Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beginnend producer - wat nodig?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Beginnend producer - wat nodig?

Deze vraag zal hier zeer vaak langs komen... Ik heb ook al diverse topics van anderen doorgenomen. Maar vaak is de wens toch net anders, of het is een ouder topic (en dus is er mogelijk inmiddels alweer nieuwere gear beschikbaar)...

Ik ben van oudsher pianist en inmiddels alweer aardig wat jaartjes actief met popmuziek. Anderhalf jaar terug een synthesizer aangeschaft (Yamaha Motif ES8 ). Ik gebruik deze voor eigen muziek, maar tevens in een band.
    Ik wil graag wat meer kunnen dan enkel toetsen spelen, zoals bijvoorbeeld samplen, effecten toevoegen en wie weet eens een eigen track opnemen...?

Maar ik heb simpelweg geen flauw idee waar te beginnen en het budget is beperkt! Een keer een goede miskoop doen betekent dan ook voorlopig einde oefening... Ik zou graag weten wat ik allemaal nodig heb.

Allereerst wat voor PC (CPU/geheugen)?
    Software zal erg smaakgevoelig zijn, had al even gekeken naar Fruityloops (wel aan de prijs!).
    Voor het aansluiten van de synth dacht ik aan: http://www.bax-shop.nl/usb-geluidska...t-details.html

Qua geluid heb ik nu een Luxman versterker en B&W speakers. Studiomonitoren zitten er vrees ik financieel nog even niet in!

Wat zou er nog meer nodig zijn? Alle tips welkom!

Hallo CDijk,

Leuk werk om hier mee te beginnen.
    Voor tips zou ik je willen wijzen naar mijn website: www.bt-studio.nl
    Hier vindt je tips en info over verschillende onderwerpen waar je tegen aan kunt lopen.
    Vooral de E-book (gratis) "Gulden regel homerecording" is om mee te beginnen een aanrader. http://www.bt-studio.nl/e-books/
    Want inderdaad, voordat je het weet heb je van alles aangeschaft wat je nooit gebruikt dan wel niet nodig hebt.

Suc6

Comment

Uhm,

je bent ervan op de hoogte dat je motif al een DAW is en je de sample optie kunt aanschaffen?

uiteraard gaat produceren op een pc een stuk makkelijker en heb je meer overzicht

stukje pc....idd erg afhankelijk van je budget en in principe voldoet een i5 met 4 gb intern geheugen al

ik zou zeggen kijk naar het DAW wat je neemt en kijk naar wat voor specificaties deze voorschrijven voor je pc en ga daar een paar stappen boven zitten

ik zou wel adviseren er een geluidskaart bij te nemen in plaats van de onboard sound van de pc en liefst 1 met midi aangezien je je motif wil aansluiten. Er zit trouwens wel een usb op je motif dus het zou ook kunnen dat hij midi via usb kan ontvangen en verzenden.
      De scarlet is dan inderdaad geen slechte keus

wat betreft het DAW: download demo's van verschillende programma's en kijk waar je het lekkerst mee werkt

Comment

Ik had gezien dat met de Motif al veel mogelijk is qua DAW, maar dat blijkt in de praktijk niet erg te werken. Deel vanwege het te kleine (monochrome) schermpje met onvoorstelbaar veel subschermen en voor deel omdat het mij aan kennis ontbreekt. Ben al vele malen de handleiding door geweest, maar krijg het niet voor mekaar om meer te programmeren dan enkele geluiden. Ook eens een poging gedaan met samples. Erg lastig en matig resultaat. Een song programmeren heb ik eigenlijk ook opgegeven - heel wat uren in gestoken en niet voor mekaar gekregen om ook maar 1 noot succesvol op te nemen... Snap echt maar bar weinig van het apparaat!... :|

Onboard sound was mij inderdaad bekend dat dat niet ideaal is. Ik wil graag Midi, maar ook gewoon op kunnen nemen van de ES8, die heeft namelijk van zichzelf al geweldige geluiden.

Ik denk dat een PC de eerste stap is. Zal eens gaan rondkijken naar een betaalbaar systeem. Blijft jammer dat het allemaal zó duur is... Ben eigenlijk al zo'n 10 jaar bezig en nog steeds niet verder dan een synthesizer. Omdat het allemaal gewoonweg aan de prijs is, maar ook omdat het wel een flinke stap is om veel geld uit te geven terwijl je eigenlijk nog niet precies weet of je nu wel het juiste koopt en of het wel gaat werken!... Zal toch een keer de gok moeten gaan nemen! (en sparen...)
        Last edited by CDijk; Thursday-02-05-2013, 22:01.

Comment

Heb je al een pc en zo ja wat?

Comment

Nee, ik geen nog geen PC. Dat is ook vooral waarom het zo'n uitgave is allemaal bij mekaar. Ben druk aan het kijken naar wat ik zou willen, maar dan zal er alsnog eerst gespaard moeten gaan worden.

Comment

ik werk zelf met logic en een midi keyboard en daar kan je perfect mee muziek maken heb je iegelijk nog meer nodig

Comment

hoe maak je een topic

Comment

Vrij eenvoudig, ga naar het subforum van je keuze en klik op de magenta knop "Plaats nieuw onderwerp".

Comment

Ik zou voor een beginnende producer zowizoo een midikeyboard en goedkope monitors aanraden.

Als midikeyboard zou ik iets nemen met pads en keys, als monitors iets van behringer of alesis.

Qua pc zou ik niet te zwaar gaan, een i5 met 4 of 6 gb ram moet zeker volstaan.

Comment

Originally posted by ittaidv View Post
                      Ik zou voor een beginnende producer zowizoo een midikeyboard en goedkope monitors aanraden.

Als midikeyboard zou ik iets nemen met pads en keys, als monitors iets van behringer of alesis.

Qua pc zou ik niet te zwaar gaan, een i5 met 4 of 6 gb ram moet zeker volstaan.
                      Suggesties voor een midi keyboard? De keuze is namelijk reuze... :P

Vond deze wel interessant: Alesis V25 USB MIDI-controller (http://www.bax-shop.nl/midi-keyboard...t-details.html) of evt. één van de grotere broertjes daarvan... Maar dan moet ik nog wel even geduld hebben!
                      Last edited by CDijk; Tuesday-04-02-2014, 10:19.

Comment

Working...
                      X