Announcement

Collapse
No announcement yet.

Opnemen live show

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Opnemen live show

Beste,

Binnenkort organiseer ik een Hip Hop evenement in een zaal met capaciteit 500 à 1000 personen. Daarbij wil ik graag de optredens opnemen: Het zijn 4 acts die elk 1 uur duren en op elkaar aansluiten, waardoor er 4u aan een stuk moet opgenomen worden. Het doel is enkele stukjes van de opname in filmpjes te gieten, zodat we die na het evenement kunnen delen. Daarbij willen we een budgetaire kwaliteit, maar geen professionele opname.

Qua video zouden we een camera in het midden van de zaal hangen. De audio zouden we via de mengtafel willen opnemen, zodat de het audiospoor eigenlijk de live mix van de PA technieker is. Na wat research ben ik te weten gekomen dat dit best kwalitatief kan door de uitgang van de mengtafel (die dus voornamelijk naar de speaker gaat) aan te sluiten op een laptop met een bepaald opnameprogramma en daar een geluidskaart tussen te steken. Hierbij heb ik enkele vragen, aangezien ik er niet echt iets van ken:

1. Is het mogelijk om bij elke mengtafel de uitgang van de PA mix te verbinden met zowel de speakers als de laptop?
    2. Welk opnameprogramma gebruik ik best?
    3. Ik ken het principe van een geluidskaart niet echt. Wat is dit en hoe werkt het?

Alvast bedankt!

Bas

Originally posted by Bas Spliet View Post
    Beste,

Binnenkort organiseer ik een Hip Hop evenement in een zaal met capaciteit 500 à 1000 personen
    500 of 1000 is als eerste nogal een verschil

Als je zoon groep hebt dan zal er dus ook wel andere techniek en expertise nodig zijn dan op de verjaardag van je oma.

Tip. Laat het geluidsbedrijf het lekker oplossen. Zeg gewoon Hey luister. Wat zijn de extra kosten voor een live registratie rechtsreeks uit de tafel?

Dit zal goedkoper en makkelijker zijn dan de spullen kopen en alles zelf regelen.

Camera hangen kan. Het is maar net wat je zoekt. Alleen wordt het dan allemaal wel erg stil en strak. Wat wisselende shots zou ik leuker en mooier vinden. Shotje uit deze hoek. Stukje film vanuit daar. Inzoom uitzoomen. Van alles.

Als je het dan toch samen moet voegen. Dan is die precieze tijd dit dat ook niet zo belangrijk dat komt wel weer goed met het samenstellen van het filmpje

Comment

Originally posted by Bas Spliet View Post
      1. Is het mogelijk om bij elke mengtafel de uitgang van de PA mix te verbinden met zowel de speakers als de laptop?
      2. Welk opnameprogramma gebruik ik best?
      3. Ik ken het principe van een geluidskaart niet echt. Wat is dit en hoe werkt het?
      1. Meeste PA mixers hebben ook iets als een record out of ander uitgang welke opgenomen kan worden (En anders eventueel via DI-Boxen).
      2. Elk programma welk audio opneemt (audio recorder van windows en anders Audacity).
      3. Een geluidskaart zorg dat het geluid (analoog) wat uit de mixer komt digitaal wordt gemaakt zodat het op een computer schijf opgeslagen kan worden.
      Als je een computer met een line in ingang hebt is dat voldoende hiervoor.

Verder, wat ronennieshow zegt. :)

Comment

Ook ik zou je geluidstechnicus vragen om het voor je op te nemen.
        Ik merk dat je er niet heel veel verstand van hebt en je hebt begrijp ik ook maar één kans om het op te nemen.
        Stel je voor dat je laptop bijvoorbeeld geen mooie opnames kan maken via de line-in (zoals de laptop waarop ik dit nu type).
        Stel je voor dat je het line-in volume veel te hard zet en daar pas op het eind achter komt. Ik zou het uit handen geven en misschien
        er wat extra voor bijtellen (soms rekenen bedrijven dat niet, helemaal niet als je heel vaak met ze werkt, zijn mijn ervaringen).
        Zo hoef jij je er niet druk over te maken en heb je aan het eind van de avond toch nog mooi geluid.

Ik snap Ronnie's standpunt over de camera's, maar als je geen professionele opname wil, dan is dit de manier om het te doen.
        Maar ook ik zou wat beeldvangers aan de zijkant zetten en een mannetje in het publiek laten plaatsnemen. Wordt het wat dynamischer van...

Comment

Working...
        X