Announcement

Collapse
No announcement yet.

Algemeen riggingtopic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Uiteraard is ieder verantwoord voor zijn eigen producties.
    Op de website van eurotruss kan je ook een belasting rekenmachine downloaden http://www.eurotruss.nl/downloads.php

    Zo kun je ook zien hoeveel je in kan en mag hangen.

    Comment


    • #17
      Ook Prolyte heeft een calculator en wat downloads, hiernaast biedt Milos nog wat downloads.

      Comment


      • #18
        Een rekensommetje
        Stel je wilt een trussbrug maken van 6 meter, dan moet je eerst de gewichten tellen.

        Stel je hebt het volgende:
        Truss 20 kg
        Parren 30 kg
        2 Mac’s 50 kg
        Spiegelbol 9 kg
        Kabels 10 kg
        Statiefadapters 10 kg

        Totaal: 129KG

        En je wilt dit kwijt op twee vmb te-34 (tuv gekeurd 100kg)

        2x100= 200 200x0.75=150kg

        De statieven kunnen het dus aan (bij gelijke verdeling)

        150kg-129kg=21 21:2=10,5kg
        Per statief houd je 10,5kg speling over. Stel je laat al je kabels via 1 statief naar beneden gaan dan heb je en lichte ongelijke verdeling (bv 3kg). Je hebt 10,5kg per statief over, dus dat kan prima.

        Nu de truss. Uit de prolyte tabel kunnen we halen, dat x30d, voor een overspanning van 6 meter, een gelijkmatig verdeeld 98,2 kg per meter mag hebben. In totaal dus 589,2 kg. Stel dat je er mensen onder wilt laten lopen moet je dit getal door 2 delen (je moet de vf verdubbelen) ook dan gaat het prima.

        Comment


        • #19
          Ik denk dat nu toch wel dat het qua informatie betreft lichtbruggen is afgesloten. Vragen en extra opmerkingen zijn welkom.

          Wellicht wil er iemand nu een stukje over takels schrijven? Als niemand hierover de kennis heeft doe ik het, maar ik heb voorlopig er nog niet echt tijd voor.

          Comment


          • #20
            KLIK

            Comment


            • #21
              (Basis) Chainhoists:

              Takels verdelen we in 2 (hoofd)groepen, te noemen:

              - Electrische (ketting) takels
              - Hand (ketting) takels

              In de electrische variant heb je volgende types:

              - Klimtakel (Meest gebruikt), motorhuis klimt langs de takel omhoog
              - Standaard takel (Vaste installaties), ketting word door het motorhuis omhoog getrokken
              - Computer gestuurde takels (Cyberhoist systemen), geavanceerde takel besturing

              Takelen:

              Als men gaat takelen is het noodzakkelijk om een deugelijk hijsplan te hebben, waarin onderandere het volgende naarvoren moet komen:

              - Locaties takels met een logische nummering, maten vanaf het referentiepunt inclusief lastvermelding
              - Bridleplan, indien een takel niet recht boven een span hangt de lengtes en de opbouw van de armen van de bridle,lasten uitgeoefend op het 'dak' en aanslagpunten
              - Trussplan, aanslagpunten van takels op de truss
              - Kabelplan, locatie van break-outs en de routes van de hoistcables.

              Doormiddel van het hijsplan word duidelijk of de te takelen constructie aan het dak bevestigd mag worden of te zwaar is, de tekeningen dienen ook gelijk als werktekening voor de riggers.


              Handtakel:

              Een handtakel bestaat uit 2 kettingen de hijsketting en de trekketting. Aan de hijsketting word de last gehangen met een (soft)steel.
              Doormiddel van de trekketting (meestal langschalmig) word de last op en neer bewogen. Indien er meer dan 2 takels gebruikt worden is het gebruik van handtakels af te raden, doordat de takels niet synchroon lopen kunnen er extreme belastingen op de truss uitgeoefend worden. Handtakels worden over het algemeen gebruikt tot te takelen hoogtes van 10 meter.

              Electrische takel:

              Doormiddel van een controller word er geselecteerd of een takel op of neer moet bewegen. Doormiddel van het bedienen van de RUN/GO knop zullen de takels de geselecteerde beweging uitvoeren. De operator moet volledig zicht hebben over de te takelen constructie! Ook moet de operator de rest van de crew waarschuwen wanneer hij een rig in motion zet.

              Takelen dient altijd uitgevoerd te worden door (ervaren) riggers, anders kan er serieuze schade ontstaan aan het dak, constructie en more important: de mens (!dodelijk!)!

              Nuttige links:

              Comment


              • #22
                Kijk, dat is ook weer een nette toevoeging. :) Zelf ook actief in de rigging-wereld?

                Comment


                • #23
                  Ben zelf projectleider bij een productie bedrijf. Heb van alle takken redelijk wat kaas gegeten en heb dus ook de basis van rigging.

                  Maar desondanks laat ik het riggen toch graag over aan de specialist/expert.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Joep View Post
                    Ben zelf projectleider bij een productie bedrijf. Heb van alle takken redelijk wat kaas gegeten en heb dus ook de basis van rigging.

                    Maar desondanks laat ik het riggen toch graag over aan de specialist/expert.
                    Toch wel leuk dat je cybers vermeld in je post:p Dat zijn nog eens takels waar je iets leuks mee kan!

                    Verder maakt prolyte bv. mooie koppelingen zodat je niet met een steel of spanset/rondstrop om je truss heen hoeft, kan soms wel eens erg handig zijn.

                    Mischien ook wel interessant om te vermelden dat motortakels werken op krachtstroom, door de symetrische opbouw van de gebruikte motor is hiervoor geen Nul nodig. Vandaar dat je op motortakels altijd een 3P + PE Ceeform tegenkomt (+overige aansluitingen zoals laagspanning of ethernet)

                    In sommige gevallen draaien de motoren verkeerd om tov de labels op de controller, in dat geval zijn er 2 fase's omgedraaid. Veel motorcontrollers hebben daarom een voedingstekker die uitgerust is met een fasedraaier, hierin kun je heel gemakkelijk 2 fase's omdraaien zonder de stekker open te maken.

                    Comment


                    • #25
                      Nog weer een (hopelijk) interessant linkje gevonden:



                      Gaat niet alleen over rigging maar over veel wat met licht en geluid te maken heeft.

                      Ik heb het zelf nog niet gelezen, maar dat ga ik nu wel doen (deels...).

                      Comment


                      • #26
                        Ik kwam ergens wat elektrische en hand takels tegen waarvan de handtakel rond de paar ton aan kon en de elektrische 1 ton.
                        Maar deze takels wijken wel een beetje af van de takels die ''echt'' voor trussen en dergelijke bedoelt is. Maar dat een belangrijke factor? Of maakt het niet zozeer uit welke takel je gebruikt zolang het maar bepaald aantal gewicht aan kan? Want ik vertrouw het anders niet echt om dat als takel te gebruiken. Ik zoek nog wel eens een linkje..

                        Comment


                        • #27
                          Misschien een idee om de fabrikant te mailen met een typenummer voor meer informatie?

                          Comment


                          • #28
                            Was ik ook van plan :) Eerst even kijken of ze nederlands kunnen..
                            maar zullen ze dan niet zomaar gaan aansmeren van ''ja het kan'' ''geen probleem''(?) En als het dan naar beneden zou komen vallen, zouden ik hun dan de verantwoordelijkheid kunnen geven omdat hun zeiden dat het mogelijk was en veilig te doen was? ( en we binnen de limieten van de max gewichten blijven natuurlijk)?
                            Last edited by PowerSource-sound&light; Monday-24-05-2010, 21:09.

                            Comment


                            • #29
                              ik gebruik tijdens mijn transport vaak spanbanden die ik in een doe-het-zelfzaak gekocht heb (voorbeeldje) Daar staat op "max 400 kg", maar natuurlijk officieel niet echt bedoeld om mee te gaan riggen.
                              Soms zie je zalen met een dakconstructie waar je wel iets zou kunnen aanhangen (voorbeeldje). Is het veilig om mijn t4-tjes (showtec shwobar 4, <10 kg) tegen die balken aan te hangen met 2 van die spanbanden? Het voordeel hier is natuurlijk dat je geen statieven meer hoeft te plaatsen, en dus struikelgevaar tot het minimum beperkt.
                              Ik zie niet direct een probleem hiermee, maar toch nog even vragen aan ervaren mensen ;) .

                              Comment


                              • #30
                                ik gebruik tijdens mijn transport vaak spanbanden die ik in een doe-het-zelfzaak gekocht heb (voorbeeldje) Daar staat op "max 400 kg", maar natuurlijk officieel niet echt bedoeld om mee te gaan riggen.
                                SPANbanden gebruik je om te spannen, NIET om mee te hijsen en zware lasten aan te hangen! (Want daar heb je namelijk hijsbanden voor!

                                Ik zie niet direct een probleem hiermee
                                Ik dus wel en de reden staat hierboven. NIET DOEN. Wat de belastbaarheid ook is die vermeld staat op die spanband.

                                Comment

                                Working...
                                X