Announcement

Collapse
No announcement yet.

Algemeen riggingtopic

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Tja, je kunt kritiek hebben zoveel je wilt, maar dat zijn gewoon de regels.

Comment

Nee hoor geen kritiek, doe vooral wat je wilt, het is tenslotte jouw forum en niet het mijne. Het viel me alleen op.

-
      Last edited by J.S. Coolen; Wednesday-10-04-2013, 15:14.

Comment

Originally posted by J.S. Coolen View Post
        Een rolight link mag gelukkig nog wel:
        Die kunnen inderdaad ook, mits je vierkante trussjes hebt. Werkt niet heel optimaal met driehoek ;)

@Egel: je weet nu wat je nodig hebt, dat was al een aparte vraag op zich. Weet je ook wat je straks aan het doen bent of gok je maar dat het blijft hangen?
        Denk even aan de gevolgen als het naar beneden komt door jouw onkunde...

Comment

Waarom kan het niet met driehoektruss?

Comment

Originally posted by renevanh View Post
            @Egel: je weet nu wat je nodig hebt, dat was al een aparte vraag op zich. Weet je ook wat je straks aan het doen bent of gok je maar dat het blijft hangen?
            Denk even aan de gevolgen als het naar beneden komt door jouw onkunde...
            Na velen uren op internet zoeken over het hoe en wat kan het niet meer fout gaan. Ben ook al bekend met het ophangen van verlichting aan trussen maar dan met gaat het met wind-ups de lucht in. Het ophangen boven in een tent is ook voor een groot deel logisch nadenken.

Comment

-
              Last edited by J.S. Coolen; Wednesday-10-04-2013, 15:14. Reason: Heb besloten dat mijn berichten niet meer van toepassing zijn.

Comment

Waarom kan het niet met driehoektruss?
                Naja, kan wel, maar dan werk je dus apex down. Niet ideaal voor alle situaties, headjes bijvoorbeeld...

Comment

-
                  Last edited by J.S. Coolen; Wednesday-10-04-2013, 15:13. Reason: Heb besloten dat mijn berichten niet meer van toepassing zijn.

Comment

een tip: ga niet zelf dingen riggen die je nog nooit gedaan hebt.
                    Oftwel ga niet zo maar iets hijsen als je dat nog noiot hebt gedaan: kijk eerst eens mee hoe dat ergens anders gaat of zorg dat er iemand met ervaring jou helpt.

Comment

Lol, niet bang, maar toch...

Een rolight link mag gelukkig nog wel:
                      Bij vierkant (of driehoek) belast je met dit ontwerp nogsteeds maar 2 buizen van de 4. Hiermee crieër je volgens mij een belasting waarbij de takel de bovenste 2 buizen naar boven trekt en de spot/lampen de onderste 2 buizen naar beneden. De kracht komt te liggen op de braces(tussen verbindingen) en je trekt hiermee het truss dus uit elkaar.

Klinkt voor mij niet alsof dit zo hoort? Volgens mij hoor je een hijsband/softsteal te gebruiken die je om alle 4 de buizen tegelijk vastmaakt zodat de belasting gelijk is?

Comment

Het mag ongetwijfeld wel, maar zoals ik al zei: heeft behoorlijke gevolgen voor je maximale belasting. Erg geschikt voor deco stuff (doekjes enz), ik zou er geen volle truss aan hangen.

Comment

Het is heel simpel; je mag alles gebruiken dat gekeurd is voor hijs- en hefwerk.
                          Daarbij geldt ten alle tijden dat de maximale WLL (praktisch gezegd je maximum gewicht) van het zwakste onderdeel aangehouden moet worden.

En in onze wereld indien er zich mensen onder de last kunnen bevinden (praktisch gezegd; altijd) de helft van deze WLL aan te houden.

Het product zo te zien zal misschien een WLL hebben van 500kg, mag dus voor ons praktisch 250kg aan. Gezien het aan tenminste 2 punten komt te hangen en je beetje gelijk verdeeld mag er nog best heel wat gewicht aan komen te hangen.

Maar op het moment dat je met 3 of meer takels aan het werk bent, ben je officieel verplicht om iemand met gedegen kennis toezicht te laten houden op het geheel en van te voren de boel te berekenen! Het hijsen van een last blijft een risicovol iets!

Comment

Hey,

Is er iemand die mij kan helpen, en zo ongelukken kan helpen vermijden?
                            Eerlijk gezegd ben ik niet zo een wiskundig wonder en is rigging ook niet meteen mijn sterkste punt.

Ik ga binnenkort een lichtklus doen, waarbij de organistaie voorziet in de trussconstructie.

Het plan voor deze constructie is (volgens de organisatie ) een variatie op de carré. Ze willen dus 4 armen van 3m laten toekomen op een vierkant (1x1m) dat wordt samengesteld uit 4 T-stukken en 4 rechte hoeken. Dit alles op 4 trusspoten van 4m hoog.
                            De organisator heeft me nog niet verteld over welke truss het gaat maar ik vermoed in het slechtse geval Duratrus DT33, in het beste geval duratrus dt34

In het vierkant(je) wou ik 2 headjes kwijt van elk 20kg en 4 pixelbarren (4.2kg). In totaal dus een kleine 60kg.
                            Aan elke arm wil ik (gelijkmatig verdeeld) telkens 3 LED parren en één LEDheadje kwijt, goed voor een gewicht van +/- 15 kg per arm. Aan de poten komen nog 1x4bar par 56 te hangen (+/- 12kg per poot).

Kan ik deze constructie als veilig beschouwen, of ga ik beter nog es met de organisatior praten (probeer zowieso nogachter type truss aan te gaan)

mvg
                            Soullie

Comment

Als de belastingtabel van de truss een puntlast a 120kg in het midden van je overspanning (7m) toelaat kan dat geen probleem zijn. Dat mag met een vierkante truss al helemaal geen probleem zijn.

Comment

In juni moet ik een klus doen in een zaal waar een houten dakconstructie boven de zaal aanwezig is (het gaat over deze zaal). Er werden 2 t4's gevraagd. Om een betere spreiding van die t4's te bekomen lijkt het me interessant om de t4's aan deze dakconstructie boven het publiek te bevestigen. Dit lukt echter niet met gewone g-haken.

Mijn vragen:

1. krijg ik inderdaad een betere spreiding door die t4's boven het publiek te hangen? (of heeft dit totaal geen voordeel ten op zichte van een statief)

2. hang ik zo'n t4 correct op als ik het als volgt doe?:
                                - ieder t4 via statief de lucht in brengen
                                - bevestigen met 2 gijsbanden (als deze ) en 2 harpsluitingen (zoals deze) aan de dakconstructie
                                - geheel beveiligen met 2 safety's rond de dakconstructie en per lamp een safety rond de t-bar

Is dit allemaal wel OK? of begin ik er beter niet aan en gebruik ik toch beter statieven? of bestaan er betere oplossingen?
                                Last edited by Mathias Van Rechem; Tuesday-06-05-2014, 20:53.

Comment

Working...
                                X