Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe microfoon: dynamisch of condensator?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nieuwe microfoon: dynamisch of condensator?

Hallo allemaal,

Ik ben nu ongeveer een half jaar bezig met opnemen en nu kom ik bij het volgende probleem:
    Ik heb altijd gitaar gespeeld en daarbij gezongen en zo ben ik daar gewend aan geraakt. Nu heb ik maar één microfoon (een sE electronics sE2200a), waardoor ik zang en gitaar (niet fatsoenlijk) tegelijk op kan nemen. Ook heb ik vaak het idee dat mijn stem door de condensator helemaal niet warm meer klinkt, het gaat een beetje schel klinken. En ik ben niet zo erg van de EQ helemaal aanpassen want ik heb het idee dat ik er dan snel iets van maak wat niet meer bij mij hoort.
    Nu was ik aan het denken om een nieuwe microfoon aan te schaffen, zodat ik zang en gitaar tegelijk op kan nemen. En omdat ik niet zo tevreden ben met zang over de 2200a, denk ik dat ik het best een microfoon voor zang kan kopen. De gitaar klinkt immers heel goed over de condensator!
    Maar daarbij kwam ik bij het volgende: Ik wil niet teveel geld uitgeven aan een microfoon (maximaal 150 euro), en daar heb je niet snel een condensator voor. Ook heb ik het idee als ik op youtube naar mensen kijk die een dynamische microfoon gebruiken, dat hun stemmen vaak wat warmer overkomen. Daarom dacht ik dat ik misschien het best een dynamische microfoon kan kopen voor mijn zang.
    Wat mij bij het volgende brengt: Ik heb zitten zoeken en heb mijn keuze terug gebracht naar twee microfoons: de AKG D5 en de Shure beta 58a. Ik neig nu een beetje naar de D5 omdat die toch een stuk goedkoper is.
    Mijn vragen aan jullie:
    Kan ik eventueel toch het geluid van mijn 2200a beter maken en zo ja hoe?
    Heeft iemand van jullie ervaringen met het verschil tussen de D5 en de beta 58a?
    Is het überhaupt een goede keus om voor een dynamische microfoon te gaan?
    Ik heb gebruik een Tascam US-122 mkII audio-interface om de microfoons op aan te sluiten.

Ik hoop dat jullie hier antwoord op kunnen geven.
    Groetjes,
    Thijs

Acoustisch of electrishe gitaar?
    Als allebei goed wil laten klinken dan heb je uiteindelijk 2 microfoons nodig 1 voor je gitaar en 1 voor zang.

De Shure Microfoons zijn heel populair maar heel veel kan ik er niet over zeggen want ik heb weinig ervaring ermee.

Deze microfoon: http://www.bax-shop.nl/condensator-z...t-details.html
    Zie ik op veel sites geadviseerd worden voor zowel zang als gitaar.

Comment

Het is voor zowel elektrische als akoestische gitaar.
      Oke ik zal eens kijken naar die microfoon, bedankt voor de tip!
      Maar ik wil dus misschien mijn 2200a gebruiken voor de gitaar en dan een dynamische voor de zang, omdat ik het gevoel heb dat een dynamische microfoon warmer klinkt en dat zou ik graag willen bij mijn zang. Heb je hier misschien tips voor? Heb ik misschien verkeerde instellingen waardoor mijn 2200a niet zo warm klinkt?

Comment

Electrishe gitaar kun je met behulp van de Guitar port van Line 6 rechstreeks op je pc aansluiten en opnemen.
        Voor betreft de microfoon, je zou eens je membraam schoon kunnen maken of vervangen dit zou het geluid kunnen verbeteren.

Comment

omdat ik het gevoel heb dat een dynamische microfoon warmer klinkt
          Dat is een misverstand denk ik. ;)

Dynamisch of condensator, het verschil zit hem vooral in de technische constructie en werking. De klankkleur van een microfoon heeft daar naar mijn idee niet zoveel mee te maken. (Ga je het van dichtbij bekijken natuurlijk wel, maar globaal gezien niet).

Waar ik eerder aan zit te denken, is dat je randapparatuur een beetje roet in het eten gooit. Waar sluit je de hele mikmak op aan en hoe stel je het in? Als je bijv. de onboard geluidskaart van je PC gebruikt, zou ik sowieso al een goede audio-interface aanraden.

Comment

Hoi Thijs,

Ik kan me niet echt voorstellen dat een sE2200 'slechte' opnames aflevert.
            Zelf heb ik plenty opnames met dat ding gehoord, niets mis mee wat mij betreft!
            Een beetje met een EQ spelen is echt niet verboden hoor! ;)
            Een beetje compressie in je DAW wil ook helpen.

Over de keuze tussen een D5 en een beta58 kan ik je misschien aan een handige link helpen. http://www.homestudiocorner.com/akg-...re-sm58-audio/
            Dit is dan wel een vergelijking tussen een D5 en een SM58, iets anders dus. Het verschil tussen de SM58 en de beta58 zit 'm voornamelijk in het 'hoog', dat is bij een beta58 wat frisser en wat 'opener'.
            In bovenstaande vergelijking weet ik wel wat ik zou kiezen, de D5! :)

Maar goed, ik raad je aan om eerst met je eigen setup (sE2200 en je Tascam interface) een zo goed mogelijk geluid uit je microfoon te halen. Je hoeft het gebruik van digitale 'foefjes' niet te schuwen, weet je ook direct wat er mogelijk is en wat niet. ;)

Comment

Originally posted by Rick View Post
              Dat is een misverstand denk ik. ;)

Dynamisch of condensator, het verschil zit hem vooral in de technische constructie en werking. De klankkleur van een microfoon heeft daar naar mijn idee niet zoveel mee te maken. (Ga je het van dichtbij bekijken natuurlijk wel, maar globaal gezien niet).

Waar ik eerder aan zit te denken, is dat je randapparatuur een beetje roet in het eten gooit. Waar sluit je de hele mikmak op aan en hoe stel je het in? Als je bijv. de onboard geluidskaart van je PC gebruikt, zou ik sowieso al een goede audio-interface aanraden.
              Beste Rick,

Ik denk dat je het toch van een andere kant moet zien, de techniek in de condensatormicrofoon heeft 2 gevolgen: microfoon is veel gevoeliger (pikt veel meer op) en de weergave is vlakker dan die van een dynamische microfoon.

Een dynamische microfoon kleurt in 9/10 gevallen dus meer dan een condensatormicrofoon. Iets wat voor een juiste weergave niet gewenst is maar in het geval van de TS juist wel, zodat er weinig meer aan gedaan hoeft te worden.

De rest van je opmerkingen m.b.t. randapparatuur ben ik overigens volledig met je eens!

Comment

Working...
              X