Announcement

Collapse
No announcement yet.

Verandering regels omtrent veiligheid

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Verandering regels omtrent veiligheid

Graag zou ik wat duidelijk willen hebben over een discussie die ik heb gehad met een collega van een ander bedrijf.

Hierin bracht de beste man naar voor dat wanneer een lichteffect met 2 of meerdere trusshaken aan 1 en dezelfde truss was bevestigd hij niet meer extra gezekerd hoeft te zijn met een safety kable.

De eis is dan wel dat de beide trusshaken in hun eentje het gehele gewicht van de lamp kunnen dragen.

Dit zou niet gelden voor t-barren etc. (vraag me niet waarom)

Kan iemand die bevestigen. (graag wel onderbouwt eventueel met link of referentie)

een safty kabeltje is verplicht voor zover ik dat weet ik zal eens op internet er naar gaan zoeken... al met al is extra veiligheid natuurlijk nooit weg!!

Comment

Tuurlijk is extra veiligheid nooit weg. En zolang een opdrachtgever eist dat ze overal aan zitten zullen wij dat ook blijven doen. Maar tijd is geld en ben nog steeds van mening dat een safety kable een valse verwachting van veiligheid geeft, vooral omdat ze 9 van de 10 keer niet echt hun werk kunnen doen of verkeerd gebruikt worden.

Comment

Ik denk dat de tijd van het aanbrengen van een safety niet opweegt tegen het geld wat je betaald als iemand een lichteffect op zijn hoofd krijgt.

Verplicht ja of nee, gewoon ALTIJD doen!!

Comment

Je moet het zo zien, als jij je lichteffect met 2 haken ophangt, die elk het hele gewicht van het lichteffect kunnen houden, dan heb je al een dubbele safety (als de een het begeeft, hangt ie nog gewoon aan die andere)

Bij een T4 is dat natuurlijk niet zo ;) want als je helemaal op de uiteinden 1 trusshaak hebt hangen, en er gaat er eentje kapot, mag jij verzinnen wat die t4 gaat doen ;).. Juist, de ene kant donderd naar beneden, de andere wordt geforceerd, bouten buigen, dingen gaan afbreken enz enz.. hefboom effect ;)

Maar zoals robert al zei: wat is er voor jou belangrijker.. die paar euro en die paar minute tijd die je aan zo'n safty kabel besteed, of iemand die met een gat in z'n kop naar het ziekehuis mag.. Het lijkt mij niet de moeite, laat gewoon je safety kabels aan je effecten zitten, dan is t 3 seconde werkt (bij wijze van spreken)

Comment

Originally posted by Robert
            Ik denk dat de tijd van het aanbrengen van een safety niet opweegt tegen het geld wat je betaald als iemand een lichteffect op zijn hoofd krijgt.

Verplicht ja of nee, gewoon ALTIJD doen!!
            Totaal niet onderbouwd. Als je goed leest, lees je dat 9 van de 10 mensen de safety's verkeerd ophangt. Als een lichteffect naar beneden komt is dat volledig verzekerd, als de het binnen de regels opgehangen is. Daar ben je W.A. voor verzekerd

Comment

Originally posted by NBeat
              Je moet het zo zien, als jij je lichteffect met 2 haken ophangt, die elk het hele gewicht van het lichteffect kunnen houden, dan heb je al een dubbele safety (als de een het begeeft, hangt ie nog gewoon aan die andere)

Bij een T4 is dat natuurlijk niet zo ;) want als je helemaal op de uiteinden 1 trusshaak hebt hangen, en er gaat er eentje kapot, mag jij verzinnen wat die t4 gaat doen ;).. Juist, de ene kant donderd naar beneden, de andere wordt geforceerd, bouten buigen, dingen gaan afbreken enz enz.. hefboom effect ;)

Maar zoals robert al zei: wat is er voor jou belangrijker.. die paar euro en die paar minute tijd die je aan zo'n safty kabel besteed, of iemand die met een gat in z'n kop naar het ziekehuis mag.. Het lijkt mij niet de moeite, laat gewoon je safety kabels aan je effecten zitten, dan is t 3 seconde werkt (bij wijze van spreken)
              We praten hier niet over een paar minuten en zeker niet over 3 seconden. Dat is nu juist waar ik op wil wijzen, dat mensen niet weten hoe ze gebruikt moeten worden, dus dat die hele safety geen nut heeft en een schijnveiligheid veroorzaakt.

Vanochtend ben ik bij een megaproductie geweest van een bedrijf hier in de regio en het viel mij inderdaad op dat de Vari*lite's niet meer met safety's vast zaten.

Iets om over na te denken. Ik hoef er geen antwoord op. Denk eens na waaraan jij je safetykable vastmaakt. Niet alle lampen hebben een mooi oogje dat er voor berekend is.

je beugel bijvoorbeeld is niet berekend op een punt belasting van de lang (vaak is dit verdeeld over 2 schroeven die recht tegen over elkaar staan. Op het moment dat je beveiligd aan je beugel zal de kracht op die plek zo groot worden dat de beugel verbuigt (misschien zelfs breekt) en de schrpefdraad van de bouten dragen ineens het gewicht van de lamp. Dus niet meer de dikte van de bout. Gevolg, schroefdraad breekt en lamp komt als nog naar beneden.
              Dus alleen beveiligen aan de zeker kopere bout die aan je lichteffect zit heeft nut.

Ik weet zeker dat heel veel mensen hier nog nooit bij stil hebben gestaan. Zo zijn er nog heel veel andere manieren om het fout te doen.

Daarmee wil ik NIET zeggen dat het werken met een safety overbodig is, alleen dat het niet altijd de beste methode is.

Daarom is men al langer opzoek naar een alternatief voor de safety kable, een alternatief dat altijd werkt.

Uiteraard was een MH altijd al bevestigd met 2 of meerdere haken, om te verkomen dat de hele behuizing meebeweegd.

Comment

Waar ik op doelde was de veiligheidsvariabele Vb (of hoe die variabele dan ook mag heten..) Het komt er op neer dat die 2 keer zo groot moet zijn als er mensen onder de desbetreffende opgehangen items lopen, of dit nou lichteffecten, boxen, truss, discobollen of geglazuurde spaarvarkentjes zijn, als er mensen onder lopen moet het goed beveiligd zijn, als je truss hebt die uit meer delen bestaat dan alleen het rechte stuk op 2 windups, dan moet dit opgezet en ontworpen worden door iemand die hier voor geleerd heeft. En het liefdt nog een diploma heeft ook.

Wat mijn punt was, het maakt niet uit wat je 2e beveiliging is, als het maar een beveiliging is. of dat nou een (goed vastgemaakte) safety kabel is, of een 2e trusshaak (eveneens goed vastgemaakt..) dat maakt niet uit, het gaat er om dat er een 2e beveiliging is. ;)

En inderdaad, als je 2 safety haken hebt die verdeeld zitten, dan is het dus nogsteeds niet goed genoeg beveiligd. Als er geen oog voor een safety kabel in je lichteffecten zit, dan mag je deze niet boven publiek hangen, tenzij je natuurlijk die 2e beveiliging op een andere manier hebt geregeld.

edit:

Daarmee wil ik NIET zeggen dat het werken met een safety overbodig is, alleen dat het niet altijd de beste methode is.
                die extra trusshaak is in dat geval de safety ;) (als ie tenminste goed opgehangen is en niet zoals jij zei je hele beugel kan verbuigen)

Comment

bedankt voor de aanvulling, maar zou je boeken toch nog maar eens goed doorlezen.

Als er mensen onderdoor kunnen lopen (dus ook eigen personeel) moet de factor x 10 zijn en men wil zelfs naar x 20 belachelijk, maar waar.

over de T-bar ben ik nog niet helemaal uit. Want een t-bar telt niet, maar een ledstrip (je kent ze wel 72 x 3 watters) die zouden ook niet meer hoeven, ze hebben bij de nieuwe versie ook geen speciaal oog meer. Daarmee wordt het meteen onmogelijk om hem goed te zekeren. Dit gezien je de gaten die erin zitten nodig hebt om je trusshaken in op te hangen.

Nog even voor alle duidelijkheid ik verdedig deze gang van zaken niet, ik heb hier een discussie over gehad en wil er dus graag meer over weten.

Ik weet alleen dat safety's niet altijd werken en wellicht is dit een oplossing.

Comment

Maar wat is dan nu precies je vraag?

Comment

of meerdere mensen van dit voorstel gehoord hebben en of iemand het kan bevestigen, eventueel met nen nummer

Comment

Leuk onderwerp. Allereerst gebied mij te zeggen dat ik geen officiele rigging cursus heb gedaan, toen wij nog veel verhuur en shows deden en er kwam een aparte constructie om de hoek kijken liet ik het altijd narekenen door onze truss leverancier, Eurotruss.

Wel heb ik heel veel gelezen en geleerd over dit onderwerp. www.zichtlijnen.nl is een van de websites die ik voor tot achter heb uitgekamt. Ik kan al deze teksten hier gaan kopieeren, maar dat heeft geen zin.

Alle lichteffecten (goedkoop) die geen optie hebben voor een secundaire ophanging mogen uberhaupt niet gebruikt worden in officiele opstellingen. Wat is dan een officiele opstelling?? Goede vraag, laten we de regel hanteren wanneer het boven publiek of eigen personeel wordt gebruikt. De vorm van de secundaire ophanging wordt in de "NEN-EN 1492-2 (2000)(en) : Hijsbanden – Veiligheid" niet genoemd. Dus in principe wanneer er een doorberekende mogelijkheid is om een secundaire ophanging te bevestigen mag deze gebruikt worden ipv een andere secundaire ophanging (wat een safety is).

Verder surfen:
                        Roodenberg Staalkabels BV STAALKABELS - RIGGING - HIJS- EN HEFTECHNIEK IJmuiden

Lift-All is the largest sling manufacturer in North America. We specialize in slings, sling protection, load hugger cargo control, lifting devices & accessories, hoists, specialty slings & straps, and towing products.

Industrieel Ontwerpen (IO) aan de Technische Universiteit Delft is een van 's werelds grootste universitaire ontwerpopleidingen.

Comment

Working...
                        X