Announcement

Collapse
No announcement yet.

Even een beetje duidelijkheid

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Even een beetje duidelijkheid

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en net begonnen met het producen van muziek.
    Ik drum zelf ook dus ik weet wel aardig wat leuke beats te maken.
    Ik ben begonnen met een M-audio Oxygen 49 en Reason 4, ik vind het hartstikke gaaf maar toch lastig.
    wat moet ik doen om in bijvoorbeeld een discotheek komen te staan?
    ik heb een aantal vragen zodat ik het begrip ''DJ'' met alles er om heen beter begrijp.

1. Wat is nu precies een DJ? een ''plaatjesdraaier'', of een ''plaatjesdraaier die het mixt'' of een plaatjesdraaier die eigen muziek maakt en deze vervolgens mixt.

2. Met LP's draaien of met CD decks?

3. wat doet een DJ met het soort mengpaneel tussen de CD decks, hij draait soms aan van die knopjes etc.

4. wat is een goed beginnersprogramma?

hier kom ik al een heel eind mee,

bijvoorbaat dank!!

Re: Even een beetje duidelijkheid

antwoord 1;  maakt niet uit; dj's in dansbare muziek zijn over het algemeen mensen die tracks mixen. Eigen tracks kun je natuurlijk ook door je mix gooien. Als je je eigen tracks live in elkaar zet is het eerder een live-act. Maar tegenwoordig is die grens tussen dj en live-act redelijk klein geworden.

antwoord 2; het een of het ander óf allebei óf geheel digitaal oftewel met een laptop + controller. Maakt eigenlijk niet uit, zolang er maar een dj-element bij betrokken is. Gewoon op play drukken en een mixje afspelen kan elke idioot namelijk...

antwoord 3; dat mengpaneel zorgt ervoor dat je je platen door elkaar kunt laten mixen; je regelt het volume per kanaal, maar kunt ook gebruik maken van de equaliser (draaiknopjes) of bij veel mengpanelen gebruik maken van effecten (nog meer knopjes).

antwoord 4; beginnersprogramma om muziek te maken bedoel je, neem ik aan? Dan is Reason prima, maar er is nog veel meer; o.a. FruityLoops, Ableton Live, Logic, Cubase, etc. Echt "beginnersprogramma's" zijn het niet, aangezien het de nodige oefening kost (dan heb je het over jaren, om echt alles een beetje onder de knie te krijgen) om je er echt in te verdiepen. Dan kun je maar beter met een goed programma aan de slag gaan, nietwaar?!
    Geschikte software en een controller heb je al; zaken die je verder helpen zijn een goede laptop of PC (veel processorkracht, want muziek maken vreet echt veel vermogen), een goede geluidskaart/audio-interface (dus niet de standaard ingebouwde kaartjes, want die zijn vrijwel nooit goed genoeg) en eventueel goede (actieve) monitorspeakers of een studio-koptelefoon. Dan ben je al een heel eind op weg!

Als je het over dj-en hebt; bij gebruik van CD's of platen heb je in principe geen programma nodig. Mocht je digitaal willen dj-en, dan kom je al snel bij programma's als Traktor, Serrato Scratch, Virtual DJ of Mixvibes uit. Gecombineerde optie is het eerder genoemde Ableton Live.

Voor een " gewone"  dj-set heb je nodig; 2 platen- en/of CD-spelers, een 2- of meerkanaals mixer, goede dj-koptelefoon, versterker, speakers en muziek ;-)

Wat je vraag over optreden in een discotheek betreft; lang en veel oefenen, je eigen ding doen (dus niet precies hetzelfde gaan draaien als alle andere duizenden dj's) en regelmatig demo-mixjes versturen, bij mensen in hun handen drukken of zelf feestjes gaan geven.

Succes, en hopelijk heb je wat aan deze info.

Comment

DJ Tutor aka Johnathan Lewis makes tutorial videos on how to become a DJ, how to mix and on general Dj and business related questions.

kijk maar is op die site.. staan heel veel filmpjes en dj-en uitgelegd.
      die gast verteld wat hij gaat doen en laat het dan zien. Moet denk ik
      wel een heleboel duidelijkheid geven van wat "dj-en" is.

Comment

Ik heb ook een goede geluidskaart: M-audio audiophile 2496

Ik wil wel echt met cd decks gaan werken, moet ik dan direct al 2 aangeschaffen? ik vind het best een grote uitgave
        in één keer.

of kan ik eerst ergens anders oefenen?

ik heb ook ableton bij de geluidskaart en keyboard gekregen, maar dat vind ik niet lekker werken. heb nu ook sony acid pro 7.

Comment

als je wilt leren mixen met CD-spelers heb je er inderdaad 2 nodig, ja (of een dubbele cd-speler, maar dat raad ik je af).

En wat die grote uitgave betreft; ik wil je niet afschrikken ofzo, maar realiseer je wel dat dj-en een van de duurste hobbies is die je maar kunt hebben; als je er dan ook nog zelf muziek bij wilt maken ben je helemaal de klos, want ook dat is schreeuwend duur. Om regelmatig nieuwe muziek te kunnen kopen ben je heel veel centen kwijt. Als je wat beter wordt ga je je bovendien beperkt voelen door te simpele apparatuur, en kost het nog meer om de boel te upgraden!
          Met andere woorden; als dit je al tegenstaat moet je misschien nog maar even goed overwegen of je dat wel wilt.

Comment

Working...
          X