Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke microfoon

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welke microfoon

Ik wil graag advies welke microfoon ik het beste voor mijn studio kan gebruiken om vocals mee op te nemen.

Ik dacht aan de volgende
    Rode NT2-A
    Rode NT1-A
    Shure Beta 57a
    Shure SM58
    Shure Beta 58a

Adviseren jullie een dynamische zangmicrofoon of eerder een condensator microfoon en wat is het wezenlijke verschil?

Ook nog een vraag mbt tot een USB mengpaneel. Ik wil graag een van onderstaande mengpanelen aanschaffen maar weet niet of ik een met of zonder FX moet nemen. Ik werk met Logic Express 9 zijn de effect daarop ook goed genoeg? Daarnaast is het misschien wel handig voor degene die zingt dat hij/zij in ieder geval galm over de koptelefoon krijgt. En is het daarnaast ook in te stellen dat ik het geluid van de pc over de speakers krijg welke aan dit mengpaneel wordt verbonden via de USB aansluiting?

Allen & Heath ZED10
    Allen & Heath ZED10FX
    Allen & Heath ZED14

Alvast heel erg bedankt!

Ik zou de microfoon gewoon niet te goedkoop nemen, die rode nt2-A van +/- 300 € is dus al zeer deftig. En het is best een condensator microfoon te gebruiken om studio opnames te maken.

Het verschil is dat een condensator veel gevoeliger is en dus weinig of geen beweging/wind/... kan verdragen, dat zou voor storing zorgen. Een dynamische microfoon dient vooral voor optredens en buitengebruik, die kan veel beter tegen het "dynamischer" gebruik!

Op de overige vragen weet ik helaas geen antwoord!

Groetjes, Sander

Comment

Een dynamische mic is vaak prima geschikt in de studio afhankelijk van de kunde en het volumevenwicht van je vocalist. De microfoonkeuze is vooral afhankelijk van de stem. Wil je een echte allrounder dan pak je de Beta 58a.

Het verschil tussen een dynamische- en condensatormicrofoon is de transducer. Condensators zijn gevoeliger (zowel een voordeel als nadeel vaak!) en vereisen fantoomspanning.

De effecten in mixers klinken vaak blikkerig en je kan het vaak beter bij de effecten in je DAW houden. Bij CPU gebrek eventueel met DSP kaart. Wil je reverb patchen dan kun je nog het beste een goedkoop reverbkastje halen zoals de Alesis nanoVerb. Opnemen met reverb is nooit handig omdat dat nooit nadien aangepast kan worden, en een vocalist wil vaak veel meer reverb als dat jij wil als technicus.

Verder kun je inderdaad met ASIO of CoreAudio het geluid van je PC over je mengpaneel terug laten lopen.
      Last edited by Patrick Godschalk; Thursday-27-01-2011, 16:52.

Comment

Als je het alleen in je studio gaat gebruiken. Zou ik voor de Allen & Heath zed 14 gaan. Niks geen effecten gewoon zo. Ga je er ook mee op pad maar heb je geen zin in een lexicom of andere galm dan de zed 10 nemen met fx. Klopt klinken niet zoals een goede externe galm maar in 9 van de 10 kroegen hoort niemand het vreschil.

Waarom dan de zed 14? Gewoon omdat je dan meer uitbreidings mogelijkheden hebt.

Comment

Working...
        X