Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mono geluid opnemen en afspelen langs 2 kanalen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mono geluid opnemen en afspelen langs 2 kanalen

Beste forumleden,

Ik heb een sony as30v en een olympus me52w die ik als externe microfoon gebruik. De olympus is een mono microfoon. Dit betekend dat als ik opgenomen filmpjes terug kijk ik maar langs één luidspreker geluid heb.
    Is het mogelijk om met bv een adapter tussen action cam en microfoon het geluid zo op te nemen dat ik langs beide luidsprekers hetzelfde geluid krijg?

Bij voorbaat bedankt voor de reacties.

mvg Berry

Hallo Berry,
    Ik ken geen mono naar stereo splitters, maar die zou wel eenvoudig zelf te maken zijn.
    Een mono female 3,5mm plug en een stereo male 3,5mm plug.
    Bij de stereo plug dan de twee punten (tip en ring) met elkaar verbinden.

En anders achteraf in bewerking programma mono kanaal over stereo verdelen.

Comment

Volgens mij is het onmogelijk om van mono stereo te maken. Puur omdat je geen links rechts verhouding opneemt.

Je kan wel een mono signaal over 2 kanalen spreiden. Maar dit is nog niet stereo.

Zo is een mono signaal ( bijvoorbeeld dus een microfoon alleen op links ) ook totaal wat anders dan dat je alleen de linker kant afspeelt van een stereo kanaal.

Om 1 mono signaal op 2 kanalen op te nemen en het dus te verdelen over links en rechts moet het inderdaad mogelijk zijn via de manier die hier boven aangegeven word. Maar nogmaals dit is dan nog niet een stereo signaal. Het is een mono signaal wat over zowel links als rechts weer gegegven word.

Voor de grap maar eens een the way you make me feel van michael jackson in mono luisteren en alleen naar het linker kanaal. Dan weet je meteen het verschil. Want in mono hoor je dat het vrij plat en vlak klinkt maar wel alles. Luister je alleen naar het linker kanaal vallen er complete stukken van je audio weg. Zo zijn er wel meer platen die dit effect kennen.

Comment

Dank voor de wijze les ronennieshow.
        Uit de vraag van BVM kreeg ik echter al de vermoeden dat hij graag een mono signaal over beide (stereo) kanalen opgenomen en weergegeven wou hebben... (en ja, dan blijft het nog mono)

Comment

Klopt! Langs beide luidsprekers hetzelfde geluid. Geen stereo dus.

De microfoon en actioncam worden namelijk gebruikt in de auto tijdens trackday`s. Daarbij zit de microfoon in de achterbak, direct achter de motor. Echt "stereo" is daarom niet nodig. Langs 2 kanalen geluid is echter wel fijner luisteren dan 1 kanaal. Aangezien we het hebben over een tiental opnames per dag, die eigenlijk niet ge-edit zouden hoeven worden, heeft een hardwarematige methode de voorkeur.

Ik heb ondertussen verder gezocht en alsnog een geschikte adapter gevonden. Die heb ik zonet getest met positief resultaat! Dus ik hoef niet zelf te gaan knutselen.

Voor nu is het probleem dus opgelost. In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Comment

(verbeter me als ik het fout heb)

Het lijkt mij nogal logisch dat je van mono geen stereo kan maken. Want als je van 1 bron wat op neemt kun je niet opeens 2 verschillende signalen krijgen (stereo).
            Je zou toch wel stereo kunnen krijgen als je 2 microfonen hebt, eentje die gericht staat naar links en eentje naar rechts, en deze bronnen dan later samenvoegen in een audio programma, dan krijg je volgens mij wel een (soort van) stereo effect?

Gr.

Bodhi.J
            Last edited by Bodhi.J; Friday-31-07-2015, 20:37.

Comment

Niet helemaal waar.

Simpelste voorbeeld.
              Ik neem een zanger van een band. Die zingt natuurlijk in een microfoon. Dit is inderdaad mono en dus 1 enkel signaal.
              Maar nu komt er een magische machine. Een galm bakkie. Neem bijvoorbeeld een lexicon mx400 (xl of niet ). Hier stuur ik het microfoon signaal door heen en tadaaa met de juiste instellingen kan ik hier dus wel een stereo effect uit halen wat weer samen gevoegd kan worden met het basis mono microfoon signaal waardoor er toch een stereo beeld onstaat met 1 enkele microfoon.

Of waar je er nog meer mee verder gaat.

We nemen een complete band.
              Zanger, drums, gitaar, bas en bijvoorbeeld een keyboard.
              Door nu wat te spelen met je pan van je microfoon's kan je ondanks dat het een samenstelling is van mono signalen wel een stereo totaal beeld creeren.

Maar inderdaad. Als je een enkele microfoon neemt, geen bewerking of wat dan ook doet is het alleen 1 enkel mono signaal ( op een uitzondering van stereo microfoon dan daar gelaten )

Comment

Working...
              X