Het forum is niet langer in gebruik. De informatie op het forum blijft beschikbaar, maar het is niet langer mogelijk om te reageren. Voor het laatste nieuws, achtergronden en advies verwijzen we je graag door naar onze website, blog en het keuzehulp-overzicht.
Sjo, da's lang geleden,.....tante Stef nestelt zich in haar vertelstoel bij de open haard en krapt zich eens achter haar oren. Ceesie luistert ademloos toe met een beker warme chocolademelk met slagroom :wink:
M'n eerste deejay spulletjes kwamen bij de Tandy weg, een winkel die erg lang gelden failliet is gegaan. Beetje de kleine voorloper van de mediamarkt. Tijden mee "gespeeld" tot het serieuzer werd. Toen kwam er al gauw een Dateq 7.2, de eerste pioneer CDJ500, de tweede en al gauw de derde. Jaren lang plezier van gehad. Toen door ruimte gebrek, werk, relatie alles verkocht....errug dom. Vooral omdat de Dateq en de pioneertjes gezelschap hadden gekregen van de nodige studiogear. Maar wel altijd blijven draaien, soms op een heel laag pitje (weer dat werk en die realtie....).
Twee-en-een-half jaar gelden het deejayen weer actief opgepakt, een Dateq Apollo en twee Pioneer CDJ800's gekocht, en sindsdien weer helemaal gelukkig.
Totale kosten over al die jaren! Geen idee...met een zaterdagbaantje bij de Hema kwam je toen niet zo ver. Wat er nu staat? Een slordige 2500 euro denk ik zo. En daar is inmiddels ook wat microfoonspul bijgekomen, een Quatrafire en een midiverb. Om nog maar niet te spreken van al die ceedees.....
Ceesie was inmiddels in slaap gevallen, dromend over zijn aankomend draai-succes. Tante Stef glimlacht en legt een lekker warm dekentje over hem heen
..... Dat was weer een verhaal van Tante Stef. 8) :lol: :D
Mijn eerste "echte" spulletjes waren een Dual traaitafel, een Technics (Geen SL1200, en beide ZONDER pitchcontrol !) en een Alecto mengpaneeltje, waar je eigenlijk alleen het geluid harder en zachter mee kon zetten. Meer opties zaten er niet op.
Daarvoor deed ik alles met 2 tapedecks. Op het juiste moment tijdens de opname op pauze drukken, andere tape een stukje terugspoelen en bij het zelfde stukje weer van pauze afhalen. Maar ook het echte knip- & plakwerk deed ik. Dus echt met zo'n bandrecorder met van die grote spoelen (Merk was Philips, hij was van mijn ouders, maar ik was er meer mee bezig dan zij).
Alles bij elkaar heeft het me weinig geld gekost, want ik hed het of gekregen of het was van m'n ouders.
Ik heb geen idee wat de waarde is van al mijn DJ spullen die nu in mijn bezit zijn, maar ik schat iets van 2000 Euro, maar dan heb ik mijn platen (nu 2025 stuks) niet meegerekend !
Het begin, da's nu zo'n 10 jaar geleden. Ik zag iemand draaien op zo'n brugklasfeestje. Alecto-mixertje, 3 discmans en dat al op de aux van een minitower :lol: . Lichtorgeltje, etc. Ik dacht dat wil ik ook!
Mijn eerste mixer was een "soundcraft by bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/bax-shop.nl/" Hoe ze d'r mee wegkomen, geen idee :wink: . 2 mic kanalen met fader en 3 stereokanalen, schakelbaar tussen phono/line. Wel crossfader, geen toonregeling. Mijn ouders kochten een nieuwe stereoset, dus toen mocht ik de oude "losse-componenten-set" gebruiken. Dat was alvast 1 cd-speler. De tweede heb ik zelf gekocht voor zo'n 250 gulden. En DAT leek toen al veel geld voor iemand van 13/14 jaar :wink: .
En toen draaien op feestjes. Had een losse Sony-versterker die 2 x 175 watt leverde (RMS) en 2 uit de kluiten gewassen 3-weg hifi-speakers met een 12".
Zo ging het een tijdje verder en van het een komt het ander, je verdiend wat geld en dat stop je er meteen weer in. Hetzelfde geldt voor de centjes die je op de zaterdagmorgen bij de tuinder verdient.
Intussen een tijdje als radio-technicus gewerkt en van daaruit weer de wereld van de geluidstechniek ingerold.
Inmiddels heb ik een net 2 nette setjes bijelkaar. 1 discosetje (Apollo + CDJ100S, etc, etc) en 1 tape-setje evt voor kleine bandjes (pa-mixer, mics, DI's, spx, compressors, gates, etc)
En daarbij uiteraard een leuk geluidssetje (2 x sub, 2 x top met de nodige processing)
Zal binnenkort de foto's in het daartoe bestemde topic eens updaten
In het begin ging een groot deel van het geld dat ik in het weekend bijverdiende op aan apparatuur en cd's. Tegenwoordig alleen nog het geld dat ik verdien met klusjes voor een tweetal licht- en geluidstechniekbedrijven zo nu en dan, en mijn eigen (disco)klusjes.
Mijn eerste uitruisting was een alecto pro55 mengtafeltje en 2 imitatie draaitafels van soundlab (in het jaar 1990) natuurlijk snaargedreven, in die tijd was technics nog maar de enige met directdrive.
Verder een cd speler, cassette deck en een microfoon
Vroeger door koopavond-, zaterdag- en vakantiebaantjes.
Nu door draaiklussen en m'n gewone inkomen...
Maar ja, 't is en blijft een dure hobby, en je geld ermee verdienen of alleen almaar je inverstering terugverdienen is voor slechts een klein deel weggelegd!
hey is dat de timmid????
if you are welkomer to the club :wink:
mijn eerste spullen heb ik nog steeds een direct drive draaitafel van technics maar niet de 1200.
en een vaag mixertje hij doet het goed om een plaatje op te gooien en ff te beluisteren.
oefenen doe ik daarom in onze jeugdsoos daar hebben we
2x sl1200 mkII
behringer vmx 700 (sinds vandaag hiervoor een overleden dap M5)
en een denon 2000mkII cd speler
wil wel leuk :wink:
Ik heb eerst gewoon een home cinema set gebruikt, kostte te veel ruimte.
Dus heb ik maar een auto-box gebruikt met een 100 W stereo versterkertje, wat al snel begon te kraken als je hem iets harder had gezet dan normaal.
Dat was dus niks.
Dus naar de radiobeurs gegaan om wat goede boxen van 250 W + discoversterker 2X 250 W.
Daar moest dus ook een mengpaneeltje bij :roll:
Verder heb ik ook nog een moonflower gekocht (discobol+motor en regenboogschijf had ik al). Daarbij moest natuurlijk ook een rookmachine :D. en om het helemaal af te maken nog een sneeuw machine erbij ;) zelf nog een lichtorgeltje inelkaar geknutselt die op de uitgang van mijn mengpaneel aangesloten kan worden (dus lampen knipperen niet als er iemand praat).
Comment