Announcement

Collapse
No announcement yet.

Duidelijkheid over legaal draaien!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Duidelijkheid over legaal draaien!

Beste DJ's,

Ik ben al sinds een tijdje bezig met het DJ'en bij mij thuis, maar ik zou hier graag een soort van bijberoep van maken en er geld mee gaan verdienen. Maar ik zit niet met enkele vragen.

1) Waar kan ik een DJ-licentie aanvragen?
    2) Hoe worden mijn liedjes gecontroleerd op legaliteit?
    3) Indien ik mijn liedjes koop via iTunes (en deze op mijn computer laat staan) en ze dan op een CD brand (en in het bezit ben van een DJ-licentie), zijn deze liedjes dan volledig legaal?

Dit staat op de site van Sabam: "De belangrijkste voorwaarden zijn onder meer dat u in het bezit dient te zijn van de originele geluidsdragers en/of legale downloads en dat enkel de DJ waarvan de naam vermeld staat op de licentie, met deze kopieën mag draaien. Deze licentie gaat gepaard met een jaarlijks forfaitair bedrag van 258 € + 6% BTW."

Mijn bedenkingen daarbij:
    4) Indien ik met een partner DJ ben, mag mijn partner dan muziek afspelen met de liedjes die ik gekocht heb via iTunes (als hij niet in het bezit is van een DJ-licentie)?
    5) Indien ik met een partner DJ ben, mag mijn partner dan muziek afspelen met de liedjes die ik gekocht heb via iTunes (als hij in het bezit is van een DJ-licentie)?

Met vriendelijke groeten, Stijn

Re: Duidelijkheid over legaal draaien!

zelf gekochte muziek mag je gewoon op cd branden en draaien
    ik ken zelf een aantal dj's maar geen een van hun heeft een dj licentie.
    volgens mij wordt hier ook nooit op gecontroleerd, het is ook niet na te gaan of iemand gebrande muziek wel echt via internet heeft gekocht.

verder geloof ik dat je gekochte muziek wel binnen je thuiskring mag verspreiden (is in ieder geval wel met dvd's zo)

dus gewoon zorgen dat je ergens kan gaan draaien en je ding doen!

Comment

Een Dj licentie is niks anders dan een registratie bij de kamer van koophandel. Daar laat je jezelf dan registreren als artiest. Vanaf dat moment kun je rechtsgeldige offertes en facturen uitbrengen en moet je je inkomsten opgeven bij de belastingdienst.

Zo'n registratie heb je dus niet nodig om dj te mogen zijn, maar om het geld wat je ermee verdient op een nette manier te verdienen.

Wat Derek zegt klopt voor een gedeelte maar: De BUMA/STEMRA kan altijd komen controleren, en dus wordt er van je verwacht dat de muziek die je gebruikt legaal is. Als je die via internet koopt moet je binnen een week na controle de rekeningen van I-tunes kunnen laten zien.  Een andere dj mag best met jouw cd's draaien, geen probleem.

EDIT:
      Ik zie dat je in Belgie woont, als ik het zo lees is de regelgeving daar heel anders dan hier in Nederland.

Comment

Ik heb gelezen dat je in België idd niet zomaar kan draaien met legale muziek.
        In ieder geval niet digitaal, dan moet je een soort "belasting" betalen per nummer
        Maar dat gelde niet voor CD's als ik het me niet verkeerd herinner

Comment

Ik vind die DJ- licentie maar niks! Het klopt ook helemaal niet,
          Ik vind dat als je geld wilt verdienen met Dj'jen dat je je muziek koop. Tegenwoordig is dat allemaal via internet (Dus originelen kopen gaat al nietmeer buiten op Vinyl.) Maar dus als je op internet koopt moet je nog maar eens een bijslag betalen aan sabam om ze op een CD te branden... Bovendien betaal je op lege CD's toch ook al sabam? + op de nummers die je koopt? (+ dan nog eens een licentie!!) Die volgens mij volledig onterecht is :s Bovendien 258 + 6% BTW." is verdomt veel geld..

Comment

Er staat hier toch een deel onjuiste info of het moet anders zijn in nederland.
            Maar in belgië is een dj licentie bedoeld om je eigen legale cd's te branden en te gebruiken op locatie zodat je niet je mooie cd's moet mee nemen als je ergens moet gaan draaien, verder ben je met een dj lecentie niets, kostprijs voor een licentie is 266 EUR + 6% Btw per jaar.

Te lezen op de site van sabam en dus enkel geldig voor België: Klik hier om naar de site te gaan
            Wat is de DJ-licentie?

De DJ-licentie is een toelating om kopies te vervaardigen van de eigen legaal verworven collectie en deze kopies in het openbaar af te spelen.

U vraagt zich misschien af waarom deze licentie noodzakelijk is? Wel, met deze licentie worden de mechanische reproductierechten (het maken van een reproductie) geregeld. Tot voor kort was het immers voor de DJ verboden om met kopies te draaien op openbare plaatsen.

Men mag volgens de wet immers enkel kopiëren in de familiekring indien het gebruik ervan uitsluitend bestemd is voor de familiekring (zie de artikels 22 § 1. 5° en 46. 4° van de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht). Dit impliceert dat het draaien met kopies op openbare plaatsen verboden is, want hiervoor heeft u de expliciete toelating nodig van de rechthebbenden van de muziek (auteurs/componisten en platenproducenten). De licentie geeft u deze toelating.

Enkele redenen die hiervoor in aanmerking komen:

Het frequenter gebruik door DJ’s van laptops en andere digitale technologieën om hun DJ-activiteiten uit te oefenen.

Door nummers te kopiëren kan een DJ compilaties maken, wat ook het transport van de geluidsdragers aanzienlijk vergemakkelijkt.

Een kopie biedt bovendien een garantie tegen diefstal, beschadiging of slijtage van de originele geluidsdrager. De originele geluidsdragers kunt u gerust thuis laten. Dit geldt eveneens voor de reproductie van originele dragers op de harde schijf van een pc.

Wat zijn de voorwaarden?

Een DJ-licentie hoeft u enkel aan te vragen indien u wenst te draaien met kopies van legaal verworven cd's, vinyl, downloads, etc. Indien u enkel met originelen (dus ook originele downloads!) zou draaien, dan is een licentie niet vereist.

U dient (thuis) in het bezit te zijn van de originele geluidsdragers en/of downloads. Wat de downloads betreft kunt u bij een eventuele controle bewijzen dat ze legaal werden gedownload aan de hand van uw loginnaam en wachtwoord van de legale downloadsite, én door middel van de aankoopbewijzen.

De licentie is strikt persoonlijk. Enkel aan u wordt de toelating verleend om met kopies van uw legaal verworven muziekcollectie te werken. Dus geen andere DJ mag uw kopies gebruiken indien hij/zij zelf niet in het bezit is van de originelen en indien hij/zij zelf niet over een DJ-licentie beschikt.

Kopies maken van Karaokebestanden is verboden.

U dient een jaarlijkse vergoeding te betalen van 266 EUR + 6% Btw. Voor het eerste jaar wordt enkel het aantal maanden gerekend vanaf de maand van aanvraag.

U kunt een aanvraag tot DJ-licentie indienen via de online aangiftemodule van SABAM. De factuur wordt dan eerstdaags opgemaakt. Van zodra de betaling gebeurd is, laten wij u de ondertekende licentie thuis toekomen.
            Last edited by Mol; Thursday-08-09-2011, 13:40.

Comment

Working...
            X