Announcement

Collapse
No announcement yet.

Orkest opnemen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Orkest opnemen

Hallo,

Ik wil mij even gaan oriënteren op orkesten opnemen, ik speel zelf namelijk in een orkest en we willen goede opnamen kunnen maken. Wat hebben wij hier voor nodig?

Zelf dacht ik aan een paar goede condensatoren (akg c1000s heb ik gebruikt) en iets van een kleine mixer of usb/firewire interface.

Wat zouden jullie aanraden?

Hoe groot is orkest? In welk ruimte spelen ze?
    Fijn zou zijn als je een heel berg microfoons en ditto ingangen op je interface hebt. (Kun je later nog veel aanpassen)
    Maar met twee juist geplaatst microfoons kom je ook een heel eind.
    M&S opname techniek is ook wel populair bij orkest opnames.

Comment

Heb je een mooie ruimte? (Voorbeeld met DPA2006C, klik hier)
      > 2 omni microfoons 'A/B', 60 centimeter uit elkaar en 10 graden naar buiten gedraaid.

Minder mooie ruimte?
      > 2 nier microfoons in ORTF

Geld genoeg? Zet beide opstellingen op 1 statief en je kunt mixen ook nog.
      Zoek altijd naar een 'sweetspot' voor je statief.
      Statief: een Manfrotto fotostatiefje, 1004BAC. Stereobalk erop (is gewoon microfoonschroefdraad) en klaar.

Kies een 'klein' membraan, geen C1000. De meest lompe microfoon-dildo ooit.
      Shure KSM141 is veelzijdig, schakelbaar tussen omni en nier.
      Last edited by ajdeboer; Tuesday-22-10-2013, 21:44.

Comment

Originally posted by ajdeboer View Post
        2 omni microfoons ..... 10 graden naar buiten gedraaid.
        Die snap ik niet.

Comment

Het mooiste vind ik zelf als je iedere groep instrumenten kunt bewerken. Dus bij elke goep een paar microfoons. (maar dat gaat wel behoorlijk kostbaar zijn)

Comment

Als je een totaal gaat opnemen ipv tig sporen per instrument zou ik juist voor grootmembramen gaan. Shure KSM27 bijvoorbeeld, heerlijke mics.

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
              Die snap ik niet.
              Niet recht naar voren, maar naar buiten gericht. Zo bepaal je (oa.) de breedte van je stereobeeld.
              In mijn opstelling voor koren kies ik er ook graag voor om de microfoons omhoog te richten in plaats van naar voren.
              Je krijgt dan de volgende opsteling:

Comment

Opstelling is mij helder ajdeboer.
                En kan ik mij resultaat voorstellen bij (Hyper)Cardio of fig8 maar Omni is toch niet richtinggevoelig?

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
                  Opstelling is mij helder ajdeboer.
                  En kan ik mij resultaat voorstellen bij (Hyper)Cardio of fig8 maar Omni is toch niet richtinggevoelig?
                  Zeker wel. Een omni richt in het hoog bijna net zo sterk als een nier.
                  Vaak wil je dat niet, omdat je dan in een koor duidelijke schaduwwerking krijgt.
                  Hoog kun je dan liften in postproductie, of in geval van DPA kies je een ander grid.
                  Zo lijm je een gezelschap bij elkaar, overal is dezelfde precensce in het hoog, iets wat niet lukt als je richt.

Bij deze een beetje inzicht in mijn manier van werken. ;)

Comment

Bedankt voor de reacties, excuses voor mijn late reactie maar had een hoop klussen tussendoor...

Het is een beetje een amateurorkest, dus topkwaliteit audio hoeft ook niet. Zelf zat ik eerst te denken aan een paar sm57 om enkele groepen uit te versterken. Maar inderdaad wil ik een totaal hebben. Dus grootmembramen zijn dan de uitkomst denk ik zo. Prijsklasse voor de microfoon zal ongeveer maximaal 140 euro zijn.

EDIT: De ruimte is niet echt heel bijzonder, een soort kerk akoestiek heeft het.
                    Instrument bestaat uit gewone drums, klarinetten, en wat koperwerk. Stel ik neem een paar PG81, of sm57 van shure. Levert dit wat op?
                    Last edited by hiddedj; Wednesday-06-11-2013, 17:32.

Comment

Is het ook nog een idee om bijvoorbeeld de Behringer (ja, ik weet het merk) c-2 te nemen en zo een stereo opname te maken van het totaalplaatje?

Het hoeft echt niet heel bijzonder te zijn.

Comment

Een late reactie, maar:
                        Ikzelf heb 8 van die dingen maar word er voor opnames niet vrolijk van.
                        Live best grappig, maar de klank zuigt.

Koop de duurste/beste microfoons die je je kunt veroorloven, je krijgt anders echt spijt!
                        Mijn DPA setje is te gek, echt!
                        Wat je met 2 microfoons kunt doen, wauw!

Voorbeeld in een grote kerk met orgel, solist, meisjeskoor, mannenensemble en samenzang:

Comment

Working...
                        X