Announcement

Collapse
No announcement yet.

mengpaneel voor vinyl

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• mengpaneel voor vinyl

hallo, ik ben nog een leek op dj'en en heb een vraag, die mss voor de hand lijk voor velen. ik bezit nu 2 Numark pro tt-2 platendraaiers, zeer content van en heb een jbsystems beat 4 mengpaneel (moet ergens beginnen he)

mijn vraag is nu of het mogelijk is om effecten te gebruiken als je met vinyl draait? moest ik nu bv een pioneer djm-800 of 400 of 700 of whatever maar dus een mengpaneel met effecten gebruiken, kan ik hetzelfde doen als degene die met cd's draaien? want heb nog nergens een djm-800  in combinatie met vinyl gezien.

bedankt

Re: mengpaneel voor vinyl

Ja, ook op de DJM 800's kunnen platenspelers worden aangesloten, en zelfs geaard.

Nog nooit iemand met vinyl daarop zien draaien? Kijk dan eens naar Tiesto, Armin van Buuren etc...

Allemaal 'n cdj 800 met 2 cdj1000's en 2 technics platen spelers.......

Die effecten kun je gewoon gebruiken, worden over de output gestuurd, dus dan maakt het vrij weinig uit wat je input is.

Comment

Hallo!

Als je nog nergens een djm-800 i.c.m. vinyl hebt gezien heb je niet goed gekeken hoor; ik draai zelf al jaren met CD's en/of vinyl in diverse clubs, en dat maakt weinig uit hoor.
      Als je de cd-spelers in het hogere segment bekijkt (denk aan Pioneer, etc.) hebben deze vaak al effecten ingebouwd. Daarnaast hebben dus ook sommige mixers effecten. Dat zou een beetje dubbel zijn, en is dus niet echt noodzakelijk.
      De effecten op de mixer zijn naar mijn mening het meest nuttig; je kunt dan namelijk o.a. effecten over meerdere kanalen tegelijk gooien, en hebt slechts 1 bedieningspaneeltje waarmee je uit de voeten kunt.

Voordeel van CD-spelers t.o.v. platenspelers; je kunt je nummers "loopen", hebt meer visuele feedback (bijv. exacte duur van een nummer, etc.) en cd's zijn wat minder gevoelig voor externe factoren (naald die overslaat, etc.)

Daar staat tegenover dat er ook systemen zijn waarbij je m.b.v. zogenaamd timecoded vinyl bijvoorbeeld software & MP3 aanstuurt. Denk aan programma's als Traktor, Serrato. Helaas heb je dan wel weer een geschikte audiokaart en laptop nodig.

Ter volledigheid; er zijn zelfs combinaties tussen cd-speler/platenspeler te krijgen, maar dat zou ik je niet echt aanraden.
      Ook kun je losse effectenbakken kopen die je aan je mixer koppelt en waardoor je dus zelfs met een "gewone" mixer effecten kunt gebruiken.

Samenvattend; wanneer je een goede effectmixer hebt kan er ook een heleboel leuks met vinyl worden gedaan!
      Het grootste deel van het dj-en zit 'm nog steeds in de creativiteit van een dj, en niet in de apparatuur.
      Daar komt bij dat overmatig gebruik van effecten in een dj set zelfs negatieve effecten op je publiek kan hebben! Wees dus voorzichtig met het gebruik en leer het efficient toepassen.

Persoonlijk ben ik een zeer groot liefhebber van vinyl, maar als ik tegenwoordig zou zijn begonnen met dj-en had ik waarschijnlijk cd-spelers aangeschaft.

Om nou van dat hele keuzeprobleem af te zijn; scoor een mixer met minstens 3 of 4 kanalen en koop er, wanneer het je uitkomt een paar cd-spelers bij. Thuis heb ik bijvoorbeeld 2 platenspelers, 2 CD-spelers en een 4-kanaals mixer met effecten. diezelfde mixer kun je zelfs nog gebruiken wanneer je ooit besluit om met een laptop te gaan dj-en door de afzonderlijke audio-kanalen via je mixer te sturen.

Kortom; ligt er vooral aan hoe je er ZELF mee omgaat; effecten bepalen niet of je goed en creatief mixt, en zijn zeker niet alleen voor cd-spelers bedoeld.

Hopelijk heb je wat aan al deze info; succes!

Comment

ok hiermee weet ik genoeg,het is mijn bedoeling op termijn wel 2 cd-spelers aan te schaffen maar ik heb deze platenspelers gekocht voor een fractie van de prijs en ze zijn splintennieuw, ik moet toch nog veel oefenen en leren dus waarom niet op vinyl heb toch een kleine collectie plaatjes, kwil het eerst leren op vinyl en later cd's bijnemen, tis nog nie voor ergens te gaan draaien voorlopig nog bedroomdj he  :D

bedankt voor de info

Comment

Graag gedaan, succes and have fun!

Comment

Working...
          X