Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lukt niet om te beathmatchen op set, wel op pc

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lukt niet om te beathmatchen op set, wel op pc

Hallo,

Vorige week heb ik me een dj set aangeschaft (djm 400 en 2x numark axis 9). Ik ben er wel tevreden over en zeker in het begin speel je vaak met de effectjes e.d. maar één ding wil maar niet lukken... Het beatmatchen. Ik heb al veel tutorials gelezen en gezien (ellaskins op youtube) en het leek helemaal niet zo moeilijk. Toch lukte het nooit als ik het zelf probeerde en ik was er van overtuigd dat ik in de goeie maat zat steeds (meestal :D). Nu heb ik eens proberen beathmatchen in Traktor (zonder controller, gewoon met de muis) en daar lukt het dus perfect, ik blend nevermind van nirvana door poker face van lady gaga...Perfect gebeathmatched. En op mijn dj set wil het maar niet lukken. Wat me wel irriteert is dat als ik dezelfde tracks inlaadt op mijn dj set en in traktor, dat traktor meestal dezelfde bpm zegt als de pioneer mixer, en dat de cd spelers beiden een andere bpm weergeven, dit is wel heel verwarrend. Zo heb ik vaak bij drum n bass dat pioneer bpm 170 weergeeft terwijl op mijn numarks 80 wordt weergegeven, dit is toch wel een heel groot verschil en als ik zelf de bpm bereken dan merk ik dat de pioneer altijd juist is. Ik heb nu het gevoel van een soort van miskoop te hebben gedaan want ik kon nog beter gaan mixen met traktor en een muis dan een hele dj set van 1500€ -,- kon ik evengoed een midi controller gekocht hebben, maarja, het moet toch ook lukken met die numarks? ik begrijp het echt niet... misschien is het een kwestie van oefenen, maar op de pc lukt het dan wel op 1 2 3?

Klinkt misschien als een rare vraag en niet echt de bedoeling om een topic van te maken, maar ik wou het toch even kwijt :D

Re: Lukt niet om te beathmatchen op set, wel op pc

Wel vreemd dat het inderdaad wel op de pc lukt en niet met je set.
    Het principe is blijft namelijk hetzelfde (luisteren of een plaat te snel/langzaam loopt en vervolgens corrigeren).
    Je moet overigens niet zoveel waarde hechten aan bpm-counters, want hoewel die van pioneer het aardig doen, zijn ze niet 100% betrouwbaar.

Om maar even ellaskins te quoten:

"practice & enjoy"

Comment

sterker nog; beatcounters moet je absoluut negeren! Het is namelijk een feit dat het menselijk oor aanzienlijk nauwkeuriger een " groove" kan bepalen dan een computer. Leidt alleen maar af.
      Beatcounters raken in de war bij offbeat-tracks, oftewel platen die geen recht-toe-rechtaan 4 kwartsmaat beat hebben; zoals bijv. drum 'n bass.

Wat het beatmatchen betreft; ik neem aan dat het je in Traktor lukt om strak te mixen ZONDER de sync functie?
      Dan is er maar een ding wat overblijft, en dat is oefenen! En ja, dat duurt vaak langer dan je lief is; maar geloof me, als het eenmaal lukt ben je dolblij. En het is net als fietsen; als je hersens weten hoe het "truukje" werkt, wordt je alleen maar beter, en verleer je het nooit meer helemaal.

Kortom; oefenen ;)

Comment

heb er zelf ook af en toe moeite mee..
        ene keer lukt het me heel goed, andere keer krijg ik het niet voor elkaar
        gewoon heel veel oefenen! binnen een week leer je het sowieso niet.. eerder een paar maanden.
        wat mij heeft geholpen is dat ik bij het nummer wat ik er in ging mixen de high en mid uitdraaide,
        dat ik dus alleen een bass had om te naar te luisteren en minder 'afleiding' had.

later!

Comment

Wat ik veelal doe is meer luisteren naar de high-hats OF de bassen, maar wel met het volledige spectrum van muziek op mijn oor, zodat je ook eventuele toon-botsingen hoort voordat je de plaat inmixt.

Comment

Originally posted by Near_Earth_Object";p=" View Post
            sterker nog; beatcounters moet je absoluut negeren! Het is namelijk een feit dat het menselijk oor aanzienlijk nauwkeuriger een " groove" kan bepalen dan een computer. Leidt alleen maar af.
            Beatcounters raken in de war bij offbeat-tracks, oftewel platen die geen recht-toe-rechtaan 4 kwartsmaat beat hebben; zoals bijv. drum 'n bass.

Wat het beatmatchen betreft; ik neem aan dat het je in Traktor lukt om strak te mixen ZONDER de sync functie?
            Dan is er maar een ding wat overblijft, en dat is oefenen! En ja, dat duurt vaak langer dan je lief is; maar geloof me, als het eenmaal lukt ben je dolblij. En het is net als fietsen; als je hersens weten hoe het "truukje" werkt, wordt je alleen maar beter, en verleer je het nooit meer helemaal.

Kortom; oefenen ;)
            Earth, thanks!! Hier heb ik echt wat aan. Elke begin is moeilijk en met dit verhaal geef je dus aan dat je echt je brain kan trainen om uiteindelijk vanzelf te gaan "fietsen".

Mag ik vragen hoe lang het jou heeft geduurt om het "truukje" te leren?

Thanks mate!

RotorDJ

Comment

dat truukje heb ik zelf in een paar weken geleerd;
              Maar om het te perfectioneren, dus om echt in een seconde of 10 a 20 je platen gelijk te krijgen duurt wat langer. Na ruim een jaar kon ik toch wel zeggen dat ik het redelijk onder de knie had. Dat kwam trouwens ook een beetje doordat ik vrij snel in technoclubs (dus voor publiek) kon gaan draaien; dan wordt je in het diepe gegooid, en blijkt alles ineens toch wat lastiger dan thuis op je slaapkamertje ;-)
              Afgezien van het beatmatchen op zich leer je in die situatie dus ook om noodsituaties snel en goed op te lossen (overslaande tracks, platen die erg kort zijn, dronken idioten die aan je apparatuur zitten, etc.) en verder om publiek in te schatten, een set op te bouwen en subtieler met effecten en EQ omgaan.

Paar weken tot maanden kan het dus wel duren, denk ik. Ik dj al vrij lang, maar leer nog steeds af en toe wat leuke truukjes. Het beatmatchen op zich verleer je nooit meer helemaal, trouwens, als het kwartje eenmaal is gevallen ;-)

Comment

Ben nu ook beginnende DJ, meestal lukt beatmatchen maar soms niet. Dit zou redelijk vervelend zijn dan op feestjes. Ik kan dit probleem oplossen door laptop te kopen en virtual dj maar dat kost weer geld. Zou ik echt met oefenen de beatmatching altijd onder de knie hebben .. of zou ik misschien toch beter voor een laptop gaan ?

Comment

kan geen kwaad om het eerst op de "ouderwetse" manier te leren; het menselijk brein is namelijk veel nauwkeuriger en flexibeler dat een computer, doordat mensen ook zoiets als een afwijkende "groove" of toonsoort kunnen onderscheiden, en niet alleen het tempo. Kwestie van geduld, en veel proberen. Daar heb je alleen maar voordeel van!
                  DJ-en moet sowieso geen standaard "truukje" zijn, maar brengt een heleboel extra vaardigheden met zich mee.

Comment

Working...
                  X