Announcement

Collapse
No announcement yet.

belasting frame/kadertenten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• belasting frame/kadertenten

Hey,
    na afgelopen weekend begon ik mij af te vragen of er tabellen/schema's bestaan hoeveel gewicht en waar je in een kadertent/frame tent mag takelen?

wij hadden namelijk een brug in de tent hangen maar bij het omhooghijsen boog deze op de plaats van het punt geweldig door, dit is toen opgelost met extra takelpunten en het heeft het hele weekend gehouden.

wij takelden onze truss +- om de 10m in de nok van de tent.

voorbeeld van de tent: http://www.dlbconcept.be/tentenverhu...adertent%2015M

Wij hebben ook ooit in zo'n tent een truss opgehangen. was toen in zn geheel een meter of 10 lang, en hebben hem op 3 plekken vastgezet.

Comment

De verhuurder van de tent heeft (als het goed is) een tekening en berekening over de maximale belasting van de tent.

Heeft hij dat niet en is er nergens op papier bekend (en gekeurd/getoetst) wat er in mag hangen, dan telt WLL = 0kg en hang je dus helemaal NIKS.
      Dan loop je ook niet het risico dat het zooitje naar beneden komt en er gewonden of doden vallen. Je mag 3x raden wie dan aansprakelijk is...

Comment

Misschien zelf voor een trus tower zorgen een optie? dan weet je gewoon zeker wat er allemaal wel en niet in kan en ben je niet afhankelijk van een tent.

Comment

Wind-up towers neerzetten in een feesttent? Ik zou het niet graag doen. Je moet immers de poten volledig uitklappen -> struikelgevaar.

Comment

@Rick,

Rondom bankjes neerzetten of een bar in het midden van de zaal. Beetje creatief omgaan met "gevaar".

Comment

Originally posted by Citybeatz View Post
              @Rick,

Rondom bankjes neerzetten of een bar in het midden van de zaal. Beetje creatief omgaan met "gevaar".
              Helaas helpen bankjes echt niet altijd. WIj hebben een keer gehad dat ze ondanks er dranghekken ( geen barriers ) stonden er toch 2 van de 4 poten weg waren.

Verder wat al gezegt is gewoon ff overleggen met de tentenman. Wij weten nu dat we bij de tent die we geregeld tegen komen er 500 kg per spand in mag getakeld worden. Elk spand zit 5m uit elkaar dus succes daar kun je dan mee aan het werk.

Comment

towers zetten is geen optie, deze staan dan namelijk in de kijkrichting omdat de feesttent aan de kiosk was aangebouwd waarop de optredens doorgingen, daarbij heeft niet elke firma deze in het magazijn staan, komt er nog eens bij dat je maximumhoogte dan nog eens verlaagt wordt.
                er zijn normaal wel tabellen van deze tenten maar de tentenboer had deze niet bij, komt er nog eens bij dat de tent meestal al staat wanneer wij beginnen met alles op te bouwen.

ik weet wel dat er van die speciale klemmen bestaan in het showtec gamma om aan een buis van de tent te takelen.

Comment

[QUOTE=dreezer;109890]
                  er zijn normaal wel tabellen van deze tenten maar de tentenboer had deze niet bij, komt er nog eens bij dat de tent meestal al staat wanneer wij beginnen met alles op te bouwen.
                  [/qoute]
                  Dan hang je er dus helemaal niks in totdat de maximale belasting duidelijk is.
                  Enne... 500KG per spant in zo'n tentje vind ik best wel veel!!

ik weet wel dat er van die speciale klemmen bestaan in het showtec gamma om aan een buis van de tent te takelen.
                  Handige klemmen ja, maar als je niet weet wat je er in mag hangen heb je er niks aan.

Comment

@Dreezer
                    Hoe verloopt bij jou het proces van voorbereiding? Je hebt vol trots in je onderschrift "GrandMa fullsize" staan, oftewel je bent of een aardig groot bedrijf ofwel je hebt het er staan omdat je er wel eens op werkt.

Als ik in een feesttent de verantwoordelijke ben voor het vliegen van wat voor constructie, dan vraag ik als eerste op bij de tentenbouwer (vaak wel 2 maanden van te voren) wat de maximale belastbaarheid per spant is (inclusief of exclusief veiligheidsfactor). Meeste tentenbouwers waarderen het erg en hoor regelmatig dat ze het fijn vinden dat er bedrijven/personen zijn die wel van te voren bekijken en berekenen wat ze in zo'n tent hangen.

Als het lichtplan (vaak 1 of 2 trussen in dit soort feesttenten) rond is bereken ik hoeveel en waar takelpunten moeten komen.

Naar mijn inzien is dit de enige juiste volgorde van werken en geen enkele andere.

Comment

ik was voor deze job enkel ingehuurd als technieker, het plan en voorbereidingen werden dus niet door mij uitgevoerd.
                      het ging mij er enkel om toen we de "last" omhoog trokken dat het ons opviel dat de tent wel iets te hard doorboog en mij hierom vragen stelde.

Comment

Wat was de reactie van de gene die de planning gemaakt heeft? Of was hij ook niet op de hoogte van de maximale belastbaarheid van de tent in kwestie?

Vind het wel interessant omdat steeds meer rigging ongevallen het nieuws halen, als ik ergens kom als technieker en er is geen duidelijk technisch informatie dan gaat er geen takel in de constructie. (een trussbrugje op een statief is uiteraard een ander verhaal)

Comment

Hmmz.. volgens mij is het zo dat je in dit soort tenten VRIJWEL niets mag vliegen.
                          Kijk een trussje met een paar 4-bars, daar zou ik me wel aan durven wagen, maar dan houdt het op.

Het is vrij simpel, je knoopt normaliter niets in het dak, tot dat je zwart op wit hebt dat een tent dit kan en mag.
                          Hij moet er namelijk op gekeurd zijn, en je eigen hijsmaterialen dienen ook gekeurd te zijn.
                          Dan komt er nog het stukje veiligheidsfactor.
                          Wanneer je een truss vliegt boven mensen, moet je altijd een factor 10 op je truss en flyware hanteren in dit geval.

De persoon die aangaf een truss te hijsen met 3 takels in de tent is ook niet heel echt scherp, dan heb je namelijk in de praktijk geen goede verdeling van het gewicht, en zal er 1 takel veel meer te voorduren krijgen dan de anderen.
                          (hogere puntbelasting).

Conclussie: Je opdrachtgever wijzen op de gevaren en met oplossingen komen naar hen toe. Een truss kan inderdaad soms moeilijk op statieven, maar je kunt er ook voor kiezen het gewicht minimaal te houden...
                          Bijv. ipv par64's met een persglaslamp en een 4 bar .. te kiezen voor 4 el-cheapo led parretjes.. die wegen een stuk minder..

Comment

Working...
                          X