Announcement

Collapse
No announcement yet.

Opname trompet: usb mic of losse componenten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Opname trompet: usb mic of losse componenten

Ik wil graag een trompet gaan opnemen (thuis) op de computer. Ben nog niet zo goed thuis in deze materie.
    Er wordt ook wel meegespeeld met muziek die afgespeeld wordt via computer via koptelefoon. Budget is beperkt. Als opname programma wordt op dit moment FL studio gebruikt.

Zat zelf te denken aan een Samson c01u USB microfoon. Zie alleen op internet nogal wat verhalen over latency en monitoring. Regelmatig wordt USB mic afgeraden.
    Ik zie zelf 4 mogelijkheden in combinatie met opname via PC:

1 Samson c01u USB microfoon (Behringer versie schijnt nogal zacht te zijn)
    2 Behringer XENYX Q802USB mixer + Behringer C1 microfoon
    3 Behringer C1 microfoon + fantoom voeding (aansluiten op internal audio moederbord; chip AL887)
    4 Behringer U-Phoria UM2 USB audio interface + Behringer C1 microfoon

Nu heb ik de volgende vragen:

Welk optie is kwalitatief het beste en waarom ?
    Is de audiokaart van de PC significant slechter dan de "audiokaart" bij optie 1 en 2 en 4 ?
    Er is ook een Behringer XENYX 802 (zonder usb). Heeft optie 2 nog meerwaarde tov geluidskaart PC ?
    Is optie 4 beter dan optie 2 ?

edit:
    Behringer bevestigd dat Q502USB +15v phantoom voeding heeft ipv +48v. Staat fout op de bax-shop. Dus optie 2 aangepast naar Q802.
    Last edited by glsf; Monday-27-01-2014, 22:48.

Even een reactie.

USB Microfoon,
    Voordeel:
    Plug and pray
    Geen voorversterker (ook niet mogelijk bij problemen) of fantoom voeding nodig.
    Nadeel:
    Alleen op computer te gebruiken, dus geen hardware (mengpaneel, effect e.d.) er tussen te zetten.

USB Mengpaneel
    Voordeel:
    Geen geluidskaart, fantoomvoeding nodig
    Nadeel:
    Vaak is alleen de stereo uit op te nemen en niet een bepaald ingang.

Waar het dus op neerkomt is wat heb je er voor over en welke mogelijkheden zoek je?
    1. Zou ik niet doen. (Maar ik hou niet van USB microfoons. 
    2. Zie nadeel USB Mengpaneel.
    3. Nadeel hier is dat onboard kaarten vaak slechte microfoon voorversterkers hebben.
    4. Uit deze lijst beste keus.

p.s. bij opname van een trompet let op plaats van microfoon.
    Niet te dichtbij en microfoon iets van uit lood van trompet. Experimenteer. (Zal meer effect hebben dan alle spullen :))
    Last edited by BT-Studio; Tuesday-28-01-2014, 13:21.

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
      aneel.
      3. Nadeel hier is dat onboard kaarten vaak slechte microfoon voorversterkers hebben.
      Bedankt voor je reactie.
      En als ik aan optie 3 nu bijv een Behringer MIC 100/200 voorversterker toevoeg, zit er dan nog veel verschil in met optie 4 ?

Comment

Ik ben meestal zo van 'als het werkt is het prima', maar in dit geval zou ik toch nog steeds voor de audio interface gaan.
        Waarom? Als je de Mic100 of 200 neemt en later toch voor een audio interface wil gaan heb je niet veel meer aan de Mic100/200.
        Voor een tientje meer (of twee als je de mic100 zou nemen) gebruik je de computer kaart (waarvan je dan weer een line ingang zou moeten gebruiken) niet en heb je een geschikt (met ASIO drivers) audio interface.
        Veel verschil? In deze prijsklasse niet. In duurdere prijsklasse, een heeeel klein beetje.

Maar nogmaals, een goede opname is meer dan de spullen alleen.

Comment

Working...
        X