Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welk Mengpaneel?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welk Mengpaneel?

Ik ben al heel lang gek van muziek,
    ik luister veel: House, Hip Hop en R&B
    Zelf heb ik al een kleine mixer, maar ik wil meer!
    Binnekort wil ik overgaan op CD Spelers, maar nu ben ik bezig als PC DJ.
    Welk Mengpaneel zou ik heb beste kunnen pakken?
    Ik ben niet echt een DJ die alleen maar platen draait,
    ik praat er ook graag bij!
    Mijn budget is rond de € 200,-

Ciaoo,
    Saskia

Re: Welk Mengpaneel?

Pfoe,, voor 200 euro zul je niet veel meer hebben dan een DAP mengpaneeltje. Is overigens niks mis mee(prijs/kwaliteitsverhouding)

Maar je zult uiteindelijk toch bij zoiets uit komen denk ik.

Comment

onzin; voor dat geld kun je best een betere 2- of 3-kanaals mixer krijgen met alle functies die je wilt.

Persoonlijk zou ik voor dat geld eens kijken naar mixers van bijv. JB-systems, Reloop of Numark.

Maar als ik je een tip mag geven; in mijn ogen is het beste wat je voor rond de 200 euro kunt krijgen absoluut een RMX-30 van het merk Reloop! Bij veel dj-shops kun je die voor minder dan 200 euro kopen, en deze mixers hebben
      3 kanalen, een microfoon-aansluiting met 3-bands EQ, beatcounter (hoewel dat echt overbodig is), crossfader, etc.

Comment

Zie net dat je zelfs een Behringer DJX-750 kunt krijgen voor dat geld. Dan hebben we het over een 5-kanaals mixer (kun je naast cd-spelers ook nog platenspelers of input van je laptop aansluiten) met beatcounters, crossfader en effecten. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat ik persoonlijk nooit een mixer met zoveel functies voor zo'n laag bedrag zou kopen, want ergens in het apparaat zijn die kosten bespaard, en Behringer nou niet bekend staat om duurzame produkten.

Maar aan de andere kant; je bent beginner, voor dit budget krijg je vrij veel mogelijkheden, en als je 'm nieuw koopt heb je ook nog garantie! Effecten zullen van wat lagere kwaliteit zijn, maar toch....

Wat je ook kiest; dingen waar je op moet letten zijn;
        - voelen de knoppen en faders stevig aan, oftewel zonder teveel speling.
        - is de lay-out logisch en overzichtelijk; is het handig om mee te werken.
        - wil je een mixer met USB-aansluiting
        - zit er een equaliser per kanaal op, en liefst een crossfader.

Mogelijkheden genoeg, dus leef je uit ;-)
        Ben benieuwd naar je keuze.

Comment

Originally posted by Saskia View Post
          Ik ben al heel lang gek van muziek,
          iIk ben niet echt een DJ die alleen maar platen draait,
          ik praat er ook graag bij!
          Is dat geen radiomaken, technisch gesproken? :D

Anyhow. Wat voor mengpaneel heb je dan omdat je een nieuwe wil voor voor een budget van 200 euro? Ik bedoel: schiet je er wel iets mee op? En wat bedoel je precies met 'ik wil meer'? Is twee keer week drie uur draaien of eens per maand een avondje draaien voor vrienden?

En wil je je pc naast de cd-spelers blijven gebruiken? Dan zit je namelijk al snel aan een vierkanaals te denken.

Een advies kan ik je wel geven, kijk hier eens na:
          Drie kanaals DJ mixer met BPM meter uit de Blackfire serie van Reloop. Nu met Zwarte mat lak, rubberen potmeters en ergonomische fader knoppen. Betaalbaare mixer met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.

De Reloop RMX-30. Prima prijs/kwaliteit-verhouding van wat ik gehoord heb.

Dan zou je het derde kanaal voor een je pc nog kunnen gebruiken. Voor als je echt radio wil maken en jingles wil gaan gebruiken of een skype-kanaal...

Nog belangrijker: probeer hem uit. Toch zeker als je 'meer' wil.

Succes met de keuze!
          Last edited by MadSteven; Thursday-19-11-2009, 15:53.

Comment

Wanneer je zowel je PC als je CD-spelers wilt blijven gebruiken én er een potje overheen wilt praten ;), kan ik je de JB Systems Beat 6 USB aanraden.
            Dit beestje heb ik inmiddels al een dik 1,5 jaar meen ik en hier ben ik nog steeds érg tevreden over. Ook staat hier een review van op het forum, hier te vinden.

Persoonlijk vind ik het de ideale drive-in mixer die wel handige features biedt, maar geen onnodige poespas. ;)

Hij ligt wel wat boven het budget, maar zelf vond ik dat wel de moeite waard, omdat ik toendertijd ook ongeveer rond dat budget zat. Je hebt onder meer een talkover functie op microfoonkanaal 1 zitten (waardoor je door je platen heen kunt praten en de muziek automatisch dempt) en voldoende aansluitmogelijkheden, waaronder 2x USB. Kwestie van plug&play dus bij je PC/laptop.

Ik weet toevallig dat hij in de showroom in een rack hangt (in ieder geval toen ik er de laatste keer was wel ;)), dus als je hem eens wilt uitproberen kun je een kijkje nemen in de showroom.

Link webshop: Klik

Comment

Krijg je toeslag voor elke keer dat je de naam JB Systems noemt ofzo?

Persoonlijk vind ik JB Systems troep, en alle apparaten van dit merk waarmee ik zelf heb gewerkt vielen langzaam maar zeker uit elkaar, hadden krakende faders en loszittende knoppen. Gezien het budget zou ik dan toch voor een andere mixer gaan, maar dat lijkt me duidelijk.

Comment

Originally posted by Near_Earth_Object View Post
                Krijg je toeslag voor elke keer dat je de naam JB Systems noemt ofzo?
                Nee. Je opmerking slaat totaal nergens op, misschien dat ik die naam een paar keer genoemd heb maar ik zie niet in waarom je me persoonlijk moet aanvallen omdat ik dit voorstel.
                Persoonlijk vind ik JB Systems troep, en alle apparaten van dit merk waarmee ik zelf heb gewerkt vielen langzaam maar zeker uit elkaar, hadden krakende faders en loszittende knoppen. Gezien het budget zou ik dan toch voor een andere mixer gaan, maar dat lijkt me duidelijk.
                Geef dan zelf ook eens aan waar je dan zelf voor zou gaan en het liefst ook inclusief argumenten in plaats van alleen wat in het wilde weg te roepen. Verder vraag ik me af of je überhaupt ervaring hebt met de Beat 6 (al dan niet de USB versie) om tot deze conclusie te komen én met welke andere apparaten jij die slechte ervaring hebt gehad én hoe jij (of degenen die er het meest mee werken) mee omgingen.

Comment

zoals ik al eerder aangaf; in dat prijssegment zou ik voor merken als bijvoorbeeld Reloop gaan.
                  (en ik schreeuw niet in het wilde weg; mijn voorstel had ik al in een eerdere post geplaatst en ik reageerde nu op jouw aangedragen voorstel)

Weet dat het een kwestie van persoonlijke voorkeur is, en de versie van JB die je noemt heb ik niet persoonlijk gebruikt. Maar wel een enorm aantal andere modellen door de jaren heen, in diverse clubs in Nederland en Duitsland, bij vrienden thuis etc. En ik weet dat het misschien wat generaliserend is, maar vrijwel alle JB-mixers vertoonden exact dezelfde gebreken. En ik heb in al die jaren als dj wel geleerd dat dit vaak een specifiek probleem is dat bij bepaalde merken altijd terugkomt.
                  Zo hebben alle Numark mixers die ik ooit heb gehad altijd hetzelfde crossfaderprobleem, en JB heeft blijkbaar ook z'n eigen problemen. Reloops hebben ook kleinigheidjes die misgaan, maar over het algemeen zijn die dingen gebouwd als een tank.

Los van dit alles geef ik mijn ongezouten mening over dat merk omdat IK dat vind!
                  De hele essentie van zo'n forum is toch om informatie te krijgen die NIET door een winkel wordt verstrekt, omdat een verkoper altijd wat meer subjectief tegen een produkt aankijkt.
                  (hierop krijg ik nu vast commentaartje over "het beste met de klant voorhebben", maar ik bedoel het niet zo negatief ;-) )
                  Ook speelt het mee dat de topicstarter die je nu zo duidelijk aanhaalt vroeg om een mixer voor een budget van 200 euro. Die duurdere optie (JB-mixer in dit geval) voegt dus niks toe aan die vraag; 85 euro extra is voor een beginner heel wat op een budget van 200 euro, en of dat nou die extra kanalen en ingangen waard is vraag ik me af. Als je dan zo graag goed advies wilt geven kun je toch ook de Beat3 of Beat4 voorstellen?

En wat die opmerking over toeslag betreft; ik zal er de volgende keer een smiley achter zetten; misschien dat het korte lontje dan wat minder snel vlam vat.

Comment

Misschien is het verstandig om eens een reactie van Saskia af te wachten?
                    We kunnen allemaal wel met merken en typenummers gaan gooien, maar wie zegt dat dat is wat Saskia wil?

Waarom word hier overigens geen Numark genoemd? Zelf werk ik al 3 jaar met volle tevredenheid met de CM200.

Comment

Los van dit alles geef ik mijn ongezouten mening over dat merk omdat IK dat vind!
                      Je mag best je mening geven, maar dan wel goed onderbouwd.
                      De hele essentie van zo'n forum is toch om informatie te krijgen die NIET door een winkel wordt verstrekt, omdat een verkoper altijd wat meer subjectief tegen een produkt aankijkt.
                      Sterker nog, ik ben niet eens een verkoper, alleen een copywriter. Ik spreek nu ook uit persoonlijke ervaring.
                      En ik vind het ook juist erg prettig als er meerdere meningen over een 'probleem' als deze worden gegeven, maar om nu alle producten van 1 merk te generaliseren als 'troep' vind ik wel erg ver gaan. Dat het niks is voor het ruige duw- en trekwerk ben ik wel met je eens, maar dan moet je ook dieper in de buidel tasten. Om eerlijk te zijn zet je zo'n mixer ook niet in een club neer, voornamelijk omdat anderen minder zuinig zijn met die spullen dan jezelf.
                      Maar hoelang is het geleden dat je een JB Systems mixer bent tegengekomen? Is het dan onmogelijk dat de bouwkwaliteit van een x aantal jaar terug nu is verbeterd?

Verder geef je juist wel JB Systems aan in je eerste reactie...?
                      Ook speelt het mee dat de topicstarter die je nu zo duidelijk aanhaalt vroeg om een mixer voor een budget van 200 euro. Die duurdere optie (JB-mixer in dit geval) voegt dus niks toe aan die vraag; 85 euro extra is voor een beginner heel wat op een budget van 200 euro, en of dat nou die extra kanalen en ingangen waard is vraag ik me af.
                      Er staat aan het begin van het topic: Rond de 200 euro. Het is aan de TS om te bepalen of dit te ver boven het budget ligt of niet plus wat hij er zelf van vindt. Zelf vond ik het wel een meerwaarde, anderen zullen dat niet vinden. Prima toch? En is het budget niet toereikend en/of heeft de TS niet zoiets op het oog, dan is dat toch nog steeds geen ramp? Dat maakt het alleen maar makkelijker in de zoektocht naar het mengpaneel dat wel bij de wensen/eisen past.
                      [/quote]
                      Als je dan zo graag goed advies wilt geven kun je toch ook de Beat3 of Beat4 voorstellen?
                      [/quote]
                      Is mogelijk, maar heb ik geen ervaring mee. Ga ik dus verder ook geen uitspraken over doen.
                      En wat die opmerking over toeslag betreft; ik zal er de volgende keer een smiley achter zetten; misschien dat het korte lontje dan wat minder snel vlam vat.
                      Door de sarcastische ondertoon waarmee je je post geplaatst hebt in combinatie met de persoonlijke verwijzing voel ik me wel nogal aangesproken.

Comment

Even tussendoor, maar ik zit bovenstaande discussie te lezen en kan het wel vinden in beide partijen. Echter is het op het moment zoals het is, en zoals Rick aangaf is erover bekvechten op het forum geen goede oplossing, en heeft het ook geen toegevoegde waarde voor andere gebruikers. Feedback wordt echter altijd gewaardeerd, PM Rick even voor de e-mail.

Om terug te komen op de vraag van de TS, heb je de Behringer DJX750 overwogen? Het is een vrij goed mengpaneel, met als enige nadeel dat je FX aangestuurd worden door je CUE. Dat had van mij beter gemogen maar daarnaast een erg goeie mixer om mee te beginnen voor een zacht prijsje.

Comment

Zie net dat je zelfs een Behringer DJX-750 kunt krijgen voor dat geld. ........

Wat je ook kiest; dingen waar je op moet letten zijn;
                          - voelen de knoppen en faders stevig aan, oftewel zonder teveel speling.
                          - is de lay-out logisch en overzichtelijk; is het handig om mee te werken.
                          - wil je een mixer met USB-aansluiting
                          - zit er een equaliser per kanaal op, en liefst een crossfader.
                          ....
                          Wat die laatste opmerking over die Behringer mixer betreft; die had ik idd ook al aangekaart.

@ Rick; om het dan maar toe te lichten, in de hoop dat we daarna weer door 1 deur kunnen ;-)

Over JB Systems; had dat merk in mijn eerste post ook al genoemd als budget-mixer, dus ja, ik weet dat er een verschil is tussen thuisgebruik en in een club; daarom noemde ik 'm ook, later voorzien van de mededeling dat IK het troep vind OMDAT die dingen in CLUBS/POPPODIA altijd uit elkaar leken te vallen, knoppen los gingen zitten en faders niet meer naar behoren werken, vooral in het gebied van de hogere dB's (oftewel de meest storende positie). Waarom krijg ik dan commentaar over gebrekkige onderbouwing? Ik geef duidelijk aan dat er verschil is tussen thuisgebruik en gebruik in clubs, lijkt me. Zal best dat de kwaliteit inmiddels is verbeterd, maar ook voor die onderbouwing verwijs ik graag naar eerdere berichten. De laatste jaren heeft zelfs de gemiddelde jongerensoos Pioneer-spullen in huis, maar tot enkele jaren geleden stonden er in menig poppoddium waar ik heb gedraaid enorme bakken van mixers, waaronder vaak JB-mixers met eerder genoemde gebreken. Ik spreek dus ook uit persoonlijke ervaring! (en ik draai o.a. al een jaartje of 15 in technoclubs en diverse podia, dus ik mag toch aannemen dat ik inmiddels een beetje op mijn eigen ervaring mag vertrouwen, nietwaar?) Je meet met 2 maten...

M.b.t. die Beat3 of Beat4 die ik noemde; de beat6 is een identiek mengpaneel met wat extra functies/kanalen, dus die opmerking over "geen ervaring ermee hebben" is wat overbodig.

Wat budget betreft; "rond de 200 euro" is niet net zoiets als 285 pleuro betalen voor een mixer; dat is in mijn ogen rond de 300 euro nameijk, en dat is dus bijna de helft meer.

en over die sarcastische opmerking; ja, die was ook sarcastisch bedoeld; dat houdt dus in dat ie op een humoristische wijze met dubbelzinnige ondertoon bedoeld was, en dat was ook de insteek.

On topic; ik blijf bij eerdere meningen (zie mijn eerste 2 posts);
                          voor dat geld en met de genoemde criteria (binnen het genoemde budget) kan de TS waarschijnlijk het best voor een basic 3- of meerkanaals Reloop, Behringer, Numark of JB mixer gaan, afhankelijk van de gestelde eisen (zie nogmaals bovenstaande quote).

Comment

Working...
                          X