Announcement

Collapse
No announcement yet.

Musical microfoons

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Musical microfoons

Hallo iedereen,

Voor een musical van een basisschool ben ik opzoek naar een aantal microfoons.
    Afgelopen jaren werd er telkens een complete set gehuurd maar omdat alles aanwezig is behalve de microfoons.
    Het gaat om twee basisscholen dus ik heb twee sets nodig (helaas zijn de musicals altijd op dezelfde dagen).
    Er worden nu telkens 3 richtmicrofoons gebruikt maar wellicht zijn er andere alternatieven.

Als budget heb ik ongeveer €150,- per microfoon.
    De fantoom voeding is eventueel aanwezig op het mengpaneel.
    Wanneer deze is ingeschakeld kan dit niet kwaad voor andere microfoons die geen fantoom voeding nodig hebben?

Alvast bedankt!

Groetjes Jelle,

Persoonlijk erg goede ervaring met de rode nt3. Hier kan je toch nog net wat verder vanaf staan zonder meteen problemen.
    Zijn het echt een stel ruige donders dan zou ik gaan voor de sm58. Gewoon onverwoestbaar. Dus als er wat fout gaat is het niet meteen stuk. ( niet dat we ooit een nt3 stuk hebben gehad. )

Maar als je ze eerst huurde en die microfoon beviel dan kan je die natuurlijk ook gewoon kopen
    Last edited by ronennieshow; Tuesday-08-04-2014, 22:35.

Comment

Normaal gezien kan fantoomvoeding op een dynamische microfoon geen kwaad.

Ik denk dat het verstandig is om eerst te gaan inventariseren waar je tegen aan liep met het huren van de set, welke soort microfoons je vooral gebruikte en wat je zelf wilt gaan aanschaffen. Het budget voor 1 microfoon is goed om te weten, maar is dat voor 1, 5 of 10 microfoons?

Comment

Bedankt voor de input.
        Het gaat nu om 3 microfoons per school.
        Dus ongeveer €450,- a €500,- per school
        Wellicht zijn bij betere microfoons maar 2 stuks nodig dan kunnen ze duurder per stuk zijn.
        Een studio microfoon lijkt me niet echt geschikt en de sm58 ook niet ze praten namelijk niet direct in de microfoon maar vanaf een afstand
        Daarom kom je al snel bij een richtmicrofoon.
        Wellicht zijn de volgende opties wat?

3 maal
        shure MX395
        klik

3 maal
        Olympus ME-31
        Klik

2 maal
        Senneiser MKE 600
        Klikl

Comment

Hoe groot zijn de podia waar op gespeeld wordt (vanwege spreiding), waar bevinden de hoofdrolspelers/artiesten zich meestal op het podium bij de uitvoeringen en hoeveel kans op feedback bestaat er (bijvoorbeeld door vloermonitoren) bij die voorstellingen?

Kortom, nog iets meer informatie is gewenst om een idee van het formaat te krijgen en wat je precies nodig hebt. Als het nu goed gaat met 3 richtmicrofoons zou je dat zo kunnen houden, maar ik mis nog een beetje in je verhaal wat je momenteel mist in deze setup.

Comment

maar ik mis nog een beetje in je verhaal wat je momenteel mist in deze setup.
            of waarom je het zelf wil hebben, aangezien je ieder jaar huurt.
            Wat huur je dan? En voldoet dat aan je eisen?
            Zo nee, wat is er dan niet goed?

Comment

Het podium is niet erg groot ongeveer 8 bij 4 meter en de hoofdrolspelers bevinden zich vaak voor aan het podium.
              Ook zijn er geen monitoren aanwezig (allemaal heel kleinschallig).
              In principe mis ik niks in de setup maar het huren kost nu elk jaar +-300 euro voor enkel de richtmicrofoons en kabels en mengpaneel.
              Het mengpaneel is al aanwezig dus wanneer ik ze zelf een set aanschaffen kunnen ze deze in enkele jaren terug verdienen en hoeven ze niet meer te huren.
              De richtmicrofoons die er nu hangen zijn dus wel professionele die ook erg degelijk zijn.
              Aangezien de microfoons maar een aantal keer per jaar worden gebruikt hoeven ze niet meteen de duurste serie te hebben.

De vraag is meer of iemand ervaring heeft met zulke microfoons en welke geschikt zijn voor mijn budget.

Comment

Tja... veel keuze in het lagere prijssegment wat betreft pencil overheadjes.

De SE Electronics SE-1A zou misschien wel een leuke kandidaat kunnen zijn, past aardig binnen budget en heeft een lichte boost tussen de 5 en 20 kHz, met een piek rond 10 kHz. Dat zou je vocals al wat beter uit de verf moeten laten komen. Hoe dat echter in jouw situatie gaat klinken blijft een gok en is lastig te zeggen, zeker omdat we geen goed beeld hebben van de ruimte. Maar, je kunt ze uiteraard bestellen, uitproberen en kijken of het resultaat beter is dan je huidige gehuurde systeem. Indien niet het geval, kun je ze natuurlijk terugsturen.

Wat betreft mixer, een toffe mixer voor rond de 100 euro waar ik een musical mee zou willen doen, kan ik me niet zo snel bedenken. Tenzij je verwacht dat de komende jaren dezelfde setup gebruikt gaat worden, maar dan kom je wel gauw uit bij de Alto Pro en Behringer mixers. Leuk als instapper en wanneer de eisen niet zo hoog zijn, maar geen mixer om later op door te kunnen groeien.

Wel heeft RCF binnenkort een leuk stel nieuwe mixers, namelijk de L-pad serie. Een mixer als de L-Pad 10C zou al een leuke instapper zijn en heeft zelfs de welbekende 1-knob-compressoren op 2 microfoon-inputs. Plus de mogelijkheid om nog een USB/MP3/Bluetooth module in te bouwen, maar da's meer een leuke gadget.

Comment

Bedankt voor de info Rick.

Maar zoals gezegd het mengpaneel is aanwezig.
                  Vorige jaren werd dit gehuurd maar vanwege een laatst aangeschafte geluidset heb ik een klein behringer mengpaneel met alle functies die ik nodig heb.

Ik heb een idee in welke richting ik moet zoeken en ga een aantal setjes bestellen van verschillende microfoon die mij geschikt lijken.
                  Deze zal ik dan testen en degene die goed bevallen blijven.
                  Dan kan ik ze ook op locatie testen.

Comment

Working...
                  X