Announcement

Collapse
No announcement yet.

zang opnemen met handheld recorder: waarom klinkt het dof?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• zang opnemen met handheld recorder: waarom klinkt het dof?

Hallo, ik heb net een Tascam handheld recorder (Tascam DR-44WL) gekocht, en probeerde wat zang op te nemen. Het klinkt echter (erg) teleurstellend dof als ik het afspeel met headphones, helemaal niet wat ik verwacht had, alsof treble helemaal naar beneden zou gedraaid staan op een versterker. Bij uitspraken als "loepzuiver" en dergelijke in reviews van andere mensen had ik me toch iets helemaal anders voorgesteld. Ik was zo teleurgesteld dat ik alles weer ingepakt heb om terug te sturen, maar toen dacht ik, misschien moet ik hier toch eerst even raad vragen... Het was mijn allereerste eigen live opname, ik heb dus geen ervaring met opnemen, maar weet wel hoe zang en muziek hoort te klinken.

Ik heb ook geprobeerd met een externe mic, Behringer C-2, in plaats van de ingebouwde mics, maar het klinkt even dof. Is deze uitrusting niet professioneel genoeg, of doe ik gewoon iets helemaal verkeerd?

De recorder of mic staat op een statief een 10-tal cm van mijn gezicht. Opname op 24-bit, 96kbps, levels stonden eerst te hoog want er was vervorming, daarna lager gezet, maar het bleef dof.

Als iemand advies heeft, alvast bedankt!

Ik heb intussen zelf ontdekt wat het probleem is: mijn gehoor is niet meer wat het vroeger was. Iedereen weet wel dat je naarmate je ouder wordt de hoge tonen minder hoort, maar het betekent blijkbaar niet alleen dat je de supersonische Hz'en niet meer hoort... Het beïnvloedt ook hoe je zang en muziek beleeft, en dat had ik dus pas in de gaten toen ik mijn eigen zelf begon op te nemen. Als je zelf zingt, hoor je dat anders (klinkt beter) dan als je later terugluistert via luidsprekers.

Er mankeert dus niets aan mijn microfoons en/of de Tascam recorder. Integendeel, hij is echt goed. Ik heb hem meegegeven met mijn vrouw, die naar een akoustisch muziekevent ging. Ik had geen idee hoe luid het er daar aan toe zou gaan, dus had ik de levels op 60% gezet, en voor de zekerheid de limiter aangezet. Wel, 50% of minder was zeker beter geweest, maar toch klinkt het echt goed. De limiter hield de muziek perfect onder het clipniveau, zonder dat het vreemd ging klinken. Ik ben erg onder de indruk van de kwaliteit van die recorder inclusief zijn ingebouwde microfoons.

Comment

Goed te horen dat het "probleem" zichzelf heeft opgelost. In ieder geval veel opnameplezier gewenst.

Comment

Working...
      X