Announcement

Collapse
No announcement yet.

Baseplates

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

dat gezonde verstand, dat zullen vast goed vinden bij de belastingdienst.

Je hebt niet eerder aangegeven dat de traanplaat van staal is. Waarom zou je dat willen? Iemand met gezond verstand zou hem nemen van alluminum, beter te tillen en beter te verwerken.

Maarja alluminum is duurder.

Ik kan geen allumium lassen op staal, wel kan ik stalen koppelingen kopen en die lassen op staal.

Comment

Jazeker, de belastingdienst heeft natuurlijk niks te maken met mijn constructies en voor de rest heb ik gewoon netjes een btw en kvk nummer....

Ik heb idd niet direct gezegd dat de plaat van staal was, maar zoals ik al in de begin post aangaf:

''Truss koppelingen zijn toch van aluminium dit kan ik hierop dus niet laten lassen... ''

Ook heb ik deze 2 platen voor een paar euro kunnen krijgen.. dus ja... :wink: (En komt erbij dat deze wel beter blijven staan natuurlijk door het gewicht :D)

Maar bestaan er stalen koppelingen?

Comment

excuses, was met 2 andere dingen bezig is bedoelde niet de belasting dienst maar de verzekering en brandweer.

Je gaf inderdaad aan dat jij het niet kon lassen, maar dat je het ging doen bij een "erkend" lasbedrijf

En ja er bestaan stalen koppelingen, tenminste wel bij de betere truss merken, prolye, eurotruss etc etc.

Maar als je in de zelfbouw zit zou je deze ook zelf kunnen maken met een massief stalen pijpje waar je de trusspen door heensteekt.

Maar ik blijf me afvragen waarom je niet gewoon 100 euro uitgeeft voor nieuwe plates

Comment

Hoe dik is het metaal? Omdat ik wat voorbeelden ben tegengekomen met een basis van 65*65 en 6 mm dik staal wat 70 kg woog, vrees ik dat jouw plaat 2mm is (wat wel overeen zou komen met het idee dat ik van traanplaten heb)

De lasdiscussie lijkt mij ondergeschikt hier. Als jij toch het lassen uitbesteed, is dit voor jou een zorg minder, en voor het lasbedrijf een zorg meer. Zij geven aan als dit niet kan.

Ik ben geen lasser, het lassen van verschillende metalen op elkaar lijkt mij problematisch. Ik kan wél reageren op constructies die jij wenst te bouwen, en zeggen hoe veilig dit is.

Comment

Ik ben geen lasser, wel heb ik al diverse meatracks, aanhangers en andere constructies gelast. Even in een notendop.

In principe kun je alleen materialen aan elkaar lassen als de samenstelling nagenoeg gelijk is. JE smelt de materialen aan elkaar, dus als de een hogere smelttemp. heeft dan de ander dan werkt het niet. Ook moeten de materialen in elkaar willen mengen.

Comment

Ik heb de baseplate even nagemeten en hij is 6mm dik..
              Hoe anderen op de 70kg komen zou ik niet durven te zeggen.

De constructie die ik ga bouwen had ik al verteld, hierop komt 1,5m truss met een movinghead erop ter decoratie van mijn meubel(sterker hij komt gewoon pal ernaast te staan zo niet half eronder :wink: ).

@J.S

Zoals ik al vroeg.. waar krijg ik kant-en-klare 80 bij 80 of 1 bij 1 baseplates?
              Overigens lijkt mij het maken van een massief stalen pijpje geen goed idee, aangezien de koppelingen natuurlijk wel egt erin moeten vallen/sluiten en dat lijkt me gezien de vorm niet zo 1..2..3 gedaan.

Het merk truss is overigens Milos.. Highlite ligt 2 straten verder :wink:

Comment

hebben zij het zelf niet?

Prolyte heeft ze in ieder geval, alleen wel op bestelling (daardoor niet duurder ofzo(alleen extra materiaalkosten)) maar ieder heeft zijn eigen afmeting.

Wij hebben ze ooit geleverd bij iemand en die wilde ze 65 bij 80 (vraag me niet waarom)

Comment

In hoeverre ik weet niet.. zal eens informeren..

Maar ik blijf toch een Hollander :wink:

Ik heb 2 van die mooie platen hier liggen (Die overigens normaal 70 euri p.stuk kosten..)

Op wat voor manieren kan ik daar koppelingen op krijgen?

Want ik weet zeker dat met mijn 1,5m stukje truss er geen vuiltje aan de lucht is... :roll:

Comment

Tim Versteeg beschreef een prachtige manier.

Ik heb de baseplate even nagemeten en hij is 6mm dik..
                    Hoe anderen op de 70kg komen zou ik niet durven te zeggen.
                    Wat voor een kwaliteit spaanplaat is het? Hoe anderen erop komen durf ik wel weer te zeggen :)

Douwe
                    "Dan zou ik (uit ervaring) baseplate's maken van 65x65 cm. Met een dikte van ongv. 5mm. Aangezien de 250 niet veel gewicht rond slingert en er geen publiek mee in aanraking komt.
                    (...)
                    Gewoon standaard "industrie" staal 6mm.
                    In mijn genoemde voorbeeld van 65x65cm weegt een baseplate ongeveer 70kg.
                    Dat is genoeg, aangezien de totale opbouw ongeveer de helft weegt. Daarmee komt je middelpunt al boven de helft van je truss uit."
                    bron
                    En jouw zwaartepunt komt dus, als een gevolg, niet boven de helft van je truss uit.

Maar wat verwacht je eigenlijk van de constructie? (nogmaals)

Comment

• Gewoon goed... Zal volgende week ff een foto proberen te maken als het nieuwe toestel binnen is want mijn huidig fototoestel is helaas kapot.

Overigens gaat het in je genoemde bron over een truss van 2m en base plate van 65 bij 65.. met een grote mac movinghead erop van 25 kg..ik heb het over 1,5m truss, baseplate van 80 bij 80 met een showtec challenger movingead.. (ik mis toch dat ''sneaky'' icoontje hier wat ze bij die geeele achtergrond wel hebben :wink: :D )

Maar wat bedoel je precies met de constructie?

Comment

• Originally posted by J.S. Coolen
                        Beste Dirk welkom op het forum, ook werkzaam bij Bax?
                        Bedankt voor het welkom, en ja, werkzaam bij Bax-shop.nl! Sorry, dit was vrij off-topic!

Comment

• Originally posted by DjMus
                          Originally posted by J.S. Coolen
                          Beste Dirk welkom op het forum, ook werkzaam bij Bax?
                          Bedankt voor het welkom, en ja, werkzaam bij Bax-shop.nl! Sorry, dit was vrij off-topic!
                          Dat mag wel zo streng zijn we hier niet

Comment

• Heren laten we elkaar niet afbekken in dit forum, maar gewoon elkaar helpen. De wereld zit al volgenoeg met afsnauwers en muggenzifters. Laten we het hier leuk houden. Ik val hiermee niemand aan, meer een opbouwende kritiek voor iedereen.

Comment

• Overigens lijkt mij het maken van een massief stalen pijpje geen goed idee, aangezien de koppelingen natuurlijk wel egt erin moeten vallen/sluiten en dat lijkt me gezien de vorm niet zo 1..2..3 gedaan.
                              zo'n koppeling kan je op 1,2,3 maken als je een stuk staal hebt en een draaibank en een tekening met de afmetingen.
                              in mijn school doen ze niets anders, daar laat ik mijn t-bars effe uitfrezen met een cnc machine en laten ze de leerlingen onderdelen maken voor een fabriek. zoek ergens een school, neem een hele trusskoppeling mee en vraag dat ze die kunnen make in een halfdoorsnede. goedkoper dan ze door een bedrijf te laten maken en de leeraars hebben ineens een werkstuk om te laten maken door de leerlingen, de enige kost die je zal hebben is de materiaalkost.

Comment

• Jochanan, ben het helemaal met je eens!

Zoals ook op een ander forum verteld weet ik egt wel wat ik doe en wil ik ook op geen enkele manier een risico lopen dat dit gaat omvallen of iets wat daar in de buurt komt...

Moet er niet aan denken dat iemand letsel krijgt door mijn schuld.

Overigens is het idd gelukt door schroefdraad in de koppelingen te tappen en dat vast te lassen op platen, nieuw fototoestel binnen dus foto'tje volgt...

foto

En idd, dat is 2 meter degene die mij niet gelooft dat dit als een HUIS staat en dus egt niet zomaar om te lopen is, nodig ik graag bij mij thuis uit voor een middagje trusje om duwen :wink: (want ja, ik kan dit idd wel zeggen maar je moet het gewoon zelf ervaren...)

Comment

Working...
                                X