Announcement

Collapse
No announcement yet.

Haperingen in audiostream tijdens afspelen op computer

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Haperingen in audiostream tijdens afspelen op computer

Al geruime tijd stoor ik mij aan kleine haperingen bij het afspelen van audiostreams op mijn computer. Dat was al zo op mijn voormalige Windows PC maar ik constateer het ook op mijn nieuwe iMac.
    Eerst had ik het vermoeden dat het te maken had met netwerkverkeer en dan met name het draadloze, maar een recente proef toont aan dat dit zeer waarschijnlijk niet de boosdoener is. Een concreet voorbeeld van een situatie: ik speel off-line muziektracks af met Spotify die ik eerst vooraf heb gedownload om beïnvloeding vanuit het netwerk uit te schakelen.
    De af te spelen tracks neem ik op met Audacity, dat Soundflower 2ch gebruikt als invoer en een Focusrite Scarlett 2i2 USB soundkaart als outputmedium. Ik speel ook wel met behulp van Audiograbber geripte MP3's af met iTunes, en dezelfde opname settings. Op onregelmatige tijdstippen doorgaans na 1 a anderhalve minuut, soms sneller en soms pas na een paar minuten, zie ik in de opname korte onderbrekingen, meestal niet langer dan 0,1 of 0,2 seconde. Het is niet zo, dat de opname weer verdergaat waar hij was gebleven, maar er is altijd een stukje weg. Speel je de opname af, dan is het vaak amper hoorbaar, dus waar praten we over, maar ik vind dat dit niet kan.
    Heeft iemand dit probleem ook wel eens ondervonden, en zo ja, wat is er aan te doen?
    Bij voorbaat dank voor de reacties.

Al eens met de audio buffer settings gespeeld?

Comment

Audio buffer settings, waar vind ik die?

Originally posted by BT-Studio View Post
      Al eens met de audio buffer settings gespeeld?
      Nee, dat heb ik niet, en is wellicht een idee. Ik zoek me een ongeluk maar kan alleen niet vinden waar ik dat moet doen. Een hint misschien, waarvoor bij voorbaat dank. :)

Comment

Lang leve google. ;)

In Audacity bij Voorkeuren > Opnemen > 'Te bufferen audio'
        Last edited by BT-Studio; Sunday-22-10-2017, 18:53.

Comment

Lang leve google. ;)

In Audacity bij Voorkeuren > Opnemen > 'Te bufferen audio'
          Sorry ;)
          Ik heb wat geëxperimenteerd met de buffersize in Soundflowerbed en deze in stappen op 2048 gezet en datzelfde gedaan in Audacity Voorkeuren (wat overigens bij mij een ander scherm is dan het screenshot dat je me stuurde) en daarin het aantal milliseconden verhoogd naar 2048 en kleiner gezet op 256 en de vertragingscorrectie groter en kleiner gezet.
          Dit heb gedaan in een situatie waarbij er behalve het standaard Finder, alleen maar iTunes als mediaspeler en Audacity als opname-tool draaide.
          Helaas ging het na enige tijd, variërend van 1,5 tot 2 minuten weer mis. Er komt geen strakke opname uit, steeds maar weer die periodieke drop-outs.

Ik heb me er nog wel even van verzekerd dat de MP3's die ik draaide zelf geen haperingen vertoonden, door ze in Audacity te slepen en visueel te controleren. Die zagen er vlekkeloos uit.

Comment

Ok, vreemd. Mogelijk als je eens een ander samplerate probeert.
            Als bestanden die je afspeelt 44.1kHz zijn (waarschijnlijk) en opneemt in 48kHz zou het kunnen.
            Mag niet maar ja....

Comment

Ok, vreemd. Mogelijk als je eens een ander samplerate probeert.
              Als bestanden die je afspeelt 44.1kHz zijn (waarschijnlijk) en opneemt in 48kHz zou het kunnen.
              Mag niet maar ja....
              Daar was mijn hoop ook op gevestigd en had ik gisteren nog even geprobeerd, maar helaas ..., je raadt het al ... ook geen oplossing.

Comment

Originally posted by LnKraal View Post
                Daar was mijn hoop ook op gevestigd en had ik gisteren nog even geprobeerd, maar helaas ..., je raadt het al ... ook geen oplossing.
                Uiteindelijk heb ik het maar anders opgelost: iPhone/iPad aangesloten op mijn DATEQ mengpaneel, dat via de Focusrite Scarlett en USB is gekoppeld aan mijn iMac. Vervolgens een klein halfuur muziek gestreamd via Spotify en op de iMac opgenomen met Audacity en als eindresultaat een opname die spic & span is! Dat duidt er toch op dat er 'iets' mis is met het interne geluidssysteem van de iMac of met Soundflower. Hoe dan ook, met deze oplossing kan ik prima leven, kost me niet meer werk, en ik weet zeker dat de geluidskwaliteit goed is, zeker voor het doel waarvoor ik de opnamen gebruik.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!! :)

Comment

Working...
                X