Announcement

Collapse
No announcement yet.

Windup statieven

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Windup statieven

Welk gewicht moet je berekenen als je een truss brug maakt met twee windup statieven?
    de 80kg die er op een statief staat of 2x80=160kg aangezien je er twee gebruikt.
    Heb al een tijdje een discussie erover met iemand en op het forum heb ik tot op heden geen antwoord gevonden.

2 statieven van 80 kilo = 2x80=160 kg x 0,75% (veiligheidsfactor) = 120 kg.

Als je boven mensen gaat heffen moet je even hier op letten:

Als het goed is, hebben de meeste statieven van hun zelf een dubbele zekerheid. Zo heeft b.v. een v&b de rem op de lier en de pinnetjes in de gaten. Een manfrotto de mogelijkheid tot het dubbelklappen van het handvat, en een spanschroef. Een power drive 2 spanschroeven.
    In deze gevallen is dit dus een verdubbeling van de vf (veiligheidsfactor)! De stelregel is, "als er mensen onder kunnen komen verdubbelen we de vf." Heeft je statief dus geen mogelijkheid tot dubbele borging, zul je het max toelaatbaar gewicht door 2 moeten delen.

Gelukkig is dit in praktijk niet zo vaak dat je maar een enkele borging hebt. In jou geval zou je dan namelijk nog maar 80x2x0.75x0.5=60kg over 2 statieven mogen verdelen. Hier nog even het gewicht van de truss af, en dan is alles meer dan 2 fourbarren al te zwaar.

Stel je voor hoe veel kunstwerken die je soms ziet dan niet meer zouden mogen.

Comment

Hoe zit het dan met die nieuwe statieven van Showtec/Duratruss? deze bijvoorbeeld

Ik heb ze in een winkel in Eindhoven zien staan (Goes is voor mij n่t te ver weg om alleen te ori๋nteren).
      De verkoper zei dat deze statieven van een verrassend goede kwaliteit bleken te zijn en dat de (automatische?) rem 100% veilig was.

Mijn doel voor de statieven is eigenlijk exact hetzelfde als van de topicstarter, maar ik vraag me af of deze statieven qua prijs/kwaliteit niet too good to be true zijn.

Comment

Ik heb deze in december gekocht. Staan als een huis. Verkijk je niet op de prijs, want er komen nog adapters bij.

Comment

Thnx Theo! Hoe heb jij de dubbele zekerheid opgelost?

Comment

Ik keer de hendel om, maar meer tegen grapjassen dan dat ik bang ben dat de boel naar beneden komt.

Comment

Working...
            X