Announcement

Collapse
No announcement yet.

Algemeen riggingtopic

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

dat ik het beter niet doe is me dus duidelijk ;) , maar wat is hier de reden voor? Het lijkt me niet echt aannemelijk dat deze spanbanden 10kg per spanband niet kunnen houden, als ze mijn gewicht (75kg) (heb ik ooit eens bij wijze van test gedaan) op korte tijd en gewichten van 30 kg (heb ik ook eens bij wijze van test gedaan, op een plaats waar niemand zich er kon aan bezeren) op een paar uren konden houden. Is er meer aan de hand, of is het omdat het niet officieel gekeurd is?

Maar voor de duidelijkheid, ik ga het dus NIET proberen. Ik vraag het enkel uit interesse.

Comment

Het werkt heel simpel. Het is er niet op gemaakt. Dat het zal blijven houden, vast wel. Maar bij dit soort dingen moet je gewoon 0 risico nemen en fatsoenlijk materiaal gebruiken.

Stel, dat het in het meest ernstige geval toch mis gaat. En men hoort dat jij met wat simpele spanbandjes je T4's opgehangen hebt, die opeens naar beneden zijn gekletterd. Afgezien van het gewicht zul je dan ook aardig wat brandwonden en misschien ernstig letsel veroorzaken bij personen die onder je T4'tjes staan. Beter niet doen dus.

Comment

dus in principe kan ik die t4-tjes gaan ophangen boven een stuk waar geen volk komt? bijvoorbeeld achter mij boven het podium.

Comment

Dan kun je net zo goed een statiefje neerzetten... wat is de meerwaarde? Werk jezelf nu niet in de nesten met onpraktische middelen. Hou het simpel en vooral veilig. En zorg voor een correcte zekering.

Comment

ok, bedankt voor de reactie

Comment

Waarom heb ik heel sterk het idee dat dit al gebeurd is of de planning was om het te gaan doen?

Maar het is vrij simpel. Zoals rick al aangeeft is een spanband niet gemaakt om te hijsen. Je hebt namelijk een andere belasting van de band. Vooral de spanner van de spanband is niet gemaakt voor deze belasting en stel deze zou los gaan glijden. Tja dan heb je dus een serieus probleem.

Wij gebruiken daarom bij het hangen van spullen altijd gewoon hijsbanden en de juiste harp sluitingen ervoor. Tja is niet altijd even fijn om te plaatsen als een spanband maar dan weet ik zeker dat het tenminste blijft hangen. Je kan wel even een spanband gebruiken om de constructie of wat dan ook op zijn plek te houden tot je de hijsband geplaatst hebt. Dus even iets vast zetten en op de plek houden en dan METEEN je hijsband plaatsen. Een hijsband plaats je nu eenmaal niet altijd zo makkelijk als een spanband.

Hangt alles. Doe er dan een safety ( of liever 2 ) aan zodat als er iets gebeurd de safety je backup veiligheidsmiddel is ( ow daarom heet zon ding zo ).

Ja maar waarom dan 2? 1 kan toch ook? Klopt kan ook maar als een t4 los schiet valt de ene kant nog een meter nog wat naar beneden. Kan je nog iemand tegen zijn hoofd aan slaan.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
                Waarom heb ik heel sterk het idee dat dit al gebeurd is of de planning was om het te gaan doen?
                het idee om het te gaan doen was er inderdaad, moet ik toegeven met rode wangen (achteraf gezien). Maar je mag terug rustig ademhalen, want buiten enkele kabels heeft er nog niet veel aan die spanbanden gehangen (dit doe ik om mijn kabels mooi af te lijden wanneer mijn snelbindertjes op zijn)

Comment

Binnenkort heb ik een feest in een grote feesttent en wil ik graag zo'n 6 meter truss met verlichting zo'n 6 meter omhoog takelen in het midden van de tent. Ik heb contact gehad met de tent leverancier en die geeft aan dat de tent het aan kan maar dit niet kan leveren. Ik moet dus zelf wat regelen.

Echter heb ik er nog geen ervaring mee maar wil wel heel graag weten waar ik op moet letten en wat ik precies nodig heb.

Na enig zoekwerk op internet kwam ik op de volgende dingen die ik nodig heb:
                  - beam clamps
                  - takels
                  - hijsbanden

Zijn er ook nog andere (goedkopere) opties? Het schijnt dat er ook iets is zoals een spanband om het omhoog te halen of heb ik dat helemaal fout?

Alvast bedankt.

Comment

Spanbanden zijn om te spannen, niet om te hijsen!
                    Hijsbanden of softsteels kan wel om de boel dood te hangen, maar hoe krijg je het dan op 6 meter?

Makkelijkste oplossing: Showtec tentclamp/beamclamp of een softsteel (hangt weer van tent af), shackle eraan, takel eraan en hijsen. Uiteraard wel zoals het hoort, dus truss netjes aanslaan (daar is een hijsband of softsteel weer nodig), shackle tussen takel en hijsband, rechte hijsketting, truss (en hele constructie, dus ook de tent) niet overbelasten en de juiste veiligheidsfactor.

Comment

betwijfel of een beamclamp is wat je nodig hebt. Er zijn speciale klemmen voor tenten. Ik geloof dat showtech die ook heeft.

Een spanband is zoals de naam doet vermogen om te spannen en niet om te hijsen daar gebruik je hijsbanden voor.

edit: renevanh was eerder.

Als aanvulling moet ik zeggen dat ik truss liever aansla met een beugel dan een softsteal, vooral als je met personeel werkt, weet je dan zeker dat het goed gaat.

Comment

Originally posted by J.S. Coolen View Post
                        Als aanvulling moet ik zeggen dat ik truss liever aansla met een beugel dan een softsteal, vooral als je met personeel werkt, weet je dan zeker dat het goed gaat.
                        Bedoel je zoiets?

Denk er dan wel even aan dat je alle gewicht aan één trussbuis hangt ipv hem in z'n geheel in de steel te hangen. Dat kan gevolgen hebben voor je maximale belastbaarheid(!)

Comment

Ok, ben blij dat ik nu zeker weet wat ik moet hebben. Ik zal nog wel voor de zekerheid even navragen welke bevestigingen in de tent gebruikt kunnen worden.

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Comment

Originally posted by renevanh View Post
                            Bedoel je zoiets?

Denk er dan wel even aan dat je alle gewicht aan één trussbuis hangt ipv hem in z'n geheel in de steel te hangen. Dat kan gevolgen hebben voor je maximale belastbaarheid(!)
                            Nee wij hebben dubbele van doughty, kosten niet zo heel veel en komen makkelijker door de jaarlijkse keuring heen.

zoiets, maar dan in het zwart:

er zit een fout in het forum script (of er is iemand heel bang voor de concurrent: (even de spatie verwijderen)
                            Last edited by Rick; Tuesday-09-04-2013, 14:32.

Comment

Originally posted by J.S. Coolen View Post
                              er zit een fout in het forum script (of er is iemand heel bang voor de concurrent: (even de spatie verwijderen)
                              Bang niet, maar we willen het gewoon niet. (Je staat toch ook niet in de Jumbo te roepen dat iedereen cola bij Albert Heijn moet kopen?)

Comment

Lol, niet bang, maar toch...

Een rolight link mag gelukkig nog wel:

Comment

Working...
                                X