Announcement

Collapse
No announcement yet.

Het grote vocalopname-topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Het grote vocalopname-topic

    Oftewel, hoe krijg je geweldig klinkende vocal tracks in je mix.

    De bel gaat weer en we lopen allemaal vrolijk het klaslokaal in, bewapend met koffie en een doos handleidingen. Sommigen wachten geen seconde voor alle vragen binnenkomen.

    De leraar zucht, kijkt het lokaal binnen en zegt: "Teveel nieuwe mensen hier. De gasten hier met een plastic microfoon verbonden met de mic in jack van een Soundblaster, deze les is niet voor jou. Deze les vereist een degelijke XLR microfoon." Maar de vragen gaan door. "Nee, software compressors werken niet tijdens het opnemen. Nee! Reason kan geen audio opnemen!" De leraar gooit de Reason handleiding naar de vraagsteller. "Fruity wat? Nee! Je hebt een echte sequencer nodig." "Precies, je gear hoeft NIET geweldig te zijn. Ja, je kan een compressor gebruiken als insert op je mixer. Nee, je kan geen microfoon in een compressor prikken!" De leraar gooit een compleet onleesbare 1985 Yamaha GC2020 compressorhandleiding naar de persoon. "Lees DAT eens door!"

    Oké, jullie mogen blijven, maar geen vragen van "Wat is de beste compressor voor Fruity Loops" OK? En de pro audio gasten die net binnen zijn gelopen - neem maar een dutje, dit heb je al vaker gehoord. OK, laten we beginnen.

    Overview: Het lijkt makkelijk, je hebt gewoon een paar worden in een audio track en je gaat het afmixen. Maar dat is het niet. De waarheid is dat opnemen en verwerken van een vocal één van de moeilijkste dingen is voor een studio. In principe zijn er twee fases van het krijgen van een goede vocal. Het eerste is de opnamefase waar de vocals worden opgenomen. Het is belangrijk om het opnameproces zo perfect mogelijk te doen. Waarom? Omdat er sommige dingen die je simpelweg niet "in de mix" kunt fixen. Het is erg moeilijk, nee, onmogelijk om beschadigde, gesustainde overloads te repareren die het resultaat zijn van slechte opnametechnieken. Je moet het juiste niveau hebben wanneer je begint. Zelfs de beste restauratiesoftware zal je niet helpen. Het tweede gedeelte van het krijgen van een goede vocalsound is "post-processing". Dit gebeurt nadat je vocal tracks zijn opgenomen. Hier is waar je dingen kunt doen zoals valse noten tweaken (met pitch processors), zeer precies korte klikjes en popjes verwijderen, woorden of zinnen vervangen indien nodig. Dit alles om een goed klinkend geheel te krijgen. Dit is ook waar je effecten en andere processors toevoegt om je vocal track professioneler te laten klinken.



    Deel 1: Het opnameproces
    De meest gemaakte fout is het te hard of te zacht op te nemen. Beginners nemen vaan te hard op.

    De hoofdzaak bij het opnemen van een goede vocal is om alles van de performance op te vangen. Het is niet gemakkelijk om de niveau's goed te krijgen met een goede, dynamische zanger(es). Zodra je denkt dat je het juiste volume hebt, doen ze iets als een paar centimeter bewegen, en klinken ze weer veel harder als je dacht, en de meters springen in het rood. Dus je verlaagt het niveau en dan slaan de meters weer nauwelijks uit. Als de zanger(es) nerveus is kun je werkelijk uren erover doen en toch nooit het optimale volume vinden. De menselijke stem is zeer dynamisch, van zachte fluisteringen tot harde schreeuwen. Als het niveau te zacht is, komt er ruis en brom in je opname als je het later versterkt. Maar, als je te hard opneemt, ga je op een gegeven moment "clippen", wat waarschijnlijk resulteert in een oversturing die je niet meer kunt corrigeren.

    Een oplossing voor deze chaos is een compresor in de chain na de preamp. De compressor, is in principe een automatische volumeregeling wanneer de input een bepaalde drempelwaarde overschrijdt. Het is alsof je een onzichtbare hand op de volumeknop hebt. Dit zorgt ervoor dat een vocalist harder kan gaan zonder in het rood te komen. Eén van de mooiste instellingen is om de compressor de input te boosten zodat alle "zachte" woorden doorkomen op een sterk niveau. Zodra de vocalist wat harder gaat, begint de compressor te werken en als ze schreeuwen, gaat het hard werken. Het ideale is om een wat consistenter volume te hebben, ongeacht wat je zanger doet.

    De andere oplossing is om op een dusdanig laag niveau op te nemen, dat de hoogste piek nooit de 0 dB overschrijdt. Je kan beargumenteren dat een compressor niet nodig is in het opnameproces, zeker omdat we nu vrolijk in 24 bit digitale audi opnemen. Wat belangrijk is is dat je zorgvuldig werkt, en je signaal nooit laat clippen op 0dBFS, wat het hoogst mogelijke signaal is in digitale audio. Houdt het altijd onder de 0dB. Het "gemiddelde" signaal kun je rond de -17dBFS houden, wat betekent dat het signaal op zijn hoogst tot -9 mag komen, en veel lager bij een zachte zang. Kun je te zacht opnemen? Met een goede preamp en een goede signal flow kun je in principe tot -32dBFS opnemen waar je nauwelijks de waveform kunt zien, en het zal alsnog werken. Maar, als je wat mindere gear en preamps hebt met veel ruis, kun je je dit niet veroorloven. (Pas op, veel professionals zijn vergeten hoe het is om op pure rotzooi op te nemen!) Zorg ervoor dat je signaal had genoeg is om de hiss van de preamp en de troep van je mixerstrip te maskeren. Als je te laag opneemt, zul je deze vervelende geluiden later moeten bevechten.

    De leraar lacht. "Ok, je moet nu begrij...." [plotseling schreeuwt er iemand in de achterste rij] "Kom op, vertel me gewoon de beste instellingen voor mijn gear zodat ik het op die manier kan instellen en de perfecte vocal kan krijgen." De laraar bromt. Kijk. Er is egen absoluut iets dat alles opneemt. Maar houdt een paar dingen in gedachten in je zoektocht naar de ideale instellingen. De ideale instelling is afhankelijk van een paar dingen: de microfoongevoeligheid, de dynamiek van de vocalist en het gebruik van goede mictechnieken, het trimniveau op je preamp, en tot slot je compressorinstellingen, als je er één gebruikt.



    Microfoongevoeligheid
    Hoe dynamischer (luider) je vocalist is, hoe minder gevoelig je microfoon hoeft te zijn. Sommige condenstaormicrofoons zullen gaan vervormen als de ziekte als de znager te dichtbij is bij een uithaal. En geloof me, dat is een verschrikkelijk geluid, zeker als je een hoofdtelefoon op hebt. Je kan ook niets doen om die opname te fixen. Omdat de oversturing plaatsvond voordat het signaal in de compressor kwam, zal er geen compressie in de wereld bestaan dat je zal helpen. Als er een -10 of -20 pad op de mic is, gebruik het! Zeker bij ongetrainde vocalisten. Anders kun je een dynamische microfoon gebruiken, die minder gevoelig is om te oversturen bij hogere geluidsdrukniveau's. Of je kan ervoor zorgen dat ze een stapje terugnemen voor ze hun onderbuik legen vanuit hun persoonlijke living hell.

    Let op: denk niet dat een vocalmicrofoon een grootdiafragmacondensator moet zijn. Er zijn veel geweldig klinkende dynamische vocal mics, zoals de Shure SM7B.



    De juiste microfoontechnieken
    Dit is afhankelijk van het volume van de zanger(es). Een zachte gevoelige stem vereist dat de zanger de microfoon bijna opeet. Oké, grapje. We bedoelen twee of drie centimeter ervandaan. De vuistregel is in principe 10 centimeter. De zangers moet een stapje terugdoen als ze een uithaal doen, en een paar centimeter dichterbij komen voor stille, intieme delen. De vocalist moet ook nooit direct in de microfoon zingen, anders krijg je windruis in je opname. Een paar graden aan de zijkant is beter. Gebruik altijd een plopfilter. Dit is niet alleen een goede accessoire om plosieven te verwijderen, maar kan je ook gebruiken om de vocalist niet te dichtbij te laten komen, en dus uit het bereik waar een proximityeffect plaats kan vinden. Het zorgt er ook voor dat het gevoelige diafragma in je microfoon beter blijft ruiken.



    Dus wat is het proximityeffect?
    Mr. Newb, die de hele tijd met z'n plastic microfoon loopt te spelen, schreeuwt: dus wat is het proximityeffect? De klas gaat tegelijk van "oooooo". De leraar steekt zijn hand in de grote doos met handleidingen en komt aanzetten met een vintage SM57 folder, en loopt op de gozer af alsof hij er mee gaat slaan.

    OK, het proximity effect is de tendens van sommige microfoons om de basfrequenties van een vocal te gaan overdrijven wanneer de vocalist de microfoon "opeet" ehhh.. binnen anderhalve centimeter van de microfoon komt. Cabaretiers, radio DJ's en sommige zangers gebruiken dit soms voor een leuk effect, maar in een gemiddeld nummer, wil je deze basversterking niet.



    Begrijpen van compressorinstellingen
    Compressen tijdens het opnemen? Of later in de mix? Je hebt zeker geen compressie nodig tijdens het opnemen. Je kunt later compressen en de vocals droog opnemen. Je kan geen compressie ongedaan maken wanneer je erdoor opneemt. Als je opneemt op 24 bit, hoef je niet langer de vocal te boosten of te limiten tijdens het opnemen. Op de mixfaes kun je zoveel mogelijk hardware en softwarecompressors gebruiken als je wilt, totdat je de juiste hebt gevonden. Dat is wat hedendaagse wijsheid zegt. Maar zoals met vele dingen bij recording, pas je je eigen kennis van de tools toe op elke unieke situatie. Droog opnemen is niet moeilijk, maar eerder een algemene praktijk voor schone en heldere tracks. Er zijn redenen waarom sommigen nog altijd door compressors opnemen en dit willen blijven doen. Om er zeker van te zijn dat ze droog opnemen kunnen ze de compressor op de monitorbus zetten die de vocalist hoort (maar niet opgenomen wordt). We nemen natuurlijk alleen voor ons eigen gemak droog op. We moeten nooit vergeten dat het de vocalist, en HUN optreden, is dat het hele stuk maakt of breekt.

    Net als reverb, is het mogelijk om de compressor op de monitorbus te zetten. Als je een vocalist bent kun je, net als met reverb, ervan houden hoe je stem gecomprimeerd klinkt. Het zorgt voor een andere zangstijl, zeker voor zachte, intieme delen wanneer de compressor het waargenomen volume omhoog gooit. Hierdoor kan de artiest relaxen en zich zelfverzekerd voelen. Ze zullen subtiele foutjes beter horen - waardoor dit kan leiden tot een betere performance.

    Sommigen houden er ook van hoe de compressor de microfoon helpt het geluid te "vangen". Terwijl dat helemaal niet gebeurd, is dat wel hoe het subjectief gezien voelt. Alsof de microfoon de woorden van de zanger echt opslokt.

    Of je nu je track door compressors opneemt of in de mix comprimeert, je kan op de volgende manieren een vocal compressor instellen, en dit is hetzelfde voor hardware en software compressors.

    Gates instellen:
    Compressors voegen ruis toe aan een signaal, en ze slopen dynamisch bereik. Ruis wordt verholpen door een signaal te gaten. Als het onder een bepaalde drempelwaarde komt, wordt het audiosignaal gemute. Dit is handig om zachte ruis te voorkomen die je niet in het nummer wilt, zoals bleed van hoofdtelefoons, de zanger die beweegt, pagina's die bewegen op tekstbladen, etc. Gates hebben twee parameters: 1) De noise floor treshold en de rate. De noise floor treshold elimineert het volledige signaal wanneer het onder de treshold dipt, welke ingesteld kan worden van -50dB tot -10dB. Het handigste is -30dB, maar je moet voorzichtig zijn. Als de gate te hoog wordt ingesteld, kan de attack van de woorden afgekapt worden of te abrupt inkomen. De rate parameter zorgt voor een "fade out" van het audiosignaal wanneer de gate binnenkomt. Dit is handig om te voorkomen dat de gate het einde van woorden afkapt. Een rate van 1 tot 1,5 seconde is meestal genoeg.

    Treshold instellen:
    De treshold is het allerbelangrijskte niveau op welke de compressor instart. Als je de treshold op -10 instelt, zal het het volledige signaal onder de -10 alleen laten. Als het signaal boven de -10 uitkomt, begint het te compressen op de ingestelde ratio. -10 is een goede plek om te beginnen. Verwar dit echter niet met het feit dat je gear -10 of +4 uitstuurt, afhankelijk van je impedantie. De treshold mag dan op een volumeknop lijken, het is het niet. Het vertelt je compressor alleen op welke niveau's het moet gaan werken.

    De ratio instellen:
    2:1 is waarschijnlijk de meest gebruikte instelling voor een compressor die iets opneemt of afspeelt. Een geweldig beginpunt. Wat dit betekent, is dat het 2 dB aan geluid pakt om de uitgang met 1 dB te verhogen. Je kan het eerste getal lesen als dB IN en de tweede als dB OUT. Dus, 2 dB IN betekent 1 dB OUT. Gemakkelijk hé? Ja, met 2:1 deel je simpelweg door twee. Dus, even rekenen.

    "Jij daar, wakker worden!"

    "Wat, meneer?"

    "Geef antwoord: Als je vocalist zingt op -10 dB, en plots 20 dB luider gaat zingen, zonder compressie, waar staan de meters dan?"

    "Uh, dat is gemakkelijk. -10+20=+10. De meters staan op +10!"

    "Correct! En zoals je weet, is dit veel te hard en ruineert je opname. Als je nu 2:1 compressie toepast, waar de output de helft van de input is, waar staan de output meters dan?"

    [tik tak tik tak, hersenen kraken, zweetdruppels verschijnen...]

    "Ehh.......... -10+(20/2) = is... is... is... NUL dB!"

    JA! [hallelujah chorus sample hier] Het is perfectie! Waarom? De uithaal van de zanger op 20 dB wordt gecomprimeerd naar een verschil van 10 dB in gain. (de ratio 2:1 is hetzelfde als 20:10, of de helft). Snappie? OK. (Let op, je hoeft niet helemaal naar 0dB op te nemen, laat wat headroom over voor het beste geluid).

    Laten we een stapje verder gaan, en zorg ervoor dat je het snapt. Als je de compressor instelt op een 10:1 ratio, wat betekent dat? Het betekent voor elke 10 dB in gain, dat de meters maar 1 dB uitslaan. Dus in ons voorbeeld, de 20 dB uithaal zou de meters met slechts 2 dB uitlaten slaan (10:1 is hetzelfde als 20:2, of 1/10de van het originele geluid). Aangezien we begonnen op -10, is het eindniveau slechts -8 op de plotselinge uithaald. Vrijwel geen verschil. En klinkt dat slecht? Jazeker, het klinkt plat.

    OK, dat was het moelijke gedeelte, gefeliciteerd!

    Attack en release instellen:
    Dit kan wat lastig zijn om in te stellen, aan gezien zij het effect van de compressor kunne nvertragen op de attack, en te lang door laten gaan als het niet goed wordt ingesteld. Laat deze instellingen met rust tot je ze door hebt, en gebruik simpelweg de kortste attack, en genoeg release zodat de vocal niet geboost wordt wanneer de woorden wegvagen. Anders kan een woord onnatuurlijk op je afkomen.

    De output instellen:
    Dit is de laatste instelling voordat het signaal de compressor verlaat. Dit wordt ook wel "make-up gain" genoemd. Waarom? Omdat compressie vaak het totale signaal verlaagt, en je het soms terug moet boosten. In principe wil je dit optimaliseren, zodat het nooit over 0dB in de recorder gaat. Met een beetje geluk zie je een consistent en goed niveau op de ingangsmeters in je recorder, ongeacht het volume van de zang.

    Tot slot, je kunt nog een keer comprimeren nadat de vocal opgenomen wordt als je je tracks voorbereid voor de eindmix. Dus ga niet al te wild omspringen met de instellingen op de ingangs(opname)fase. Je wilt de opgenomen stem natuurlijk laten klinken, waar de compressor alleen dient als een apparaat dat het totaalplaatje een bruikbaarder signaal is om later te verwerken met exciters, harmonizers, pitchcorrectors en effecten zoals reverb, delay etc.

    "OK, tijd voor vragen. En ze kunnen maar beter goed zijn, of..." [kijkend naar de handleidingen] "...je bent vanavond aan het lezen!"





    Moet ik de limiter op mijn compressor gebruiken voor vocals? En hoe?
    Je gebruikt meestal de limiting functie door de ratio in te stellen op oneindig:1. Dit betekent dat geen programmamateriaal uitgestuurd wordt over het niveau dat in de treshold wordt ingesteld. Je kan het gebruike nvoor vocals, maar het veroorzaakt vaak extreme gainreductie en kan voor een levenloze vocal zorgen. Als de treshold hoog genoeg is ingesteld zal het niet alleen de pieken afzwakken, maar niet veel verbetering aan dynamiek in het originele signaal zorgen.

    Helpt een "soft knee" met vocals? En wat is een soft knee?
    Een soft knee is een functie die de curve van de ratio beïnvloedt wanneer het over de treshold gaat. Een soft knee is iets rustiger in de omgang met het audiomateriaal, aangezien de compressor langzaam begint te werken in plaats van abrupt wanneer het signaal over de treshuld gaat. Het is erg subtiel en je kan niet eens verschil horen bij veel instellingen. Laat het aanstaan voor vocals.

    Ik begrijp het niet. Waarom een compressor gebruiken op de ingangsfase als je het nadien kunt compressen? Waarom niet gewoon een signaal normalizen als het is opgenomen?"
    Voor 24-bit opnames hoef je geen compressie te gebruiken, en je moet zeker niet normalizen, tenzij je van versterkingsruis houdt. Neem gewoon op op een lager niveau, en comprimeer later. Als je dat doet, moet je die filosofie aanhouden voor al je tracks. Compressie kun je niet ongedaan maken. Als je toch compressie gebruikt, gebruik dan rustige instellingen zoals 2:1, die niet zomaar de dynamiek in een vocal slopen. Echter, op de wat lagere bitdieptes, zoals 16 bit of analoge tape, kan een opname piekerig eruit komen. Met piekerig bedoel ik dat het gemiddelde niveau te laag zal zijn, en het piekniveau te hoog. Zonder compressie kun je een vocalopname soms opnieuw en opnieuw doen, doordat de zanger overstuurt.

    Hoe belangrijk is het hebben van een geweldige mic?
    Goede mics zorgen voor subtiele karakteristieken, ofwel "smaak" aan het geluid. Maar zonder een uitstekende preamp zullen veel van deze kwaliteiten niet doorkomen. He zal je verbazen hoe goed een simpele SM57 klinkt door een €1000,- preamp. Maar zelfs met een goede preamp, is éé nvan de moelijkere dingen het nadoen van de "gladheid" met een goedkope mic. Een goede mic en preamp klinken al goed uit zichzelf. Microfoonpuristen willen de karakteristieken van hun microfoonbehouden en zullen weinig aanpassingen doen. Maar, je kunt een microfoonrespons drastisch veranderen met EQ en compressie, en hiermee zijn algemene prestaties verbeteren. Bijna elke professionele condensatormicrofoon met XLR kabels kan perfect acceptabel klinken, met goede plaatsing en goede processing.
    Last edited by Patrick Godschalk; Monday-19-07-2010, 19:00.

  • #2
    De meest voorkomende problemen bij vocal tracks zijn het resultaat van het niet goed voorbereiden van de sessie. Laten we voor het gemak uitgaan van dat je zelf niet opneemt, maar dat iemand anders dat doet. Hier is de mentale checklist die je kunt gebruiken voordat je aan een vocal session begint, en wat tips om je te helpen om het gelijk goed te doen.

    1. Heeft de zanger(es) de tekst op papier?
    Het werkt het beste als ze de tekst samen met de instrumentale track een paar dagen van tevoren hebben gekregen. Dit zorgt ervoor dat ze in de juiste key kunnen oefenen, en uitvogelen hoe ze te werk gaan. Als je dit niet doet, zal de zanger het snel snel moeten uitzoeken, en moeten experimenteren tijdens de sessie. Als je ze niet tevoren de tekst kan geven, zorg er dan in ieder geval voor dat je de tekst uitprint in een groot en gemakkelijk te lezen lettertype. Geef ze een clipboard zodat ze hun noten direct op het blad kunnen schrijven.

    2. De mic moet klaarstaan.
    voordat je begint en het preampniveau moet ook ingesteld zijn. Als je een compressor gebruikt, stel dat dan ook in. Je moet misschien een beetje aanpassingen maken zodra de vocalist komt, maar je hebt meestal de standaardinstellingen wel, en als je dit van te voren doet, is dat een stuk gemakkelijker.

    3. Patch een reverb in de monitorchain.
    Je moet het reverbsignaal niet opnemen, maar wel naar de monitors en headphones sturen, zodat de vocalist hun zang hoort met reverb. De meeste zangers geven een betere performance als ze wat diepte horen op hun stem.

    4. De nummers zijn geladen en spelen af zoals het hoort.
    De tracks staan klaar voor de inkomende audio en alles is klaar om af te spelen. Maak wat lege tracks van tevoren. Zorg ervoor dat je CPU genoeg headroom heeft voor de sessie. Freeze tracks als je meer headroom nodig heeft.

    5. Zorg ervoor dat je vocalist op zijn/haar gemak is.
    Dit is erg belangrijk. Houd andere mensen weg van de opnames. Het opnemen van een vocal is alsof je je ziel blootstelt. De zanger(es) zal het misschien helemaal niet willen doen als al je maten er moppen zitten te vertellen. Het is het optreden van de zanger die het nummer af zal maken, en je wilt dat ze relaxed en zelfverzekerd zijn. Je moet wat drankjes klaar hebben staan. Sommige zangers willen graag wat citroensap om hun keel te legen. Anderen houden van een beetje wijn of water.

    6. Laat ze niet te lang oefenen voor de opname.
    Vocalisten zijn meestal op hun best in het eerste uur van de sessie, dus verspil hun stem niet op oefenen. Als je verschillende mic en preamp combinaties wilt testen, stel het dan van te voren op om het jezelf gemakkelijk te maken.

    7. Geef nooit negatieve feedback.
    Zeg niet, "je klonk daar een beetje vals, laten we het nog eens doen." Zeg dan liever "Wat vond je er zelf van?". Ze zeggen waarschijnlijk "Oh, ik dacht dat het er een beetje naast zat, ik wil het nog een keer proberen." Laat de zanger hun fouten beoordelen. Het is hun stem wat op het spel staat. Je moet ze echter altijd laten weten wanneer je iets echt mooi vindt.

    8. Staat alles echt klaar?
    Als je een beetje aan het jammen bent is dit niet zo belangrijk. Ervoor zorgen dat de vocalist op zijn/haar gemak is wel. Maar als dit een standaard liedje is met tekst, moet je genoeg tijd eraan besteed hebben om er zeker van te zijn dat de tekst goed klinkt. Dit is een kunst op zichzelf, dus doe het een weekje van te voren op zijn minst.



    Manieren om een reverb in de monitoring chain te patchen
    Je kan je afvragen waarom dit belangrijk is. Voor sommige zangers maakt het niet uit, maar voor de meeste is het zeer belangrijk, en kunnen ze niet optreden zonder dat ze hun eigen stem in reverb horen. In principe is het allemaal een illusie. Je neemt de reverb niet eht op, alleen het droge signaal. We doen dit omdat we later reverb willen toevoegen als het nummer klaar is. Op die manier kun je de "juiste" reverb kiezen voor eht nummer zodra de tracks klaar zijn. Moet het een large hall geluid zijn? Of een small room voor dat intieme geluid? Die keuzes worden het beste gemaakt in de mixfase. Ook willen zangers VEEL meer reverb dan je ooit kan gebruiken in de eindmix. Het is een psychologisch iets. Reverb lijmt hun woorden een beetje aan elkaar, en verbergt wat oneffenheden in een fijne manier. Ze voelen zich alsof ze beter zingen, en wanneer ze zich zo voelen, worden ze zelfverzekerder. Dit leidt weer tot een beter optreden.

    Je kan op veel manieren een reverb in de monitoringchain routen. Hoe je dit doet, ligt aan de gear die je tot je beschikking hebt.

    1. Op de hardware mixer
    Misschien is de gemakkelijkste manier wel op een hardware mixer. De sends/returns en alt buses en direct outs zijn ontworpen voor dergelijke studioroutings. Maar, niet elke mixer kan dit ook daadwerkelijk doen. De mixers met direct outs of een alt 3-4 bus zijn perfect voor deze manier. In principe heb je twee bussen nodig voor deze werking, 1) een droge bus die het originele signaal naar de recorder of audio interface/geluidskaart stuurt en 2) een "mix bus" die het droge en verwerkte signaal combineert. De dry bus kan of de alt 3-4 bus zijn, of de direct out. Het signaal gaat uit de preamp in de mixer en gaat direct naar de recorder. Op de mix bus, kan je een reverb patchen in de sends en returns van de mixer, en het gemixte signaal gaat naar de main outs, die je kunt beluisteren met de hoofdtelefoons voor de vocalist. Wanneer je een mixer op deze manier gebruikt moet je ervoor zorgen dat de software monitoring switch in de sequencer uitstaat! Dit, om een dubbel signaal te voorkomen. Omdat je de track direct op de monitor voorbeluistert, wil je het niet post-cpu voorbeluisteren. Het signaal dat je lusitert heeft geen latency, en heeft de perfecte timing wanneer je aan het zingen bent.

    2. Op de preamp
    Als je hier effecten wilt gebruiken, zorg er dan voor dat je een geschikte preamp hebt. Sommige kunnen dit gemakkelijk aan, andere niet. Degene met een zero-latency functie bijvoorbeeld, hebben een gescheiden send output en een bus waar je je mix out in een audio interface of hardware mixer kunt patchen. Een mooi voorbeeld is de Focusrite Voicemaster Pro. Deze opstelling vereist dat je een beschikbare mix feed hebt om in de preamp te sturen. Het voordeel hier is dat je de vocalist een eigen mix kunt geven met vocals, reverb en de mix. Daarbij kun je het volume van elk aanpassen. Veel vocalisten willen zichzelf harder horen dan de muziek, en veelsteveel reverb. Deze methode kan het ze geven, precies zoveel als ze willen. Het enige gevaar hier is om ervoor te zorgen dat je 1. een gescheiden hardware reverb en 2. een audio interface met meerdere outs (minstens 4) hebt, of een hardware mixer met een extra set outputs om de mix input op de preamp te voeden. Meestal werkt de tape out op een mixer wel. Je wilt er ook voor zorgen dat software monitoring op de sequencer uitstaat, anders krijg je een dubbel signaal in je monitorchain.

    3. Op de audio interface
    Kijk of er een cue mix functie is op de audio interface. Wat dit in principe doet, is de output gescheiden van de mic routen naar zowel de audio track in de sequencer, als naar de headphone out. Als je een send op de audio interface hebt (niet een insert), zal het signaal daar doorheen gaan, naar een hardware reverb, en je kan het terugsturen naar een ander inputpaar die doorlaat zonder opname. Dit is wat lastiger om op te stellen, en niet elke audio interface kan het aan. Over het algemeen hebben de interfaces met veel i/o wel een soort van direct monitoring/effects functie. Deze routings worden niet gemaakt in de sequencer, maar in de ASIO control panel buiten de sequencer om.

    4. In de sequencer
    De betere sequencers zullen je wel een manier om reverb toe te voegen bieden, maar je zal een beejte moeten experimenteren om het goed te doen. Hier heb je software monitoring nodig, in de sequencer. Er is een beetje latency, maar daar zal je mee moeten leven. In principe maak je een aparate bus in de sequencer, speciaal voor reverb, en daar plaats je een reverb plugin op. Van het recording kanaal of het input monitoring kanaal, maak je een send om het signaal naar de bus te sturen. Op de main out van je sequencer hoor je de bus, en de recording channel. Echter, wordt alleen het droge micsignaal opgenomen. Elke sequencer is anders in hoe ze monitoring implementeren, dus je zult even de handleiding moeten doorspitten. Maar het kan wel.



    Wat is een goede reverb voor de monitorbus?
    Elke reverb. Een goedkoop voorbeeldje is de Alesis Nanoverb, die niet echt geschikt is voor opname, maar perfect voor monitordoeleinden.

    Comment


    • #3
      Nu we het opnamegedeelte gehad hebben, begint het leuke! Hier is waar je je magische trucjes uithaalt om de vocal vol en helder te laten klinken.

      Je kunt experimenteren met dit proces, maar de basis is als volgt. Let op dat je het niet precies zo hoeft te doen, maar het meer algemene richtlijnen zijn.

      1. Definiëer je tracks
      In je audiosequencer kun je meerdere audiotracks maken voor de vocal. Je kunt met verschillende instellingen werken per track. Probeer verschillende combinaties aan effecten en enhancers totdat je de juiste vindt. Dit is gemakkelijk, aangezien je de vocal track gewoon van audio kanaal naar audio kanaal kunt slepen. Als je het mooiste kanaal hebt, kun je die hernoeman naar "Main Vocal". Overigens is het het beste om mono tracks voor de main vocals, tenzij je stereo gemict hebt. Ik weet dat mono moeilijker is om op te zetten, maar zoals Maurice de Hond zegt: gewoon, doen! Vocals blijven dan consistenter in het midden van de mix waar ze moeten zijn.

      Nu kan je extra vocal channels maken, misschien één voor choruses, een paar voor effecten, één voor doubling en misschien eentje voor sampling. Je kan de vocal inknippen in de sequencer, en meerdere delen van verschillende tracks en verschillende effecten samenvoegen. Het makkelijkste is om choruses op een track te zetten, om ze er wat meer uit te laten springen. Je kunt ook een set aan tracks maken voor doubling, waar je de vocals hardpanned op links en rechts, en daarna twee verschillende opnames van dezelfde chorus laten afspelen, voor een dik geluid.

      2. Tijdscorrectie
      Het gebeurt altijd, de zanger geeft een geweldig optreden op een refrein, maar begint te laat. Met elke vocal track in een sequencer kun je het een beetje inknippen per woord, of zelfs klemtonen om het qua tijd goed uit te laten komen. Het is een goed idee om geen slechte vocalopnames weg te gooien totdat je klaar bent, aangezien je ze misschien nog nodig heeft om een slecht stukje te vervangen in je track van keuze. Het leuke aan processing van vocals in een sequencer is dat je delen kunt mixen en samenvoegen, van meerdere opnames tot één eindtrack. Dit wordt met dure termen een 'composite vocal track' genoemd. Ja, de dingen die je op de radio hoort kan misschien een samenstelling zijn van drie tot dertig opnames. Het optreden kan misschien nooit plaatsgevonden hebben. Jezelf ooit afgevraagd waarom sommige mensen hun eigen nummer niet goed live kunnen zingen? Daarom dus.

      3. Pitchcorrectie
      Je mag dan misschien denken dat je vocalist het niet nodig heeft. Als ze een geweldige zanger zijn qua toon, misschien niet. Maar, als je naar de meeste top-40 muziek luistert, merk je dat de meeste vocal tracks perfect op toon liggen, pietje precies. Hoeveel noten hoor je die ook maar een beetje vals zijn? Geen! Hoeveel noten zijn er ook maar een beetje vals in je nummer? Kom op, wees eerlijk. 10? 30? 50? Precies. Zelfs de beste zangers zullen zo hun dagen hebben dat sommige noten altijd een beetje scherp of plat zijn. Zelfs de beste vocalisten hebben baat bij wat tooncorrectie, en een slechte zanger (TS bijvoorbeeld) kan zelfs goed zingen met pitchcorrectie. Een goede processor zal zachtjes (of heel abrupt als je wilt) de toon verbuigen naar het perfecte midden van de toon, en je kan ook vibrato en andere effecten toevoegen als je wilt. Na het afmaken van de composite, corrigeren van tijd en toon kun je de vocal track afmixen naar een nieuw bestand. Op die manier kun je plugin processors weghalen en fris beginnen voor de voglende ronde. Je kan ook terug gaan naar je oorspronkelijke tracks als je iets verkloot.

      4. Slopende verbeteringen
      Hier zijn een aantal dingen die je track kunnen verbeteren voordat je plugins toevoegt. Track schoonmaken. Open je nieuw afgemixte vocal in een audioeditor. Tijd om de track schoon te maken. Hier mute je alle ruimte tusse zinnen. Adem. Een moeilijke vraag is, houd je de adem in de opname erin, of haal je het weg? Sommige ademhalingen passen perfect in het nummer, de andere zijn veelste luid of niet in de maat, of zitten gewoon in de weg. Die moet je weghalen. Onthoud dat je nog je originele bestanden hebt om op terug te vallen als dit mis gaat. Gain optimaliseren. Ga op zoek naar woorden die niet helder klinken of niet goed naar voren komen met de muziek erbij. Als je een composiet maakt, heb je misschien meerdere opnames op verschillende niveau's. Je wilt ze allemaal op hetzelfde niveau krijgen. Hierk un je normalization gebruiken binnen de perken. Maar ga niet de hele track normalizen, alleen zinnen. Dit brengt de zachte zinnen op volume, én de harde.

      5. Inserteffecten
      In de main vocal track, begin je met compressie om de levels wat vlakker te krijgen. Als je gecomprimeerd hebt opgenomen kun je hier wat lichter mee omgaan. Meestal is het wel belangrijk om de vocal consistent boven de muziek uit te laten komen. Als je teveel "SSS" hoort in de vocal, moet je een de-esser gebruiken. Na de compressiefase wordt het spannend. Je gaat namelijk een exciter gebruiken. Een exciter geeft wat meer "glans" op de hoge frequenties, door harmonieën toe te voegen aan het originele signaal. Dat is meer dan de boost die een EQ geeft. Een exciter voegt meestal harmonieën toe die het originele signaal niet heeft, en een EQ verhoogt simpelweg het volume van reeds aanwezige harmonieën. Door EQ en excitement te combineren kun je een heldere vocal krijgen. De meeste popplaten van tegenwoordig hebben vocals die zeer helder geprocessed zijn. Daardoor zijn ze beter te verstaan en zal de vocal helder doen klinken, zelfs op de goedkoopste autoluidsprekers.

      6. Instellen van send en return effecten.
      Nu je de main vocal kanaal hebt ingesteld ga je kijken naar de sends en returns. Hier zetten we de standaardeffectjes die we gebruiken voor elke vocal tracken zelfs voor sommige instrumenttracks. We hebben het natuurlijk over reverb. Route een send naar een effect op je software of hardware mixer. In de software mixer, maak je een bus en zet je er een reverb op, en stuur je het signaal naar deze bus vanuit de sendfunctie op de vocal track. Op een hardware mixer gebruik je de "aux send" naar een effectenkastje. De output van de effecthardware komt terug op een return. Veelvuldig wordt teveel reverb gebruikt, dus wees er zuinig mee. Ook kun je andere effecten toepassen zoals delays. Een klein beetje is vaak al genoeg, zeker als je ook al reverb hebt draaien.

      7. Spoteffects.
      Je kan er voor kiezen om spoteffects te gebruiken. Dit is simpelweg een deel van de main vocal track op een andere track te zetten met sterke effecten. Een paar effecten die je kan gebruiken op verschillende tracks zijn harmonieprocessors, sterke EQs voor lo fi effecten, vocoders, extreme delays en reverbs, distortion en wat je nog meer wilt gebruiken.

      Omdat je main vocal track op een nulbalanss staat, is het aan te raden om je effectentracks wat naar links of rechts te zetten qua balans. Dit zorgt voor wat meer dimensie. Onthoud dat bij een goed effect, je het verschil relatief tot een norm bepaalt. Dus je main track moet in het perfecte midden staan, luid en helder, vol en rijk. Je effecttracks kunnen hier volledig in contrast mee staan, bijvoorbeeld, al het laag weg, al het hoog weg, ziek veel distortion er op, alleen reversed echo effecten etc.

      8. De almachtige eindmix
      We zijn er bijna, na hard werken. Maar al dat harde werk is voor niets als je je eindvolume niet goed instelt. Al de compressors, exciters, EQs en postprocessors waren enkel bedoeld om een vocal te krijgen die goed in de eindmix zit, waar je elk woord kan verstaan, waar de track niet onderdoet voor de instrumenten of omgekeerd. Wees voorzichtig met de laatste aanpassingen. Probeer een vocal te krijgen die "drijft" op de mix. Pan andere instrumenten naar links of rechts als ze conflicten geven met de vocal, en wees zuinig met de reverb, zodat het niet klinkt alsof het achter loopt op de instrumenten. Je kan ook drie of vier mixes op verschillende instellingen maken zodat je de beste er uit kunt kiezen.

      9. Masteringoverwegingen
      Als je eindelijk klaar bent en je wave bestand aan het bouwen bent, heb je nog één kans om de vocal nog iets te vebreteren voordat je het op CD brandt. Een goede parametrische EQ kan de frequentieresposn van de vocal verbeteren (net als de rest van de frequentiebalsn in de mix). Je hoeft hier niet zoveel te doen, als je alles hierboven goed hebt gedaan. Maar een beetje EQ of multibandscompressie kan de "temperatuur" in je mix dramatisch verhogen of verlagen.

      ----------------------------------------------

      Q) Ik heb een harmonieprocessor. Waar zet ik hem in de signal flow? Het heeft een mic input.
      A) Je kan erdoor opnemen, en soms wil je dat ook. Maar, je kan het resultaat later niet meer aanpassen. Ik zou het als een insert op een vocal channel zetten. Op die manier kun je later de instellingen nog aanpassen zodat het perfect bij je instrumenten past.

      Q) Hoe krijg ik vocaleffecten zoals in "Believe" van Cher? Ik hoorde dat daar een vocoder voor is gebruikt.
      A) Nee. Dat is gedaan met een pitch/intonatieprocessor, zoals Antares AutoTune. Je krijgt dat effect door de instellingen te misbruiken. Je vertelt AutoTune dat je alleen Ab en Eb noten zignt, terwijl je eigenlijk F en C zingt. AutoTune verbuigt dan je noten naar de dichstbijzinde geselecteerde toonhoogte, waardoor je dat jodelgeluid krijgt. Je moet er maar van houden...

      Q) Ik wil een stuttervocal hebben als een effect. Hoe doe ik dit? Moet ik er in knippen als een audio track en gaan copypasten?
      A) Dat kan. Een sampler werkt alleen beter aangezien je die met MIDI aan kan sturen. Daardoor kan je erg snelle 32ste-noot stutters krijgen, wat erg veel werk is met copypaste. Als je een sampler gebruikt kan je hem ook moduleren met een square wave LFO, zodat het door de hele waveform stuttert, en niet alleen de attack herhaalt.

      Q) Hoe krijg ik "formant" processingeffecten? En ehh, wat is het?
      A) Format processing is een modelingtechniek waar een digitaal model van een vocal toegepast wordt op audiomateriaal. Je kan een mannesntem in een vrouwenstem veranderen bijvoorbeeld, en nog gekkere dingen. Je hebt hardware of software nodig die dit doet, zoals Kontakt of een Roland Variphrase.

      Comment


      • #4
        Na het lezen van bovenstaande denk ik "OMG HUGE WALL OF TEXT". Vragen mogen hieronder =)

        Comment


        • #5
          Ik denk al, wat komt mij dit bekend voor...
          Get free shipping on instruments and musical equipment, easy zero-interest payment plans, and top-rated service at zZounds! Join 1 million+ happy customers.


          Wel zo aardig om de bron er bij te vermelden. :x

          Comment


          • #6
            Ik krijg dergelijke dingen ook vaak maar doorgemaild van mensen die er zelf vaak geen bron bijzetten. Ik vertaal het dan maar gewoon zodat ik het hier in het Nederlands neer kan plempen.

            Comment


            • #7
              Erg handig. ;)

              Comment

              Working...
              X