Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bevestigen Truss

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bevestigen Truss

Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek op internet hoe je nou trussen kan bevestigen aan een plafond, Weet dat het kan met takels en steels maar hoe moet je die steels/takels aan het plafond maken?

Ik wil hier niets mee gewoon beetje kennis oplopen..

Alvast bedankt

Hallo,

Ik ben binnenkort zelf van plan om 1 meter decotruss aan mijn plafond te bevestigen. Hiervoor heb ik 2 oplossingen om dit te doen:
    - Met decotruss haken.
    - Of eens even bij de lokale bouwmarkt kijken voor CV pijp bevestigingsmateriaal.

Comment

De meeste grote zalen hebben gewoon een dakconstructie waaraan takels bevestigd kunnen worden. Als dit niet het geval is wordt truss meestal gewoon op statieven neergezet.

Comment

Originally posted by DJ Lars View Post
        Hallo,

Ik ben binnenkort zelf van plan om 1 meter decotruss aan mijn plafond te bevestigen. Hiervoor heb ik 2 oplossingen om dit te doen:
        - Met decotruss haken.
        - Of eens even bij de lokale bouwmarkt kijken voor CV pijp bevestigingsmateriaal.
        Sorry maar ik zoek een manier om professioneel een truss op te hangen. Takels kan je niet aan een trusshaak hangen. En een CV Pijp lijkt me ook niet echt professioneel

Comment

Originally posted by dj_rob View Post
          De meeste grote zalen hebben gewoon een dakconstructie waaraan takels bevestigd kunnen worden. Als dit niet het geval is wordt truss meestal gewoon op statieven neergezet.
          Maar als ze die constructie nou niet hebben? En je wilt toch takels? Je wilt dus als het ware "ophangpunten maken"

Comment

Excuses, ik dacht dat het ging om een slaapkamer of dergelijke!

Comment

jij weet nu kennelijk hoe je een truss aanslaat en hoe je een takel aanpikt op je truss, maar het andere uiteinde van je takel is nog niet volledig duidelijk?

Het aanslagpunt/riggingpunt/ophangpunt hoe je het maar wil noemen.
              Hiervoor denk ik dat je als je het serieus wil regelen op dit forum aan het verkeerde adres bent. Het gaat namelijk om bouwkundige gegevens die jij zoekt en het kan zijn dat hier toevallig een bouwkundig ingenieur zit maar ik verwacht het niet.

Wat ik je wel kan vertellen:
              Als het om een serieuze dakconstructie gaat (geen huis-tuin-keuken-plaffond dus) dan zitten hier vaak spanten in (H-balken) aan deze h-balken kan je een zogenaamde beam-clamp / h-balk klem vast maken waar je een haak inhangt van je takel. Andere mogelijkheid is een sleeved-steel(staalkabel in soort van tuinslang) over het spant gooien en de uiteinden met een harpsluiting bij elkaar binden. In de harpsluiting hang je dan weer de haak van je takel.

Als je serieus wilt gaan riggen (dingen gaan ophangen/takelen/aan staalkabel hangen) zou ik wel even goed opletten waar je mee bezig bent.

Comment

Originally posted by BazzyM View Post
                jij weet nu kennelijk hoe je een truss aanslaat en hoe je een takel aanpikt op je truss, maar het andere uiteinde van je takel is nog niet volledig duidelijk?

Het aanslagpunt/riggingpunt/ophangpunt hoe je het maar wil noemen.
                Hiervoor denk ik dat je als je het serieus wil regelen op dit forum aan het verkeerde adres bent. Het gaat namelijk om bouwkundige gegevens die jij zoekt en het kan zijn dat hier toevallig een bouwkundig ingenieur zit maar ik verwacht het niet.

Wat ik je wel kan vertellen:
                Als het om een serieuze dakconstructie gaat (geen huis-tuin-keuken-plaffond dus) dan zitten hier vaak spanten in (H-balken) aan deze h-balken kan je een zogenaamde beam-clamp / h-balk klem vast maken waar je een haak inhangt van je takel. Andere mogelijkheid is een sleeved-steel(staalkabel in soort van tuinslang) over het spant gooien en de uiteinden met een harpsluiting bij elkaar binden. In de harpsluiting hang je dan weer de haak van je takel.

Als je serieus wilt gaan riggen (dingen gaan ophangen/takelen/aan staalkabel hangen) zou ik wel even goed opletten waar je mee bezig bent.
                Kijk dat zocht ik!

Ik maak ontwerp namelijk al een aantal jaar vaste geluid en licht installaties voor gebouwen en meestal zitten de ophangpunten er al in of laat ik ze maken door een professioneel bedrijf, maar ik wil dus leren hoe ik zelf ophangpunten maak. Uiteraard weet ik dus waar ik mee bezig ben ;)

Bedankt,

Comment

Als de punten niet aanwezig zijn kun je ook zelf maken.

Dit kan door gemische ankers. Maar je hebt er ook prima keilbouten voor.

Maar als je er echt de goede informatie over wil kun je het best per klus / opdracht samen gaan kijken met een constructeur.

Ik heb een 2 jaar met een profesioneel bedrijf gewerkt en eigenlijk vraagt elke klus om zijn eigen aanpak. Zo heeft de chez in marknesse speciaal aangegeven punten in het pladfon zitten ( nieuwbouw ). Dan imperium ( challange 2.0 ondertussen ) heeft zijn truss gewoon door de dak constructie zitten en met extra bevestigingen (c klemmen en kettingen) bevestigd aan de dak constructie om deze zo op zijn plek te houden.

De speakers zelf ( ecler ) hangen met m14 keilbouten in het betonnen plafond vast. ( met een puntje of 3 per speaker en dan de speakers onderling nog gekoppeld )

Ik zou zeggen ga opstap. Kijk omhoog. GEBRUIK JE GSM EN MAAK FOTO'S

Als ik opstap ben en ook maar denk van heeeey dan is het meteen klik dat vergeet ik teminste niet meer.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
                    Als de punten niet aanwezig zijn kun je ook zelf maken.

Dit kan door gemische ankers. Maar je hebt er ook prima keilbouten voor.

Maar als je er echt de goede informatie over wil kun je het best per klus / opdracht samen gaan kijken met een constructeur.

Ik heb een 2 jaar met een profesioneel bedrijf gewerkt en eigenlijk vraagt elke klus om zijn eigen aanpak. Zo heeft de chez in marknesse speciaal aangegeven punten in het pladfon zitten ( nieuwbouw ). Dan imperium ( challange 2.0 ondertussen ) heeft zijn truss gewoon door de dak constructie zitten en met extra bevestigingen (c klemmen en kettingen) bevestigd aan de dak constructie om deze zo op zijn plek te houden.

De speakers zelf ( ecler ) hangen met m14 keilbouten in het betonnen plafond vast. ( met een puntje of 3 per speaker en dan de speakers onderling nog gekoppeld )

Ik zou zeggen ga opstap. Kijk omhoog. GEBRUIK JE GSM EN MAAK FOTO'S

Als ik opstap ben en ook maar denk van heeeey dan is het meteen klik dat vergeet ik teminste niet meer.
                    Ik zal zeker foto's maken maar het vervelende is van vaste (en semi-vaste) installaties is dat meestal het systeemplafond in de weg zit, dus kan je niet spieken:mad:.

Comment

Er zijn 30.000 verschillende plafonds te vinden en ook heel veel mogelijkheden om iets te hangen.

H-balk? Daar kun je een klem op zetten, maar je kan er ook een steel omheen gooien (met jute er tussen). Je kan er ook een nette basket van maken of is het misschien nodig juist weer aan de gang te gaan met een bridle (omdat je net tussen 2 spanten komt te zitten)?

Heb je dat op locatie A voor elkaar, heeft locatie B alleen schuine spanten... kun je weer niks mee.

Op die manier kan ik nog wel even doorgaan. Het is zo ontzettend locatie afhankelijk en het verschil tussen tijdelijk (basket/bridle) of permanent (keilbouten, chemische ankers of kikkerplaten) is enorm.

Comment

Working...
                      X