Announcement

Collapse
No announcement yet.

Simpele aansluitingsvraagjes

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Simpele aansluitingsvraagjes

.
    Last edited by DJD-TraXx; Wednesday-12-08-2020, 19:20.

Re: Simpel eaansluitingsvraagjes

Originally posted by DJD-TraXx
    Hey, ik als eeuwige n00b had weer eens een vraagje over aansluiten, en maar liefst 2 !!8O

1. Waar vind ik een MIDI aansluiting op m'n computer? want voor keyboards enzo staat wel vaak: met MIDI voor naar je pc, maar waar zit die dan?

2. Niet voor de computer, maar gewoon voor m'n mixer: ik heb achterin 2x Jackplug (grote jack) aansluitingen, met Balance ernaast. Ik denk zelf dat z evoor speakers met Jack-aansluitingen zijn...klopt dat??

BvD!!

DT-RaXx
    1. zit op je geluidskaart, of als je geluk (of teveel geld ;) ) hebt zit ie op je moederbord, het is trouwens niet vanzelfsprekend dat je een midi-port op je pc hebt zitten, ook niet op elke geluidskaart.

Soms staat er bij je midi-port een joystickje, omdat ie daar ook vaak voor gebruikt wordt.

2. heb je een foto ?? (van die aansluitingen dus ;) )

Comment

Re: Simpel eaansluitingsvraagjes

Originally posted by DJD-TraXx
      Hey, ik als eeuwige n00b had weer eens een vraagje over aansluiten, en maar liefst 2 !!8O

1. Waar vind ik een MIDI aansluiting op m'n computer? want voor keyboards enzo staat wel vaak: met MIDI voor naar je pc, maar waar zit die dan?

2. Niet voor de computer, maar gewoon voor m'n mixer: ik heb achterin 2x Jackplug (grote jack) aansluitingen, met Balance ernaast. Ik denk zelf dat z evoor speakers met Jack-aansluitingen zijn...klopt dat??

BvD!!

DT-RaXx

1> midi controler

2> ik denk dat het een effect send/return is maar wat staat er meer bij

main is master out
      effect is dus effect
      monitor is je monitor uitgang

Comment

Niet iedere computer heeft dat inderdaad. Midi werkt vaak met DIN-pluggen. Bij de lokale muziekwinkel kun je kabels krijgen waardoor je e.e.a. inderdaad via je joystickaansluiting kunt aansluiten (serieël of parallel, geen idee, ik ben wat dat betreft weer een noob :wink: )

Voor wat betreft je 2e vraag, maak eens een foto of vertel ff wat het merk + type is

Comment

De meeste geluidskaarten met midi aansluiting hebben een parralelle poort geloof ik.. (zo'n ding voor je joystick)

Er zijn er ook met DIN-aansluitingen op je geluidskaart, maar die hebben een kostprijs va 700 euro.. 8O

Achter op je keyboard zitten indd de DIN chassis delen voor midi (waarschijnlijk in & out) en je kan met DIN ¥ DIN kabels zelfs je keyboard op je lichtsturings unit aansluiten (sommige dan) ;)

maar goed ik wijk af..

Comment

MIDI is net als DMX-512 een protocol dat gebruikt wordt voor licht sturingen......

Comment

Als dat zo is wordt ik boos :evil:

Dan heeft die licht dealer hier in de buurt me onzin lopen vertellen .. Hij zei dat je er bijvoorbeeld een keyboard op aan kon sluiten.

(ohja, is MIDI niet een beetje out of date wat betreft lichtsturing dan ?? Tegenwoordig is de standaard toch gewoon analoog of DMX ??)

Comment

Als je helemaal up to date wil zijn gebruik je ethernet :wink:

Dan heeft die licht dealer hier in de buurt me onzin lopen vertellen .. Hij zei dat je er bijvoorbeeld een keyboard op aan kon sluiten.
                Zoals ik al zei is het een protocol. De fabrikanten/branche hebben afgesproken dat er een bepaalde standaard wordt gebruikt om apparaten te verbinden. Dat is natuurlijk niet afdwingbaar door anderen. Martin heeft bijvoorbeeld nog vrij lang een eigen protocol gehandhaafd. Maar wil je tegenwoordig nog wat verkopen zul je dmx moeten toepassen. Al wordt dat protocol door veel producenten al niet meer volledig toegepast. Officieël dienen er namelijk 5-polig dmx-pluggen gebruikt te worden.Maar 3-polig vind men makkelijker. Is goedkoper, beter verkrijgbaar en je kunt gewoon mic-kabels gebruiken.

Over je keyboard. Je kunt ze vast wel op elkaar aansluiten, maar wat verwacht je er dan van? Dat er ineens geluid uit komt? :wink: Welke sturing heb je? Ondersteunt die ook midi? Welke functies daarvan kun je met behulp van midi via je keyboard gebruiken? Een lightcommander 12/2 van MA ondersteunt bijv. zowel MIDI als DMX.

Sythesizers worden vaak gebruik om lasershows te bedienen via MIDI.

Comment

heren heren

midi

is idd een protocol maar het is oorspronkelijk bedoeld voor keyboards niet voor licht apparatuur!!!!!

dat is er later als optie bijgekomen omdat je met midi een besturing opdracht kunt versturen idd een beetje hetzelfde als dmx maar wel totaal anders qua opbouw

midi wordt tegenwoordig bijna overal op toegepast omdat je dan alles universeel kunt aansturen maar vergt soms een lange studie in de boeken om alles goed te kunnen gebruiken

als voorbeeld

mijn vader en moeder hebben een duo ze sturen de digitale mengtafel met midi aan maar ook het licht ze schijven alles weg in midi en kunnen zo presets aanmaken dat bijv op in een bapaalde nummer de rookmachine aangaat of bijv de blinders een effect gaan doen ook kunnen ze effect apparatuur ermee schakelen bijv de vocalisten en lexicon galmen

midi is dus zeer breed inzetbaar maar is niet bedacht voor lichtstuurtafels

Comment

.
                    Last edited by DJD-TraXx; Wednesday-12-08-2020, 19:20.

Comment

wat voor mengtafel heb je nu eigenlijk?

merk en type graag dan kan ik het je vandaag nog zeggen ;)

Comment

zoals ik kan lezen is het een gebalanceerde uitgang dus 2 jacks
                        links rechts

hou er rekening mee dat je stereo jacks nodig hebt en dat ze hoogstwaarschijnlijk volgens de engelse methode zijn aangesloten dus +- ground zitten anders om

tip was hot geloof ik

Comment

Originally posted by marcello
                          http://www.music123.com/Gemini-PS626i-i96573.music?source=linkshare

zoals ik kan lezen is het een gebalanceerde uitgang dus 2 jacks
                          links rechts

hou er rekening mee dat je stereo jacks nodig hebt en dat ze hoogstwaarschijnlijk volgens de engelse methode zijn aangesloten dus +- ground zitten anders om

@ t-nuzz

even kijken of ze dit snappen ;)

tip was hot geloof ik

Comment

Ik gebruik in mijn studio als midi poort de com poort op het moeder board.

Comment

dan gebruik je idd een omplugger

Comment

Working...
                              X