Announcement

Collapse
No announcement yet.

Synthesizer impedantie

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Synthesizer impedantie

Goedenmiddag allemaal,

Wat voor mij toch altijd nog wel een mysterieus onderwerp blijft is impedantie. Ik begrijp dat de algemene regel is dat de verhouding uitgang:ingang-impedantie op z'n minst 1:10 moet zijn. Maar daar zit neem ik aan ook een bovenlimiet aan? Anders zou je altijd alles op een Hi-Z input kunnen aansluiten (als "hoe groter de verhouding, hoe beter" geldt).

Mijn concrete vraag:

Ik heb een Yamaha CS1x synthesizer, die een rare uitgangsimpedantie van 10kOhm heeft. Dat is wat hoog voor Lo-Z en wat laag voor Hi-Z. Ik heb twee aansluitmogelijkheden ervoor:
    - In de line-in van een pre-amp (imp: 60kOhm). Dat levert een verhouding uitgang:ingang van 1:6 (wat laag)
    - In de Hi-Z instrument ingang van m'n audio-interface (imp: 500kOhm). Dat levert een verhouding uitgang:ingang van 1:50 (wat hoog?)

Welke van beide kan ik het beste doen? En waarom? :-)

Ik hoor het graag!

1:10 is een streef (ideaal is 1 : 1) verhouding, niet minimum.
    Je keyboard heeft een line uitgang, dus aansluiten op de line ingang (met verhouding 1 :6) is prima.

Ooh, en waarom? Anders zullen met name de hoge frequenties (impedantie veranderd met frequentie) beinvloed worden.

Ook leuk: https://www.bt-studio.nl/product/studio-techniek-basis/
    Last edited by BT-Studio; Monday-31-07-2017, 12:49.

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
      1:10 is een streef (ideaal is 1 : 1) verhouding, niet minimum.
      Bedankt voor je antwoord! Helder.
      Je zegt dat 1:1 ideaal is, maar op diverse plekken lees ik dat de input impedance veel groter moet zijn dan de output (die 1:10)... Klopt dat niet?

Groet en bedankt!

Comment

1:1 is ideaal voor vermogen (denk aan versterkers en luidsprekers).
        In audio signaal werken we vooral met voltage. In dat geval is 1:1 niet praktisch.
        Aangezien we in audio het niet over kilometers kabel en vaak ook nog de wens hebben om een output op meerdere ingangen aan te sluiten is een hoger ratio wenselijk en praktischer.
        Hiermee zal ook de kabel lengte nagenoeg geen effect hebben op de impedantie.
        Maar een hoger input impedantie is ook gevoeliger voor bijgeluiden (hierom bestaan er ook DI boxen. ;)).

Ratio 1:10 is een goed balans (richtlijn) voor impedantie bij audio. 1:5 is ook prima, 1:20 kan ook, maar overdrijf niet. Meer weerstand geeft ook meer ruis.

Comment

Juistem. Nogmaals dank!

Comment

Working...
          X