Het forum is niet langer in gebruik. De informatie op het forum blijft beschikbaar, maar het is niet langer mogelijk om te reageren. Voor het laatste nieuws, achtergronden en advies verwijzen we je graag door naar onze website, blog en het keuzehulp-overzicht.
Beide mediums hebben hun voordelen en voor mij hangt het maar net af met welk genre te maken hebt. Met trance en house zal je sneller een plaat aan zetten dan dat je all-round aan het draaien bent.
Koppelingen doormidden zagen, binnekanten uithollen, ijzerdraad erin tappen ( zodat je dus eigenlijk een koppelingmoer krijgt) en deze met een bout door de baseplate maken. Neem wel een dikke maat.
Ik vind je reactie een beetje ver uit het midden :wink:
Ik heb nog altijd mijn gezond verstand...
Als ik, weet ik niet wat voor constructies ga bouwen oke..
Maar:
De baseplate, van 80 bij 80 gaat gebruikt worden voor stukje truss van 1,5m met daarop een movinghead (en ledtubes voor de truss..)... en ook nog eens naast mn meubeltje :shock:
Daarnaast als ik het moet lassen gebeurt dit natuurlijk door een erkend bedrijf...
Maar eh.. even ontopic (in hoeverre bovenstaande offtopic zou zijn;))
Wat Tim zei had ik ergens ver ook al in gedachten.. Zijn er niet makkelijkere manieren?
Mag ik vragen of je al heb uitgezocht hoe deze baseplates TUV-gekeurd worden, en wat de eisen hiervoor zijn?
Dan weet je ook waar je op moet letten, en wat belangrijk is.
Voor de constructie die je wenst te bouwen; mag ik ook vragen hoe dik het plaatmateriaal is, wat voor materiaal (alumium/staal) en het gewicht van een 80*80 plaat, en het gewicht van de movinghead, ledtubes, en gebruikte truss?
Ik denk dat J.S. Coolen bedoelde dat je voor rond de 50-100 euro een nette TUV-gekeurde plaat hebt, wat de verzekering zeker weet te waarderen. Het is echter prima mogelijk om zelf baseplaten te maken, zolang je maar weet wat belangrijk is.
al laat je het lassen door een erkend bedrijf (bestaand er bedrijven die met een erkenning lassen?) dan moet je het toch laten keuren, dit is duur en men zal niet voor elke hobbyist een keuringstraject gaan afleggen.
Je bent bezig met constructies de lucht in te zetten en daar bij komen er allerlei krachten vrij, die je niet kent en die je ook niet zo kan bepalen.
En iedereen weet dat als je een baseplaat hebt, je uiteindelijk (omdat een klant het wil of omdat je het zelf wilt) je toch tegen beter weten in hogere stukken gaat uitproberen.
En niet zeggen dat je dat nooit zou doen, dat is naief
Vooral geizen het feit dat je niet echt weet waar je het over hebt want in je eerste topic geef je aan dat alluminum niet te lassen is. Dat is sowieso onzin alle metaal soorten zijn te lassen. Want met lassen doe je niets anders dan metaal zachtmaken en zorgen dat daardoor de 2 elementen aan elkaar smelten.
Mag ik vragen of je al heb uitgezocht hoe deze baseplates TUV-gekeurd worden, en wat de eisen hiervoor zijn?
Dan weet je ook waar je op moet letten, en wat belangrijk is.
Voor de constructie die je wenst te bouwen; mag ik ook vragen hoe dik het plaatmateriaal is, wat voor materiaal (alumium/staal) en het gewicht van een 80*80 plaat, en het gewicht van de movinghead, ledtubes, en gebruikte truss?
Ik denk dat J.S. Coolen bedoelde dat je voor rond de 50-100 euro een nette TUV-gekeurde plaat hebt, wat de verzekering zeker weet te waarderen. Het is echter prima mogelijk om zelf baseplaten te maken, zolang je maar weet wat belangrijk is.
Ik zie net dat ik hierboven absolute onzin heb geschreven, en mezelf hierbij moet rectificeren. De link die ik poste, naar de baseplate, was bedoeld van: "als je iets makkelijks wil, koop dan gelijk een TUV gekeurde baseplate". Dus ik had snel "baseplate" ingevuld en de link gepost. Deze baseplate is echter beslist NIET geschikt, ook al is hij TUV gekeurd.
Wat ik wel heb gelezen, is dat er geneog mensen zijn die zelf een baseplate hebben gemaakt, en dit ook hebben nagerekend en er een cursus voor hebben gevolgd. Je moet dan ongeveer denken aan een stalen plaat, 6 mm dik, 65*65, om jouw constructie stabiel te houden. Dit dingetje kan je dan weer niet alleen tillen.
Het is belangrijk dat je voor jezelf nagaat waartegen de baseplate bestand moet zijn. Moet iemand ertegen aan kunnen duwen? (lijkt mij wel) Mag er iemand tegenaan vallen? Moet hij een terroristische aanslag opvangen? Geeft even aan dat er verschillende gradaties zijn, en dat veiligheid hierbij een subjectief begrip is. En je moet je afvagen of je dit gekeurd wilt doe.
De manier van Tim Versteeg is inderdaad gebruikelijk, weet alleen niet hoe zwaar alles is en hoe dik. Je wilt een grote basis hebben, en een zware basis om het kantelpunt zo laag mogelijk te krijgen.
Vooral geizen het feit dat je niet echt weet waar je het over hebt want in je eerste topic geef je aan dat alluminum niet te lassen is. Dat is sowieso onzin alle metaal soorten zijn te lassen. Want met lassen doe je niets anders dan metaal zachtmaken en zorgen dat daardoor de 2 elementen aan elkaar smelten.
Even een vraagje dan hoor, maar hoe wil je kwik gaan lassen?
Even een vraagje dan hoor, maar hoe wil je kwik gaan lassen?
Beste Dirk welkom op het forum, ook werkzaam bij Bax?
En kun jij dan truss koppelingen op staal lassen?? :wink:
Overigens heb ik nog nergens in shops grote baseplates aangetroffen, alleen dus die kleine die hier in het topic gepost werden en die lijken mij niet geschikt om trussjes rechtop te zetten :wink:
En over naief zijn.. zoals ik al zei gebruik ik mijn gezond verstand.. :roll:
Comment