Announcement

Collapse
No announcement yet.

DMX dimmerpacks: De Showtec Multidim MKII en andere.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DMX dimmerpacks: De Showtec Multidim MKII en andere.

DMX dimmerpacks: De Showtec Multidim MKII en andere.

Één van de gebruikt meest gebruikte apparaten in de lichtindustrie is het DMX dimmerpack. Ze zijn er in alle soorten en maten, van grote professionele dimmerkasten met multiuitgangen, tot de simpele 4 kanaals dmx dimmerpacks.
    Ik ga het hebben over die laatste.

De 4-kanaals dimmer is 1 van de meest verkochte en meest gebruikte dimmers in de lagere tak van deze branche. Vooral bij drive in shows, cafés en zelfs huishoudens vinden ze gretig aftrek. Maar ook in theaters en andere evenementen kunnen en worden ze gebruikt. Snel toch nog een paar lampjes erbij maar geen dimmerkanalen meer over in de dimmerkast? Deze dingen zitten binnen 2 minuten in je dmxlijn.

Ik heb zelf veel ervaring met de Showtec Multidim MKII en de Eurolite EDX-4. Twee dimmers in dezelfde prijsklasse, veel gelijkenissen, maar zeker ook veel verschillen. Daarover zal ik dus grotendeels hebben.

De Showtec Multidim MKII heeft anders dan de naam doet vermoeden geen multi-aansluiting. Hij heeft 4 schuko uitgangen. Op elk kanaal mag maximaal 1150 watt worden aangesloten. In totaal mag er maximaal 16A getrokken worden door het apparaat. Genoeg voor 1 á 2 parren of een kilowatt fresnel per dimmerkanaal.

Hij is klein en handig in gebruik. (26x21x8cm) Dus mocht je echt geen plek meer in de auto/aanhanger/vrachtwagen hebben kan die zelfs nog in het dashboardkasje.

De voorkant

Op de voorkant van het apparaat zitten de vier schuko stopcontacten van de dimmers. Deze stopcontacten zijn zwart met een klepje of wit zonder klepje. Er zijn verschillende series door Showtec uitgegeven van twee verschillende fabrikanten, dat is zover ik weet het enige verschil tussen de twee.

Tevens vinden wij op de voorkant het digitale menu. Het is te bedienen met 4 ovalen knopjes. Ze zien en voelen er stevig en robuust uit. Het scherm zelf bestaat uit 4 keer een 7 segment led display. Over de werking van het menu kom ik later terug.

Er staat naast het digitale menu een kleine uitleg over het menu, dit is erg handig voor de verhuur en mensen die er weinig verstand van hebben.

Boven het digitale menu zien we 4 leds, elk staat voor een dimmerkanaal en laat zien of een dimmer aan of uit staat. De intensiteit van de led laat zien hoe fel de lamp brandt. Het valt te bezien hoe goed dit werkt, want niet elke lamp dimt hetzelfde. Ook dimmen de leds ze niet helemaal uit, maar springen ze op een gegeven moment uit.
    Als hij naar het publiek hang zijn de leds tevens erg lelijk. Dit is natuurlijk heel simpel op te lossen door hem om te draaien. Maar dat is natuurlijk altijd niet mogelijk, bijvoorbeeld als hij tegen een muur bevestigt zit.

De zijkant

Over de zijkant kunnen we erg kort zijn. Er zit een ventilatieroostertje met vrij grote gaten en een paar schroefjes. Door de grote gaten van het ventilatieroostertje kan je goed de binnenkant zien. Ook aan de bovenkant zitten twee ventilatieroosters.

De drie schroefjes kunnen krassen veroorzaken op tafels en dergelijke. Leg hem dan ook niet op zijn zijkant neer en ga er dan zeker niet mee schuiven.

De onderkant

Aan de onderkant van het apparaat vinden wij de dmx in- en uitgangen. Met een kleine uitleg in een kadertje. Op het digitale display wordt aangegeven of er een dmx-signaal is door middel van een klein blauw ledje.

Naast de dmx in- en uitgang zitten 4 zekeringen van 6,3A, 250v. 1 voor elke dimmerkanaal. Deze zekeringen willen er nog wel eens kapot gaan als er een lamp kapot gaat. Dat is een nadeel van deze dimmer, maar er zit ook een voordeel aan. Want bij overbelasting of kortsluiting is de kans groot dat de kanaalzekering er als eerste uit vliegt, waardoor de rest wel blijft werken. Niet alleen de dimmerpack zelf, maar ook je andere apparatuur en de hoofdzekering van de ruimte waar je in staat.

Onder de zekeringen zit een aan- en uitknop. Dit is een groot voordeel omdat je in vaste installaties dus niet de stekker eruit hoef te halen om hem uit te krijgen. En tevens is het in het algemeen gewoon makkelijker.

Naast de aan- en uitknop zit een vaste stroomkabel met schuko stekker. De kabel is ongeveer 1,5 meter lang en dik. Het is zeer jammer dat de kabel niet los kan doormiddel van een IEC plug of een powercon aansluiting. Maar een powercon aansluiting mag je ook niet verwachten voor deze prijs, een IEC had wel handig geweest.

De achterkant

Op de achterkant zit een backplate. De backplate is omkeerbaar, hem omkeren gaat vrij makkelijk. Er zit aan de bovenkant twee keer een hoek van 45 graden om hem in een truss te hangen. Dit is zeer makkelijk en er is geen g-haak nodig. Wel hangt die dan scheef en niet vast, er is dan ook geen plaats op het apparaat om hem te zekeren met een safety. Ik zou hem dus nooit zo ophangen in een truss en gewoon een g-haak gebruiken, dan heb je wel genoeg plaatsen waaraan je hem kan zekeren. De backplate heeft wel een groot voordeel als je hem aan een balk hangt. Er zijn tevens diverse gaatjes aanwezig om hem aan de muur of plafon te monteren.

Het apparaat in het algemeen

De Showtec Multidim MKII heeft een robuust uiterlijk en dat is die ook. De buitenkant is van dik metaal. De kleur is donkerblauw, dat zou erg opvallen in het donker volgens sommige mensen, maar het valt erg mee. De stekkers daarentegen zijn als je pech heb wit, wat wel erg lelijk is in het donker. Maarja, dat moet je maar even over het hoofd zien bij dit supergoede apparaat in deze prijsklasse.
    Hij heeft tevens geen midi aansluiting, maar dat kan makkelijk opgelost worden door er een dmx-lichttafel aan te hangen die wel een midi aansluiting heeft.

De binnenkant

Als de backplate wordt omgedraaid zie je direct even de binnenkant. Als je hem open schroef merk je dat er wat metaalsplinters worden meegenomen, niet te vaak doen dus.

Aan de binnenkant zien we 5 spoelen, 4 kleintjes en 1 grote. Ze zitten allemaal met een stevige dot lijm vast.

Onder de spoelen vinden we de printplaat. Er zit nog een extra glaszekering op. De onderdelen zien er allemaal stevig en goed vastgezet uit.

Het digitale menu

Het digitale menu van de Showtec Multidim MKII is niet heel bijzonder. Maar toch zitten er dingen in verstopt die niet in de handleiding staan, zoals een Switchfunctie!

Het menu is hoofdzakelijk verdeelt in twee delen: dmx en programma’s. Met het knopje “mode” kan je hiertussen wisselen. Met knopje “menu” kan je de submenu’s doorbladeren.

Dmx startadres instellen
    Het dmxadres instellen gaat heel makkelijk. Druk op “mode” totdat er Axxx op het scherm staat. (x=getal) Met de pijltjestoetsen kan je dat het dmx startadres kiezen. Bijvoorbeeld: Als er A117 staat, dan staat de dimmer ingesteld op dmx-kanaal 117. Het is niet mogelijk om elk kanaal een willekeurig kanaal aan te wijzen. Als hij bijvoorbeeld ingesteld staat op kanaal 68 in “4 kanalen mode” (hieronder beschreven) dan is dimmerkanaal 1 bestuurd door dmx-kanaal 68, dimmerkanaal 2 door dmx-kanaal 69, dimmerkanaal 3 door dmx-kanaal 70 en dimmerkanaal 4 door dmx-kanaal 71.

Aantal dmx-kanalen veranderen.
    De dimmer kan 1,2 of 4 dmx-kanalen hebben. Om dit te wijzigen druk je op “mode” totdat er Axxx (x=getal) staat. Dan druk je 1x op menu. Hierna kan je met de pijltjestoetsen het aantal dmx-kanalen selecteren.

De switchfunctie aanzetten
    De switchfunctie is een functie waarover in de handleiding geen woord over gezegd wordt. Terwel het wel een zeer aantrekkelijk functie is voor potentiële kopers.

De switchfunctie aanzetten kan heel eenvoudig:
    -Druk op menu totdat er Axxx (x=getal) staat.
    -Druk 2,3,4 of 5 keer op menu, afhankelijk van welk dimmerkanaal je in switchmode wil zetten. De dimmerkanalen worden aangeduid met S1,S2,S3,S4. De cijfers staan natuurlijk voor het dimmerkanaal, die ook gedrukt staan onder de schuko stopcontacten.
    -Druk op de pijltjes om de switchfunctie op on of off te zetten.
    - of = dimmer / oN = switch

Bijvoorbeeld: Als er S1oF staat dan is dimmerkanaal 1 in dimmerstand. Als er S1oN staat dimmerkanaal 1 in switchstand.

Let op: de switchstand werkt alleen i.c.m. DMX!! Bij de automatisch programma’s werkt het niet meer.

Automatische programma’s

Er zitten standaard 16 automatische programma’s in de dimmer geprogrammeerd. Deze zijn kwa snelheid en intensiteit van de lamp aan te passen.

Druk hiervoor op mode totdat er niet Axxx (x=getal) meer staat. Druk om menu totdat er p:xx staat (x=het nummer van het programma)
    Je kan de verschillende programma’s met de pijltjestoetsen selecteren.

Het programma zal automatisch beginnen met afspelen.

De snelheid waarmee de programma’s afgewerkt worden kun je aanpassen:
    Druk hiervoor op “mode” totdat er niet Axxx (x=getal) meer staat. Druk op menu totdat er SP:xx staat. (x=getal) De snelheid gaat van 01 tot 99, waarvan 99 het snelste is en 01 het langzaamste. Het is aan te passen met de pijltjestoetsen.

De intensiteit van de lamp is ook aan te passen bij de automatisch programma’s:
    Druk hiervoor op mode totdat er niet Axxx (x=getal) meer staat. Druk om menu totdat er dxxx staat. (x=getal) De intensiteit gaat van 000 tot 100, waarvan 100 het felste is (full on) en 000 het donkerste.

Muziekfunctie:
    De automatisch programma’s zijn ook op de maat van de muziek af te spelen:
    Druk hiervoor op mode totdat er niet Axxx (x=getal) meer staat. Druk om menu totdat er So:xx staat. (x=het nummer van het programma) De zestien verschillende programma’s kan je kiezen door middel van de pijltjestoetsen.

De intensiteit van de lamp die ingesteld staat is ook voor de muziekmode van toepassing.

Een groot nadeel van de muziekfunctie is dat hij niet goed werk. Je moet de muziek echt verschrikkelijk hard en recht op de microfoon richten wil die het doen.

Andere dimmers
    Ik heb het nu al heel de tijd over de Showtec Multidim MKII, maar er zijn nog vele ander dimmers. Je heb immers ook de Botex en Elation variant van deze dimmer. Je heb de Eurolite EDX-4, de diverse T4 dimmerbalken en lightbricks. Naar mijn mening maak het eigenlijk helemaal niet uit welke dimmer je heb. Er zitten niet zulke grote verschillen tussen de verschillende dimmers in deze prijsklasse kwa kwaliteit. Dimmers moeten het eerder hebben van hun functionaliteit: Digitaal menu, switchfunctie, voorgeving, ect… . Pas geleden kwam Eurolite met een 19inch 4-kanaals dimmer op de markt die geschikt is voor inbouw in een flightcase, de Eurolite DPX-405. Zo’n vernieuwing kan je over de streep halen en ze zullen gretig aftrek vinden denk ik.

Eurolite EDX-4

De Eurolite EDX-4 is een ander populaire dimmer waarover ik het nog kort wil hebben.
    Deze dimmer heeft niet de handig ophang mogelijkheid van de Showtec Multidim MKII, hij is wel geschikter om op de grond te leggen of om aan een muur bevestigt te worden. Wel heeft die een andere, hele handige, zekering. Het is namelijk een zekering zoals je ook in de meterkast heb. Dat geeft een groot voordeel, nooit meer zekeringen vervangen!

Ook heeft de Eurolite dipswitches in plaats van een digitaal menu. Ook alle mooie programma’s van de Showtec Multidim MKII heb je niet in de Eurolite EDX-4. En het grootste gemis is nog wel het hebben van geen switchfunctie.

Als je dan bekijk dan de prijs gelijk is (of zelfs meer dan) de Showtec Multidim MKII heb ik de keuze snel gemaakt. Ik zou 100% voor de Showtec Multidim MKII gaan.

*Recentelijk is er door Showtec de Multidim MKIII uitgebracht, die is helemaal gelijk aan de MKII.

Geschreven door Simon de Bruijn, te Dordrecht.
    Last edited by Rio; Tuesday-27-09-2011, 21:05.

Mooi verhaaltje!

Aanvulling:
    De dimmers in deze prijsklasse spuwen wel behoorlijk wat rotzooi het (licht)net op. Met andere woorden: als je ze samen met het geluid op één groepje zet, heb je een lekkere 50hz reutel in je geluid.

Verder
    Een IEC in zo'n dimmer? Die dingen gaan immers altijd los! Kuteuro's... :mrgreen: Gelukkig dat het gewoon een vaste kabel is, wel jammer van de Powercon.

Comment

Een kleine aanvulling:

Apparaten met een laag verbruik werken niet op de Showtec Multidim! Mijn led kerstsnoer van 4,5 watt blijft constant aanstaan, ook in de switchstand.

Comment

Ditzelfde probleem komt ook voor bij een kleine laser zoals de lounge laser oid

Comment

Een kleine aanvulling,

Als je een klein gloeilampje lampje (of elk ander ding dat rond de 20 watt gebruik) op een stekkerblok met de kerstlampjes zet (Of lounge laser ect..) En inplugt op de Showtec multi dim werkt het wel! Dat komt omdat die dan meer stroom verbruikt en dus wel werkt.

Comment

Ja maar ik ga toch niet tussen elk apparaat kerst verlichten of een gloeilamp zetten? Dan koop ik een duurdere dimmer...
            Last edited by waltervanpeene; Sunday-23-10-2011, 21:33.

Comment

Daar gaat 't ook niet over, Walter.

Als je een apparaat op een MultiDimm zet die belachelijk weinig energie gebruikt, lekt er net genoeg stroom door de outlets om dat ding te poweren.

Oplossing: dummyload of een ouderwets peertje. Prima toch?

Comment

Dat is pressies waar ik op doelde ajdeboer.

Comment

Dus hij begint in feiten pas te werken vanaf een bepaald aantal wattages?

Comment

De dimmer kapt de stroom niet totaal af, ook niet in switchstand. Daardoor kunnen dingen die bijna niets verbruiken (led kerstlampjes, lounge lasers, ect..) er niet goed op werken. Ze blijven aan of gaan gek doen.

Comment

Originally posted by Rio View Post
                      Dat is pressies waar ik op doelde ajdeboer.
                      Ach, ik heb zelf ook zo'n kreng, dus ik heb de nodige ervaring met 't ding! ;)
                      Zowel positief als negatief... Maar daar is dit topic niet voor! ;)

Comment

Onder de zekeringen zit een aan- en uitknop. Dit is een groot voordeel omdat je in vaste installaties dus niet de stekker eruit hoef te halen om hem uit te krijgen. En tevens is het in het algemeen gewoon makkelijker.
                        Zeker als hij in een complexe trussconstructie hangt en je lampen doen het niet is het een extra factor die een probleem zou kunnen geven. Net als bepaalde movingheads die een aan/uit schakelaar hebben vind ik dit eerder een nadeel dan een voordeel.

Comment

Volgens mij zijn hier meer nadelen van als voordelen. Of heb ik het verkeerd? Is er een alternatief? Want ben wel naar zoiets op zoek.

Comment

Naja, de nadelen zijn miniem.

Als je er geen probleem mee heb dat die een aan en uit schakelaar heeft en je gaat er geen dingen opzetten die minder dan 15 watt gebruiken is het een prima ding voor een hele eerlijke prijs, 65 euro is bijna niets.

Comment

Ja soms zal het meer en soms minder zijn dan 15 watt.

Comment

Working...
                              X