Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste setje

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mijn eerste setje

Hoi!

ik ben al een tijd me eigen aan het verdiepen in de 'dj' wereld.
    Ik heb bij verschillende (hardstyle) feesten backstage gestaan en me ogen uitgekeken hoe die gasten uit hun plaat gaan, de kippenvel, de hartkloppingen en het denderende geluid die over het publiek heen jaagt. in 1 woord; fantastisch.

nu heb ik wat apparatuur betreft niet echt gruwelijk veel geld voor een pioneer set of wat dan ook, maar wou ik klein beginnen zoals een Reloop setje.

2x RMP- (1 of 2)
    1x RMX 20 Blackfire

En natuurlijk bijpassende 'studio' monitoren. dit allemaal als voorbereiding voor mijn gedeeltelijke eerste liefde. muziek maken en draaien.

Ik heb nooit echt de ballen gehad om het zomaar even klakkeloos te vragen aan iemand van hoe of wat, ik ben zelf namelijk best gedreven om nieuwe dingen te leren.

Is het reloop setje goed in gebruik, en qua monitoren/boxen kan ik het beste erbij gebruiken?

alvast bedankt!

De RMX is een goede mixer om mee te beginnen, misschien een RMX 30 halen, dan heb je nog een kanaal over, mocht je hem willen gebruiken.
    Voor de rest: wat heb je nog aan budget over als je die RMP en RMX hebt gehaald?
    Moet je het verder kunnen uitbreiden met sub, of staan ze van begins af aan alleen maar fullrange te draaien?

Comment

Zijn de speakers die je wil kopen echt voor thuis of ook voor op feestjes? Hier zit namelijk best een groot verschil tussen.:)

Edit: wat is je totale budget? En nog een vraagje: wil je echt alleen maar met cd's draaien? Of later ook met behulp van je computer?
      Last edited by Guest; Friday-15-04-2011, 07:21.

Comment

Originally posted by Dj funkey View Post
        En nog een vraagje: wil je echt alleen maar met cd's draaien? Of later ook met behulp van je computer?
        Dat is een goeie Funkey.

Er zijn tegenwoordig veel controllers, heb je daar al eens naar gekeken.

Comment

Mijn totale budget ligt rond de 14/1500 euro.
          nee de planning tot nu toe is me eigen eerst even oriënteren met draaien, en zelf muziek maken, en daarna door naar feestjes te gaan. Dus de speakers zijn nu echt puur om thuis te draaien(mag wel een beetje pit hebben natuurlijk)

Wil je echt alleen met cd's draaien? Ja dat wil ik nu wel, of is dat te hoog gegrepen?

@marker; midicontrollers denk ik dat je bedoeld dan?
          Last edited by kduijf; Friday-15-04-2011, 11:39.

Comment

Cd's is niet te hoog gegrepen, de toekomst ligt echter meer bij MP3.

Ik ben toevallig bezig met een artikel waarin dit besproken wordt. Is nog niet af, maar toch: http://www.geluid-en-licht.com/wiki/dj-worden.html.

Comment

Beetje subjectief artikel.

In feite heb je, als je een beetje hardstyle gaat draaien, verschillende keuzes:

Keuze A: analoog, conventioneel, zonder laptop
              1. CD-spelers + mixer
              2. Vinyl en draaitafels(alleen lastig aan bepaalde platen te komen) + mixer
              3. spelers met USB voor USB-sticks of SD-kaartjes + mixer
              4. MP3 CD's (MP3-bestanden op CD branden, kan meer op dan bij normale CD's maar je spelers moeten er wel mee om kunnen gaan)

Keuze B: Digitaal met laptop
              1. timecode (met je draaitafels of CD-spelers stuur je je software aan)
              2. MIDI (met een controller je software besturen)

Alle opties hebben zo hun voordelen, nadelen en gebruikers die er voor of tegen zijn. Feit is echter dat je zelf een systeem zult moeten bedenken waarvan je denkt 'ja, dat is iets voor mij en voor mij werkt dat het beste'.
              Dat kun je onder meer doen via gebruikservaringen, maar je eigen keuze hierin (het liefst onderbouwd door wat ervaring op te doen en te testen) is het beste.

Wil je toekomstgericht gaan werken, dan moet je in het digitale circuit gaan denken, bijvoorbeeld via MIDI.

Comment

Hoi Rick,

Bedankt voor je feedback, daar heb je wel gelijk in. Het artikel is inderdaad wat teveel naar mijn eigen mening en voorkeuren geschreven. Met name het stukje over de keuze tussen USB stick en dj software zal ik herzien.

Het eerste stuk (de keuze tussen cd en MP3) sta ik echter volledig achter. MP3 en MIDI is nu eenmaal de toekomst, en ik zie dan ook geen enkele reden voor beginnende dj's om anno 2011 nog met cd's of zelfs vinyl te gaan werken.

Ook het werken via tijdcode met een cd-speler heeft volgens mij geen enkele meerwaarde ten opzichte van het werken met MIDI met dezelfde cd-speler, aangezien MIDI veel meer mogelijkheden biedt (onder andere het volledig naar wens kunnen instellen van de knoppen e.d.). Nu nog even wachten op de eerste platenspeler met MIDI voor de vinyljunks ;-)

Comment

Ook het werken via tijdcode met een cd-speler heeft volgens mij geen enkele meerwaarde ten opzichte van het werken met MIDI met dezelfde cd-speler
                  Dan moet je speler wel MIDI ondersteunen of aan boord hebben. ;) En je moet je portemonnee er voor opentrekken om MIDI-functionaliteit te hebben.

Hiernaast hebben sommige mensen liever het gevoel van vinyl. Een beetje hetzelfde idee als dat mensen een klassieke roadster nabouwen. Dat is ook niet voor de techniek, maar om het gevoel.
                  Dan kunnen de mogelijhkeden en technieken er wel zijn, maar als het je niet ligt, dan schiet het niet op. ;)
                  Timecode is echter wel een perfect alternatief om digitaal met analoog te mengen. Zeker aangezien veel platen niet eens meer op vinyl uitgebracht worden.

Daarom moet je bij een objectief medium als een DJ-guide oppassen dat je niet je persoonlijke mening er teveel in verwerkt. Dat kan namelijk voor iedereen anders liggen. Geef van alle mogelijkheden de voor- en nadelen en laat mensen zelf uitzoeken wat voor hun het beste is.

Comment

Budget kan inderdaad een reden zijn om voor tijdcode te kiezen. Het gevoel van werken met vinyl... dat weet ik zo net nog niet. Dit artikel is natuurlijk echt gericht op de beginnende dj, en die heeft nog nooit met vinyl gewerkt. Die is opgegroeid met MP3 en heeft vaak ook al een (uiteraard volledig legale :p) MP3 collectie op zn computer staan.

Ik probeer de artikelen op geluid-en-licht.com uiteraard zo objectief mogelijk te schrijven, maar ik kan echt geen voordelen bedenken van het werken met cd t.o.v. MP3. Je zou ook hier budget kunnen aanvoeren, maar de goedkoopste MP3 spelers kosten vaak minder dan de goedkoopste cd-spelers...

Het enige voordeel wat ik kan bedenken is dat overal wel een cd-speler staat, maar lang nog niet overal een apparaat waar je je USBtje in kwijt kan. Maar mocht iemand nog meer voordelen van cd t.o.v. mp3 weten hoor ik dat natuurlijk graag!
                    Last edited by Geluid-en-licht.com; Sunday-17-04-2011, 11:34.

Comment

Voordelen: 50 original mixes op 1 cd.. en alle djs kunnen er mee overweg

Comment

Dat is geen voordeel, dat is meer een nadeel. Er staan veel te veel nummers op zo'n cd, als je dan gaat mixen staat net het nummer dat je zoekt op die cd en kan je het dus niet draaien...

Comment

Mee eens... en waarom zou het een voordeel zijn om die nummers op cd te hebben (als mp3 file) in plaats van op de computer?

Comment

Maar is WAV-geluid niet beter van kwaliteit dan mp3?

Comment

Originally posted by UrsaMinor View Post
                              Maar is WAV-geluid niet beter van kwaliteit dan mp3?
                              :shock:
                              ja maar ligt eraan in welke toepassing je het gebruikt. want met merken als Dap, skypech en behringer zal wav. tegen over mp3 weinig uitmaken dan moet je echter merken nemen als
                              funktion one, EAW, MB, fohhn, system one,
                              kling-freitag

dit zijn merken waarbij je dat zeker wel merkt(Al zal het ook wel aan de apparatuur liggen die tussen de wav file, en de speakers zit dusj op volgorde : Cdj, Kabel, Mixer, Kabel, Soundproccesor(Crosover, EQ e.d.)Kabel, Amp, en naturlijk weer kabels die bij je speakers komen, dus oke, je zal het verschil echt wel merken tussen of je wav of mp3 draait, maar bij de meeste mensen en hun set(zelfs de mijne) zal je dat verschil dus niet tot nauwelijks merken dus draai lekker mp3 kost minder en kan meer op een skijfie!
                              Last edited by JONKIE_NL; Thursday-28-04-2011, 21:11. Reason: mijn taal gebruik!!!

Comment

Working...
                              X