Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welk nummer na de openinsdans(en)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welk nummer na de openinsdans(en)

Misschien is dit niet het juiste forum aangezien hier waarschijnlijk veel jonge mensen zitten die geen ervaring hebben als allround dj op trouwfeesten, verjaardagsfeesten, personeelsfeesten, enz...

Maar toch even proberen:

Welk nummer draai jij na de openingsdans(en) van het bruidspaar (en eventueel de ouders). Uiteraard moet dit een swinger zijn die zowat iedereen kent.
    Ikzelf ga veelal voor "Barry White - You're the first, the last, my everything", meestal werkt dit wel.

Met welk nummer open jij de dansavond op een trouwfeest?

ps: ik ben 40+ en Belg

De openingsplaat zelf bepalen we eigenlijk nooit zelf. Dat is iets waar veel bruidsparen toch wel veel waarde aan hechten en daarom doen we de eerste altijd in overleg.

De plaat daarna? Dat wisselt heel erg per feest. Het maakt natuurlijk al veel verschil tussen de ene en de andere openingsplaat. Ook wat voor publiek heb je voor je. Wat voor soort mensen zijn het. Dit alles is natuurlijk bij elk feest anders. Voor ons is het daarom zelfs zo dat ookal zouden we 10 trouwfeesten na elkaar doen het er nog niet 10 zouden zijn die echt op elkaar lijken. Er is namelijk telkens maar 1 ding het zelfde. Dat is dat er 2 mensen getrouwd zijn. Verder is er eigenlijk heel weinig het zelfde.

Soms draaien we iets populairs uit de top 40 op dat moment soms een klassieker. Ik geloof alleen niet dat we 3x de zelfde plaat na de openingsplaat gedraaid hebben.

Als we telkens het zelfde zouden doen en eigenlijk dus niet heel veel meer dan telkens de zelfde playlist af draaien dan is de uitdaging er snel af. Dan kom je in een ritme in een circel. Dan word je voorspelbaar en dus ook niet meer vernieuwend. Wij proberen zo goed en slecht als het gaat om elke show uniek te laten zijn. Ookal zijn we meer dan 100 keer per jaar weg. Dat vind ik het mooie aan het zijn van een dj je kunt zo creatief en vrij zijn als je zelf wil. Zolang je de klant centraal laat staan mag en kan bijna alles.

Daarom kan ik dus ook niet echt een antwoord op je vraag geven van wat te draaien na de openingsplaat. Dit hang in mijn ogen totaal af van het feest, de mensen, de wensen, de lokatie, de sfeer. Aangezien deze telkens anders zijn is dat dus ook met de muziek.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post

Als we telkens het zelfde zouden doen en eigenlijk dus niet heel veel meer dan telkens de zelfde playlist af draaien dan is de uitdaging er snel af. Dan kom je in een ritme in een circel. Dan word je voorspelbaar en dus ook niet meer vernieuwend. .
      Als je op voorhand al weet wat je zal draaien dan blijf je beter thuis, daar kan je toch geen lol aan beleven, je moet kijken wat voor publiek je hebt, je moet je publiek wat kunnen inschatten en in het begin is het wat aftasten wat er zal aanslaan en dat is het leuke aan draaien, ook een gesprek met het koppel die trouwt kan wonderen doen, trouwfeesten zijn niet de gemakkelijkste feesten maar wel de leukste feesten, ook de enige feesten waar je tussen in wat spelletjes kan inbrengen ;) kortom je moet wat creatief kunnen zijn en weten wat je publiek lust van muziek.

PS: join the club, ik ben ook belg en 40+
      Last edited by Mol; Sunday-07-08-2011, 22:40.

Comment

Ik sluit me aan bij de bovenstaande reacties.
        Maar ik zie dat je 40+ bent, pas begonnen met het dj'en?

Comment

Vroegáh, toen ik nog bruiloftjes deed, bouwde ik na de openingsdans meestal iets op in de vorm van disco-muziek (Relight my fire, dat soort nummertjes). Is niet te heftig, maar creëert wel direct een leuke sfeer. Vlak daarna ging het, mits genoeg animo, over naar de quickstepjes (countrynummers zoals You're the one that I want), en andere stijldansjes. Meestal krijg je dan wel wat koppeltjes op de vloer. Afhankelijk van het publiek eindigde het feest de ene keer in harde rock, een andere keer in happy hardcore of soms in apres-ski of dance/trance. :mrgreen:

Spelletjes en andere ongein deden wij alleen als het een beetje inkakte op een gegeven moment. Wij hadden altijd wat songtekst-kopietjes van een shantykoor-medley mee, daar kon je de heren die met z'n allen aan de sta-tafels stonden met hun potje bier wel mee de vloer op krijgen. :mrgreen:
          En soms word je ook in je opbouw gestoord als er iemand op je schouder klopt om een stukje op te voeren voor het bruidspaar, of er komt nog een dessert aan. Tja, daar moet je dan maar op inspelen. ;)

Comment

Originally posted by --Djdave-- View Post
            Ik sluit me aan bij de bovenstaande reacties.
            Maar ik zie dat je 40+ bent, pas begonnen met het dj'en?
            Oei, waarschijnlijk zorg ik hier nu voor een verkeerde indruk.
            Nee hoor, ik ben reeds actief sinds 1994. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet nieuwschierig ben naar wat anderen draaien uiteraard.

Comment

Mwoah, ik (en vele collega dj's die ik ken) draaien een bruiloftje blind. Negen van de tien zijn een heel eind hetzelfde. Uiteraard niet exact dezelfde playlist, maar wel dezelfde opbouw, dezelfde plaatjes die zo mooi bij elkaar passen enzovoorts.

Hoewel een bruiloft voor mij dus weinig uitdagend is beleef ik er zeker wel plezier aan als het publiek (alweer) helemaal uit zijn dak gaat, ook al is dat op dezelfde platen als het publiek van de week ervoor.

Uiteraard zijn er ook voldoende die wel wat anders zijn. Zo had ik afgelopen weekend een bruiloftje dat direct na de entree van het bruidspaar helemaal los ging. Niks geen foxtrotjes en disco classics, maar gewoon lekker commerciele house en foute muziek!

Comment

Een bruiloft is veel moeilijker en uitdagender dan elke week in dezelfde club te gaan draaien, maar iemand die regelmatig een bruiloft moet verzorgen zal daar geen moeite mee hebben, iemand die nog nooit een bruiloft heeft gedaan zal daar staan zweten geloof me, ik heb in de 30 jaar dat ik heb gedraaid veel bruiloften gedaan en je doet dat inderdaad met je ogen toe, maar in het begin is het niet gemakkelijk, zeker niet met belgen, die zijn meer gesloten dan nederlanders en je krijgt ze moeilijk op de dansvloer.
                Last edited by Mol; Tuesday-09-08-2011, 21:23.

Comment

Uiteraard moet je voor bruiloften wat meer ervaring hebben, aangezien je daar veel meer dan in een club je publiek moet leren aanvoelen.

Zeker ook omdat je bij een bruiloft een veel gevarieerder publiek hebt, zowel jongeren als ouderen, die allemaal weer van andere muziek houden.

Als je echter eenmaal in de gaten hebt welke plaatjes aanslaan bij zo'n gevarieerd publiek (en dat zijn vaak vrijwel dezelfde plaatjes op ieder feest) kun je veel bruiloftjes blind draaien.

Laat mij 250 plaatjes uitzoeken die ik mag meenemen en ik weet zeker dat ik iedere bruiloft tot een succes maak, ongeacht welk publiek ik voor me heb (Nederlanders dan, Belgen zou ik niet weten).

Ik denk dat 75% van de plaatjes die ik op zo'n avond draai platen zijn die ik op iedere bruiloft draai, alleen de volgorde wil natuurlijk wel eens wat verschillen...

Comment

ookal zouden we 10 trouwfeesten na elkaar doen het er nog niet 10 zouden zijn die echt op elkaar lijken. Er is namelijk telkens maar 1 ding het zelfde. Dat is dat er 2 mensen getrouwd zijn. Verder is er eigenlijk heel weinig het zelfde.
                    Ik garandeer u, als je 10 trouwfeesten na elkaar draait dan is de muziek voor een deel hetzelfde (maar niet volgens een vaste playlist). Als je dat niet doet, of gewoon niet kunt, dan heb je een gebrek aan ervaring.

Als we telkens het zelfde zouden doen en eigenlijk dus niet heel veel meer dan telkens de zelfde playlist af draaien dan is de uitdaging er snel af.
                    Elk feest is een uitdaging want je weet nooit op voorhand hoe een publiek zal reageren, zelfs al draai je dezelfde nummers. Wat bij het ene publiek werkt, werkt daarom niet 100% zeker ook voor een ander publiek en dan is het de kunst om toch de juiste sfeer er in te brengen met andere nummers die je ook wellicht dikwijls draait. Meestal moet je dan op zoek gaan naar het muziekgenre dat wel inslaat op een bepaald moment.

Comment

Dat is het leuke aan trouwfeesten, het is meer dan enkel een plaatje mixen.

Comment

Originally posted by Yvan View Post
                        ......
                        yvan dude, je praat je zelf wel heel erg tegen, ik heb (denk ik) rond de 7 bruiloften gedraaid waaronder een aantal van de zelfde familie, maar nee niets is het zelfde, niet de zaal/tent/openbare ruimte) de sfeer, de mensen, zelfs niet de muziek en het licht, elke keer weer ook bij gewone partys, verjaardag school of buurt feesten niet is het zelfde dus!

ik denk gewoon dat je nog niet veel ervaring hebt opgedaan, alleen al het topic onderwerp vond ik al apart, maar nu al zeker als je beweert dat prakties elke gig hetzelfde is als de gene ervoor

Comment

Originally posted by JONKIE_NL View Post
                          ik heb (denk ik) rond de 7 bruiloften gedraaid ....
                          ik denk gewoon dat je nog niet veel ervaring hebt opgedaan
                          Wow, al zeven bruiloften! Dan mag je jezelf wel expert noemen...

Ik doe zo'n 100 bruiloften per jaar, en dat al meer dan 5 jaar professioneel, en ik kan je vertellen dat vrijwel alle bruiloften heel veel op elkaar lijken... als je het goed doet tenminste.

Comment

Originally posted by Geluid-en-licht.com View Post
                            Wow, al zeven bruiloften! Dan mag je jezelf wel expert noemen...

Ik doe zo'n 100 bruiloften per jaar, en dat al meer dan 5 jaar professioneel, en ik kan je vertellen dat vrijwel alle bruiloften heel veel op elkaar lijken... als je het goed doet tenminste.
                            heb ik ooit beweerd mij zelf een expert te vinden dan?

maar in welke opzichten lijken "jou" bruiloften op elkaar?
                            bij mij nog nooit ook niet kwa anderen gig,(zoals ik al zij)
                            Last edited by JONKIE_NL; Wednesday-10-08-2011, 10:50.

Comment

Originally posted by Yvan View Post
                              Ik garandeer u, als je 10 trouwfeesten na elkaar draait dan is de muziek voor een deel hetzelfde (maar niet volgens een vaste playlist). Als je dat niet doet, of gewoon niet kunt, dan heb je een gebrek aan ervaring.
                              Er zullen vast wat nummers overeenkomen die zijn gewoon populair en doen het goed. Natuurlijk is het ook zo dat als je er 10 vrij kort na elkaar doet er wat meer nummers het zelfde zullen zijn. Dit komt ook omdat de top 40 niet zo snel verranderd. Die nummers zullen dus al grotendeels het zelfde blijven.
                              Ook draai je op een trouwfeest al vaak wat meer verschillende gerne's. Zeker omdat het vaak een gevarieerd publiek is. Elk gerne heeft 1000de nummers. Dan kun je toch ook een keer voor een ander nummer gaan dan altijd dat zelfde. Ik heb zelfs al verschillende bruidsparen gesproken die als het ff kan liever geen paradise by the deshboardlite willen en een grease megamix. Die vragen er zelfs om om het anders aan te pakken en wat vernieuwends te brengen in plaats van een standaard ik ben getrouwd nummers feestje. We hebben dit jaar zo ookal een echt rock feest gehad met volledig rock een volledige house style en een 90's style. Nu staat er nog 1 in de planning die een echte hollandse avond wil en als het even kan niet anders. Kortom totaal andere feesten.

Gebrek aan ervaring vind ik het als je het juist wel telkens van de zelfde nummers moet hebben en niet zelf nieuwe niet zo vaak gedraaide toch goede nummers kunt vinden. Dan heb je in mijn ogen niet voldoende ervaring en mis je creativitijd. Er zijn miljoene nummers waarvan er duizende geschikt zijn voor een bruiloft. Beetje saai als je dan telkens de zelfde moet draaien in een andere volgorde. Ja dan heb je voldoende ervaring en kennis?

Originally posted by Geluid-en-licht.com View Post
                              Tuurlijk zullen er wel overeenkomsten zijn. Maar ook zullen de afgelopen 5 jaar al verschillende dingen verranderd zijn in de style van muziek en in de style van het feest. Ook merken wij dat mensen meer gaan wensen. Dat ze steeds vaker een extra'tje willen om hun feest uniek te maken. Wij doen gemiddeld een 20 bruiloften per jaar. Dit vind ik er ook meer dan genoeg. Maar dat elke bruiloft grotendeels het zelfde is? Nee dat niet. Tuurlijk zullen er tussen elk feest overeenkomsten zijn. Maar dat ze echt het zelfde zijn of sterk op elkaar lijken. Nee dat vind ik niet.

Verder klopt het wel dat als je je werk goed voorbereid en je een duidelijk gesprek hebt gehad met het bruidspaar het een heel stuk makkelijker zal worden.

Maar 100 bruiloften per jaar die je allemaal zelf draait :???: Jij liever als ik.
                              Dan heb je er 2 per week. Vind ik erg fors. Wij moeten het ook hebben van buurt feesten, bedrijfs feesten, familie feesten, evenementen en ook bruiloften.

Maargoed ieder zijn eigen intresse en van mij mag je het hebben. Ik sta het liefst gewoon een weekend op een evenement voor een paar 1000 zatte boeren te draaien. Dit zullen andere weer helemaal verschrikkelijk vinden.

Haha net als bruiloften met verschillende ideen van wat vind ik leuk en wat niet zal het zo ook bij dj's zijn. De 1ne zweert bij bruiloften de andere bij zatte boeren.
                              Last edited by ronennieshow; Wednesday-10-08-2011, 11:42.

Comment

Working...
                              X