Announcement

Collapse
No announcement yet.

Opname en afspelen iMac

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Opname en afspelen iMac

Hallo,

Ik ga binnenkort iemand opnemen met een iMac, een kleine (PA) mixer en een AKG C1000s, het betreft zang en gitaar.
    Graag zou ik de zang en gitaar apart opnemen, hiervoor had ik het volgende bedacht: eerst gitaar opnemen, vervolgens afspelen(via hoofdtelefoon zangeres), zodat ik de zang dan opneem. Is het mogelijk met een iMac om tegelijk af te spelen, en op te nemen? En zijn er eventueel betere mogelijkheden?

Alvast bedankt!

Nick

Welkom op het forum,

Misschien is het makkelijker om het nummer 2 keer te spelen, zodat je de eerste keer alleen de gitaar opneemt en de zangeres gewoon mee laat zingen en de 2de keer andersom.

Comment

Hoi,

Hier heb ik uiteraard aan gedacht, maar omdat ik de AKG c1000s gebruik (condensator) pikt hij nogal wat omgevingsgeluid op. en als ik dit ga filteren word het er allemaal niet mooier op. Daarbij komt dat als ik dan uiteindelijk de twee tracks ga mixen, en er zit een klein tijdsverschil in dat ik dan ook niet goed zit.
      Ik gebruik trouwens de microfoon voor de opname van gitaar en voor zang, dus ik wissel. Als dit niet zou kunnen zou ik het met de PA mixer moeten mixen, en een dynamische microfoon gebruiken voor de zang. Maar dan heb ik niet meer de mogelijkheid om daarna multitrack te mixen en te bewerken in Audition.
      Last edited by nickmoesker; Sunday-19-06-2011, 16:49.

Comment

Ik zou sowieso de twee sporen apart opnemen. Dan heb je later nog de mogelijkheid om creatief te knippen/plakken/bewerken mocht er iets niet helemaal synchroon lopen.

Heb het eens voorgelegd aan een collega, die geeft aan dat wanneer je met Audition werkt, je eens zou kunnen kijken naar een DAW als Sonar. Werkt ongeveer hetzelfde, maar je kunt dan wel eenvoudig je opgenomen spoor terug afspelen door een hoofdtelefoon en vervolgens je zang er bij opnemen.

Wel zou ik een audio-interface gebruiken om de kwaliteit van je opname te behouden en je volume-instellingen eenvoudiger te kunnen beheren. Een M-audio Fast Track MKII zou al voldoen en dan heb je geen PA-mixer meer nodig ook. ;) De Fast Track heeft al een 24-bits 48 kHz audioverwerking.

Met je microfoons zul je wel moeten experimenteren en is ook afhankelijk van je beschikbare budget.

Comment

Hallo,

Heel erg bedankt voor de reacties!
          Het is echter zo dat ik een scholier ben van 16 jaar, en ik het moet doen met de spullen van school. Ik denk dat ik het als volgt ga doen; de pa mixer met de record out aan de ingang van de imac, eerst gitaar opnemen via de mixer. Vervolgens het gitaar als (tussen) mp3'tje opslaan. Het bestand afspelen via iTunes oid. en tegelijk opnemen op een nieuw spoor onder het gitaarspoor in Audition. Ik kan dan mooi de gitaar via de line out van de imac door de mixer laten gaan, zodat ik de zangeres haar eigen gitaar en zang kan laten horen, en zelf ook kan monitoren(2e hoofdtelefoon).
          Ik ga voor het opnemen overigens gewoon de AKG C1000s gebruiken. Ik zal expirimenteren met de opstelling van de microfoon.
          Voor zang kan ik denk ik het beste de microfoon onder de mond plaatsen(ivm eventuele plopgeluiden), wat denken jullie?

Alvast weer bedankt!

Nick

Comment

Ook daar zul je mee moeten experimenteren, maar dat kun je in principe live met je PA-mixer doen door daar een hoofdtelefoon in te prikken. Het beste bij een studio-opname is een shockmount en een popfilter, maar dan moet je wel die middelen tot je beschikking hebben.

Comment

Gezien je opneemt met twee kanalen, moet je gewoon de stereo out van je PA mixertje gebruiken. Gitaar pan je helemaal naar links, en zang helemaal naar rechts. Op de computer heb je dan een stereospoor met links gitaar en rechts zang. Dat spoor haal je uit elkaar naar 2 verschillende sporen en voila. Geen nieuwe spullen nodig.

Helaas betekent dit wel dat jij (en de zangeres) niet live kunnen monitoren tenzij het je niet stoort om 1 instrument maar in 1 oor te horen.

Comment

Wat ik overigens nogal vreemd vindt is dat je school wel voorziet in enkele degelijk materialen ( imac en c1000s ) maar vervolgens niet kan vertellen hoe je dit moet gebruiken of een goede optie levert om het aan te sluiten (en dat is niet via de mic ingang van de imac)

Waarvoor moet je deze opname maken? is dat in opdracht van de school, in de gaval zullen er toch meerdere leerlingen zijn met dit probleem, of niet?

Comment

Er zijn veel betere mogelijkheden om dat te doen, maar de vraag is, welk budget heb je te besteden, kijk eens bij audio interfaces op de site, daar zie je veel mogelijkheden, voor een betaalbare prijs.

Comment

1: kijk eens naar de datum van de laatste post, waarschijnlijk is het al niet meer nodig,
                    Overigens ben ik wel benieuwd
                    Ofnernnogneen reactienvan de TS komt hoe ie ut heeft aangepakt.
                    2: lees eens het hele topic door: natuurlijk zijn er betere dingen, maar dat is hier niet mogelijk, om div redenen.
                    3: welkom op ut forum ;-)

Comment

Working...
                    X