Oftewel, hoe krijg je geweldig klinkende vocal tracks in je mix.
De bel gaat weer en we lopen allemaal vrolijk het klaslokaal in, bewapend met koffie en een doos handleidingen. Sommigen wachten geen seconde voor alle vragen binnenkomen.
De leraar zucht, kijkt het lokaal binnen en zegt: "Teveel nieuwe mensen hier. De gasten hier met een plastic microfoon verbonden met de mic in jack van een Soundblaster, deze les is niet voor jou. Deze les vereist een degelijke XLR microfoon." Maar de vragen gaan door. "Nee, software compressors werken niet tijdens het opnemen. Nee! Reason kan geen audio opnemen!" De leraar gooit de Reason handleiding naar de vraagsteller. "Fruity wat? Nee! Je hebt een echte sequencer nodig." "Precies, je gear hoeft NIET geweldig te zijn. Ja, je kan een compressor gebruiken als insert op je mixer. Nee, je kan geen microfoon in een compressor prikken!" De leraar gooit een compleet onleesbare 1985 Yamaha GC2020 compressorhandleiding naar de persoon. "Lees DAT eens door!"
Oké, jullie mogen blijven, maar geen vragen van "Wat is de beste compressor voor Fruity Loops" OK? En de pro audio gasten die net binnen zijn gelopen - neem maar een dutje, dit heb je al vaker gehoord. OK, laten we beginnen.
Overview: Het lijkt makkelijk, je hebt gewoon een paar worden in een audio track en je gaat het afmixen. Maar dat is het niet. De waarheid is dat opnemen en verwerken van een vocal één van de moeilijkste dingen is voor een studio. In principe zijn er twee fases van het krijgen van een goede vocal. Het eerste is de opnamefase waar de vocals worden opgenomen. Het is belangrijk om het opnameproces zo perfect mogelijk te doen. Waarom? Omdat er sommige dingen die je simpelweg niet "in de mix" kunt fixen. Het is erg moeilijk, nee, onmogelijk om beschadigde, gesustainde overloads te repareren die het resultaat zijn van slechte opnametechnieken. Je moet het juiste niveau hebben wanneer je begint. Zelfs de beste restauratiesoftware zal je niet helpen. Het tweede gedeelte van het krijgen van een goede vocalsound is "post-processing". Dit gebeurt nadat je vocal tracks zijn opgenomen. Hier is waar je dingen kunt doen zoals valse noten tweaken (met pitch processors), zeer precies korte klikjes en popjes verwijderen, woorden of zinnen vervangen indien nodig. Dit alles om een goed klinkend geheel te krijgen. Dit is ook waar je effecten en andere processors toevoegt om je vocal track professioneler te laten klinken.
Deel 1: Het opnameproces
De meest gemaakte fout is het te hard of te zacht op te nemen. Beginners nemen vaan te hard op.
De hoofdzaak bij het opnemen van een goede vocal is om alles van de performance op te vangen. Het is niet gemakkelijk om de niveau's goed te krijgen met een goede, dynamische zanger(es). Zodra je denkt dat je het juiste volume hebt, doen ze iets als een paar centimeter bewegen, en klinken ze weer veel harder als je dacht, en de meters springen in het rood. Dus je verlaagt het niveau en dan slaan de meters weer nauwelijks uit. Als de zanger(es) nerveus is kun je werkelijk uren erover doen en toch nooit het optimale volume vinden. De menselijke stem is zeer dynamisch, van zachte fluisteringen tot harde schreeuwen. Als het niveau te zacht is, komt er ruis en brom in je opname als je het later versterkt. Maar, als je te hard opneemt, ga je op een gegeven moment "clippen", wat waarschijnlijk resulteert in een oversturing die je niet meer kunt corrigeren.
Een oplossing voor deze chaos is een compresor in de chain na de preamp. De compressor, is in principe een automatische volumeregeling wanneer de input een bepaalde drempelwaarde overschrijdt. Het is alsof je een onzichtbare hand op de volumeknop hebt. Dit zorgt ervoor dat een vocalist harder kan gaan zonder in het rood te komen. Eén van de mooiste instellingen is om de compressor de input te boosten zodat alle "zachte" woorden doorkomen op een sterk niveau. Zodra de vocalist wat harder gaat, begint de compressor te werken en als ze schreeuwen, gaat het hard werken. Het ideale is om een wat consistenter volume te hebben, ongeacht wat je zanger doet.
De andere oplossing is om op een dusdanig laag niveau op te nemen, dat de hoogste piek nooit de 0 dB overschrijdt. Je kan beargumenteren dat een compressor niet nodig is in het opnameproces, zeker omdat we nu vrolijk in 24 bit digitale audi opnemen. Wat belangrijk is is dat je zorgvuldig werkt, en je signaal nooit laat clippen op 0dBFS, wat het hoogst mogelijke signaal is in digitale audio. Houdt het altijd onder de 0dB. Het "gemiddelde" signaal kun je rond de -17dBFS houden, wat betekent dat het signaal op zijn hoogst tot -9 mag komen, en veel lager bij een zachte zang. Kun je te zacht opnemen? Met een goede preamp en een goede signal flow kun je in principe tot -32dBFS opnemen waar je nauwelijks de waveform kunt zien, en het zal alsnog werken. Maar, als je wat mindere gear en preamps hebt met veel ruis, kun je je dit niet veroorloven. (Pas op, veel professionals zijn vergeten hoe het is om op pure rotzooi op te nemen!) Zorg ervoor dat je signaal had genoeg is om de hiss van de preamp en de troep van je mixerstrip te maskeren. Als je te laag opneemt, zul je deze vervelende geluiden later moeten bevechten.
De leraar lacht. "Ok, je moet nu begrij...." [plotseling schreeuwt er iemand in de achterste rij] "Kom op, vertel me gewoon de beste instellingen voor mijn gear zodat ik het op die manier kan instellen en de perfecte vocal kan krijgen." De laraar bromt. Kijk. Er is egen absoluut iets dat alles opneemt. Maar houdt een paar dingen in gedachten in je zoektocht naar de ideale instellingen. De ideale instelling is afhankelijk van een paar dingen: de microfoongevoeligheid, de dynamiek van de vocalist en het gebruik van goede mictechnieken, het trimniveau op je preamp, en tot slot je compressorinstellingen, als je er één gebruikt.
Microfoongevoeligheid
Hoe dynamischer (luider) je vocalist is, hoe minder gevoelig je microfoon hoeft te zijn. Sommige condenstaormicrofoons zullen gaan vervormen als de ziekte als de znager te dichtbij is bij een uithaal. En geloof me, dat is een verschrikkelijk geluid, zeker als je een hoofdtelefoon op hebt. Je kan ook niets doen om die opname te fixen. Omdat de oversturing plaatsvond voordat het signaal in de compressor kwam, zal er geen compressie in de wereld bestaan dat je zal helpen. Als er een -10 of -20 pad op de mic is, gebruik het! Zeker bij ongetrainde vocalisten. Anders kun je een dynamische microfoon gebruiken, die minder gevoelig is om te oversturen bij hogere geluidsdrukniveau's. Of je kan ervoor zorgen dat ze een stapje terugnemen voor ze hun onderbuik legen vanuit hun persoonlijke living hell.
Let op: denk niet dat een vocalmicrofoon een grootdiafragmacondensator moet zijn. Er zijn veel geweldig klinkende dynamische vocal mics, zoals de Shure SM7B.
De juiste microfoontechnieken
Dit is afhankelijk van het volume van de zanger(es). Een zachte gevoelige stem vereist dat de zanger de microfoon bijna opeet. Oké, grapje. We bedoelen twee of drie centimeter ervandaan. De vuistregel is in principe 10 centimeter. De zangers moet een stapje terugdoen als ze een uithaal doen, en een paar centimeter dichterbij komen voor stille, intieme delen. De vocalist moet ook nooit direct in de microfoon zingen, anders krijg je windruis in je opname. Een paar graden aan de zijkant is beter. Gebruik altijd een plopfilter. Dit is niet alleen een goede accessoire om plosieven te verwijderen, maar kan je ook gebruiken om de vocalist niet te dichtbij te laten komen, en dus uit het bereik waar een proximityeffect plaats kan vinden. Het zorgt er ook voor dat het gevoelige diafragma in je microfoon beter blijft ruiken.
Dus wat is het proximityeffect?
Mr. Newb, die de hele tijd met z'n plastic microfoon loopt te spelen, schreeuwt: dus wat is het proximityeffect? De klas gaat tegelijk van "oooooo". De leraar steekt zijn hand in de grote doos met handleidingen en komt aanzetten met een vintage SM57 folder, en loopt op de gozer af alsof hij er mee gaat slaan.
OK, het proximity effect is de tendens van sommige microfoons om de basfrequenties van een vocal te gaan overdrijven wanneer de vocalist de microfoon "opeet" ehhh.. binnen anderhalve centimeter van de microfoon komt. Cabaretiers, radio DJ's en sommige zangers gebruiken dit soms voor een leuk effect, maar in een gemiddeld nummer, wil je deze basversterking niet.
Begrijpen van compressorinstellingen
Compressen tijdens het opnemen? Of later in de mix? Je hebt zeker geen compressie nodig tijdens het opnemen. Je kunt later compressen en de vocals droog opnemen. Je kan geen compressie ongedaan maken wanneer je erdoor opneemt. Als je opneemt op 24 bit, hoef je niet langer de vocal te boosten of te limiten tijdens het opnemen. Op de mixfaes kun je zoveel mogelijk hardware en softwarecompressors gebruiken als je wilt, totdat je de juiste hebt gevonden. Dat is wat hedendaagse wijsheid zegt. Maar zoals met vele dingen bij recording, pas je je eigen kennis van de tools toe op elke unieke situatie. Droog opnemen is niet moeilijk, maar eerder een algemene praktijk voor schone en heldere tracks. Er zijn redenen waarom sommigen nog altijd door compressors opnemen en dit willen blijven doen. Om er zeker van te zijn dat ze droog opnemen kunnen ze de compressor op de monitorbus zetten die de vocalist hoort (maar niet opgenomen wordt). We nemen natuurlijk alleen voor ons eigen gemak droog op. We moeten nooit vergeten dat het de vocalist, en HUN optreden, is dat het hele stuk maakt of breekt.
Net als reverb, is het mogelijk om de compressor op de monitorbus te zetten. Als je een vocalist bent kun je, net als met reverb, ervan houden hoe je stem gecomprimeerd klinkt. Het zorgt voor een andere zangstijl, zeker voor zachte, intieme delen wanneer de compressor het waargenomen volume omhoog gooit. Hierdoor kan de artiest relaxen en zich zelfverzekerd voelen. Ze zullen subtiele foutjes beter horen - waardoor dit kan leiden tot een betere performance.
Sommigen houden er ook van hoe de compressor de microfoon helpt het geluid te "vangen". Terwijl dat helemaal niet gebeurd, is dat wel hoe het subjectief gezien voelt. Alsof de microfoon de woorden van de zanger echt opslokt.
Of je nu je track door compressors opneemt of in de mix comprimeert, je kan op de volgende manieren een vocal compressor instellen, en dit is hetzelfde voor hardware en software compressors.
Gates instellen:
Compressors voegen ruis toe aan een signaal, en ze slopen dynamisch bereik. Ruis wordt verholpen door een signaal te gaten. Als het onder een bepaalde drempelwaarde komt, wordt het audiosignaal gemute. Dit is handig om zachte ruis te voorkomen die je niet in het nummer wilt, zoals bleed van hoofdtelefoons, de zanger die beweegt, pagina's die bewegen op tekstbladen, etc. Gates hebben twee parameters: 1) De noise floor treshold en de rate. De noise floor treshold elimineert het volledige signaal wanneer het onder de treshold dipt, welke ingesteld kan worden van -50dB tot -10dB. Het handigste is -30dB, maar je moet voorzichtig zijn. Als de gate te hoog wordt ingesteld, kan de attack van de woorden afgekapt worden of te abrupt inkomen. De rate parameter zorgt voor een "fade out" van het audiosignaal wanneer de gate binnenkomt. Dit is handig om te voorkomen dat de gate het einde van woorden afkapt. Een rate van 1 tot 1,5 seconde is meestal genoeg.
Treshold instellen:
De treshold is het allerbelangrijskte niveau op welke de compressor instart. Als je de treshold op -10 instelt, zal het het volledige signaal onder de -10 alleen laten. Als het signaal boven de -10 uitkomt, begint het te compressen op de ingestelde ratio. -10 is een goede plek om te beginnen. Verwar dit echter niet met het feit dat je gear -10 of +4 uitstuurt, afhankelijk van je impedantie. De treshold mag dan op een volumeknop lijken, het is het niet. Het vertelt je compressor alleen op welke niveau's het moet gaan werken.
De ratio instellen:
2:1 is waarschijnlijk de meest gebruikte instelling voor een compressor die iets opneemt of afspeelt. Een geweldig beginpunt. Wat dit betekent, is dat het 2 dB aan geluid pakt om de uitgang met 1 dB te verhogen. Je kan het eerste getal lesen als dB IN en de tweede als dB OUT. Dus, 2 dB IN betekent 1 dB OUT. Gemakkelijk hé? Ja, met 2:1 deel je simpelweg door twee. Dus, even rekenen.
"Jij daar, wakker worden!"
"Wat, meneer?"
"Geef antwoord: Als je vocalist zingt op -10 dB, en plots 20 dB luider gaat zingen, zonder compressie, waar staan de meters dan?"
"Uh, dat is gemakkelijk. -10+20=+10. De meters staan op +10!"
"Correct! En zoals je weet, is dit veel te hard en ruineert je opname. Als je nu 2:1 compressie toepast, waar de output de helft van de input is, waar staan de output meters dan?"
[tik tak tik tak, hersenen kraken, zweetdruppels verschijnen...]
"Ehh.......... -10+(20/2) = is... is... is... NUL dB!"
JA! [hallelujah chorus sample hier] Het is perfectie! Waarom? De uithaal van de zanger op 20 dB wordt gecomprimeerd naar een verschil van 10 dB in gain. (de ratio 2:1 is hetzelfde als 20:10, of de helft). Snappie? OK. (Let op, je hoeft niet helemaal naar 0dB op te nemen, laat wat headroom over voor het beste geluid).
Laten we een stapje verder gaan, en zorg ervoor dat je het snapt. Als je de compressor instelt op een 10:1 ratio, wat betekent dat? Het betekent voor elke 10 dB in gain, dat de meters maar 1 dB uitslaan. Dus in ons voorbeeld, de 20 dB uithaal zou de meters met slechts 2 dB uitlaten slaan (10:1 is hetzelfde als 20:2, of 1/10de van het originele geluid). Aangezien we begonnen op -10, is het eindniveau slechts -8 op de plotselinge uithaald. Vrijwel geen verschil. En klinkt dat slecht? Jazeker, het klinkt plat.
OK, dat was het moelijke gedeelte, gefeliciteerd!
Attack en release instellen:
Dit kan wat lastig zijn om in te stellen, aan gezien zij het effect van de compressor kunne nvertragen op de attack, en te lang door laten gaan als het niet goed wordt ingesteld. Laat deze instellingen met rust tot je ze door hebt, en gebruik simpelweg de kortste attack, en genoeg release zodat de vocal niet geboost wordt wanneer de woorden wegvagen. Anders kan een woord onnatuurlijk op je afkomen.
De output instellen:
Dit is de laatste instelling voordat het signaal de compressor verlaat. Dit wordt ook wel "make-up gain" genoemd. Waarom? Omdat compressie vaak het totale signaal verlaagt, en je het soms terug moet boosten. In principe wil je dit optimaliseren, zodat het nooit over 0dB in de recorder gaat. Met een beetje geluk zie je een consistent en goed niveau op de ingangsmeters in je recorder, ongeacht het volume van de zang.
Tot slot, je kunt nog een keer comprimeren nadat de vocal opgenomen wordt als je je tracks voorbereid voor de eindmix. Dus ga niet al te wild omspringen met de instellingen op de ingangs(opname)fase. Je wilt de opgenomen stem natuurlijk laten klinken, waar de compressor alleen dient als een apparaat dat het totaalplaatje een bruikbaarder signaal is om later te verwerken met exciters, harmonizers, pitchcorrectors en effecten zoals reverb, delay etc.
"OK, tijd voor vragen. En ze kunnen maar beter goed zijn, of..." [kijkend naar de handleidingen] "...je bent vanavond aan het lezen!"
Moet ik de limiter op mijn compressor gebruiken voor vocals? En hoe?
Je gebruikt meestal de limiting functie door de ratio in te stellen op oneindig:1. Dit betekent dat geen programmamateriaal uitgestuurd wordt over het niveau dat in de treshold wordt ingesteld. Je kan het gebruike nvoor vocals, maar het veroorzaakt vaak extreme gainreductie en kan voor een levenloze vocal zorgen. Als de treshold hoog genoeg is ingesteld zal het niet alleen de pieken afzwakken, maar niet veel verbetering aan dynamiek in het originele signaal zorgen.
Helpt een "soft knee" met vocals? En wat is een soft knee?
Een soft knee is een functie die de curve van de ratio beïnvloedt wanneer het over de treshold gaat. Een soft knee is iets rustiger in de omgang met het audiomateriaal, aangezien de compressor langzaam begint te werken in plaats van abrupt wanneer het signaal over de treshuld gaat. Het is erg subtiel en je kan niet eens verschil horen bij veel instellingen. Laat het aanstaan voor vocals.
Ik begrijp het niet. Waarom een compressor gebruiken op de ingangsfase als je het nadien kunt compressen? Waarom niet gewoon een signaal normalizen als het is opgenomen?"
Voor 24-bit opnames hoef je geen compressie te gebruiken, en je moet zeker niet normalizen, tenzij je van versterkingsruis houdt. Neem gewoon op op een lager niveau, en comprimeer later. Als je dat doet, moet je die filosofie aanhouden voor al je tracks. Compressie kun je niet ongedaan maken. Als je toch compressie gebruikt, gebruik dan rustige instellingen zoals 2:1, die niet zomaar de dynamiek in een vocal slopen. Echter, op de wat lagere bitdieptes, zoals 16 bit of analoge tape, kan een opname piekerig eruit komen. Met piekerig bedoel ik dat het gemiddelde niveau te laag zal zijn, en het piekniveau te hoog. Zonder compressie kun je een vocalopname soms opnieuw en opnieuw doen, doordat de zanger overstuurt.
Hoe belangrijk is het hebben van een geweldige mic?
Goede mics zorgen voor subtiele karakteristieken, ofwel "smaak" aan het geluid. Maar zonder een uitstekende preamp zullen veel van deze kwaliteiten niet doorkomen. He zal je verbazen hoe goed een simpele SM57 klinkt door een €1000,- preamp. Maar zelfs met een goede preamp, is éé nvan de moelijkere dingen het nadoen van de "gladheid" met een goedkope mic. Een goede mic en preamp klinken al goed uit zichzelf. Microfoonpuristen willen de karakteristieken van hun microfoonbehouden en zullen weinig aanpassingen doen. Maar, je kunt een microfoonrespons drastisch veranderen met EQ en compressie, en hiermee zijn algemene prestaties verbeteren. Bijna elke professionele condensatormicrofoon met XLR kabels kan perfect acceptabel klinken, met goede plaatsing en goede processing.
De bel gaat weer en we lopen allemaal vrolijk het klaslokaal in, bewapend met koffie en een doos handleidingen. Sommigen wachten geen seconde voor alle vragen binnenkomen.
De leraar zucht, kijkt het lokaal binnen en zegt: "Teveel nieuwe mensen hier. De gasten hier met een plastic microfoon verbonden met de mic in jack van een Soundblaster, deze les is niet voor jou. Deze les vereist een degelijke XLR microfoon." Maar de vragen gaan door. "Nee, software compressors werken niet tijdens het opnemen. Nee! Reason kan geen audio opnemen!" De leraar gooit de Reason handleiding naar de vraagsteller. "Fruity wat? Nee! Je hebt een echte sequencer nodig." "Precies, je gear hoeft NIET geweldig te zijn. Ja, je kan een compressor gebruiken als insert op je mixer. Nee, je kan geen microfoon in een compressor prikken!" De leraar gooit een compleet onleesbare 1985 Yamaha GC2020 compressorhandleiding naar de persoon. "Lees DAT eens door!"
Oké, jullie mogen blijven, maar geen vragen van "Wat is de beste compressor voor Fruity Loops" OK? En de pro audio gasten die net binnen zijn gelopen - neem maar een dutje, dit heb je al vaker gehoord. OK, laten we beginnen.
Overview: Het lijkt makkelijk, je hebt gewoon een paar worden in een audio track en je gaat het afmixen. Maar dat is het niet. De waarheid is dat opnemen en verwerken van een vocal één van de moeilijkste dingen is voor een studio. In principe zijn er twee fases van het krijgen van een goede vocal. Het eerste is de opnamefase waar de vocals worden opgenomen. Het is belangrijk om het opnameproces zo perfect mogelijk te doen. Waarom? Omdat er sommige dingen die je simpelweg niet "in de mix" kunt fixen. Het is erg moeilijk, nee, onmogelijk om beschadigde, gesustainde overloads te repareren die het resultaat zijn van slechte opnametechnieken. Je moet het juiste niveau hebben wanneer je begint. Zelfs de beste restauratiesoftware zal je niet helpen. Het tweede gedeelte van het krijgen van een goede vocalsound is "post-processing". Dit gebeurt nadat je vocal tracks zijn opgenomen. Hier is waar je dingen kunt doen zoals valse noten tweaken (met pitch processors), zeer precies korte klikjes en popjes verwijderen, woorden of zinnen vervangen indien nodig. Dit alles om een goed klinkend geheel te krijgen. Dit is ook waar je effecten en andere processors toevoegt om je vocal track professioneler te laten klinken.
Deel 1: Het opnameproces
De meest gemaakte fout is het te hard of te zacht op te nemen. Beginners nemen vaan te hard op.
De hoofdzaak bij het opnemen van een goede vocal is om alles van de performance op te vangen. Het is niet gemakkelijk om de niveau's goed te krijgen met een goede, dynamische zanger(es). Zodra je denkt dat je het juiste volume hebt, doen ze iets als een paar centimeter bewegen, en klinken ze weer veel harder als je dacht, en de meters springen in het rood. Dus je verlaagt het niveau en dan slaan de meters weer nauwelijks uit. Als de zanger(es) nerveus is kun je werkelijk uren erover doen en toch nooit het optimale volume vinden. De menselijke stem is zeer dynamisch, van zachte fluisteringen tot harde schreeuwen. Als het niveau te zacht is, komt er ruis en brom in je opname als je het later versterkt. Maar, als je te hard opneemt, ga je op een gegeven moment "clippen", wat waarschijnlijk resulteert in een oversturing die je niet meer kunt corrigeren.
Een oplossing voor deze chaos is een compresor in de chain na de preamp. De compressor, is in principe een automatische volumeregeling wanneer de input een bepaalde drempelwaarde overschrijdt. Het is alsof je een onzichtbare hand op de volumeknop hebt. Dit zorgt ervoor dat een vocalist harder kan gaan zonder in het rood te komen. Eén van de mooiste instellingen is om de compressor de input te boosten zodat alle "zachte" woorden doorkomen op een sterk niveau. Zodra de vocalist wat harder gaat, begint de compressor te werken en als ze schreeuwen, gaat het hard werken. Het ideale is om een wat consistenter volume te hebben, ongeacht wat je zanger doet.
De andere oplossing is om op een dusdanig laag niveau op te nemen, dat de hoogste piek nooit de 0 dB overschrijdt. Je kan beargumenteren dat een compressor niet nodig is in het opnameproces, zeker omdat we nu vrolijk in 24 bit digitale audi opnemen. Wat belangrijk is is dat je zorgvuldig werkt, en je signaal nooit laat clippen op 0dBFS, wat het hoogst mogelijke signaal is in digitale audio. Houdt het altijd onder de 0dB. Het "gemiddelde" signaal kun je rond de -17dBFS houden, wat betekent dat het signaal op zijn hoogst tot -9 mag komen, en veel lager bij een zachte zang. Kun je te zacht opnemen? Met een goede preamp en een goede signal flow kun je in principe tot -32dBFS opnemen waar je nauwelijks de waveform kunt zien, en het zal alsnog werken. Maar, als je wat mindere gear en preamps hebt met veel ruis, kun je je dit niet veroorloven. (Pas op, veel professionals zijn vergeten hoe het is om op pure rotzooi op te nemen!) Zorg ervoor dat je signaal had genoeg is om de hiss van de preamp en de troep van je mixerstrip te maskeren. Als je te laag opneemt, zul je deze vervelende geluiden later moeten bevechten.
De leraar lacht. "Ok, je moet nu begrij...." [plotseling schreeuwt er iemand in de achterste rij] "Kom op, vertel me gewoon de beste instellingen voor mijn gear zodat ik het op die manier kan instellen en de perfecte vocal kan krijgen." De laraar bromt. Kijk. Er is egen absoluut iets dat alles opneemt. Maar houdt een paar dingen in gedachten in je zoektocht naar de ideale instellingen. De ideale instelling is afhankelijk van een paar dingen: de microfoongevoeligheid, de dynamiek van de vocalist en het gebruik van goede mictechnieken, het trimniveau op je preamp, en tot slot je compressorinstellingen, als je er één gebruikt.
Microfoongevoeligheid
Hoe dynamischer (luider) je vocalist is, hoe minder gevoelig je microfoon hoeft te zijn. Sommige condenstaormicrofoons zullen gaan vervormen als de ziekte als de znager te dichtbij is bij een uithaal. En geloof me, dat is een verschrikkelijk geluid, zeker als je een hoofdtelefoon op hebt. Je kan ook niets doen om die opname te fixen. Omdat de oversturing plaatsvond voordat het signaal in de compressor kwam, zal er geen compressie in de wereld bestaan dat je zal helpen. Als er een -10 of -20 pad op de mic is, gebruik het! Zeker bij ongetrainde vocalisten. Anders kun je een dynamische microfoon gebruiken, die minder gevoelig is om te oversturen bij hogere geluidsdrukniveau's. Of je kan ervoor zorgen dat ze een stapje terugnemen voor ze hun onderbuik legen vanuit hun persoonlijke living hell.
Let op: denk niet dat een vocalmicrofoon een grootdiafragmacondensator moet zijn. Er zijn veel geweldig klinkende dynamische vocal mics, zoals de Shure SM7B.
De juiste microfoontechnieken
Dit is afhankelijk van het volume van de zanger(es). Een zachte gevoelige stem vereist dat de zanger de microfoon bijna opeet. Oké, grapje. We bedoelen twee of drie centimeter ervandaan. De vuistregel is in principe 10 centimeter. De zangers moet een stapje terugdoen als ze een uithaal doen, en een paar centimeter dichterbij komen voor stille, intieme delen. De vocalist moet ook nooit direct in de microfoon zingen, anders krijg je windruis in je opname. Een paar graden aan de zijkant is beter. Gebruik altijd een plopfilter. Dit is niet alleen een goede accessoire om plosieven te verwijderen, maar kan je ook gebruiken om de vocalist niet te dichtbij te laten komen, en dus uit het bereik waar een proximityeffect plaats kan vinden. Het zorgt er ook voor dat het gevoelige diafragma in je microfoon beter blijft ruiken.
Dus wat is het proximityeffect?
Mr. Newb, die de hele tijd met z'n plastic microfoon loopt te spelen, schreeuwt: dus wat is het proximityeffect? De klas gaat tegelijk van "oooooo". De leraar steekt zijn hand in de grote doos met handleidingen en komt aanzetten met een vintage SM57 folder, en loopt op de gozer af alsof hij er mee gaat slaan.
OK, het proximity effect is de tendens van sommige microfoons om de basfrequenties van een vocal te gaan overdrijven wanneer de vocalist de microfoon "opeet" ehhh.. binnen anderhalve centimeter van de microfoon komt. Cabaretiers, radio DJ's en sommige zangers gebruiken dit soms voor een leuk effect, maar in een gemiddeld nummer, wil je deze basversterking niet.
Begrijpen van compressorinstellingen
Compressen tijdens het opnemen? Of later in de mix? Je hebt zeker geen compressie nodig tijdens het opnemen. Je kunt later compressen en de vocals droog opnemen. Je kan geen compressie ongedaan maken wanneer je erdoor opneemt. Als je opneemt op 24 bit, hoef je niet langer de vocal te boosten of te limiten tijdens het opnemen. Op de mixfaes kun je zoveel mogelijk hardware en softwarecompressors gebruiken als je wilt, totdat je de juiste hebt gevonden. Dat is wat hedendaagse wijsheid zegt. Maar zoals met vele dingen bij recording, pas je je eigen kennis van de tools toe op elke unieke situatie. Droog opnemen is niet moeilijk, maar eerder een algemene praktijk voor schone en heldere tracks. Er zijn redenen waarom sommigen nog altijd door compressors opnemen en dit willen blijven doen. Om er zeker van te zijn dat ze droog opnemen kunnen ze de compressor op de monitorbus zetten die de vocalist hoort (maar niet opgenomen wordt). We nemen natuurlijk alleen voor ons eigen gemak droog op. We moeten nooit vergeten dat het de vocalist, en HUN optreden, is dat het hele stuk maakt of breekt.
Net als reverb, is het mogelijk om de compressor op de monitorbus te zetten. Als je een vocalist bent kun je, net als met reverb, ervan houden hoe je stem gecomprimeerd klinkt. Het zorgt voor een andere zangstijl, zeker voor zachte, intieme delen wanneer de compressor het waargenomen volume omhoog gooit. Hierdoor kan de artiest relaxen en zich zelfverzekerd voelen. Ze zullen subtiele foutjes beter horen - waardoor dit kan leiden tot een betere performance.
Sommigen houden er ook van hoe de compressor de microfoon helpt het geluid te "vangen". Terwijl dat helemaal niet gebeurd, is dat wel hoe het subjectief gezien voelt. Alsof de microfoon de woorden van de zanger echt opslokt.
Of je nu je track door compressors opneemt of in de mix comprimeert, je kan op de volgende manieren een vocal compressor instellen, en dit is hetzelfde voor hardware en software compressors.
Gates instellen:
Compressors voegen ruis toe aan een signaal, en ze slopen dynamisch bereik. Ruis wordt verholpen door een signaal te gaten. Als het onder een bepaalde drempelwaarde komt, wordt het audiosignaal gemute. Dit is handig om zachte ruis te voorkomen die je niet in het nummer wilt, zoals bleed van hoofdtelefoons, de zanger die beweegt, pagina's die bewegen op tekstbladen, etc. Gates hebben twee parameters: 1) De noise floor treshold en de rate. De noise floor treshold elimineert het volledige signaal wanneer het onder de treshold dipt, welke ingesteld kan worden van -50dB tot -10dB. Het handigste is -30dB, maar je moet voorzichtig zijn. Als de gate te hoog wordt ingesteld, kan de attack van de woorden afgekapt worden of te abrupt inkomen. De rate parameter zorgt voor een "fade out" van het audiosignaal wanneer de gate binnenkomt. Dit is handig om te voorkomen dat de gate het einde van woorden afkapt. Een rate van 1 tot 1,5 seconde is meestal genoeg.
Treshold instellen:
De treshold is het allerbelangrijskte niveau op welke de compressor instart. Als je de treshold op -10 instelt, zal het het volledige signaal onder de -10 alleen laten. Als het signaal boven de -10 uitkomt, begint het te compressen op de ingestelde ratio. -10 is een goede plek om te beginnen. Verwar dit echter niet met het feit dat je gear -10 of +4 uitstuurt, afhankelijk van je impedantie. De treshold mag dan op een volumeknop lijken, het is het niet. Het vertelt je compressor alleen op welke niveau's het moet gaan werken.
De ratio instellen:
2:1 is waarschijnlijk de meest gebruikte instelling voor een compressor die iets opneemt of afspeelt. Een geweldig beginpunt. Wat dit betekent, is dat het 2 dB aan geluid pakt om de uitgang met 1 dB te verhogen. Je kan het eerste getal lesen als dB IN en de tweede als dB OUT. Dus, 2 dB IN betekent 1 dB OUT. Gemakkelijk hé? Ja, met 2:1 deel je simpelweg door twee. Dus, even rekenen.
"Jij daar, wakker worden!"
"Wat, meneer?"
"Geef antwoord: Als je vocalist zingt op -10 dB, en plots 20 dB luider gaat zingen, zonder compressie, waar staan de meters dan?"
"Uh, dat is gemakkelijk. -10+20=+10. De meters staan op +10!"
"Correct! En zoals je weet, is dit veel te hard en ruineert je opname. Als je nu 2:1 compressie toepast, waar de output de helft van de input is, waar staan de output meters dan?"
[tik tak tik tak, hersenen kraken, zweetdruppels verschijnen...]
"Ehh.......... -10+(20/2) = is... is... is... NUL dB!"
JA! [hallelujah chorus sample hier] Het is perfectie! Waarom? De uithaal van de zanger op 20 dB wordt gecomprimeerd naar een verschil van 10 dB in gain. (de ratio 2:1 is hetzelfde als 20:10, of de helft). Snappie? OK. (Let op, je hoeft niet helemaal naar 0dB op te nemen, laat wat headroom over voor het beste geluid).
Laten we een stapje verder gaan, en zorg ervoor dat je het snapt. Als je de compressor instelt op een 10:1 ratio, wat betekent dat? Het betekent voor elke 10 dB in gain, dat de meters maar 1 dB uitslaan. Dus in ons voorbeeld, de 20 dB uithaal zou de meters met slechts 2 dB uitlaten slaan (10:1 is hetzelfde als 20:2, of 1/10de van het originele geluid). Aangezien we begonnen op -10, is het eindniveau slechts -8 op de plotselinge uithaald. Vrijwel geen verschil. En klinkt dat slecht? Jazeker, het klinkt plat.
OK, dat was het moelijke gedeelte, gefeliciteerd!
Attack en release instellen:
Dit kan wat lastig zijn om in te stellen, aan gezien zij het effect van de compressor kunne nvertragen op de attack, en te lang door laten gaan als het niet goed wordt ingesteld. Laat deze instellingen met rust tot je ze door hebt, en gebruik simpelweg de kortste attack, en genoeg release zodat de vocal niet geboost wordt wanneer de woorden wegvagen. Anders kan een woord onnatuurlijk op je afkomen.
De output instellen:
Dit is de laatste instelling voordat het signaal de compressor verlaat. Dit wordt ook wel "make-up gain" genoemd. Waarom? Omdat compressie vaak het totale signaal verlaagt, en je het soms terug moet boosten. In principe wil je dit optimaliseren, zodat het nooit over 0dB in de recorder gaat. Met een beetje geluk zie je een consistent en goed niveau op de ingangsmeters in je recorder, ongeacht het volume van de zang.
Tot slot, je kunt nog een keer comprimeren nadat de vocal opgenomen wordt als je je tracks voorbereid voor de eindmix. Dus ga niet al te wild omspringen met de instellingen op de ingangs(opname)fase. Je wilt de opgenomen stem natuurlijk laten klinken, waar de compressor alleen dient als een apparaat dat het totaalplaatje een bruikbaarder signaal is om later te verwerken met exciters, harmonizers, pitchcorrectors en effecten zoals reverb, delay etc.
"OK, tijd voor vragen. En ze kunnen maar beter goed zijn, of..." [kijkend naar de handleidingen] "...je bent vanavond aan het lezen!"
Moet ik de limiter op mijn compressor gebruiken voor vocals? En hoe?
Je gebruikt meestal de limiting functie door de ratio in te stellen op oneindig:1. Dit betekent dat geen programmamateriaal uitgestuurd wordt over het niveau dat in de treshold wordt ingesteld. Je kan het gebruike nvoor vocals, maar het veroorzaakt vaak extreme gainreductie en kan voor een levenloze vocal zorgen. Als de treshold hoog genoeg is ingesteld zal het niet alleen de pieken afzwakken, maar niet veel verbetering aan dynamiek in het originele signaal zorgen.
Helpt een "soft knee" met vocals? En wat is een soft knee?
Een soft knee is een functie die de curve van de ratio beïnvloedt wanneer het over de treshold gaat. Een soft knee is iets rustiger in de omgang met het audiomateriaal, aangezien de compressor langzaam begint te werken in plaats van abrupt wanneer het signaal over de treshuld gaat. Het is erg subtiel en je kan niet eens verschil horen bij veel instellingen. Laat het aanstaan voor vocals.
Ik begrijp het niet. Waarom een compressor gebruiken op de ingangsfase als je het nadien kunt compressen? Waarom niet gewoon een signaal normalizen als het is opgenomen?"
Voor 24-bit opnames hoef je geen compressie te gebruiken, en je moet zeker niet normalizen, tenzij je van versterkingsruis houdt. Neem gewoon op op een lager niveau, en comprimeer later. Als je dat doet, moet je die filosofie aanhouden voor al je tracks. Compressie kun je niet ongedaan maken. Als je toch compressie gebruikt, gebruik dan rustige instellingen zoals 2:1, die niet zomaar de dynamiek in een vocal slopen. Echter, op de wat lagere bitdieptes, zoals 16 bit of analoge tape, kan een opname piekerig eruit komen. Met piekerig bedoel ik dat het gemiddelde niveau te laag zal zijn, en het piekniveau te hoog. Zonder compressie kun je een vocalopname soms opnieuw en opnieuw doen, doordat de zanger overstuurt.
Hoe belangrijk is het hebben van een geweldige mic?
Goede mics zorgen voor subtiele karakteristieken, ofwel "smaak" aan het geluid. Maar zonder een uitstekende preamp zullen veel van deze kwaliteiten niet doorkomen. He zal je verbazen hoe goed een simpele SM57 klinkt door een €1000,- preamp. Maar zelfs met een goede preamp, is éé nvan de moelijkere dingen het nadoen van de "gladheid" met een goedkope mic. Een goede mic en preamp klinken al goed uit zichzelf. Microfoonpuristen willen de karakteristieken van hun microfoonbehouden en zullen weinig aanpassingen doen. Maar, je kunt een microfoonrespons drastisch veranderen met EQ en compressie, en hiermee zijn algemene prestaties verbeteren. Bijna elke professionele condensatormicrofoon met XLR kabels kan perfect acceptabel klinken, met goede plaatsing en goede processing.
Comment