Announcement

Collapse
No announcement yet.

Internet Radio DJ

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Internet Radio DJ

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik eigenlijk een beetje in het hele radio gebeuren gerold en mag ik sinds kort meewerken bij een internet radio. Nu, ik heb hier uiteraard dingen voor nodig, want ik kan niet zomaar door een headsetje spreken.
    Ik heb een aantal goede condensator microfoons gevonden, maar kan ik die aansluiten op een mengpaneel? Als ik een plug van XLR naar jack koop gaat dat volgens mij wel, toch?

Dan heb ik thuis nog 2 speakers staan die aan een versterker zitten. Kan ik door middel van een tulp kabel dit aansluiten aan een draaitafel/mixer?

Wat ik nu wilde doen was één tafel kopen (geen set) en een mixer. Ik maak de condensator mic vast door middel van een XLR naar jack aan de mixer en de speakers verbind ik ook middel van een tulp kabel aan de draaitafel/mixer....
    Is het daarna ook mogelijk om de draaitafel aan de pc te kunnen sluiten, zodat het afgespeeld kan worden op de stream.

Alvast bedankt voor jullie aandacht.

Ik was van plan deze tafel te kopen:

ik zoek nog een goedkoop mengpaneel waar ik mijn microfoon op kan aansluiten.

Groetjes!!

Allereerst, het mengpaneel moet natuurlijk dezelfde microfoonaansluitingen hebben als de condensator microfoon, en bovendien voorzien zijn van fantoomvoeding. Een condensatormicrofoon werkt namelijk niet zonder. De meeste condensatormicrofoons hebben XLR, ik heb er nog nooit één gezien zonder XLR-aansluiting. De RMP-1 kun je gewoon op hetzelfde mengpaneel aansluiten, waarna je door middel van een externe geluidskaart.

Dus: het mengpaneel heeft evenveel XLR-aansluitingen nodig met fantoomvoeding als condensator microfoons die je wilt gebruiken;
    en de master-uitgang van het mengpaneel kun je dan via een externe geluidskaart de computer insturen. Heb je al iets van een streamingprogramma?

Comment

Een streamingprogramma heb ik al ja. SAM broadcaster. Ik zat zelf te denken aan dit mengpaneel:

. Kan iemand mij zeggen welke condensator microfoon ik daarbij kan gebruiken? (Niet al te duur)

bedankt alvast!!

Comment

Ik denk dat je je eerst wat dient te verdiepen in de materie van condensatormicrofoons. Die kunnen namelijk niet zomaar op een willekeurige microfooningang worden aangesloten, maar moeten zoals eerder gezegd op een aansluiting met een 48v-phantomvoeding.

Onder meer hier staat een interessant stukje tekst over phantomvoeding.

Een losse phantomvoeding kun je hier vinden.

Comment

Mijn opleiding bestaat ook grotendeels uit geluid (maar ook video en licht) , dus ik verdiep me genoeg. Ik heb vandaag een toets gehad over onder andere de condensator microfoon en ik weet dat hij phantomvoeding nodig heeft, maar ik dacht dat dat standaard erbij zat.....

Comment

Alle condensatormicrofoons hebben 48V nodig, fantoomvoeding, of met batterij. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met de AKG C1000S, bijzonder goed geluid en zeer dynamisch te gebruiken! Overigens hebben we daarvan een B-stock model van liggen voor maar 50 euro, 100 euro korting dus, en nog in prima staat (hij komt van ondertekende vandaan :D).

Waarom wil je overigens per sé condensator en niet gewoon een dynamische microfoon? Condensator wordt wel veel gebruikt bij de radio omdat het de warmte van je stem goed opvangt (daarom ook zeer in trek bij zang), maar als beginner is een dynamische veel betaalbaarder! Ik weet niet wat je budget is, maar daar zou je ook nog naar kunnen kijken.

Comment

Een phantomvoeding zit zo goed als standaard niet op een DJ-mixer, zo ook niet op de DDM4000 die jij aanhaalt. Deze worden namelijk gebruikt in combinatie met dynamische microfoons en daar is een phantomvoeding dus alleen maar overbodig, dus extra werk -> extra kosten -> extra kosten die jij als gebruiker betaalt.

De wat serieuzere PA-mengpanelen hebben een schakelbare phantomvoorziening.

Verder is het misschien interessant om te weten wat je precies gaat doen met de radio-uitzending. Ga je mix-setjes live streamen, of eerder wat platen aan elkaar praten? In dat laatste geval is het wellicht interessanter om te kijken voor een PA-achtig mengpaneel, aangezien je de crossover en andere effecten daar niet voor nodig hebt en meer hebt aan onder meer veel inputs en lange faders.

Comment

Je hebt overigens we al Behringer mengpanelen van een paar tientjes die een schakelbare phantomvoeding hebben.
                Kijk hiervoor even bij de Behringer Xenyx modellen.

Comment

Hier heb je ook meteen mijn probleem overigens. Nou ja, misschien een tip voor Gunz:

Ik gebruik zelf een Shure PG-58 voor op de radio. Ik weet het, klinkt vreemd, maar ik zweer je dat er genoeg lui rondlopen op internet die slechtere microfoons gebruiken. Veel meer en veel slechtere zelfs. En de PG-48 (spraak) was nog niet leverbaar toen ik die pg-58 kocht :)

Als je echt veel waarde hecht aan je stemgeluid (lees: je houdt teveel van je eigen stem :P) zou ik eens adviseren een SM-48 of Beta 58 uit te proberen.

Het voordeel daarvan is dat je ze op een dj-mixer in kan pluggen.

En waarom Denon, A&H en/of Pioneer nog niet met een radio/clubdj-hybrid-mixer zijn gekomen is me ook een raadsel. Professioneel gesproken moet je momenteel namelijk een club-dj in een studio- of broadcast-mixer stoppen om zowel club-dj als radio-dj elementen te combineren. Enfin, of het er ooit van komt? Laten we het hopen.

Voor je stream moet je gewoon een extra output op je mengpaneel gebruiken. Dit kan in een thuissituatie prima je 'booth' out zijn. De 'master' gaat dan naar je speakers (en niet via tulp, maar via je versterker of als ze actief jack).

Maar neem nou even dat advies van de bax-crew én ik ter harte: test eerst eens een goede dynamische mic. Toch zeker omdat je door een internetstream praat en je kan er echt bakken geld mee besparen. Tenslotte moet je een condensor-mic ook altijd nog ophangen en dat kost óók meer dan een dynamische.

Comment

Dat is waar! Dan ga ik denk ik toch maar voor een dynamische microfoon! Ik heb een goed mengpaneel gevonden die ik van iemand kan overnemen. De behringer DX 1000.

Is dat wat? :)

Comment

De DX 1000 mixers bieden wel het voordeel dat ze beschikken over veel ingangen én 100m faders. Dat kom je meestal niet tegen bij de meeste DJ-mixers. Nadeel is misschien wel dat het een enorm bakbeest is, de vraag is dan of je er voldoende ruimte voor hebt. ;)

Comment

Working...
                      X