Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vocals opnemen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vocals opnemen

Dag iedereen!
    Ik ben een leek op het gebied van recording, dus ik heb advies nodig!
    Ik wil namelijk iets aanschaffen waarmee ik gewoon alleen een zangstem mee op kan nemen.
    Wie kan mij vertellen wat ik het beste daarvoor aan kan schaffen?
    Welk soort microfoon etc? Wat moet ik nog meer aanschaffen naast een microfoon? Wat is een goed soort maar wel betaalbaar?
    Ik weet hier echt helemaal niks over, dus ik wil graag wat uitleg!
    Groeten!

Hallou Milou,

Wellicht is het handig als je ook even uit kunt leggen waarvoor je je stem wilt gaan opnemen? Zang ? Spraak? Waarvoor gaat het gebruikt worden?

Ook een budget kan fijn zijn. Wat voor de een betaalbaar is is voor de ander heel duur, maar natuurlijk ook andersom.

Comment

Haha, dat is een goed idee. Ja ik heb echt geen idee wat er allemaal bij komt kijken, dus vandaar dat ik dat er niet bij had genoemd.

Maar ik wil graag zang opnemen op instrumentals!

Budget vind ik lastig te noemen.
      Ik weet namelijk helemaal niks over het soort apparatuur wat je hier voor nodig zou hebben. Als ik een bedrag noem kan dat misschien wel veel te weinig zijn. Maar laat ik dan toch maar wat zeggen zodat je mij misschien een advies kan geven?! 300 euro ofzo? Misschien is dit wel veel te weinig? ( maar dan weet ik in ieder geval wat zoiets ongeveer gaat kosten )

Groeten

Comment

Een vocal opnemen is vrij lastig. Wat je minimaal nodig hebt is natuurlijk een microfoon. Aan te raden is een grootmembraan condensator, maar dit kan nog wel eens afwijken. Je kan bijvoorbeeld ook prima opnemen met een dynamische bij sommige vocalisten. Wel is dat lastiger af te mixen.

Welke microfoon is lastig te zeggen. Ik gebruik per sessie meestal 5 a 6 microfoons en bepaal dan pas welke het beste is voor de vocalist. Een mooie all-rounder is de Rode NT1A.

Verder heb je sowieso een popfilter nodig en een windscherm (als deze nog niet intern zit). Ook moet je je microfoon ergens op zetten: een microfoonstatief. Bekabeling heb je ook nog nodig.

Dan komt het punt, hoe ga je het signaal in je PC of multitracker krijgen? Je moet dus een mixer of audio interface met een microfooninput hebben. Ook heb je fantoomvoeding nodig (voor condensatormicrofoons). Let er dus op of je dat hebt!

Verder heb je een hoofdtelefoon nodig voor de vocalist zodat diegene zijn/haar eigen stem kan horen samen met de muziek. Zorg ervoor dat je reverb in je monitorchain zet MAAR NIET in de opname. Dit is omdat je droog wilt opnemen, maar de vocalist vaak wel met reverb beter zingt.

Tot slot de lokatie, je moet een ruimte hebben waar je geen ruis of feedback van luidsprekers hebt. Een aparte kamer is het beste. Als je dat niet hebt, kun je kijken naar een reflectiefilter, van bijvoorbeeld SE Electronics.

Bovenstaand is wat je nodig hebt qua materiaal. Dan heb je nog de kennis nodig. Die kun je hier vinden: http://www.bax-shop.nl/forum/f96-ken...8-newpost.html

Om samen te vatten:

- Grootmembraan condensatormicrofoon
        - Apparaat om op te nemen (PC of multitracker)
        - Microfooningang in mixer of audio interface MET fantoomvoeding
        - Als je geen fantoomvoeding hebt: Behringer PS-400 erbij kopen
        - XLR bekabeling
        - Popfilter
        - Windscherm (als deze niet in de microfoon zit gebouwd)
        - Microfoonstatief
        - Aparte kamer of reflectiefilter
        - Hoofdtelefoon die goed afsluit (geen "spillage", dus geen geluid terug de microfoon in!)
        - Reverbkastje (of een andere manier om je reverb in de monitorchain te patchen, zie http://www.bax-shop.nl/forum/f96-ken...8-newpost.html )

Als je een demo hebt van je vocalist kan ik eventueel wat natte-vinger-werk doen om een goede microfoon uit te zoeken, maar een paar mics uitproberen blijft het beste!
        Last edited by Patrick Godschalk; Friday-10-09-2010, 21:00.

Comment

Pfoe dit zijn een hoop dingen waar ik weinig van begrijp! Haha.
          Het is dus niet zomaar iets wat ik even aanschaf en even doe!
          Bedankt voor deze info! Waarschijnlijk kan ik hier verder wel wat mee, er zijn een hoop muzikanten hier in de buurt die mij eventueel ook nog wel een handje kunnen helpen.

Maar, ik zat nog even verder te kijken in de webshop en daar vond ik dit:

AKG Perception 120 studio recording pakket 2

Komt dit in de buurt bij wat er hier boven is genoemd?
          (sorry, voor de lastige vragen! maar ik moet toch ergens beginnen! )

Groeten!

Comment

Working...
          X