passief en actief) of DAP.

Bezuinig niet op kabels: Koop fatsoenlijke speakon kabels en koop er ook meteen kabelbinders bij. (die dingen kosten 10 cent en rollen je kabel netjes op) Heb ook altijd 'n reserve setje op voorraad. (kan dan een goedkopere versie zijn)

Als je een passieve set gebruikt, en dus een versterker nodig hebt, koop of bouw daar dan een flightcase omheen. Ga niet met losse versterkers lopen zeulen, 1 keer ergens tegenaan stoten en het is kapot.

Mixer en cd speler of pc, daar weet je al genoeg van en anders dan kun je daar vragen over stellen in 'n ander topic.
            Microfoon is ook leuk, koop gewoon een microfoon met draad. Want goede draadloze heb je niet in dit budget.

Licht

Hebben we het al over gehad: Begin gewoon met 1 of 2 setjes van vier parren op standaard. Daar kun je later dan op uit gaan breiden. Een uitgebreide lichtset staat op een truss boven de dj en bevat vaak 8 parren, 2 of 4 scanners of moving heads en 'n stroboscoop. (maar ga eerst maar sparen)

Zorg voor aansturing waar je zo min mogelijk voor hoeft te doen, tenzij je het leuk vind. Er zijn veel systemen die zichzelf aansturen en programma's afspelen.

Rookmachine is leuk, maar wees hier in te ruig in. Soms heb je van die gastjes die de hele tent vol rook blazen en niks meer zien. Op lange termijn is het ook beter om een hazer te gebruiken ipv een rookmachine.

Meubel

Je moet als DJ natuurlijk ook al je spullen ergens op kwijt kunnen. Een Dj meubel kan heel simpel zijn: Een oude werkbank of een keyboard standaard met daarop een stevige plank waar je je gear op kan zetten.
            Doe er een zwarte doek voor en je bent klaar.

Transport en onderhoud

Bedenk dat je als drive-in show ook volledig moet zorgen voor je spullen. Dat begint bij goed transport.
            Pak alles goed en veilig in, gebruik flightcases of boodschappenkratjes. En doe dat logisch: 1 krat met kabels voor het geluid, 1 krat met kabels voor het licht, 1 krat moet kabels voor de stroom etc.

Zorg ook voor extra en reserve kabels en een standaard gereedschapskistje. Enige technische kennis is ook niet verkeerd te hebben.

Maak na gebruik je speakers schoon. (met een heel licht vochtig doekje). Lampen na gebruik eerst laten afkoelen voordat je er mee gaat lopen sjouwen. Heb ook altijd reserve lampen voor je parren op voorraad.

Ook is het belangrijk een goede manier van opbouwen te hebben, zodat dit snel gebeurt en jullie allebei weten wat je moet doen.

Helemaal als laatste: Werk alles ook netjes weg, tape je kabels af, zorg ervoor dat er niet te veel stekkers etc zichtbaar zijn, werk dit allemaal weg aan de achterkant van je dj meubel.

- Nou dat was het voor nu, ik kan nog veel meer vertellen maar om te beginnen lijkt dit me voorlopig even genoeg!

Comment

Working...
            X