Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zacht geluid uit draaitafels

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Zacht geluid uit draaitafels

Heb hier 2 draaitafels merk soundlab aangesloten op reloop-rmx 30.
    Met gain op max klinkt het geluid nog steeds vrij zacht, ik zie eigenlijk het volume metertje (groene lampjes die rood worden) niks doen. Ipod eraan en de lampjes komen makkelijk in het rood (ik snap dat dit niet de bedoeling is, was een test).

Heb ze gewoon op phono aangesloten, platen klinken normaal alleen erg zachtjes.
    Zelf had ik het idee dat het aan de naald lag, tijd voor een nieuwe?

Heb je de schakelaartjes op de achterkant ook omgezet naar phono? ;)

Comment

Ah, die had mijn vorige mixer niet.
      Bedankt :)

Comment

nu we het hier over hebben, wat is het verschil tussen de Line en de Phone?
        Is het zo dat een draaitafel in verhouding met een cd speler een zachter geluid geeft, waarbij een Phono ingang dit harder versterkt?

Comment

Een line en phono signaal verschillen inderdaad. Wie dat heeft uitgevonden, geen idee maargoed, we moeten er maar mee leren leven. ;)
          Op de phono ingang worden dan ook alleen maar draaitafels aangesloten.
          Je kunt eens uitproberen (met beleid) wat het verschil in volume is, dan merk je het gauw genoeg.

Comment

Oke even uitleg over phono en line.
            De signalen verschillen inderdaad het output signaal van de phono is een stuk minder sterk als de line dus minder voltage. Je moet dus ook oppassen met wat je aansluit wanneer je namelijk een gewone cd/ander apparaat aansluit op je phono ingang en je hebt je fader gewoon open staan als je hiernaar gewoon je cd aanzet ofzo zal je mixer een te hard signaal binnen krijgen en dit doorsturen naar je speakers dan zullen je speakers dit niet kunnen waarderen of zelfs kapot gaan.

Comment

Het zit hem in het voltage inderdaad.
              Toevallig heb ik dit vanmiddag nog lopen uitzoeken omdat we 6 line apparaten op een DJM 800 wilden aansluiten.
              Line signaal ligt op 500 mV (milivolt), Phono signaal ligt op 2.5 mV.
              Je kan er zelf een schakeling voor bouwen, zie hier. Of even zoeken op Inverse RIAA.

Je kan er uiteraard ook kant-en-klare oplossingen voor kopen.
              Omnitronic levert van die apparaten, die kunnen we hier bij Bax vast leveren.
              De prijs schat ik in op hooguit een paar tientjes, dus dat scheel je weer een nieuw mengpaneel kopen als je te weinig line inputs hebt.

We dwalen hiermee wel wat af, maar het leek me we nuttige informatie om met jullie te delen :)
              Zal dit binnenkort eens in een topic op de kennisbank zetten.

Comment

Ja, maar het probleem is opgelost, en er word alleen maar uitleg gegeven over de desbetrefde situatie om dit te voorkomen;) via mij gewoon extra les WAAROM je het niet moet doen :) ook zo iets, je mag niet van een bergtop afspringen, maar het is dan ook wel fijn om te weten wáárom niet :)

Comment

Working...
                X