Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nieuweling PC DJ (hoe en wat ?)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nieuweling PC DJ (hoe en wat ?)

Beste Allemaal,

Ik heb de laatste tijd heel erg veel muziek aangeschaft en dan moet je denken aan muziek van de 80's tot aan de hits van nu.

Maar ik zou er graag iets meer mee willen doen namelijk ; wat nummers lekker laten overlopen of in-mixen in een ander nummer.En er een soort megamix van maken.
    En dan met de hulp van een Audio / Dj programma. Heb al mijn muziek laten analyseren door 'Mixed in Key'.

En verder heb ik de volgende programmaatjes op mijn PC : Audacity - Deckadance - Mixmeister Studio. Heb al een aantal nummers wat wel bij elkaar past maar vraag me dus af hoe je nu werkelijk bepaalt/hoort waar je welke moet instarten/stoppen/faden of wat dan ook. Heb al heel wat geknommeld maar zonder resultaat.

Verder heb ik ook al wat jaarmixen terug geluisterd van o.a. Dj Sandstorm (3FM) en Dj Chuckie (TMF) Om even een voorbeeldje te geven wat ik bij elkaar passende nummers vind :Eric Prydz - Call on me vs. Ducksauce - Anyway . Miss Montreal - Seven friends vs. The Gossip - Love long Distance. En Tiziano Ferro ft. Kelly Rowland - Breathe gentle vs. John Legend - Everybody knows.

Hopelijk heb ik op de juiste plek gepost en hopelijk kunnen jullie mij helpen met dit probleem.

Groeten,

Paul.
    Last edited by Paul89; Wednesday-09-12-2009, 16:01.

Hoi Paul,

Wat is nou precies je probleem dan? Voor zover ik kan beoordelen heb je in ieder geval al wat mogelijkheden om een mixje in elkaar te flansen. Mixmeister is als dj-programma bedoeld, dus dan is het een kwestie van handleiding lezen en aan de slag gaan toch?

Wat bepalen van instart-punten, pitch, etc. betreft; dit zul je vast al vaker hebben gehoord, maar ik meld het nog maar een keer; dat is niet iets waar een handleiding voor bestaat. Ondanks het feit dat er inmiddels meer dj' s dan werklozen zijn op deze planeet is er eigenlijk maar 1 manier om echt te leren mixen, en dat is; oefenen, oefenen, oefenen. Zo is elke dj ooit begonnen, en dat is gewoon de enige manier om het grondig te leren.

Maar om een tip te geven; veel muziek begint met een intro, waarna er een ritme begint, in de vorm van bijvoorbeeld drums. Zet je startpunt vlak voor die eerste beat, en start de plaat in op de eerste beat van een maat van de al spelende plaat. Uiteraard moet je de snelheid (aantal beats per minuut) van beide tracks gelijk zien te krijgen. (veel dj-software kan dit ook automatisch doen, maar je zult ook zelf moeten leren om het te horen. Vooral dit onderdeel is iets wat oefening kost.
    Als de pitch goed is lopen ze dan gelijk, en anders moet je corrigeren tot het wel klopt.

Om je nou stap voor stap uit te leggen hoe je verder moet mixen, pitch corrigeren, welke muziek wel en niet bij elkaar past en hoe je een mix interessant maakt zou erg omslachtig zijn, maar ook dat is grotendeels een kwestie van oefening en geduld. Kijk ook eens op bijv. Youtube voor tutorials van bepaalde mix-programma's en dj-en in het algemeen.

Succes.

Comment

Oke Bedankt voor de tips. veel oefenen dus,,:cool:
      Maar vaak lijkt het bijv. bij zo'n mix dat er een beat/ritme blijft lopen na een overgang ? Lijkt dit maar zo of passen de nummers dan gewoon perfect bij elkaar ?

Comment

Dat heet nu beatmatchen en blending. MEt blending is het de bedoeling voor idd de perfecte overgang. Speel eens wat met de hoge, midde en lage tonen, probeer eens met ;e;en song wat van deze frequenties weg te draaien. Je zal merken als je bv laag wegdraait de kicks en basslines weg zijn. Wat je nu kunt doen is de kick van de ene plaat laten over nemen door de kick van een andere plaat....

...zomaar een voorbeeld. Gebruik de zoekfunctie maar eens, er is voldoene over geschreven over dit onderwerp.

Comment

Oké top, had over blending nog niet gehoord maar ga het allemaal eens uitproberen.

Comment

Ik zou sowiezo vrijwel altijd je lage tonen uit een nummer halen als je mixt. Elke producer kan bevestigen dat als je te dikke basslines hebt dat je geluid dan 'modderig' klinkt. Twee kicks naast elkaar zorgen ervoor dat de algehele frequentie van je muziek lager komt, dus lelijk klinkt meestal :D

Kortom, bass weghalen van het nummer dat je inmixt! Een andere mogelijkheid zou zijn phase reverse maar dat gaat wel érg diep.

Comment

Originally posted by Paul89 View Post
              Oké top, had over blending nog niet gehoord maar ga het allemaal eens uitproberen.
              Je kunt ook eens kijken voor een cursus. Ik weet niet waar je woont maar er is vast wel iets bij je in de buurt. Bijvoorbeeld: DJ school zuidholland of in Brabant: bambam opleidingen

Comment

Offtopic berichten weggehaald. Doe dit liever even per PM o.i.d.

Comment

Als je beatmatchen gaat proberen kan ik je nog wel een tip geven, ik draai nu ong. 1 jaar (1 half jaar op echte decks) en wat ik zelf had is dat ik, als ik beide platen hoorde direct goed ging luisteren en nadenken van welke kant moet ik op met m'n pitch dit koste veel tijd en dan ben je net te laat met het inmixen of je krijgt hem niet goed, omdat je te weinig tijd over hebt. Nu ben ik er wat vrijer in geworden. Eerst hoor ik dat ze verschillende bpm hebben dan gebruik ik de pitchcontrol en maak ik grote sprongen ermee. totdat ik ongeveer heb wat ik wil en ga ik steeds kleinere stapjes maken met de pitch control, totdat ik op het punt ben dat het echt heel iets scheelt totdat ze gelijk lopen dan ga ik "echt goed en nadenkend" luisteren over of ik hem nou net 0.1% sneller of langzamer moet laten gaan, maarja that's me je moet gewoon proberen uit te zoeken wat voor jou het fijnste is.

Comment

Originally posted by marc View Post
                    Je kunt ook eens kijken voor een cursus. Ik weet niet waar je woont maar er is vast wel iets bij je in de buurt. Bijvoorbeeld: DJ school zuidholland of in Brabant: bambam opleidingen
                    Ik heb gisteren toevallig mn laatste cursus gedaan bij dj school zuid holland 3 lessen a 2,5 uur over beatmixen je leert er echt veel van.
                    Het kost wat maar dan heb je ook wat :D ;)

Ik ga daar zeker nog een keer terug!

Comment

Daar snap ik niet echt het voordeel van; men kan je uitleggen wat men maar wil, maar het uiteindelijke mixen, combineren van platen en horen welke plaat verkeerd loopt en wat je eraan moet doen om het goed te krijgen leer je maar op 1 manier; oefenen en zélf dat aha-moment krijgen.
                      Als je al niet weet hoe mixen op zich werkt kun je toch ook ff op Youtube kijken of wat vakbladen lezen?! Maar goed, ieder het zijne.

@deurkabouter; van grote naar steeds kleinere pitch-aanpassingen gaan is inderdaad een goede tip, maar dat "echt goed gaan nadenken" waarover je het hebt moet niet meer nodig zijn als je wat verder gevorderd bent; is net als fietsen ;-)
                      Als je gevoel voor ritme hebt hoor je in ieder geval heel snel of een plaat sneller of langzamer loopt dan de andere, en moet je vooral op je gevoel afgaan. Teveel nadenken kan soms tegenwerken namelijk. Na de nodige oefening reageer je automatisch op dit soort dingen, en hoor je zelfs na slechts enkele maten hoe groot het verschil is.

Comment

Zoals ik had vermeld, had ik daar op het begin ook het meeste problemen mee, dat ik teveel nadacht;), ook had ik vermeld dat ik dus op het einde wel nadenk over de laatste kleine aanpassingen ik denk dat je daarop doelt. ik kan niet zeggen dat ik nu "gevorderd" of iets dergelijks ben. Ik ben zelf ook nog een beginner dus ik hoor nog niet alles precies (zoals je zegt: na enkele maten al hoeveel het verschil is). wel kan ik al een redelijke inschatting maken en krijg ik het bpm gelijk in 30 sec tot 2 min. dus vind ik dat ik het beatmatchen al een klein beetje onder de knie heb (zie mijn housemixje die ik had gepost).

Comment

Working...
                        X